أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ فرانسه و آلمان در سودای اتحادیه اروپای بزرگتر و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: استقبال صدراعظم آلمان از پیشنهاد ماکرون برای تاسیس اتحادیه اروپای گسترده‌تر، اختلاف بین اعضای اتحادیه اروپا بر سر عضویت اوکراین، واکنش دوباره روسیه به عضویت احتمالی فنلاند در ناتو، استقبال رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک از پیوستن به روسیه، اعلام آمادگی استان خرسون اوکراین برای ادغام در فدراسیون روسیه، عزم چین برای حمله به تایوان، ورود کشتی های چین به آب های سرزمینی ژاپن، تصمیم چین برای ساخت چهارمین ناو هواپیمابر خود، سخنرانی پوتین در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد شکست آلمان نازی و واکنش آمریکا، خشم بایدن از لو رفتن همکاری اطلاعاتی آمریکا و اوکراین، اعتراف نتانیاهو به ناتوانی رژیم صهیونیستی مقابل ایران، آماده باش گروه‌های مقاومت فلسطین، رایزنی وزرای خارجه ترکیه و عربستان درباره تقویت روابط دوجانبه، عقب‌نشینی روسیه از پایگاه های خود در سوریه ، پیروزی فرزند دیکتاتور سابق فیلیپین در انتخابات ریاست جمهوری و استعفای نخست وزیر سریلانکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): صدراعظم آلمان از پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه برای تاسیس یک سازمان اروپایی گسترده‌تر که شامل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله اوکراین و انگلیس شود، استقبال کرد. اولاف شولتس ضمن استقبال از این پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت: می خواهم صراحتا بگویم که این یک پیشنهاد بسیار حائز اهمیت است. من از شنیدن پیشنهادی که با هم درباره آن بحث و گفتگو کردیم بسیار خرسندم. اوایل دوشنبه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در سخنرانی خود در پارلمان اروپا “تشکیل بلوک جدیدی از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا که به ارزش‌های اروپایی پایبند هستند” را پیشنهاد کرد.

خبرگزاری ایرنا: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به یکی از موارد اختلاف بین کشورهای عضو این پیمان سیاسی تبدیل شده و بسیار از کشورها پذیرش کی یف را مستلزم اصلاح معاهدات بنیادین اتحادیه اروپا می دانند.حدود نیمی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با عضویت اوکراین مخالف هستند چرا که این اقدام را  به نحوی منوط به تغییر تعهدات بنیادین این اتحادیه می دانند. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه موافق به جریان افتادن نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه هستند اما لهستان، رومانی، فنلاند، دانمارک، مالت، جمهوری چک، اسلونی، بلغارستان، کرواسی، استونی، لیتوانی و لتونی می گویند مخالف تلاش‌های نسنجیده و خام مرتبط با پذیرش عضو جدید در اتحادیه اروپا هستند.

خبرگزاری ایلنا:  معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که اگر فنلاند به ناتو بپیوندد،‌ مسکو دست بسته نخواهد نشست. «الکساندر گروشکو» افزود: سوال بزرگی مطرح می‌شود که چگونه سوئد و فنلاند که از نظر امنیت اروپا مهم تلقی می‌شدند، اکنون تصمیم می‌گیرند به ناتو بروند و در خط مقدم بایستند. این دیپلمات روس ادامه داد:  معلوم است که ما از نقطه نظر امنیتی دست بسته نخواهیم ماند. نیروهای مسلح ما تمام اقدامات لازم را برای تضمین منافع مشروع دفاعی انجام خواهند داد.

العالم فارسی:  رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک گفت که موضوع پیوستن این منطقه به روسیه پس از سیطره کامل بر مرزهای این منطقه، مورد بحث قرار می‌گیرد.از سوی دیگر «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز روز دوشنبه مدعی شد که روسیه به دنبال باز ترسیم مرزهای اروپا است.این مقام اروپایی افزود: ماه آینده پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اسپوتنیک روسیه: کریل استرموسوف، معاون رئیس اداره نظامی – غیرنظامی منطقه خرسون اعلام کرد که ما برنامه ای برای برگزاری همه پرسی و ایجاد جمهوری نداریم. امروز بر اساس فرصت‌هایی که داریم، تا حد امکان در فدراسیون روسیه ادغام خواهیم شد.وی در ادامه افزود:  ساکنان منطقه خرسون می توانند تابعیت فدراسیون روسیه را دریافت کنند و از فرصتی برای کمک های اجتماعی و امنیت پایدار برخوردار شوند. منطقه خرسون و بخش آزوف در منطقه زاپوروژیه طی یک عملیات نظامی ویژه برای غیرنظامی کردن و غیرنازی کردن اوکراین تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفت.

الکوثرفارسی:  ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به رغم تلاش های  نظامی مسکو برای تصرف اوکراین، عزم خود را برای بازپس گیری جزیره تایوان جزم کرده است. برنز همچنین گفت حمله روسیه به اوکراین رئیس جمهوری چین را شگفت زده کرده و بر محاسبات او درباره هر گونه عملیات نظامی در آینده علیه تایوان تاثیر گذاشته است.

ان. اچ.کی ژاپن: مقامات گارد ساحلی ژاپن می گویند که دو کشتی دولت چین به آب های سرزمینی مجاور جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی وارد شدند. آنها می گویند این کشتی ها کمی پیش از ساعت ۷ صبح وارد آب های مجاور جزیره مینامی کوجیما شدند و بنا به گزارش ها به یک قایق ماهیگیری ژاپنی نزدیک شدند.این هفتمین بار در سال جاری است که گارد ساحلی ژاپن ورود کشتی های دولت چین به آب های سرزمینی ژاپن در مجاور جزایر سنکاکو را مشاهده کرده است. ژاپن کنترل این جزایر را در اختیار دارد و دولت ژاپن می گوید که این جزایر بخش جدایی ناپذیر از قلمرو این کشور هستند. چین و تایوان هم بر آنها ادعای مالکیت دارند.

خبرگزاری صدا و سیما: چین قدرت دریایی خود را افزایش می دهد. چین برای ساخت چهارمین ناو هواپیمابر و نوع جدیدی از ناوچه مناسب برای عملیات در دریای آزاد برای تکمیل گروه‌های نبرد ناو‌های آینده خود آماده می‌شود.عکس‌های ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد که دو جنگنده رادارگریز FC-۳۱s Gyrfalcon در کنار چند جنگنده J-۱۵ Flying Shark در تاسیسات پروازی ارتش آزادی بخش خلق (PLA) در استان لیائونینگ حضور دارند و این نشان می‌دهد که FC-۳۱ ممکن است روی دو ناو هواپیمابر چینی قرار گیرد.

تی .آر.تی ترکیه: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: به کارهایی که باید در اوکراین انجام می‌دادیم، تحقق بخشیدیم . پوتین در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو افزود: کشورهای غربی نمی‌خواهند تا به روسیه گوش دهند و به‌دنبال طرح‌های دیگری هستند. وی گفت: اکنون شاهد ارسال مدرن‌ترین سلاح‌های جهان به اوکراین هستیم.

یورونیوز: پنتاگون اظهارات ولادیمیر پوتین در «روز پیروزی» را محکوم کرد . جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد درگیری در اوکراین را به شدت محکوم کرد و آن را «همان دروغ‌‌های قبلی» خواند. کربی دراین باره گفت: «دوباره همان سروصدا به راه‌انداختن‌ها، همان دروغ‌ها.. صریح بگویم ناراستی‌هایی که از همان ابتدای جنگ شاهدش هستیم. وی با رد اظهارات ولادیمیر پوتین در «مشروع» بودن جنگ و تلاش ارتش روسیه برای «نازی‌زدایی» اوکراین گفت: «می‌دانید چه کسی در اوکراین است؟ اوکراینی‌ها، نه نازی‌ها. آنچه ما باید می‌شنیدیم این بود که او چگونه به این جنگ پایان می‌دهد و نیروهایش را از اوکراین که یک کشور مستقل است خارج می‌کند.»

خبرگزاری مهر : سخنگوی بایدن اعلام کرد که او از درز اطلاعات در رسانه‌های خبری درباره به اشتراک گذاری اطلاعات با کی یف ناراضی است. «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از درز اطلاعات در رسانه‌های خبری درباره اشتراک‌گذاری اطلاعات بین واشنگتن و کیف ناراضی است.»

خبرگزاری فارس: نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ناتوانی تل آویو مقابل ایران و حماس اعتراف کرد. رئیس حزب لیکود، ضمن بیان مجدد تعهد  در سرنگونی کابینه کنونی این رژیم گفت که  تل آویو مقابل ایران و گروه حماس ناتوان است.به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» «بنیامین نتانیاهو» گفت که تل آویو نمی‌تواند علیه تهدیدات امنیتی ایران و حماس بایستد. نتانیاهو گفت که تصمیمات «نفتالی بنت» نخست‌وزیر و «یائیر لاپید» وزیر خارجه به آنچه از دهان «منصور عباس» رهبر حزب «فهرست متحد عربی» و دوستانش که در انتظار دستورات سران حماس هستند، بستگی دارند.

خبرگزاری تسنیم:  اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای به تمامی شاخه‌های نظامی مقاومت دستور داد در حال آماده باش قرار بگیرند.اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای نظامی که در اختیار رسانه قرار گرفت تاکید کرد، همزمان با آغاز رزمایش یک ماهه رژیم صهیونیستی تحت عنوان ارابه‌های آتش، وضعیت آماده باش را برای تمامی شاخه‌های نظامی و تشکیلات نظامی مقاومت اعلام می‌دارد. این اتاق مشترک در عین حال تاکید کرد، برای مقابله با هر نوع حماقتی از سوی صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین در حال جلسه دائم خواهد ماند.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه طی تماس تلفنی با همتای عربستانی‌اش به بررسی و ارزیابی راهکارهای تقویت مناسبات دو جانبه پرداخت. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی تماس تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت‌و‌گو کرد.وزرای خارجه دو کشور، روابط دوجانبه و گام‌های لازم در راستای تقویت آن در آینده را مورد ارزیابی قرار دادند.

دویچه وله: مسکو تایمز ادعا کرد روسیه در حال خروج نیروهای خود از سوریه است و پایگاه‌های نظامی را به سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان تحویل داده است. رسانه‌ های اسرائیلی نوشته‌ اند در حال بررسی دقیق این خبر هستند.به گزارش روزنامه مسکو تایمز، روسیه با هدف تقویت نظامی در اوکراین، خروج نیروهایش از سوریه را آغاز کرده است.روسیه دوازده پایگاه نظامی در سوریه دارد. کرملین پیش از این گفته بود که ۶۳ هزار وابسته نظامی را به سوریه اعزام کرده است.

رادیو چین: فردیناند مارکوس جونیور که با نام مستعار «بونگ بونگ» شناخته می شود در انتخابات ریاست جمهوری فیلپین توانسته اکثریت آرا را از آن خود کند. به گفته منابع آگاه، از ۳۶ سال پیش که قیام مردمی باعث سرنگونی مارکوس پدر و تبعید خانواده وی به آمریکا شد، مارکوس ها در تلاش برای احیای شهرت سیاسی خود بودند که در نهایت هم موفق شدند.وی با وعده های انتخاباتی چون متحد کردن کشور، افزایش مشاغل و مقابله با افزایش قیمت‌ها توانست بخش عمده ای از افکار عمومی فیلیپین را همراه خود کند.

ایران پرس: «ماهیندا راجاپاکسه»، نخست وزیر سریلانکا پس از کشمکش‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور استعفا کرد. رهبر 76 ساله سریلانکا نامه استعفای خود را به «گوتابایا راجاپاکسه» برادر کوچکترش و رئیس جمهور این کشور ارسال و راه را برای دولت وحدت جدید هموار کرد. استعفا کلیه اعضای کابینه سریلانکا در حالی مطرح شد که این کشور در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارد و این موضوع اعتراضات گسترده مردم را در این کشور جنوب آسیا در پی داشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *