جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

واکنش سفیر ایران به توافقات ارمنستان و جمهوری آذربایجان

سفیر ایران در ارمنستان درباره گفت‌وگوهای اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفت‌وگوها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است، یعنی بر اساس مرزهای بین المللی است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار وقع جنگ جهانی سوم این بار از زبان زلنسکی و…

۱۴۰۱/۰۲/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار رئیس جمهور اوکراین به وقوع جنگ جهانی سوم،اجرای بسته ششم تحریم‌های اروپا علیه روسیه، عدم توافق اعضای اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفت روسیه ، اعلام آمادگی آلمان برای حمایت از تحریم نفت روسیه، نگرانی شدید فرانسه از قطع گاز روسیه، واکنش پنتاگون به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، بازگشایی سفارتخانه‌های دانمارک و سوئد در کی‌یف، امضای توافق هسته ای میان ارمنستان و آمریکا، واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات لاوروف درباره یهودیان، گفتگوی وزرای دفاع ترکیه و روسیه در رابطه با  اوکراین، ابراز امیدواری اردوغان به ‌حل بحران اوکراین با کمک ترکیه، ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه ، روسیه در مسیر خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی ، درخواست ژاپن از مغولستان برای پیوستن به اتحاد جهانی برای اوکراین، واکنش کاخ سفید به سفر بایدن به اوکراین و مقصر اصلی بحران اوکراین به روایت چینی ها از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یک شبکه خبری، هشدار داد که نمی‌توان احتمال بروز جنگ جهانی سوم را نادیده گرفت. «ولودمیر زلنسکی» گفت روسیه جنگ را با اشغال اراضی اوکراین آغاز کرد. وی که با شبکه خبری العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت:‌«جنگ به اراضی اوکراین محصور بوده و به سرزمین‌های روسیه منتقل نشده است». زلنسکی اضافه کرد: «هیچگونه اقدام نظامی علیه اراضی روسیه انجام نمی‌دهیم و جنگ در سرزمین‌های ما از 8 سال پیش آغاز شده است».

خبرگزاری ایرنا: اتحادیه اروپا از اجرای بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام خواهد کرد. «جوسپ بورل» در شصت و نهمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین، روز سه شنبه گفت که بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه در حال آماده شدن است. انتظار می‌رود کمیسیون اروپا امروز بسته تحریمی جدید شامل حذف تدریجی واردات نفت از روسیه که ۳۰ درصد از واردات نفت اتحادیه اروپا را شامل می‌شود، اعلام کند. بورل در سفر به پاناما گفت که تحریم‌های جدید به بخش بانکی نیز مربوط می‌شود.

دویچه وله: در نشست ویژه وزیران انرژی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم مه) در بروکسل برگزار شد، کشورهای اروپایی نتوانستند بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو به توافق برسند. کادری سیمسون، کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه انرژی، در سخنان خود از “لحظه‌ای کلیدی برای حوزه انرژی اروپا” سخن به میان آورد. کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در نشست خود در استراسبورگ تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به تصویب برساند. به گفته سیمسون، جزئیات این تحریم‌ها توسط اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام خواهد شد.روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در نشست روز دوشنبه از کشورهای مردد اروپایی نظیر مجارستان خواست تا سریعا واردات نفت از روسیه را متوقف کنند.

العالم فارسی: معاون صدر اعظم آلمان اظهار کرد که کشورش خود را آماده کرده است تا بتواند از تحریم نفت روسیه حمایت کند.معاون صدر اعظم آلمان اعلام کرد که برلین خود را برای حمایت از تحریم نفت روسیه آماده کرده است. وی تأکید کرد که باید به منظور جلوگیری از هرگونه تبعات و آسیب‌های اقتصادی ناشی از تحریم نفت روسیه، به خوبی آماده شویم.

خبرگزاری صدا و سیما:  پس از قطع ارسال گاز به لهستان و بلغارستان توسط روسیه؛ حال دیگر کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه بیش از پیش به دنبال راه حل‌هایی برای جایگزینی تامین انرژی هستند. بر اساس گزارش وزارت اقتصاد فرانسه، این کشور ۱۷ درصد گاز مصرفی خود را از روسیه تامین می‌کند و احتمالا قربانی آینده قطع گاز از طرف روسیه خواهد بود.فرانسه در حال حاضر یک درصد از ذخایر گازی اش را تولید می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، واشنگتن نشانه‌ای مبنی بر کمک تسلیحاتی کشور ثالث به روسیه و یا درخواست کمک تسلیحاتی روسیه از یک کشور ثالث نمی‌بیند، اما مسکو هنوز بخش بزرگی از توان رزمی خود را در اختیار دارد. جان کربی اعلام کرد که برای سخن گفتن از تضمین‌های امنیتی برای فنلاند و سوئد «هنوز خیلی زود» است.کربی گفت: اولاً، همانطور که قبلا گفتیم از سیاست درهای باز ناتو حمایت می‌کنیم. دوماً هر بحثی درباره (عضویت سوئد و فنلاند در) ناتو، میان مقامات این دو کشور و اتحاد ناتو انجام خواهد شد.بحث عضویت سوئد و فنلاند در  ناتو در اوایل ماه گذشته میلادی (آوریل) بالا گرفت و واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده بود که ممکن است عضویت این دو کشور در ناتو، در دیدار بعدی این اتحاد نظامی در اسپانیا در ماه ژوئن بررسی شود.

خبرگزاری ایلنا: مقام‌های دانمارک و سوئد از بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کی‌یف خبر دادند. مقام‌های این دو کشور اعلام کرده‌اند که این تصمیم به نشانه حمایت از اوکراین در برابر تهاجم‌ روسیه اتخاذ شده است.وزیر خارجه دانمارک روز گذشته -دوشنبه- در جریان سفر غیرمنتظر به کی‌یف، سفارت کشورش را بازگشایی کرد. وی این اقدام را نشانه حمایت قاطعانه دانمارک از دولت و مردم اوکراین خواند.

خبرگزاری مهر : با حضور وزرای خارجه دو کشور، ارمنستان و آمریکا توافق هسته‌ای امضا کردند. آمریکا اعلام کرده که توافق هسته‌ای بین ایروان و واشنگتن با هدف هموار کردن راه برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی ارمنستان صورت گرفته است.بلینکن روز دوشنبه میزبان «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان بود که در این دیدار دو کشور توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی و صلح‌آمیز را امضا کردند.

خبرگزاری تسنیم:  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره اینکه هیلتر ریشه یهودی دارد، واکنش نشان داد و گفت که مطرح کردن چنین اظهاراتی «بسیار خطرناک» است.نفتالی بنت مدعی شد که سخنان وزیر امور خارجه روسیه در مورد یهودیان بسیار خطرناک است و بیانگیر واقعیت نیست، لذا غیر قابل قبول است. وی گفت: «نباید از هولوکاست به عنوان ابزاری برای درگیری و کشمکش سیاسی استفاده نشود». سفیر روسیه در اسرائیل پس از اظهارات ضدیهودی «سرگئی لاوروف»  وزیر امور خارجه روسیه که گفته بود «هیتلر خون یهودی داشته است»، به وزارت خارجه اسرائیل احضار شد.روابط مسکو و تل آویو بعد از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین و مواضع ضدروسی رژیم صهیونیستی به تیرگی گراییده است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی، بر ضرورت ایجاد آتش بس و ایجاد کریدورهای انسانی برای خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی در اوکراین تاکید کرد. خلوصی‌آکار در یک گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی شویگو همتای روس خود بر اهمیت بهبودی وضعیت انسانی در اوکراین و برقراری آتش‌بس فوری برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه تاکید کرد و تصریح کرد که غیرنظامیان باید فورا از این مناطق به ویژه ماریوپل از طریق دریایی و زمینی به طور امن تخلیه شوند.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد بر این باورم که راه‌حل گام‌هایی که برای بحران اوکراین برداشته می‌شود در استانبول یا آنکارا خواهد بود. رجب طیب اردوغان پس از اقامه نماز فطر در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به تمایل و تلاش آنکارا برای دیدار رهبران روسیه و اوکراین، گفت: معتقدم که گامهای لازم در مسیر حل بحران موجود به ویژه در شرق اوکراین، در ترکیه برداشته خواهد شد و مرکز اصلی دستیابی به راه‌حل، استانبول یا آنکارا است.

اسپوتنیک روسیه: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تصریح کرده که در صورت توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری‌ اسلامی ایران، دولت بایدن مانع اجرای قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه برای ساخت بخشی از زیرساخت هسته‌ای این کشور نخواهد شد. بلینکن در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار آشکارا تأیید کرد که دولت بایدن در مسیر همکاری هسته‌ای ایران و روسیه قرار نخواهد گرفت.

یورونیوز: رئیس آژانس فضایی روسیه می‌گوید این کشور از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد. این تصمیم مسکو در نتیجه تحریم‌های اقتصادی اعمال شده به‌دلیل درگیری این کشور درجنگ اوکراین است.دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه یا همان «روس‌کوسموس» در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت:«این تصمیم قبلا گرفته شده و ما موظف نیستیم تا در مورد آن بصورت علنی صحبت کنیم. فقط می‌توانم بگویم که یکسال مانده به موعد مقرر، طبق تعهدات‌مان شرکای خود را در مورد پایان کار در ایستگاه فضایی بین المللی مطلع خواهیم کرد.»

ان. اچ.کی ژاپن: وزیر خارجه ژاپن سفر منطقه ای خود به آسیای مرکزی و مغولستان را به پایان رسانده است. هایاشی یوشیماسا درآخرین روز دیدار خود از این منطقه، به منظور بحث پیرامون حمله روسیه به اوکراین با رئیس جمهور مغولستان ملاقات کرد. مغولستان دارای مرز مشترک با روسیه است و روابط دوستانه ای با این کشور دارد. اوخنا خورلسوخ، رئیس جمهور مغولستان به هایاشی گفت به نظر او اعلام آتش بس فوری و کاهش تنش ها ضروری است. او همچنین گفت که کشورش در حال ارسال کمک های بشر دوستانه برای مردم اوکراین بوده است.

رادیو چین: کاخ سفید اعلام کرده است که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دوست دارد از اوکراین بازدید کند، اما هیچ برنامه‌ای برای انجام آن ندارد.این موضوع را «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد و گفت که بایدن پس از حمله روسیه به اوکراین مایل است از این کشور دیدن کند، اما در حال حاضر هیچ سفر رسمی در کار نیست.این اظهارنظر سخنگوی کاخ سفید پس از آن صورت گرفت که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی به اوکراین سفر کرده است و از ساکی نیز در نشست خبری هفتگی خود در مورد دیدار احتمالی بایدن از اوکراین سوال پرسیده شد و او گفت در این مورد هنوز برنامه‌ای وجود ندارد.

ایران پرس:  وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ ای تاکید کرد، مقصر اصلی بحران اوکراین، دولت آمریکاست. وزارت خارجه چین در این بیانیه تصریح کرد، مسئولیت غیرقابل انکار بروز بحران در اوکراین به عهده‌ دولت آمریکاست، چرا که واشنگتن پیمان شکنی کرد و تلاشی مداوم و پیوسته ای را برای گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت شرق در دستور کار قرار داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *