جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

یورش نظامیان به مسجدالاقصی؛ تسریع‌کننده روند فروپاشی رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با ورود به مسجدالاقصی به دنبال تغییر در ماهیت اسلامی و وضعیت حقوقی و تاریخی آن است، گفت: چنین اقداماتی زمینه‌ساز طرح‌های جدید از سوی مقاومت می‌شود.

اصغر زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و درگیری‌های اخیر با فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن خاطرنشان کرد: با آغاز اقداماتی که در هفته‌های اخیر با چند عملیات استشهادی کلید خورد که کشته و مجروح شدن تعداد قابل‌توجهی از عوامل رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و همچنین فشار شهرک‌نشینان با حمایت عوامل اطلاعاتی و نظامی رژیم برای مقابله با حرکت‌های مقاومت و فلسطینی و ایجاد مزاحمت برای برگزاری مراسم مذهبی آن‌ها در قبه الصخره و مناطق قدس شریف، شاهد افزایش هراس و سراسیمگی در رژیم صهیونیستی هستیم.

 

آسیب‌پذیری و انفعال در مراکز تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی

وی بابیان اینکه توفندگی حرکت مقاومت در ماه‌های اخیر، نوعی آسیب‌پذیری و انفعال در مراکز تصمیم‌گیری رژیم به همراه داشته است، افزود: کشیده شدن این تجمعات و اعتراضات از نوار غزه به کرانه باختری و حتی مناطق یهودی‌نشین در عمق سرزمین‌های اشغالی و ایجاد مقاومت و عملیات استشهادی که در نقاط بسیار حساس تل‌آویو انجام شد، نشان می‌دهد حفره‌های امنیتی و آسیب‌پذیر رژیم صهیونیستی به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به فشار افکار عمومی دنیا به رژیم صهیونیستی و حمایت برخی ورزشکاران کشورهای مختلف از مقاومت فلسطینی اشاره کرد و ادامه داد: این تحولات نشان می‌دهد نوعی بیداری نسبت به مقاومت و مردم فلسطین شکل‌گرفته و انزجار از رژیم صهیونیستی در حال افزایش است. در این شرایط، هر چه این رژیم بیشتر سرکوب می‌کند، بیشتر به سمت فروپاشی پیش می‌رود.

زارعی گفت: حتی فشارهایی که با عنوان یهودی‌ستیزی در قوانین بسیار محدودکننده در کشورهای غربی شکل‌گرفته، مانع از اظهارنظر و بیان دیدگاه نسبت به هولوکاست و بیان مظلومیت‌های مردم فلسطین و مظالمی که از ناحیه رژیم صهیونیستی بر آن‌ها وارد می‌شود، نشده است.

وی بابیان اینکه حجم جنایات رژیم صهیونیستی که به‌طور مداوم در شبکه‌های اجتماعی منتشر و باعث آگاهی مردم دنیا از جنایات خشن آن‌ها می‌شود، باعث افزایش توجه‌ها به مظلومیت ملت فلسطین شده است، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد با طرح عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و متأسفانه سکوت و خیانتی که از سوی سران کشورهای عربی نسبت به آرمان فلسطین و آزادی قدس وجود دارد، می‌توانند مانع از حرکت مقاومت و یا کندی آن شوند؛ اما امروز برخلاف آن شاهد حضور گسترده و شجاعانه فلسطینیان در عرصه‌های مختلف مقاومت و تظاهرات در کشورها در حمایت از آن‌ها هستیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی از گسترش درگیری‌ها پس از رخدادهای مسجدالاقصی هراس دارد، گفت: نیروهای مقاومت فلسطین بارها هشدار داده‌اند که در صورت ادامه یافتن حملات در مسجدالاقصی به آن پاسخ خواهند داد. در روزهای گذشته نیز یکی از مقامات امنیتی این رژیم توصیه کرده در شرایط فعلی تا حد امکان از یورش به صحن‌های مسجدالاقصی خودداری شود.

زارعی بابیان اینکه این اقدامات رژیم صهیونیستی، نشانه‌ای از تسریع درروند اضمحلال آن است، افزود: رژیم صهیونیستی با ورود به مسجدالاقصی به دنبال تغییر در ماهیت اسلامی و وضعیت حقوقی و تاریخی آن است. این مسئله با واکنش شدید مسلمانان و برخی کشورها مواجه شده است. چنین اقداماتی زمینه‌ساز طرح‌های جدید از سوی مقاومت می‌شود و ضربه سنگین‌تری به رژیم صهیونیستی وارد می‌کند، همان‌طور که شاهد بودیم سال گذشته نبرد «سیف القدس» در پی برگزاری راهپیمایی موسوم به «پرچم‌ها» شکل گرفت و ضربات سختی به صهیونیست‌ها زد.

وی به اعتراضات صورت گرفته از سوی برخی تندروهای صهیونیستی نسبت به تصمیم بنت برای توقف ورود یهودیان به مسجدالاقصی از جمعه آینده تا پایان ماه رمضان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در مسجدالاقصی روی‌داده و اعلام تعلیق «حزب مشترک عربی» به رهبری منصور عباس که چهار کرسی در کنست دارد، عملاً دولت نفتالی بنت درگیرِ یک بحران سیاسی شده که حتی آن را آغاز روند فروپاشی این دولت تفسیر می‌کنند. چنین ماجراجویی‌هایی نیز که او را ناچار به عقب‌نشینی می‌کند، بر این شکاف‌ها می‌افزاید؛ ضمن اینکه شاهد مشکلات اقتصادی در این رژیم هستیم.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به بیانیه اعتراضی اردن مبنی بر اینکه مسجدالاقصی منحصراً عبادتگاه مسلمانان است و اعتراضات گسترده مسلمانان نسبت به تلاش برای تغییر ماهیت آن، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نسبت به شکل‌گیری این اعتراضات از درون سرزمین‌های اشغالی نیز نگرانی‌هایی دارد، همان‌طور که پیش‌ازاین شاهد همراهی عرب تبارهای سرزمین‌های 1948 با اعتراضات فلسطینیان بوده‌ایم.

 

نگرانی رژیم صهیونیستی از فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی

وی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی می‌داند جبهه مقاومت علیه آن‌ها صرفاً محدود به نوار غزه نیست و کرانه باختری و فلسطینی‌های ساکن در قلب اراضی اشغالی هم آماده‌اند تا در صورت به اوج رسیدن درگیری‌ها، فعالانه وارد میدان شوند.

زارعی توضیح داد: درواقع امروز بحث مقاومت تنها محدود به نوار غزه و کرانه باختری نیست و در سرزمین‌های اشغالی سال‌های 1948 هم شاهد هستیم اعراب و فلسطینی‌های ساکن به حرکت درآمده‌اند و با تجمعات و اقدامات گاه‌وبیگاه، اعتراضات خود را نشان می‌دهند. بااینکه رژیم صهیونیستی به قطعنامه 1968 که از سوی سازمان ملل بعد از جنگ شش‌روزه صادر شد و این رژیم را مکلف کرده به سرزمین‌های اشغالی قبل از 1967 برگردد، عمل نکرد، اما امروز شرایط برای این رژیم در این مناطق بسیار شکننده است و عرب تبارها از ظرفیت بالایی برای حرکت‌های اعتراضی برخوردار هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، بابیان اینکه شلیک راکت به عمق سرزمین‌های اشغالی نگرانی امنیتی و دفاعی رژیم صهیونیستی را افزایش داده و شاهد موج جدید مهاجرت معکوس هستیم، گفت: مقاومت اسلامی فلسطین در روز‌های اخیر اقدام به شلیک بیش از ۳۰ راکت در قالب یک رزمایش به سمت دریا کرد و درواقع در معادلات دفاعی و نظامی مقاومت، شاهد تحولات مهمی هستیم. برای اولین بار مقاومت از سلاح‌های دوش‌پرتاب علیه جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی استفاده کرد و این دسترسی‌های جدید، باعث می‌شود مقاومت در ابعاد جدیدی ادامه یابد.

زارعی افزود: حضور گردان‌های رضوان از نیروهای باتجربه و آموزش‌دیده حزب‌الله نیز باعث نگرانی بیشتر این رژیم شده و امروز بیشتر از هرزمانی خود را در تنگنای وضعیت شکننده امنیتی می‌بیند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *