جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز نوشت که ینس استولتنبرگ پس از نشست ویژه وزیران دفاع کشورهای عضو و رئیس جمهوری اوکراین گفت که اعضا با ارائه تعدادی بیشتری سامانه‌ پدافند هوایی به کی یف موافقت کردند.

دیدار وزیر خارجه ایران با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نیویورک

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک خود در نیویورک، در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، به بیان دیدگاه‌های کشورمان پیرامون مساله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین دفاع مشروع ایران در مقابل رژیم اسرائیل پرداخت.

Loading

رسانه‌ها؛ تزلزل اروپا در تحریم نفتی روسیه و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار سران اروپا درباره عواقب توقف واردات گاز از روسیه، بازگشایی سفارت آمریکا در کی‌یف،طراحی پهپادهای ویژه برای اوکراین توسط آمریکا، روایت زلنسکی از مذاکره کی یف با روسیه،سفر دبیرکل سازمان ملل به مسکو برای گفت‌وگو با پوتین، خشم رئیس‌جمهور فرانسه از سفر نخست‌وزیر انگلیس به اوکراین، ابهام در سقوط  ماریوپل، تداوم تنش مرزی افغانستان و پاکستان، دیدار سفیر انگلیس در افغانستان  با وزیر خارجه طالبان، برگزاری  دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان در فضایی بسیار مثبت، انتقاد بورل از طولانی شدن تنفس در مذاکرات وین، برگزاری ششمین کنفرانس حمایت از آینده سوریه و منطقه، توافق بریتانیا و هند بر سر همکاری دفاعی و امنیتی، هشدار آمریکا به جزایر سلیمان نسبت به حضور نظامی چین، توافق چین و ویتنام  برای گشت مشترک ساحلی  و تاکید اتحادیه عرب بر برگزاری انتخابات فوری در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا وسیما: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان اعلام کرد تحریم واردات گاز از روسیه، پیامد‌های زیادی خواهد داشت که نه فقط آلمان که همه کشور‌های اروپایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرد اروپا در صورت توقف واردات گاز از روسیه، زمستان آینده با پیامد‌های این کار روبرو خواهد شد. مکرون همچنین تاکید کرده است مواضع کشور‌های اروپایی را که قادر به قطع وابستگی به گاز روسیه نیستند، درک می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر دارایی اتریش تحریم گاز روسیه را امری غیرقابل قبول برای کشورش خواند. “مگنس برونر”در گفت و گو با شبکه سی ان ان عنوان کرد که کشورش با تحریم ها علیه روسیه به جز تحریم گاز موافق است.این مقام ارشد اتریشی افزود: زمانی که یک تحریم به شما بیش از کشوری که هدف قرار می‌گیرد، آسیب وارد می کند بنابر این این مسئله نباید اجرایی شود. بروتر تاکید کرد که صنعت اتریش به شدت به گاز روسیه وابسته است و انتخاب دیگری ندارد.

خبرگزاری ایلنا: نخست‌وزیر اوکراین گفت که انتظار دارد آمریکا سفارتش در کی‌یف را بازگشایی کند.وی البته اشاره‌ای به زمان دقیق این مسئله نکرد.  نخست‌وزیر اوکراین گفت: «این اتفاق بالاخره می‌افتد، اما باید صبر کرد.» این در حالی است که طی روزهای آینده سفارتش را در کی‌یف بازگشایی می‌کند.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی پنتاگون گفت که ساخت سامانه‌های هوایی بدون سرنشین «فینیکس گوست» که در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌گیرد، قبل از آغاز جنگ روسیه و اوکراین آغاز شده است. سامانه‌های هوایی بدون سرنشین «فینیکس گوست» برای اولین بار در بسته تسلیحاتی 800 میلیون دلاری جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای ارائه به اوکراین مطرح شد. جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت: ما فکر می‌کنیم این سیستم‌ها نیازهای آنها را به ویژه در شرق اوکراین برآورده می‌کند».

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که روسیه پیشنهاد آتش‌بس همزمان با برگزاری مراسم‌های عید پاک مسیحیان را رد کرد. «ولودیمیر زلنسکی»،این اظهارات را به صورت ویدئویی مطرح کرد و گفت که با توجه به آنکه مراسم عید پاک ارتدوکس از اواخر روز شنبه تا صبح یکشنبه آغاز می‌شود، کیف پیشنهاد برقراری آتش بس را به طرف روسی داده، اما مسکو چنین آتش بسی را نپذیرفته است.رئیس جمهور اوکراین در سخنان خود همچنین به کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی نیز اشاره کرد و در این ارتباط گفت: متحدان غربی شروع به تحویل تسلیحاتی کرده‌اند که به نجات جان هزاران نفر کمک خواهد کرد!

دویچه وله: آنتونیو گوترش به مسکو می‌رود تا با پوتین و لاوروف گفت‌وگو کند. گوترش به کی‌یف نیز سفر خواهد کرد. او گفته است برای برقراری صلح باید گام‌های فوری برداشته شود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد قصد دارد سه‌شنبه ۲۶ آوریل برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کند.

العالم فارسی: بر اساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهور فرانسه خشم خود را از سفر ناگهانی نخست‌وزیر انگلیس به کی‌یف که برنامه‌های او برای سفر مخفیانه به اوکراین را به حاشیه برد، بر سر مشاورانش خالی کرد.ا«بوریس جانسون» روز نهم آوریل (۲۰ فروردین) در سفری غیرمنتظره به کی‌یف رفت و سفارت اوکراین در لندن عکسی از نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور اوکراین را با عنوان «سورپرایز» در توییتر به اشتراک گذاشت.ماکرون که به دنبال جلب حمایت بیشتر رأی دهندگان در انتخابات تنگاتنگ ریاست‌جمهوری فرانسه است، امیدوار بود به عنوان یک رهبر اتحادیه اروپا به کی‌یف برود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ، آمریکا معتقد است که ماریوپل هنوز «مورد منازعه» است. این اظهارات کربی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این شهر بندری اعلام پیروزی کرد.کربی گفت که «مشخص نیست» چرا پوتین چنین حرفی زد و سخنان او باید با شک و تردید بررسی شود.

خبرگزاری فارس: ارتش پاکستان اعلام کرد 3 سرباز این کشور در یک حمله برون‌مرزی در منطقه وزیرستان شمالی هم‌مرز با افغانستان کشته شدند.بر اساس اعلام مقامات ارتش پاکستان، افراد مسلح از آن سوی مرز در منطقه دواگر در منطقه وزیرستان شمالی به روی سربازان آتش گشودند.سربازان پاکستانی نیز به این اقدام پاسخ داده و طبق گزارش های اطلاعاتی موثق، تروریست ها متحمل تلفات سنگین شدند.در جریان تبادل آتش، 3 سرباز ارتش پاکستان نیز کشته شدند.

الکوثرفارسی: خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد دور پنجم گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان پنجشنبه در بغداد و در فضایی بسیار مثبت برگزار شده است. یک منبع دیپلماتیک آگاه به خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد که پنجمین دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز پنجشنبه با حضور نماینده دولت عراق در بغداد برگزار شد و فضای جلسه بسیار مثبت بود.این منبع در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های مطرح شده در جلسه مذکور گفت: دو هیات روی بیشتر پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کردند.

خبرگزاری تسنیم: سفیر انگلیس برای افغانستان در دیدار با وزیر خارجه طالبان گفت که این کشور از مخالفان مسلح حکومت جدید افغانستان حمایت نمی‌کند. «هوگو شارتر» سفیر انگلیس برای افغانستان که در قطر مستقر است در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان با اشاره به حملات اخیر علیه غیرنظامیان در افغانستان گفت که لندن از مخالفان مسلح هیئت حاکمه افغانستان حمایت نمی‌کند.به گفته «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان، سفیر انگلیس در این دیدار گفت: سیاست انگلیس عدم حمایت از مخالفان مسلح دولت در برابر حکومت جدید افغانستان است و لندن چنین اقداماتی را مفید نمی‌داند.

اسپوتنیک روسیه:  جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران تاکید کرد طولانی شدن روند مذاکرات وین سازنده نیست . دراین حال،  حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دراین گفتگوی تلفنی، با اشاره به تداوم رایزنی ها برای رفع تحریم ها اظهار داشت:هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

تی .آر.تی ترکیه: ششمین کنفرانس حمایت از آینده سوریه و منطقه در ماه می برگزار خواهد شد.پیتر استانو سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت : این کنفرانس فرصتی برای تائید وابستگی جامعه بین‌المللی به مردم سوریه و کشورهای حامی آنها خواهد بود. این کنفرانس  در روزهای 9 الی 10 ماه می در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار خواهد شد.

یورونیوز: بریتانیا و هند بر سر همکاری دفاعی و امنیتی به توافق دست یافتند . بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که کشورش با هند فصلی «جدید و گسترده» از شراکت در زمینه امور دفاعی و امنیتی را آغاز می‌کند. نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد که شراکت جدید دو کشور «تعهدی برای چند دهه» آینده خواهد بود. وی همچنین رابطه لندن با دهلی نو را «رابطه یکی از قدیمی‌ترین دموکراسی‌ها» با «بزرگترین دموکراسی» جهان توصیف کرد.او در بخشی از سخنانش از «منفعت مشترک» دو کشور در حفظ منطقه اقیانوس هند-آرام به عنوان منطقه‌ای «آزاد و باز» سخن گفت.

ان. اچ.کی ژاپن: یک هیئت بلند پایه آمریکایی از جزایر سلیمان بازدید کرده و هشدار داده است در صورتی که این کشور جزیره ای اقیانوس آرام به چین اجازه حضور نظامی دائمی دهد، واکنش نشان خواهد داد. کورت کمپبل هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور هند – اقیانوس آرام و دانیل کریتنبرینک معاون وزیر خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام ریاست این هیئت را بر عهده داشتند. آن ها روز جمعه با نخست وزیر مناسه سوگاواره دیدار کردند.کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که این هیئت نسبت به تأثیر احتمالی توافقنامه امنیتی امضا شده بین جزایر سلیمان و چین بر امنیت منطقه برای آمریکا و متحدانش ابراز نگرانی کرده است.

رادیو چین: چین و ویتنام گشت مشترک ساحلی برگزار کردند. گاردهای ساحلی چین و ویتنام  از هفته گذشته در آب‌های خلیج «بیبو» اقدام به برگزاری یک گشت مشترک کردند.این نخستین بار در سال جاری میلادی و بیست و سومین بار از سال 2006 است که دو کشور در آب‌های خلیج بیبو توسط نیروهای انتظامی دریایی دو طرف، گشت مشترک برگزار می‌کنند.

ایران پرس: در دیدار دبیرکل اتحادیه عرب با فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور لیبی، دو طرف آخرین تحولات لیبی در دوره اخیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند.یک منبع رسمی در دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد که دبیرکل در این دیدار به گزارش فرستاده ویژه سازمان ملل در زمینه تحولات میدانی و سیاسی لیبی از جمله جلسات جاری کمیته مشترک مجلس نمایندگان و شورای عالی دولت، در مسیر قانون اساسی که در قاهره درحال برگزاری است، گوش داد. در این دیدار، ابوالغیط بر حمایت اتحادیه عرب از تلاش‌های بین‌المللی و از هر تلاشی برای نزدیک‌تر کردن نظرات سیاسی لیبیایی‌ها به یکدیگر تاکید کرد.لیبی از زمان به تعویق افتادن انتخابات سراسری که قرار بود در ۲۴ دسامبر برگذار شود، در یک بن بست سیاسی قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *