جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

Loading

چشم‌انداز امنیت انرژی در اروپا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با استناد به روندهاي جاري در تحولات بین روسیه و اروپا، همچنین اقتصاد سياسي بين الملل، يكي از چالش‌هاي مهم جهاني قرن کنونی، چالش بر سر امنيت و منابع انرژي با تاکيد بر نفت و گاز است. پوریا نبی پور - دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

تامین امنیت انرژی برای کشوری چون آلمان که بیشترین رشد مصرف انرژی را در سطح اروپا تجربه می‌کند، در سال‌های پیش رو به یکی از ارکان مهم سیاست انرژی و سیاست خارجی تبدیل خواهد شد. نگرانی اتحادیه اروپایی از هژمونی اقتصادی و سیاسی روسیه بر منابع انرژی موجب شده که این اتحادیه به دنبال متنوع نمودن نحوه تامین و همچنین مسیرهای انتقال نفت و گاز مورد نیاز خود برآید. تحریم انرژی روسیه، احتمالا رکود فعلی اقتصاد آلمان را تشدید می‌کند و نرخ بیکاری‌ و تورم را افزایش خواهد داد. یکی از نگرانی‌های دیگر، از دست دادن رقابت‌پذیری صنایع آلمان خواهد بود.

از مهم‌ترین اهداف امنیت انرژی، عدم تهدید منابع انرژیست. برای این مهم، امکان پذیر بودن انتقال انرژی (نفت و گاز) با رشد مستمر اقتصادی کشورها رابطه‌ای اجتناب ناپذیر دارد. روسیه از مهمترین کشورهای تولید کننده انرژی جهان و از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان انرژی اروپاست.

جنگ علیه اوکراین منجر به بحث‌های جدی در مورد تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه، به ویژه در مورد ممنوعیت ارسال گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا شده است. در عین حال، روسیه نیز می‌تواند در هر زمانی تصمیم بگیرد که تحویل گاز طبیعی خود به اتحادیه اروپا را متوقف کند – برای مثال، در صورت تمدید تحریم‌های سوئیفت.

اما در هر دو صورت، قدرت‌های اقتصادی اصلی اتحادیه اروپا، مخصوصا آلمان به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. آلمان، تقریبا 50 درصد گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کند. حتی اگر توقف کامل کوتاه مدت عرضه گاز روسیه برای اقتصاد آلمان قابل مدیریت باشد، تنگناها در زمستان پیش رو بسیار جدی‌تر خواهد شد. چشم انداز بلند مدت امنیت انرژی بیانگر آن است که اروپا نمی‌تواند گاز طبیعی روسیه را به سرعت و به طور خاص با انرژی‌های تجدیدپذیر داخلی و هیدروژنی جایگزین کند.

انتظار می‌رود کمبود گاز طبیعی در بازارهای جهانی به دلیل افزایش تقاضا، منجر به افزایش قابل توجه و طولانی مدت قیمت شود. تحریم انرژی روسیه می‌تواند بخش‌های متعددی از صنعت را – از صنایع غذایی گرفته تا خودروسازی، دارو و ساخت‌وساز – تحت تاثیر قرار دهد. اتحادیه اروپای واحد با میزان نابرابر مصرف انرژی و ‌وابستگی کشورهای عضو به روسیه، حاضر به پرداخت بهای تحریم انرژی روسیه نخواهند بود.

بنابراین انسجام و همبستگی این اتحادیه – از مهم‌ترین مولفه‌های تشکیل اتحادیه اروپا- در مورد سیاست و امنیت انرژی تضعیف خواهد شد. قیمت‌های سرسام آور گاز، انبارهای خالی، ترس از جیره بندی و تعطیلی – در سایه جنگ روسیه و اوکراین، باعث افزایش تقاضا و رقابت بر سر منابع انرژی خواهد شد.

لذا حتی اگر خروج از گاز طبیعی روسیه در کوتاه مدت امکان پذیر باشد،‌ آلمان و سایر کشورهای عضو، متحمل هزینه‌های بسیار خواهند شد. هزینه‌هایی که مالیات دهندگان اروپایی به‌ویژه آلمانی‌ها باید تاوان آن را پرداخت کنند و در صورت طولانی شدن، این روند می‌تواند زمینه ساز نارضایتی‌ها و شکاف مردم اروپا با حاکمان شان شود.

در چنین شرایطی رهبران اروپا و ناتو یا باید منابع انرژی جدید را جایگزین نفت و گاز روسیه کنند که البته کار چندان ساده‌ای نخواهد بود یا اینکه زمینه‌های صلح اوکراین و کاهش تحریم‌های روسیه را در دستور کار خود قرار دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *