جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

رسانه‌ها ؛ شتاب فنلاند به عضویت در ناتو و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید مقامات فنلاندی بر پیوستن سریع این کشور به ناتو ، حمایت آمریکا از درخواست عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و واکنش روسیه، هشدار دوباره مسکو درخصوص احتمال وقوع جنگ تمام عیار اتمی، مخالفت آلمان با تحریم گاز روسیه، تلاش گروه هفت برای آزادسازی بنادر مسدود شده اوکراین، درخواست روسیه برای نشست شورای امنیت درباره آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین، عدم تصویب کمک40 میلیارد دلاری به اوکراین در سنای آمریکا، گفتگوهای سران ژاپن و اتحادیه اروپا بامحوریت روسیه، تمدید قرارداد نظامی یونان با آمریکا، رزمایش ترکیه در آب‌های بین‌المللی دریای اژه، دیدار مقامات ارشد آمریکایی و مصری، برگزاری گفتگو‌های امنیتی پاکستان و آمریکا، موافقت آمریکا با سرمایه‌گذاری خارجی در شمال سوریه، تاکید وزرای خارجه عراق و عربستان بر ادامه گفت‌وگوها بین تهران و ریاض و تصویب طرح ساخت ۴ هزار واحد مسکونی صهیونیست‌نشین در کرانه باختری از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: سائولی نینیسته، رئیس جمهور و سانا مارین، نخست وزیر فنلاند خواستار عضویت «بدون معطلی» این کشور در پیمان دفاعی ناتو شدند. دفتر ریاست جمهوری جمهوری این کشور شمال اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرده هلسینکی تصمیم نهایی خود را روز یکشنبه اعلام خواهد کرد. فنلاند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد. این درحالیست که  بریتانیا و سوئد هم روز پیش یک قرارداد همکاری امنیتی امضا کردند که بر اساس آن لندن متعهد شد که در صورت حمله نظامی به سوئد، از این کشور دفاع کند.

العالم فارسی: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن از درخواست عضویت فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو حمایت می کند.جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: ناتو یک اتحاد دفاعی است نه تهاجمی و فنلاند و سوئد نیز دو متحد نزدیک آمریکا هستند. سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد: هیچ قصد خصمانه ای از سوی آمریکا و ناتو علیه روسیه وجود ندارد اما ولادیمیر پوتین باعث بروز این مسائل و سبب شده است حمایت مردم این کشور از عضویت در ناتو افزایش یابد.کاخ سفید پیش از این نیز اعلام کرده بود واشنگتن از سیاست درهای باز ناتو حمایت می کند.

آناتولی  ترکیه:  دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران در مورد احتمال پیوستن فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: الحاق فنلاند به ناتو یک تهدید برای امنیت روسیه محسوب می‌شود.پسکوف با بیان اینکه گسترش ناتو امنیت و ثبات در منطقه را افزایش نخواهد داد، اظهار داشت: همه چیز به روند توسعه ناتو و اینکه تاسیسات نظامی تا چه میزان به مرزهای ما نزدیک‌تر شوند، بستگی دارد. پسکوف در پاسخ به سوال اینکه آیا ورود فنلاند به ناتو تهدیدی برای روسیه است، گفت: قطعاً چنین است.

خبرگزاری فارس: معاون رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد که تسلیح و آموزش نیروهای اوکراینی از سوی غرب می‌تواند خطر تبدیل شدن به یک جنگ اتمی تمام عیار را داشته باشد. «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه با هشدار درباره عرضه تسلیحات غرب به اوکراین و آموزش نظامیان این کشور برای نبرد با روسیه گفت که این‌گونه اقدامات خطر تبدیل شدن به یک جنگ اتمی تمام عیار را دارد. معاون رئیس شورای امنیت روسیه تصریح کرد: «چنین تقابلی (بین روسیه و ناتو) همیشه خطرات تبدیل شدن به یک جنگ اتمی تمام عیار را دارد و این یک سناریوی فاجعه بار برای همه است. همین. بنابراین به خود و دیگران دروغ نگویید. فقط باید به عواقب احتمالی اعمال خود فکر کنید».

خبرگزاری مهر :  وزیر اقتصاد آلمان در سخنانی اذعان کرد که این کشور در حال حاضر نمی تواند گاز روسیه را تحریم کند. «رابرت هابیک» در نشستی خبری در برلین افزود: در حال حاضر نمی توانیم گاز روسیه را تحریم کنیم. من بارها در این مورد صحبت کردم. وی همچنین گفت که آلمان آماده بررسی اعمال تحریم نفتی علیه روسیه است اما این امر بدون بررسی نمی تواند انجام شود. وزیر اقتصاد آلمان ادامه داد که در صورت اعمال این تحریم، اقتصاد این کشور فرو نخواهد پاشید بلکه قیمت ها افزایش پیدا خواهد کرد و زنجیره تجاری با اختلال مواجه خواهد شد.

دویچه وله: گروه  ۷ به دنبال طرحی است که بتواند با دور زدن محاصره روسیه، صادرات غلات از اوکراین را به جریان بیاندازد. تا پیش از حمله روسیه، اوکراین گندم و غلات را از طریق بنادر دریای سیاه صادر می کرد که در حال حاضر از سوی روسیه مسدود شده است.در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که کشورش امسال به رکوردی تازه در تولید غله دست می‌یابد. او که روز پنجشنبه در جمع کارشناسان اقتصادی روسیه سخن می‌گفت برآورد تولید امسال را ۱۳۰ میلیون تن اعلام کرد که ۸۷ میلیون تن آن گندم است. روسیه و اوکراین در شمار بزرگترین تولیدکنندگان غله جهان هستند.

اسپوتنیک روسیه: روسیه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد برنامه های نظامی بیولوژیکی آزمایشگاه های آمریکایی در اوکراین در 13 مه شد. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل در این مورد در کانال تلگرامی خود نوشت ما خواستار برگزاری جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل شدیم تا شواهد جدیدی در مورد برنامه های بیولوژیکی نظامی انجام شده در آزمایشگاه های بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین ارائه شود. پولیانسکی گفت: این نشست برای 13 می برنامه ریزی شده است.روز قبل، ایگور کریلوف، رئیس نیروهای حفاظت پرتو، شیمیایی و بیولوژیکی (RCBZ) نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، گفت که ایالات متحده و اوکراین از ماریوپل به عنوان مرکز منطقه ای برای جمع آوری عامل ایجاد کننده وبا استفاده می کنند.

رادیو چین: رند پاول، سناتور جمهوریخواه، مانع از تصویب لایحه بودجه 40 میلیارد دلاری به منظور کمک به اوکراین در سنای آمریکا شد. پاول خواستار اصلاح این لایحه و افزایش نظارت بر هزینه های برای اوکراین بود و توانست به روش خود از تصویب آن در سنا ممانعت کند. وی توضیح داد: «ما نمی توانیم با نابود کردن اقتصاد آمریکا، اوکراین را نجات دهیم.»پیشتر، این لایحه 40 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود.

ان. اچ.کی ژاپن: چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن در توکیو دیدار کردند. کیشیدا گفت: «ژاپن با کشورهای گروه هفت، که اتحادیه اروپا هم جزو آن است، برای وضع تحریم ها علیه روسیه همکاری خواهد کرد. ما به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد.» او همچنین گفت که آنها به توافق رسیدند که از سایر کشورهای آسیایی و افریقایی بخواهند که برای واکنش به تجاوز روسیه همکاری کنند. این اولین دیدار سران اتحادیه اروپا از ژاپن از سال ۲۰۱۹ است که عهده دار این سمت ها شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یونان قرارداد نظامی دوجانبه با آمریکا را برای پنج سال تمدید می‌کند. مقامات دولت راست میانه این کشور معتقدند که اتحادهای تقویت شده در داخل ناتو به ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند. براساس این قرارداد دسترسی ارتش آمریکا به سه پایگاه در سرزمین اصلی یونان همراه با حضور طولانی مدت نیروی دریایی‌اش در جزیره کرت ادامه خواهد یافت.این بازنگری قرارداد فوق را با یک دوره پنج ساله جابجایی جایگزین می کند. سال گذشته، یونان همچنین یک قرارداد دفاعی دوجانبه با فرانسه را در پی یک بن بست دریایی پرتنش با ترکیه، عضو ناتو، در سال ۲۰۲۰ نهایی کرد.

تی .آر.تی ترکیه:  رزمایشی با مشارکت عناصر نظامی و غیرنظامی سازمان جستجو و نجات ترکیه و فرماندهی نیروهای امنیتی جمهوری ترک قبرس شمالی برگزار شد. در این رزمایش 7 فروند بالگرد، 5 فروند هواپیما شامل ترابری و رزمی، 1 ناوچه، 2 ناوگروه، 8 قایق، 1 قایق از فرماندهی نیروهای امنیتی جمهوری ترک قبرس شمالی و نیروهای متخصص جستجو و نجات شرکت کردند.

الکوثرفارسی:  مشاور امنیت ملی آمریکا با رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد.«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به قاهره سفر کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سالیوان در جریان این سفر با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و مقامات ارشد این کشور دیدار و درباره پیامدهای اوضاع اوکراین و حمایت واشنگتن از نیازهای مصر به امنیت، غذا و سوخت گفت‌وگو کرد.»

خبرگزاری صدا و سیما: پاکستان و آمریکا گفتگو‌های امنیتی انجام دادند.  ژنرال ندیم انجم، رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) در این هفته سه روز را در واشنگتن گذرانده و با مقامات ارشد امنیتی آمریکا از جمله “جیک سالیوان” مشاور امنیت ملی و “ویلیام برنز” رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ملاقات کرده است.این مذاکرات امنیتی پیش از سفر احتمالی “بلاول بوتو زرداری” وزیر امور خارجه پاکستان به آمریکا در ماه میلادی جاری انجام شده، اما هیچ یک از طرفین جزئیاتی از این دیدار‌ها ارائه نکردند.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا با سرمایه‌گذاری خارجی در مناطقی از شمال سوریه که خارج از کنترل دولت بشار اسد است، موافقت و ادعا کرد این یک راهکار برای شکست گروه داعش از طریق ایجاد ثبات اقتصادی است. این وزارتخانه در این حال تاکید کرد، با معاملات با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه یا کسانی که در طول ۱۱ سال جنگ، تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، مخالف است. واشنگتن از سوی دیگر اعلام کرده است که نفت و بنزین خریداری شده از این مناطق سوریه اجازه ورود به آمریکا را ندارند.

خبرگزاری تسنیم:  وزرای خارجه عراق و عربستان در دیداری مشترک ضمن بررسی روابط عربستان و ایران، بر تداوم مذاکرات بین دو طرف تاکید کردند. «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در دیدار با «فیصل بن فرحان»، همتای عربستانی خود، همکاری دوجانبه بین بغداد و ریاض در زمینه های مختلف و اهمیت هماهنگی قبلی در سطح منطقه ای و بین المللی را بررسی کرد. بنابر بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه عراق، این دیدار روز گذشته و در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش در مراکش انجام شد.فؤاد حسین تاکید کرد که دولت عراق با تمام وجود و از هر فرصتی برای ایجاد تفاهم بین تهران و ریاض استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: شورای عالی نقشه‌کشی و ساخت و ساز وابسته به دایره مدنی ارتش رژیم صهیونیستی، طرح ساخت چهار هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های صهیونیستی واقع در کرانه باختری را به تصویب رساند. بنا بر اعلام منابع عبری زبان، بر این اساس قرار است هزار و ۴۵۲ واحد جدید در شهرک‌های نوکدیم، معالیم ادومیم، کدومیم، دولیو، عمانوئیل، مافو حورون، شعاری تیکفا، الکناه و ناهوت احداث شود. همچنین دو هزار و ۵۳۶ واحد دیگر نیز در شهرک‌های دولیو، معالیم مخماش، شیفوت راحیل، نیریا، عگفات زئیو، افرات، تسوویم، ریواوا، تل منیشه، بیتار عیلیت و کریات اربع ساخته خواهد شد. این طرح در حالی به تصویب می‌رسد که دولت آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که شدیدا مخالف توسعه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *