جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

پیامدهای راهبردی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با بیان اینکه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، فضای امنیتی‏ اروپا را چالش‌‏برانگیزتر می‏‌کند، گفت: تقویت ناتو دست آمریکا را برای مهار چین بازتر می‌گذارد؛ چون با تقویت اتحاد و قدرت فزاینده‌‏تر نظامی بخش اروپایی ناتو، شراکت اروپایی‏‌ها در مهار روسیه افزایش می‏‌یابد و آمریکا می‌تواند با دست بازتری بر مهار چین متمرکز شود.

مهدی شاپوری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه فنلاند و سوئد در تابستان به ناتو خواهند پیوست، اظهار داشت: این دو کشور حتی در دوران جنگ سرد نیز حاضر نشده بودند به ناتو و هیچ یک از اتحادهای دوران جنگ سرد بپیوندند و در رقابت‌های میان شرق و غرب حالت بی‌طرفی داشتند. در شرایط فعلی، تصمیم آن‌ها برای عضویت در ناتو، راهبردی و دارای پیامدهای جهانی است.

 

تقویت قدرت ناتو و فراگیرترشدن آن

وی با بیان اینکه عضویت این دو کشور، باعث تقویت قدرت ناتو و فراگیرترشدن آن خواهد شد، گفت: با اینکه فنلاند جمعیت و بودجه نظامی زیادی ندارد، اما از ارتش مدرنی برخوردار است. ارتش کوچک فنلاند در جنگ زمستانی 1939 به‌تنهایی و سپس همراه با آلمان در جنگ علیه شوروی در جریان جنگ جهانی دوم، شکست‌های متعددی به ارتش بزرگ شوروی تحمیل کرد. سوئد نیز ارتش مدرن و زیرساخت صنعتی- فنّاورانه نظامی مطلوبی دارد. تحت تأثیر تحولات اوکراین، در سال‏های اخیر نگرانی این دو کشور از تهدید روسیه تشدید‌شده و این در رشد سریع هزینه‌های نظامی آن‌ها نمود پیدا کرده است.

شاپوری ادامه داد: پس از شروع جنگ اوکراین، فنلاند بودجه نظامی خود را از 3 به 5 میلیارد دلار و سوئد از 5 به 7 میلیارد دلار افزایش داد. ضمن اینکه استقرار نیروی نظامی در جزیرۀ گوتلند در قلب دریای بالتیک از سوی سوئد هم‌زمان با استقرار ارتش روسیه در مرزهای اوکراین در سال گذشته و ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین از سوی فنلاند و سوئد، نشانه‏‌های بارزی از نگرانی آن‌ها در مورد تهدید روسیه هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، افزود: سوئد و فنلاند در حال قدرتمندتر کردن ارتش‌های خود هستند. برای نمونه، فنلاند قراردادی برای خرید 64 فروند هواپیمای اف-35 از آمریکا امضا کرده است.

 

جدی شدن چالش‌های امنیتی و نظامی میان روسیه و اروپا

شاپوری فراگیرشدن ناتو تا شمال اروپا را دارای پیامدهای منفی برای روسیه عنوان کرد و ادامه داد: فنلاند قبل از شکل‌گیری اتحاد شوروی بخشی از روسیه تزاری بود و در سال 1917 مستقل شد. در میان کشورهای اروپایی، فنلاند طولانی‌ترین مرز را با روسیه دارد. پیوستن این کشور به ناتو ازلحاظ نظامی و امنیتی برای روسیه تهدید جدی به شمار خواهد رفت. به همین دلیل روسیه هشدار داده درصورتی‌که این اتفاق بیفتد، این کشور ممکن است سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در کالینینگراد، سرزمین روسیه در کنار دریای بالتیک، مستقر کند؛ بنابراین، با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، چالش‌های امنیتی میان اروپا و روسیه جدی‌تر خواهد شد.

 

تقویت ناتو و غرب در برابر روسیه و چین

شاپوری بابیان اینکه نظامی‏‌ترشدن حوزه بالتیک به تنش‌های بیشتر میان روسیه و ناتو منجر خواهد شد، این تحولات را باعث تقویت ناتو و غرب در برابر روسیه دانست و گفت: پیامدهای این تحولات در سطح بین‌المللی، متوجه رقبای غرب خواهد شد. به نظر می‌رسد ناتو وارد چالش با چین نیز خواهد شد؛ همان‌طور که برخی کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان وارد این مسیر شده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به مواضع انتقادی اخیر چین علیه ناتو اشاره و اضافه کرد: علاوه بر روسیه، چین گسترش ناتو را تهدیدی برای خود تلقی می‌کند و در نبردی که روسیه با غرب و ناتو دارد، درحد امکان از روسیه پشتیبانی می‏کند. بااین‌حال، چین به لحاظ اقتصادی و تجاری، وابستگی بالایی به غرب و متحدانش دارد و ازاین‌جهت آسیب‌‏پذیر است. نیمی از تجارت چین با اروپا و آمریکا انجام می‌شود و بخش بزرگ دیگری از آن نیز با متحدان و شرکای غرب است.

وی ادامه داد: چین در وضعیت سختی قرار دارد و دست بازی در برابر غرب ندارد. به همین دلیل، مواضعش در حد کنش‌های گفتاری باقی‌مانده است و انتظار نمی‏‌رود در کوتاه‌‏مدت تغییر مهمی در این مورد اتفاق بیفتد. درعین‌حال، توانمندی نظامی چین نیز در حدی نیست که وارد هماوردی جدی با ناتو و غرب شود.

 

تقابل درازمدت غرب و شرق

این عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی بابیان اینکه در دوره جنگ سرد تقابل شرق و غرب مبتنی بر تقابل دو ایدئولوژی بود، گفت: در دوران فعلی همان تقابل به شیوه دیگری در حال شکل‏‌گیری است و این همان به‌اصطلاح تقابلی است که از آن با عنوان تقابل میان دموکراسی و اقتدارگرایی نام برده می‏شود. به نظر می‌رسد این تقابل درازمدت خواهد بود و همان‌طور که بایدن مدتی پیش در لهستان عنوان کرد، ممکن است برای دهه‌ها ادامه یابد.

وی با بیان اینکه گسترش و تقویت ناتو، صف‌بندی‌های جدید در نظام بین‏‌الملل را روشن‌تر خواهد کرد، افزود: در جنگ اوکراین، پیش‌بینی‌‏ها بر این بود که کی یف و بخش شرقی اوکراین به‌سرعت سقوط کند، اما اراده اوکراین با برخورداری از حمایت غرب، روسیه را به دردسر انداخت و شاهد عقب‌نشینی آن از مناطق شمالی اوکراین بودیم. این موضوع برای روسیه به‌عنوان یک قدرت بزرگ نظامی که بیشتر توانمندی‏‌هایش در حوزه نظامی است، ناکامی بزرگی محسوب می‌شود.

شاپوری تأکید کرد: سرنوشت این جنگ و سرانجام تلاش‏های روسیه برای رسیدن به اهدافش در این جنگ، در وضعیت نظام بین‌الملل تأثیر زیادی خواهد داشت. اگر روسیه وارد جنگی فرسایشی در شرق اوکراین شود و خسارات زیادی ازنظر سیاسی، نظامی و اقتصادی ببیند، موقعیتش در نظام بین‌‏الملل تضعیف خواهد شد. تضعیف قدرت و جایگاه روسیه در نظام بین‏‌الملل احتمالاً بر موقعیت چین نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *