جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

مقاومت اسلامی عراق: حمله دیشب به پایگاه «کالسو» کار اسرائیل بود / به یک هدف کلیدی در جنوب اسرائیل حمله کردیم

این گروه‌های مسلح در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم کرده و اعلام کردند که حمله پهپادی روز شنبه «در پاسخ به کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی‌» به‌دست اسرائیل و «تجاوز دشمن صهیونیستی به حاکمیت عراق با هدف قرار دادن پایگاه‌های حشد شعبی» صورت گرفت.

کانال ۱۳ اسرائیل: مشاجره بین نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان / نتانیاهو صدایش را بالا برد و به بربوک گفت ما مثل نازی‌ها نیستیم

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به فلسطین اشغالی مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است.

Loading

رسانه‌ها؛ بسته تحریمی گروه ۷ علیه روسیه و…

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تلاش رهبران گروه هفت برای انزوای بیشتر روسیه، تصمیم گروه هفت برای توقف واردات نفت از روسیه، اعمال بسته جدید تحریمی آمریکا ضد روسیه، تحریم‌های جدید انگلیس علیه روسیه و بلاروس، سفر نخست‌وزیر کانادا به کی یف، اعلام حمایت دوباره صدراعظم آلمان از اوکراین، پیام پوتین برای مردم اوکراین، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین، تاییدکاندیداتوری لولا داسیلوا در انتخابات آتی برزیل، واکنش اتحادیه اروپا به انتخاب رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ، آغاز بی‌سابقه‌ترین رزمایش ارتش صهیونیستی، تعویق سفر لیندا توماس گرینفیلد به ترکیه، درخواست مردم اوکیناوا برای حل و فصل سریع مسئله پایگاه های آمریکایی، تاکید وانگ یی بر ورود  مدیریت جهان به «لحظه آسیایی»، ماندگاری شاه عربستان در بیمارستان، اقدام عربستان در کاهش قیمت نفت خام و دیدار وزیر خارجه طالبان با متنفذین شیعیان افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: سران گروه هفت (جی ۷) در نشستی مجازی، بسته تحریمی جدیدی علیه بخش صنعتی، بانک‌ها و رسانه‌های روسیه اعلام کردند. روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت ، رهبران گروه ۷ که روز یک شنبه به صورت مجازی دیدار کردند از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه با هدف گیری بخش صنعتی این کشور، رسانه‌های تحت کنترل دولت مسکو، مقامات اجرایی بخش مالی روسیه و بلاروس و بانک‌های اصلی روسیه از جمله «گازپروم بانک» خبر دادند. کشور‌های گروه ۷ شامل بریتانیا، فرانسه، آمریکا، کانادا، آلمان، ژاپن و ایتالیا همچنین بر ممنوعیت تدریجی واردات نفت روسیه تاکید کردند اقدامی که کشور‌های اروپایی تا کنون در برابر آن مقاومت کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه: گروه هفت اعلام کرد که به تدریج واردات نفت از روسیه را متوقف یا به طور کامل ممنوع خواهند کرد. اعضای گروه هفت در نشست مجازی آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین و راه‌های ارائه کمک‌های بیشتر به کی‌یف را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گرفتند در راستای فشار بیشتر بر مسکو واردات نفت از روسیه را به تدریج متوقف یا به طور کامل ممنوع خواهند کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در این نشست مجازی شرکت کرد.

ایران پرس: آمریکا تحریم های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد.آمریکا 8 مقام اجرایی اسبربانک Sberbank که یک سوم از کل دارایی های بانکی روسیه را در اختیار دارد و نیز 27 مقام گازپروم بانک Gazprombank روسیه که سازوکار جدید پرداخت گاز برای خریداران اروپایی را اجرا می کند،  را تحریم کرد.واشنگتن همچنین بانک صنعتی مسکو و 10 زیرمجموعه آن را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.تحریم های روز یکشنبه آمریکا شامل  وضع محدودیت های روادیدی علیه 100 ها مقام روس نیز می شود.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت بازرگانی انگلیس از اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو و میسنک خبر داد که از جمله شامل ممنوعیت صادرات فلزات گرانبها به روسیه می‌شود. با اعمال این محدودیت‌های جدید، ارزش کل تحریم‌ها برای واردات از روسیه و یا صادرات به این کشور به بیش از چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسد.«آن ماری ترولیان» وزیر بازرگانی بین‌الملل انگلیس اعلام کرد که این تحریم‌های جدید، آسیب بیشتری به ماشین جنگی روسیه وارد می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر کانادا در سفری از پیش اعلام نشده به اوکراین سفر کرده است. جاستین ترودو، از شهر اربین واقع در شمال غربی کی‌یف که در حملات روسیه به شدت آسیب دیده است، بازدید کرد. الکساندر مارکوشین، شهردار اربین، تصاویری را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که نشان می‌دهد ترودو در جریان بازدید از اربین، در حال بررسی میزان خسارت وارده به شهر بود. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در دیدار با ترودو گفت ارتشش تسلیحات سنگین برای شکستن حصر ماریوپل ندارد.

خبرگزاری مهر: صدراعظم آلمان در سخنانی ضمن اعلام حمایت از اوکراین، مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جنگ علیه این کشور پیروز نخواهد شد.«اولاف شولتس» گفت: پوتین در جنگ پیروز نخواهد شد و اوکراین زنده باقی خواهد ماند.وی همچنین ادعا کرد که پوتین قصد دارد با سیطره بر اوکراین بر فرهنگ و هویت اوکراینی ها تسلط پیدا کند.این در حالی است که رئیس پارلمان آلمان روز یکشنبه برای دیدار با نخست وزیر اوکراین و بحث بر سر تحولات اخیر راهی این کشور شد.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور روسیه طی پیامی برای کهنه سربازان اوکراینی در جنگ بزرگ میهنی آرزوی استقامت، عمر طولانی و برای همه ساکنان اوکراین آینده ای صلح آمیز و عادلانه کرد.ولادیمیر پوتین تأکید کرد که 77 سال پیش، به لطف شجاعت و قهرمانی سربازان خط مقدم و پارتیزان ها، استواری کارگران جبهه داخلی، فاشیسم و آرزو به بردگی گرفتن اروپا، آوردن درد و رنج برای ده ها میلیون نفر درهم شکسته شد.

خبرگزاری ایرنا:  مردم فیلیپین در حالی امروز دوشنبه (۱۹ اردیبهشت) در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین شرکت می‌کنند که به باور کارشناسان روابط بین الملل رقابت میان پسر دیکتاتور سابق این کشور و یک وکیل حقوق بشر بسیار تنگاتنگ است. به نظر می‌رسد تاریخ مجددا در حال تکرار خویش است چرا که «فردیناند بونگ‌بونگ مارکوس جونیور»، پسر دیکتاتور سابق این کشور که سابقا در رقابت معاونت ریاست جمهوری فیلیپین در سال ۲۰۱۶ با اختلاف کمی از «لنی روبردو»، یک وکیل حقوق بشر و معاون ریاست جمهوری این کشور شکست خورده بود، مجددا رو در روی یکدیگر ایستاده‌اند اما اینبار برای کسب قدرت بیشتری با یکدیگر رقابت می‌کنند. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ در فیلپین یکی از بحث برانگیزترین انتخابات در تاریخ این کشور به شمار می‌آید.

دویچه وله: لولا داسیلوا کاندیداتوری در انتخابات آتی برزیل را تایید کرد. در انتخابات ریاست جمهوری برزیل در اکتبر ۲۰۲۲، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی رقیب قدرتمندی را پیش رو خواهد داشت. حدود شش ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برزیل انجام خواهد شد و لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق به عنوان نماینده احزاب میانه‌رو در این انتخابات شرکت خواهد کرد. لولا داسیلوا که حدود دو سال و نیم پیش از زندان آزاد شده در نظرسنجی‌های فعلی از رقیب خود بولسونارو جلوتر است.

یورونیوز: جان لی، دولت‌مرد امنیتی هنگ‌ کنگ دیروز یکشنبه با رای ۹۹ درصدی کمیته‌های محلی و در انتخاباتی بی‌رقیب به ریاست اجرایی دولت برگزیده شد. کمیته‌های منطقه‌ای هنگ کنگ، به‌شدت طرفدار رویکردهای پکن به شمار می‌روند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محکومیت روند جابه‌جایی قدرت در هنگ کنگ در یک پیام توییتری نوشت: «انتخاب رئیس اجرایی جدید اصول دموکراسی و چندصدایی سیاسی را نقض کرد. این یک گام دیگر به سوی ویرانی رویکرد یک کشور دو نظام است. چین و هنگ کنگ باید به تعهدات داخلی و بین‌المللی خود احترام بگذارند.»

خبرگزاری تسنیم:  ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد، بزرگترین مانور تاریخ خود را تحت عنوان «ارابه‌های آتش»  آغاز خواهد کرد. رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند، به‌رغم تشنج حاکم بر مناطق فلسطینی ارتش اسرائیل مانور بی‌سابقه خود را که یک ماه به‌طول می‌انجامد تحت عنوان ارابه‌های آتش آغاز خواهد کرد.این رسانه‌ها تأکید کردند، ارتش اسرائیل از فردا بزرگترین مانور تاریخ خود را آغاز می‌کند و در صورت شدت گرفتن تشنج امنیتی در مناطق فلسطینی تغییراتی در این مانور به وقوع خواهد پیوست.روزنامه یسرائیل هیوم در رابطه با این مانور نوشت: این مانور که بخش‌‌هایی از آن در قبرس انجام خواهد شد، سناریوهای جنگ در جبهه‌های مختلف (یمن، لبنان، سوریه و…) در آن واحد هم تمرین خواهد شد.از سوی دیگر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی تحت عنوان راه‌حلی برای موج وحشت نوشت: اسرائیل به‌دنبال حمله گسترده نظامی علیه جنین است.

تی .آر.تی ترکیه: سفر لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به ترکیه به تعویق افتاد.در اطلاعیه صادره از سوی دفتر نمایندگی دایم آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام گردید: سفر  لیندا توماس گرینفیلد که قرار بود نهم ماه می به ترکیه ترتیب دهد، به تاریخی دیگر موکول شده است. در این اطلاعیه یادآوری شده است: در سفر لیندا توماس گرینفیلد به بروکسل پایتخت بلژیک در روزهای نهم و دهم ماه می برای شرکت در ششمین کنفرانس حمایت از آینده سوریه و منطقه تغییری مورد بحث نمی‌باشد.

ان. اچ.کی ژاپن: اوکیناوایی ها خواستار حل و فصل سریع مسئله پایگاه های آمریکایی در این استان شدند. استان اوکیناوا در جنوب ژاپن از دولت‌های ژاپن و آمریکا خواسته است تا مسائل مربوط به پایگاه‌های نظامی آمریکا در این استان را پیش از پنجاهمین سالگرد بازگرداندن این استان به ژاپن در روز پانزدهم ماه می، حل و فصل کنند.

رادیو چین: وانگ یی وزیر امور خارجه چین تاکید کرد : مدیریت جهان وارد “لحظه آسیایی” شده و جهان باید بیشتر از آسیا بشنود. وی در دیدار وزیر امور خارجه کامبوج گفت : با توجه به چالش‌های مختلف و جدید جهانی، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین ابتکارات توسعه جهانی و  امنیتی جهانی را پیشنهاد کرد و از منظر ایجاد جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشر، طرح چین را برای پیشبرد روند ایجاد یک نظام مدیریت جهانی عادلانه تر و معقول تر ارائه داد که مورد پشتیبانی جامعه بین المللی و به ویژه کشورهای آسیایی قرار گرفت.

خبرگزاری فارس:  منابع خبری گزارش کردند که شاه هشتاد و شش ساله عربستان سعودی به توصیه پزشکان در بیمارستان خواهد ماند. «خبرگزاری دولتی عربستان» گزارش کرد که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی پس از انجام آزمایش  «کولونوسکوپی» در بعد از ظهر یکشنبه، مدتی در بیمارستان خواهد ماند تا به توصیه پزشکان استراحت کند.شاه ۸۶ ساله عربستان در سال ۲۰۲۰ تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و باتری قلب خود را در ماه مارس تعویض کرد. این برای دومین بار در دو ماه گذشته است که شاه  سعودی راهی بیمارستان می‌شود.

العالم فارسی: عربستان بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان قیمت نفت خام آسیا را برای ماه ژوئن کاهش داد.غول نفتی عربستان سعودی، آرامکو، قیمت رسمی فروش نفت خام سبک عرب در ماه ژوئن به آسیا را 4.95 دلار در هر بشکه کاهش داد و به 4.40 دلار در هر بشکه بالاتر از میانگین قیمت عمان-دبی رسید.

الکوثرفارسی:  امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان با اعضای شورای علما و برخی از متنفذین جامعه تشیع افغانستان دیدار کرد. این دیدار برای اولین بار از روی کار آمدن طالبان در افغانستان در 8 ماه پیش و بعد از سلسله انفجارهایی انجام می شود که مساجد اهل تشیع این کشور را هدف قرار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *