جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

رسانه‌ها؛ اتحادیه اروپایی در مسیر افزایش بودجه دفاعی و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار بورل به جدی‌ترین بحران امنیتی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، اقتصاد و اوکراین محور مناظره تلویزیونی ماکرون و لوپن در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، ماریوپل درکنترل کامل نیروهای روس، آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای روسیه به نام «سارمات»،گفتگوی چاووش‌اوغلو و لاوروف درباره آخرین تحولات اوکراین، اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا به اروپایی ها درباره سپاه پاسداران، خروج وزیران دارایی از جلسه گروه ۲۰ در اعتراض به حضور روسیه، تحریم دوباره روسیه از سوی آمریکا ،گفت و گوی تلفنی وزیران دفاع چین و آمریکا، تداوم وضعیت بحرانی در «باب العامود، ادامه مسلمان‌آزاری در هند در سایه سکوت دولت مودی، تظاهرات شبانه سودانی‌ها علیه دولت نظامی، ادامه واکنش ها به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، اختلاف در  شورای ریاستی منصوب عربستان، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از کاهش رشد اقتصادی جهان و هشدار دوباره دانشمندان درباره آب شدن یخ‌های  قطب جنوب از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اروپا به خاطر اوضاع اوکراین با جدی‌ترین بحران امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است. جوزپ بورل در کنفرانسی در شهر مادرید اسپانیا، با توصیف وضعیت کنونی اوکراین به‌عنوان جدی‌ترین بحران امنیتی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم گفت: امروز هیچ‌کس در این موضوع شک ندارد. اروپا در خطر است.وی خواستار افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد. بورل خاطرنشان کرد که فعلا موضوع ایجاد ارتش مشترک اروپایی در دست بررسی نیست.

خبرگزاری ایلنا:  «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه و «مارین لوپن» کاندیدای راست افراطی، شامگاه چهارشنبه در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در یک مناظره تلویزیونی حاضر شدند. وضعیت اقتصادی، روابط با روسیه، جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا، مزایای بازنشستگی و افزایش هزینه‌های انرژی از محورهای اصلی این مناظره بود که به مدت حدود دو ساعت و نیم ادامه داشت. مارین لوپن با بیان این‌که هزینه‌های زندگی برای وی در اولویت خواهد بود، گفت  دادن سلاح به اوکراین ممکن است فرانسه را به «شریک تخاصم» بدل کند.

خبرگزاری مهر :  رئیس‌ جمهور جمهوری خودمختار چچن اعلام کرد که نیروهای روس امروز شهر ماریوپل در اوکراین را کامل به کنترل خود در خواهند آورد. رمضان قدیروف خاطر نشان کرد که نیروهای روسی آخرین مقر اصلی مقاومت در شهر محاصره شده ماریوپل را تصرف خواهند کرد.وی که نیروهایش نیز در جنگ اوکراین حضور دارند، گفت: آخرین مقر در شهر ماریوپل امروز به کنترل نیروهای فدراسیون روسیه در خواهد آمد.این اظهارات قدیروف در حالی مطرح شده است که وزارت دفاع اوکراین هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده است.

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع روسیه از آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای “سارمات” خبر داد. وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین پرتاب سامانه موشک بالستیک قاره پیمای “سارمات” به موفقیت انجام شده است. بر اساس این بیانیه، موشک سارمات از آرخانگلسک پرتاب شده و به هدف تعیین شده در کامچاتکا اصابت کرده است.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی بیانیه‌ای در این زمینه با بیان اینکه موشک سارمات امنیت روسیه را تامین خواهد کرد، گفت: این سلاح باعث خواهد شد تا کسانی که با اظهارات تهاجم‌آمیز خود در تلاش تهدید ما هستند، برای بار دیگر فکر کنند.این موشک توانایی نفوذ در سامانه‌های پدافند ضدموشکی و عبور از سپرهای ضد موشکی را دارد.

تی .آر.تی ترکیه: چاووش‌اوغلو و لاوروف درباره آخرین تحولات اوکراین گفتگو کردند. در بیانیه وزارت امور خارجه گزارش شده است که چاووش‌اوغلو با لاوروف تلفنی گفتگو کرده است. در این بیانیه آمده است که در این دیدار آخرین تحولات اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

اسپوتنیک روسیه: روزنامه تایمز اسرائیل مدعی شد جو بایدن به همتایان اروپایی خود اطلاع داده که قصد ندارد سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند. این مقام اسرائیلی ادعا کرد که مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر به بن بست رسیده است که عمدتاً به دلیل درخواست ایران از واشنگتن مبنی بر حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی است و تل آویو هم به طور علنی و خصوصی علیه این اقدام لابی کرده است.

ایران پرس: وزرای دارایی کشورهای گروه ۲۰ حاضر نشدند برای مقابله با مشکلات افزایش بهای انرژی و مواد غذایی در نشست روز چهارشنبه دور هم جمع شوند. بعضی از نمایندگان در نشست روز چهارشنبه در واشنگتن به صورت حضوری و بعضی دیگر به صورت آنلاین شرکت کرده بودند. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین نیز به این نشست دعوت شده بود. اندونزی در حال حاضر ریاست گروه ۲۰ را به عهده دارد. زمانی که مقامات روسیه شروع به سخنرانی کردند جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا و دیگران در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین شروع به خروج از این جلسه کردند و یا دوربین های خود را خاموش کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا دوباره روسیه را تحریم کرد.وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه روسیه خبر داد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، 29 شخصیت و 40 نهاد روس را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، این تحریم ها شرکت هایی را که در صنعت استخراج ارز دیجیتال فعالیت می کنند، هدف قرار می دهد.

رادیو چین: وی فنگ هه، عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده تماس تلفنی برقرار کرد. وی فنگ هه گفت: چین و ایالات متحده باید تفاهم مشترک سران دو کشور را با جدیت اجرا کنند. چین خواستار ایجاد روابط سالم و باثبات با ایالات متحده است و همچنین از منافع و عزت کشور خود دفاع خواهد کرد. ایالات متحده نباید عزم و توانایی چین را دست کم بگیرد. وزیر دفاع چین تاکید کرد که اگر مساله تایوان به طور مطلوب سروسامان داده نشود، تاثیر خرابکارانه ای بر روابط دو کشور خواهد داشت. لوید آستین نیز گفت که کشورش مبادلات و همکاری با چین را در زمینه نظامی با نگرش صادقانه و آشکار تقویت خواهد کرد و ایالات متحده به سیاست چین واحد پایبند است.

خبرگزاری فارس: نظامیان صهیونیست با سرکوب فلسطینیان در ماه رمضان و شب قدر، چند زن و مرد جوان فلسطینی را بازداشت کردند. رسانه‌های فلسطینی بامداد پنجشنبه از تداوم وضعیت بحرانی در منطقه «باب العامود» واقع در قدس اشغالی و محوطه مسجدالاقصی خبر دادند. براساس این گزارش‌ها، نظامیان رژیم صهیونیستی بار دیگر به‌صورت غیرقانونی وارد محوطه مسجدالاقصی شده و بعد از اینکه با اعتراض فلسطینی‌ها مواجه شدند، شروع به درگیری با آنها کردند.فیلم‌های منتشر شده از باب العامود نشان می‌دهد که نظامیانِ تا بُنِ‌دندان مسلح رژیم صهیونیستی با استفاده از باتون، گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و نارنجک صوتی در حال سرکوب روزه‌داران فلسطینی هستند.از سوی دیگر و همزمان با تجاوزگری صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، حداقل یک فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف شلیک شد و به یک سکونتگاه غصبی در سدیروت برخورد کرد.

خبرگزاری تسنیم:  در هفته‌ها و ماه‌های اخیر هندوهای افراطی اقدام به تخریب و آتش زدن خانه مسلمانان ساکن ایالت‌های مختلف به خصوص دهلی کردند ولی تا کنون دولت کمترین اقدامی برای جلوگیری این حرکت‌های نژادپرستانه انجام نداده است. نزدیک به 195 میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند. شهرها و ایالت‌های این کشور از بیش از دو سال پیش شاهد آزار و اذیت گسترده و سیستماتیک علیه مسلمانان است. پشت اقدامات خشونت بار شبه نظامیان افراطی هندو هستند که به دکترین نژادپرستانه هندوتوا اعتقاد دارند.سازمان های حقوق بشر هند اعلام کردند که این دکترین مورد حمایت حزب حاکم این کشور باهدف تمایز هندوها از سایر اقلیت های داخل هند است.

العالم فارسی: صدها نفر از مردم پایتخت سودان علیه دولت نظامی در این کشور تظاهرات کردند.تظاهرات کنندگان با سردادن شعارهایی علیه دولت نظامی خواستار به قدرت رسیدن یک دولت غیرنظامی شدند. معترضان در این تظاهرات همچنین با سردادن شعارهایی خواستار مجازات و قصاص عاملان کشتار معترضان در تظاهرات اخیر این کشور شدند.کمیته مرکزی پزشکان سودان پیش تر اعلام کرده که از ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ نفر در تظاهرات مردمی علیه دولت نظامی و تشکلیل دولت مردمی به ضرب گلوله نظامیان کشته شدند.سودان در ماه‌های اخیر به دلیل کودتای نظامیان علیه دولت این کشور، دستخوش تظاهرات و ناآرامی‌های گسترده شده است.

خبرگزاری ایرنا:  وزارت امور خارجه عراق عملیات نظامی ترکیه در خاک این کشور را نقض آشکار حاکمیت، امنیت و تهدیدی برای تمامیت سرزمینی بغداد دانست.ترکیه دوشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی فرامرزی با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ. ک. ک» در شمال عراق خبر داد.«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد دوشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ. ک. ک» در شمال عراق آغاز شده است. وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که سفیر ترکیه را احضار و یادداشت اعتراضی شدیدی به وی تسلیم کرده که در آن عملیات نظامی آنکارا یکجانبه، خصمانه و تحریک آمیز توصیف شده است.

خبرگزاری صدا وسیما: یکی از اعضای این شورا از سوگند خوردن برای حفظ یکپارچگی یمن خودداری کرد؛ موضوعی که بعضی آن را مقدمه‌ای برای تجزیه یمن می‌دانند. اعضای موسوم به شورای ریاستی یمن، پس از انتقال از عربستان به یمن، در شهر عدن مراسم تحلیف برگزار کردند. شورای ریاستی پس از کنار گذاشتن منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، به دستور عربستان سعودی تشکیل شد.

یورونیوز: صندوق بین‌المللی پول با انتشار تازه‌ترین گزارش ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی جهان اعلام کرد که تبعات ناشی از جنگ اوکراین و حمله نظامی روسیه به این کشور موجب کاهش قابل توجه رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی و بالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها خواهد شد.این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳.۶ درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش یابد که این نرخ به ترتیب ۰.۸ و ۰.۲ واحد درصد پایین‌تر از پیش‌بینی پیشین صندوق بین‌المللی پول برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی است.

دویچه وله:  دانشمندان با هشدار دوباره در مورد ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب می‌گویند که ورقه یخی قطب جنوب به اندازه دو میلیون کیلومتر مربع برابر وسعت مکزیک کوچک شده است. عوامل دقیق این پدیده هنوز کشف نشده است. وسعت یخ‌های قطب جنوب، امسال به پایین‌ترین سطح خود از زمان آغاز ثبت آن در اواخر دهه ۱۹۷۰ رسیده است. محققان چینی از دانشگاه “سون یات سن” در گوانگجو و آزمایشگاه علوم دریایی جنوب در “جوهای” در مجله “Advances in Atmospheric Sciences” گزارش دادند که ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ دومین رکورد کاهش شدید صفحه یخی در ظرف پنج سال گذشته شکسته شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *