جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

پیامدهای ارتقاء قدرت بازدارندگی مقاومت فلسطین برای رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد بازدارندگی مقاومت فلسطین، چالش‌های مهمی را پیش‌روی رژیم صهیونیستی قرار داده است. انتفاضه فلسطین که به‌عنوان یکی از وجوه مقاومت در مقابل جنایات اشغالگران صهیونیستی برای نخستین‌بار در پاییز سال 1987 با سنگ شروع شد، امروز با موشک‌های نقطه‌زن دنبال می‌شود. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی همزمان با انتفاضه اول گفته بود «آرزو می‌کنم‌، روزی‌ از خواب‌ برخیزم‌ و ببینم‌ تمام‌ غزه‌ در دریا فرو رفته‌ و از شر این‌ منطقه‌ رهایی‌ یافته‌ام.‌« اسحاق رابین در سال 1995 از دنیا رفت و آرزویش را با خود به گور برد، اما فلسطین همچنان زنده است و غزه برخلاف آرزوی رابین، امروز به یکی از جبهه‌های مجهز و قدرتمند فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی تبدیل شده است، به‌طوری‌که در نبرد سال گذشته «سیف‌القدس» تنها طی 11 روز بیش از 4 هزار موشک از باریکه غزه به مناطق تحت اشغال رژیم‌صهیونیستی شلیک شد که درنتیجه آن، یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان که به سامانه‌های پیشرفته دفاعی و پدافندی مجهز است، زمین‌گیر شد.

مقاومت فلسطین دیگر با سنگ یا امکانات حداقلیِ عملیاتی و سلاح‌های سبک و فرسوده به جنگ با صهیونیست‌ها نمی‌رود، بلکه به تجهیزات بومی و قدرتمندی در حوزه صنایع موشکی، پهپادی و توپخانه مسلح شده است. این تسلیحات، ضمن وارد ساختن خسارات سنگین به زیرساخت‌های نظامی، اقتصادی و صنعتی رژیم اسرائیل، «موازنه قدرت» در اراضی اشغالی را دگرگون کرده است. قابلیت‌های موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌اندازه‌ای است که حماس اعلام کرده به‌اندازه‌ای موشک در اختیار دارد که می‌تواند نبرد با رژیم‌صهیونیستی را به مدت 6 ماه پیاپی ادامه دهد.

«زرادخانه‌های موشکی» فلسطین با ده‌ها هزار موشک نقطه‌زن با برد بیش از 250 کیلومتر، باعث دستیابی فلسطینی‌ها به سطح قابل توجهی از «قدرت بازدارندگی» از نوع «نامتقارن» و «مستقیم» در اراضی اشغالی شده است و قدرت بازدارندگی فلسطین که از قدس اشغالی تا کرانه باختری را زیر چتر حمایت خود قرار داده است، به یک «تهدید خطرناک و حیاتی» برای رژیم‌صهیونیستی تبدیل کرده است.

با‌توجه‌به‌اینکه بازدارندگی برحسب «قدرت و تسلیحات نظامیِ بازدارنده» تعریف می‌شود، مقاومت فلسطین افزون بر تجهیزات پیشرفته موشکی و… که در اختیار دارد، در سال جاری نیز از موشک پیشرفته و جدید خود که به یاد شهید سلیمانی، «قاسم» نام دارد نیز رونمایی کرده است که قطعاً در نبردهای آینده باعث «غافلگیری» فزاینده صهیونیست‌ها خواهد شد. بخش مهمی از این موشک‌ها در یک باریکه کوچک و محاصره شده در جنوب غربی فلسطین یعنی غزه که به شدت توسط صهیونیست‌ها کنترل می‌شود، مستقر هستند!

اما مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد، «پیامدهای راهبردی» ارتقاء قدرت بازدارندگی فلسطینی‌ها برای حوزه‌های امنیتی – نظامی، سیاسی، اقتصادی و جمعیتی رژیم‌صهیونیستی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

یک: از تفوق و برتری نظامی رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی جلوگیری نموده و تلاش این رژیم برای مهار فلسطینی‌ها را به امری باطل تبدیل کرده است؛

دو: هزینه‌های هرگونه تهاجم و ماجراجویی نظامی – امنیتی رژیم‌صهیونیستی را به صورت چمشگیری افزایش داده است؛

سه: باعث تقویت روند موازنه وحشت در سرزمین‎های اشغالی شده است؛

چهار؛ محاسبات راهبردی و قدرت چانه‌زنی راهبردی رژیم‌صهیونیستی در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطینی را مختل نموده و تضعیف کرده است؛

پنج: بازدارندگی و ضریب امنیتی رژیم پادگانی صهیونیستی را به‌شدت کاهش داده و آستانه تحمل عملیاتی و تاب‌آوری این رژیم میلیتاریستی و متجاوز که حیاتش در گرو جنگ افروزی، بحران‌زایی و تجاوزگری است را به کمتر از یک هفته در مقابل گروه‌های مقاومت کاهش داده است؛

شش: اعتراضات سیاسی به عملکرد کابینه رژیم‌صهیونیستی را افزایش داده است؛

هفت: به بحران سیاسی و اختلافات حاد در درون کابینه رژیم‌صهیونیستی منجر شده است؛

هشت: ضمن سلب امنیت روانی ساکنان صهیونیست سرزمین‌های اشغالی، اعتماد و اطمینان آنان به ارتش صهیونیستی را از بین برده است؛

نه: از طریق «مهاجرت معکوس» یا «مهاجرت بی‌بازگشت»، روند خروج یهودیان ساکن از اراضی اشغالی شدت یافته است. براساس پیش‌بینی‌های مراکز صهیونیستی تا سال 2030 یهودیان 42 و فلسطینیان 58 درصد از ساکنان فلسطین اشغالی را تشکیل خواهند داد؛

ده: باعث تشدید بحران اقتصادی و همچنین افت جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اراضی اشغالی شده است؛

قدرت بازدارندگی و توان رزمی و عملیاتی فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی که مقاومت اسلامی در هفته‌های گذشته ابعاد جدیدی از آن را در عمق تل‌آویو رونمایی کرد، به‌قدری «وحشتناک» است که مقامات امنیتی رژیم‌صهیونیستی به ویژه بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم طی نامه‌ای به نیروهای ارتش دستور داده­اند از هرگونه تقابل مستقیم با غزه خودداری کنند و به‌جای‌آن به اقدامات تحریمی مثل بستن گذرگاه‌ها اکتفا کنند.

این موضوع نشان می‌دهد که مقاومت اسلامی فلسطین، علاوه بر بازدارندگی سخت، به «بازدارندگی نرم» نیز دست یافته است که «منع دسترسی» و «ممانعت منطقه‌ای»، دو راهبرد اصلی آن هستند. در چهارچوب راهبرد «منع دسترسی»، فلسطینی‌ها از ورود نیروهای ارتش صهیونیستی به مناطق حساس و مورد نزاع جلوگیری به‌عمل آورده‌اند.

در راهبرد «ممانعت منطقه‌ای» نیز، گروه‌های مقاومت فلسطینی از طریق افزایش هزینه‌ها، آزادی عمل و قدرت تهاجمی و عملیاتی رژیم‌صهیونیستی را در بخش مهمی از سرزمین‌های اشغالی سلب نموده‌اند.

در این راستا «بنی موریس» مورخ صهیونیست با مشاهده تحولات یک سال اخیر در سرزمین‌های اشغالی چنین می‌گوید: «طی چند سال آینده اعراب و مسلمانان پیروز خواهند شد و یهودیان در این سرزمین به اقلیت تبدیل می‌شوند، یا طرد یا کشته می‌شوند و خوش‌شانس کسی است که به آمریکا و اروپا فرار کند». به قول «افرایم هالیوی» رئیس اسبق موساد، «اسرائیل در آستانه فاجعه قرار دارد. این تاریکی، پیش از پرتگاه است».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *