جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ ایرلند درمسیر اتحاد و…

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیروزی حزب شین فین، شاخه سیاسی سابق ارتش آزادیبخش ایرلند در انتخابات پارلمانی، انتخاب رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ، هشدار ژاپن درباره وقوع جنگ احتمالی در شرق آسیا، توصیه دبیرکل پیشین ناتو به سوئد و فنلاند، ادامه ارسال تجهیزات نظامی پنتاگون به اوکراین، تشدید حملات به دونباس و ادامه تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل، کشته شدن ۱۱ نظامی مصر در یک حمله تروریستی و واکنش حزب الله، درخواست نتانیاهو برای استعفای دولت نفتالی بنت، تظاهرات شهرک‌نشینان صهیونیست علیه کابینه بنت، لغو سفر پاپ فرانسیس به فلسطین اشغالی، اسناد جدید اف‌بی‌آی درخصوص ارتباط عربستان با حادثه یازدهم سپتامبر،  اظهارات برجامی جدید بورل، سوگند دوباره ماکرون با وعده «فرانسه‌ای قوی‌تر» و «سیاره‌ای مناسب‌تر برای زندگی»، واکنش باکو به ادعای برخی مقامات روسی مبنی بر وجود مراکز تحقیقات بیولوژیکی در جمهوری آذربایجان، احتمال انجام هفتمین آزمایش هسته ای کره شمالی تا پایان ماه مه و سرعت بالای چینی ها در ساخت ایستگاه فضایی باپرتاب فضاپیمای باری «تیان جو 4» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: حزب شین فین، شاخه سیاسی سابق ارتش آزادیبخش ایرلند شنبه شب در انتخابات پارلمانی ایرلند شمالی به پیروزی خیره کنندهای دست یافت و خواستار برگزاری مذاکرات در زمینه ایجاد یک ایرلند متحد شد.نتایج رسمی رای گیری نشان می دهد که شین فین ۲۹ درصد از آرای انتخابات پارلمانی ایرلند شمالی را به دست آورده که بسیار بیشتر از ۲۱.۳ درصد از حزب اتحادگرای دموکراتیک طرفدار انگلیس است. به نظر آگاهان امر، پیروزی شین فین وضعیت منطقه را چندان تغییر نخواهد داد، زیرا برگزاری همه پرسی برای خروج از قیمومیت انگلیس فقط با تایید دولت لندن باید انجام شود؛ امری که سال ها است مسکوت باقی مانده است.اما اهمیت نمادین پیروزی شین فین در ایرلند شمالی بسیار زیاد است و به یک قرن تسلط احزاب طرفدار انگلیس، که عمدتاً توسط جمعیت پروتستان منطقه حمایت می‌شوند، پایان می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): “جان لی” امروز یکشنبه در پی کسب بیش از ۹۹ درصد آرای کمیته انتخاباتی عمدتاً متمایل به پکن در هنگ کنگ به عنوان رهبر جدید این دولتشهر انتخاب شد. حدود ۱۵۰۰ عضو کمیته انتخابات هنگ کنگ صبح امروز در یک رای گیری مخفی رای خود را به صندوق انداختند. لی در سخنرانی خود به مناسبت کسب این پیروزی گفت: “من مشتاقانه منتظر هستم که همه ما با هم فصل جدیدی را شروع کنیم، هنگ کنگی را بسازیم که دلسوز، باز و پر جنب و جوش و پر از فرصت‌ها و هارمونی باشد.”به این ترتیب جان لی در اول ژوئیه جایگزین “کری لام” رهبر فعلی هنگ کنگ خواهد شد.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ژاپن هشدار داده است که احتمال می‌رود جنگ مشابه اوکراین در منطقه شرق آسیا به وقوع بپیوندد. «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن امروز (یکشنبه) هشدار داد که درگیری‌های مسلحانه‌ای شبیه به جنگ اوکراین ممکن است در شرق آسیا به وقوع بپیوندد.کیشیدا در جریان دیدار با «بوریس جاسون» نخست‌وزیر انگلیس در لندن بار دیگر ادعاهای مشابهی درباره احتمال حمله چین به تایوان را مطرح کرد و گفت که صلح و ثبات در تنگه تایوان برای توکیو و جامعه بین‌الملل ضروری است.کیشیدا سپس با هشدار درباره تداوم جنگ اوکراین گفت: «اوکراین احتمالاً همان شرق آسیای فردا باشد».

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل پیشین ناتو در اظهارنظری اعلام کرده است که با توجه به درگیری پوتین در جنگ اوکراین، سوئد و فنلاند باید همین حالا به عضویت این ائتلاف در بیایند.«آندرس فوگ راسموسن»، گفته است که زمان مناسب برای پیوستن سوئد و فنلاند به تاتو همین حالا است، چرا که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، در شرایط کنونی گرفتار جنگ اوکراین است.

آناتولی  ترکیه: وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که مجوز ارسال 150 میلیون دلار تسلیحات مازاد به اوکراین از موجودی ارتش آمریکا صادر شده است.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بیش از دو ماه از آغاز جنگ ناعادلانه و بی رحمانه کرملین می‌گذرد، غیرممکن است تحت تاثیر دستاوردهای مردم اوکراین قرار نگرفت.وی در ادامه افزود: همچنین نمی‌توان به موفق شدن آنها ایمان نیاورد زیرا نشان داده‌اند که اراده و توانایی مبارزه را دارند.بلینکن با تاکید بر اینکه اوکراین با وجود حملات و ویرانی‌های روسیه «کشوری آزاد و مستقل» باقی خواهد ماند، گفت: «به دستور رئیس جمهور (جو بایدن)، مجوز خروج 150 میلیون دلار تسلیحات و تجهیزات مازاد از موجودی وزارت دفاع ایالات متحده برای ارائه کمک های نظامی اضطراری بیشتر به اوکراین صادر شد.

دویچه وله: روند تخلیه غیرنظامیان اوکراینی از کارخانه فولاد آزوف ادامه دارد اما گزارش شده  روسیه بر میزان حملات خود بە شرق اوکراین افزودە است.به گفته ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، تمام زنان، کودکان و افراد مسن کە در مجتمع آزوفستال محاصره شده بودند، از ماریوپل خارج شدەاند.ناظران پیش‌بینی می‌کنند در آستانه رژه پیروزی ارتش سرخ بر آلمان نازی، مسکو به حمله همه جانبه‌ای به کارخانه دست بزند تا آن را از رزمندگان اوکراینی پاکسازی کند. به همین دلیل نگرانی‌ها در مورد وجود افراد غیرنظامی و سرنوشت آنها به اوج خود رسیده است.همچنین خبرها حاکی از درگیری‌های گستردە نیروهای ارتش روسیه و اوکراین در منطقه دونباس است.

خبرگزاری صدا و سیما: ارتش مصر با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن ۱۱ نظامی این کشور در یک حمله تروریستی در حوالی کانال سوئز واقع در شمال شرق مصر خبر داد.عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در واکنش به حمله تروریستی در شبه جزیره سینا که به کشته شدن ۱۱ نیروی ارتش این کشور و زخمی شدن ۵ نیروی دیگر منجر شد، ضمن محکوم کردن این حمله گفت: حملات تروریستی خائنانه هرگز عزم و اراده ارتش را برای ریشه کن کردن تروریسم تضعیف نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر :
«حزب الله» لبنان امروز یکشنبه در محکومیت حمله تروریستی اخیر در مصر بیانیه صادر کرد.« در بیانیه حزب الله آمده است: هدف اصلی از حمله تروریستی اخیر خدشه دار کردن امنیت مصر و منحرف کردن اذهان از تروریسمِ صهیونیستی بود.حزب الله در بیانیه خود تأکید کرده است: باید با ایدئولوژی تکفیریِ ویران کننده مقابله کرد و آن را به انزوا کشاند.

خبرگزاری تسنیم: نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل ‌خواستار استعفای دولت نفتالی بنت و تشکیل یک «دولت قوی» به ریاست او شد که بتواند با حماس مقابله کند. «بنیامین نتانیاهو» در صفحه توئیتر خود نوشت: دولت فریبکار و ضعیف بنت به جای مبارزه با تروریسم، مشغول جلسات مطبوعاتی دروغین است. طبق معمول، آنها واقعیت‌ها را فراموش می‌کنند.

العالم فارسی: شهرک‌نشینان صهیونیست بامداد امروز (یکشنبه) در محل وقوع عملیات شهادت‌طلبانه “العاد” در تل آویو علیه کابینه نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم تظاهرات کردند. معترضان ضمن اعتراض شدید به دولت بنت، همچنین با پلیس رژیم صهیونیستی بشدت درگیر شدند. معترضان  شعارهایی علیه شخص نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ناکارآمدی این رژیم سر دادند.رسانه هاپنجشنبه شب (15 اردیبهشت ماه) اعلام کردند که سه تن از ساکنان شهرک العاد واقع در شرق تل آویو در یک عملیات شهادت‌طلبانه کشته شدند.

ایران پرس: اوضاع ملتهب فلسطین اشغالی موجب شد تا واتیکان سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به اراضی اشغالی را لغو کند.افزایش عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی، شکنندگی امنیتی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است. قرار بود «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان ۱۵ ژوئن در چارچوب یک تور خاورمیانه‌ای به فلسطین اشغالی سفر کند.

الکوثرفارسی: به تازگی و پس از گذشت 20 سال از حمله به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، پس از فرمان اجرایی جو بایدن، یادداشت محرمانه‌ای از سوی اف‌بی‌آی منتشر شده که ارتباط مستقیم دولت عربستان با این حملات را تایید می کند. بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت در این مدت، کمیسیون تحقیق درباره این حادثه، انگشت اتهام خود را به سوی 15 نفر از 19 هواپیما ربا و صد البته اسامه بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده نشانه رفته بود و خواستار پاسخگویی دولت عربستان نیز شده بود اما تاکنون مدارکی دال بر ارتباط مستقیم عربستان با این حادثه در دست نداشت. عربستان نیز بارها در بیانیه های رسمی اعلام کرده بود که دولتش هیچ ارتباطی با این حادثه وحشتناک ندارد.

اسپوتنیک روسیه: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت، این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات برجام را که به دلیل بی میلی آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است، نجات دهد.

یورونیوز: ماکرون با وعده «فرانسه‌ای قوی‌تر» و «سیاره‌ای مناسب‌تر برای زندگی» سوگند یاد کرد . امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی مراسمی در کاخ الیزه برای دومین دوره پنج ساله ریاست بر کشورش، سوگند یاد کرد. پیش از مراسم تحلیف، لوران فابیوس، رئیس شورای قانون اساسی فرانسه در حضور ۴۵۰ میهمان حاضر در سالن جشن‌های الیزه ضمن تایید رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که آقای ماکرون از نظر شورای قانون اساسی، روز ۲۴ آوریل باکسب ۵۸.۵۵ درصد آرای دور دوم انتخابات، در برابر مارین لوپن، نامزد جناح راست افراطی به پیروزی دست یافته است.

تی .آر.تی ترکیه:  سرویس امنیت دولتی آذربایجان ادعای برخی مقامات روسی مبنی بر وجود مراکز تحقیقات بیولوژیکی در آذربایجان با حمایت مالی کشورهای ثالث را تکذیب کرد. در بیانیه این سرویس آمده است که در سال‌های اخیر ادعاهای مختلفی از سوی مقامات فدراسیون روسیه مبنی بر فعالیت مراکز تحقیقات بیولوژیکی در آذربایجان با حمایت مالی کشورهای ثالث مطرح شده است.در این بیانیه آمده است که این ادعاها که بدون هیچ مدرکی مطرح شده، با نگرانی افکار عمومی آذربایجان مواجه شده است.برخی از مقامات روسی ادعا کردند که آزمایشگاه‌های تحقیقات بیولوژیکی با حمایت ایالات متحده در اوکراین، مولداوی، گرجستان و آذربایجان فعال هستند.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت آمریکا می گوید که کره شمالی ممکن است تا پایان ماه مه آماده انجام هفتمین آزمایش هسته ای خود در مکانی در شمال شرق این کشور باشد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را طی یک گفتگوی تلفنی بیان داشت.جلینا پورتر گفت که آمریکا این اطلاعات را با متحدان و شرکای خود در میان گذاشته است و همچنان از نزدیک با آن ها هماهنگی خواهد کرد.

رادیو چین: فضاپیمای باری «تیان جو 4» Tianzhou-4 و موشک حامل موشک یائو-5 لانگ مارس 7 به صورت عمودی به منطقه پرتاب منتقل شدند. در حال حاضر امکانات و تجهیزات سایت پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان چین در وضعیت خوبی قرار دارد و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، بازرسی‌های مختلف عملکردی قبل از پرتاب و آزمایش‌های مشترک انجام صورت خواهد پذیرفت.کارکرد اصلی «تیان جو 4» شامل تامین پیشران ایستگاه فضایی تیان گونگ و انتقال اقلام مورد نیاز فضانوردان در ایستگاه فضایی است. روزی که  تیان جو 4 دوباره وارد جو می‌شود، ایستگاه فضایی تیان گونگ به طور کامل ساخته و مرحله عملیات کامل آغاز می‌شود!

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *