جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

با گذشت چند روز از کشف گورهای دسته جمعی شهدای فلسطینی در محوطه مرکز درمانی ناصر در شهر خان یونس در نوار غزه، تلاش های تیم های تفحص و دفاع شهری به منظور بیرون کشیدن پیکر سایر شهدا و شناسایی هویت این افراد با دشواری فراوان ادامه دارد.

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

انتصاب فرستاده جدید آمریکا در خاورمیانه؛ نمایش جدید بایدن در غزه

نیویورک – ایرنا-  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برغم حمایت های همه جانبه نظامی و امنیتی واشنگتن از اسرائیل در جنگ کنونی علیه غزه، « لیز گرانده»  را به عنوان فرستاده ویژه جدید آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه (غرب آسیا) منصوب کرد. 

Loading

 رسانه‌ها؛ آمریکا در پی افزایش تنش در جزایر سلیمان و…

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش آمریکا و متحدان به قرارداد امنیتی چین با جزایر سلیمان، انتقاد چین از نظامی شدن فضا به دست آمریکا، درخواست دبیرکل سازمان ملل برای  برقراری آتش بس چهار روزه در اوکراین، تسریع کمک های نظامی آمریکا و سیزده متحدش به اوکراین، آغاز مرحله جدید «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین، تلاش آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه، وعده متحدان ناتو برای کمک بیشتر به اوکراین، تاکید صدر اعظم آلمان بر شکست کامل ارتش روسیه در اوکراین ، اخراج ۳۶ دیپلمات غربی از روسیه، مخالفت مجارستان با تحریم نفت و گاز روسیه ، برگزاری تنها مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، واکنش تازه عربستان به تشکیل شورای ریاست جمهوری در یمن، گفتگوی اردوغان و هرتزوگ، سفر هیات آمریکایی به فلسطین اشغالی، ادامه بحران سیاسی درعراق، معرفی اعضای کابینه جدید پاکستان و کاهش پیش بینی رشد اقتصادی جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اعلام امضای قرارداد امنیتی میان چین و جزایر سلیمان، آمریکا و متحدانش از جمله نیوزیلند و استرالیا را برافروخته است. روز گذشته (سه‌شنبه) چین اعلام کرد که با جزایر سلیمان قراردادی امنیتی امضا کرده است، اقدامی که نگرانی آمریکا و متحدانش را درباره نفوذ چین در این منطقه، که از دیرباز تحت کنترل آمریکا بوده است، تشدید می‌کند.این در حالیست که ظاهرا مقامات جزایر سلیمان پیش‌تر بیان کرده بودند که هنوز توافقی با چین حاصل نشده است.یکی از اعضای پارلمان جزایر سلیمان به قانون‌گذاران این کشور گفته بود، مقامات چین در اواسط ماه مه به این کشور می‌آیند تا قراردادهای همکاری را امضا کنند، قراردادهایی که به گفته وی، همکاری در زمینه تجارت، آموزش و شیلات را افزایش می‌دهد.در عین حال، مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان به پارلمان این کشور گفت که قرارداد امنیتی پیشنهادی با چین شامل ایجاد پایگاه نظامی چین در این کشور نخواهد بود.

رادیو چین:  سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر توقف آزمایش سلاح منهدم کننده ماهواره گفت: چین امیدوار است آمریکا به طور واقعی وظایف خود به عنوان یک کشور بزرگ را انجام دهد و به سلطه جویی یک جانبه نظامی به بهانه کنترل سلاح خاتمه دهد.کامالا هریس معاون رییس جمهور آمریکا در جریان بازدید از پایگاه نیروی فضایی وندربیلت آمریکا از خاتمه آزمایش سلاح ضد ماهواره خبر داد و ضمن درخواست برای تبدیل شدن این اقدام آمریکا به یک هنجار بین المللی از چین و روسیه در همین زمینه انتقاد کرد. وانگ ون بین در نشست خبری گفت: آمریکا با در پیش گرفتن راهبرد هدایت فضا در جهت نظامی شدن، گونه های متفاوت سلاح را در فضا مستقر کرده است. آمریکا زودتر از همه کشورهای دیگر به آزمایش سلاح های ضد ماهواره پرداخته و بیشترین این آزمایش‌ها را انجام داده است.

ایران پرس: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش بس چهار روزه در اوکراین همزمان با “هفته مقدس” مسیحیان ارتدوکس شد.از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در 24 فوریه تاکنون، چند دور مذاکره بین هیات های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده که به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه روسیه و اوکراین در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.آنتونیو گوترش خواستار توقف بشردوستانه جنگ از پنجشنبه مقدس تا یکشنبه عید پاک مسیحیان در ۲۴ آوریل شد و تصریح کرد: درخواست عید پاک برای اوکراین، امکان بازگشایی کریدورهای بشردوستانه را فراهم می کند.

العالم فارسی: ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشستی مجازی با مقامات نظامی ۱۳ کشور متحد واشنگتن خواستار تسریع کمک های نظامی این کشورها به اوکراین شد.”دیو باتلر” سخنگوی این نشست اعلام کرد: رهبران نظامی کشورهای شرکت کننده ارزیابی‌ها و دیدگاه های خود در مورد تهاجم روسیه به اوکراین از جمله کمک‌های امنیتی چندجانبه به کی یف جهت بازپس‌گیری و دفاع از حاکمیت خود را به اشتراک گذاشتند.به گفته وی، در این دیدار مجازی مقامات نظامی از کشورهایی چون استرالیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، نروژ، پرتغال، سوئد، ترکیه و انگلیس شرکت داشتند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مرحله جدید «عملیات نظامی ویژه» کشورش در اوکراین آغاز می‌شود. سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ایندیا تودی» هند در ارتباط با جنگ اوکراین و روسیه با بیان این‌که مسکو برای آزادسازی به اصطلاح جمهوری‌های «لوهانسک» و «دونتسک» ادامه خواهد داد، گفت: «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد. مرحله بعدی این عملیات آغاز می‌شود. هم اکنون در برهه بسیار مهمی قرار داریم.

اسپوتنیک روسیه: کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده ممکن است این هفته تحریم های جدیدی علیه روسیه اعمال کند.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت آمریکا احتمال اعمال بسته جدیدی تحریم‌ها علیه روسیه در هفته جاری را رد نمی‌ کند.وی در خصوص این که آیا واشنگتن قصد دارد در روزهای آینده محدودیت‌ های جدیدی علیه روسیه اعمال کند، به خبرنگاران گفت: این موضوع ممکن است انجام شود.سخنگوی کاخ سفید افزود: موضوع محدودیت های جدید در حال حاضر در دست بررسی است

ان. اچ.کی ژاپن: مقام های پنتاگون پیشروی روسیه در شرق اوکراین را پیش درآمد حمله بسیار گسترده تری تلقی می کنند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه طی یک نشست آنلاین با متحدان خود در مورد تحریم های شدیدتر علیه روسیه و حمایت های فزاینده از اوکراین صحبت کرد.سران کشورهای گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا به این جلسه پیوستند. مقام های بریتانیا گفتند که این مرحله از درگیری ها «ممکن است ماه ها ادامه پیدا کند.»با این حال هنوز متحدان آمریکا تمایلی به دخالت مستقیم ندارند.

خبرگزاری فارس: صدر اعظم آلمان گفت که نباید به نیروهای مسلح روسیه اجازه داده شود که در اوکراین به پیروزی برسند. «اولاف شولتز» که این سخنان را در کنفرانس خبری پس از نشست ویدئو کنفرانسی با سران کشورهای غربی مطرح می‌کرد، گفت: «به همراه شرکای اروپایی در اتحادیه اروپا و ناتو، ما کاملا در این عقیده متحد هستیم که روسیه نباید در این جنگ پیروز شود». شولتز در سخنان خود خطاب به نیروهای روس گفت: «فورا آتش بس برقرار و نیروهای خود را از اوکراین خارج کنید و این جنگ وحشتناک را متوقف کنید».

دویچه وله: دولت روسیه اعلام کرده که نیروهای این کشور مناطقی در شرق اوکراین را هدف ”ده‌ها حمله هوایی” قرار داده اند. وزارت امور خارجه روسیه  هم اعلام کرد در واکنش به اخراج ده‌ها دیپلمات روسی از کشورهای غربی، ۲۱ دیپلمات بلژیکی و ۱۵ دیپلمات هلندی را از روسیه اخراج می‌کند. مسکو، این دیپلمات‌ها را ”عنصر نامطلوب” نامید و به آنها دو هفته وقت داده تا خاک روسیه را ترک کنند.از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بسیاری از دیپلمات‌های روسی از کشورهای غربی اخراج شده‌اند.از جمله، هلند پیشتر ۱۸ دیپلمات روسی را به جاسوسی متهم و آنها را از خاک خود اخراج کرد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد که کشورش از اعمال تحریم‌ها علیه نفت و گاز روسیه حمایت نخواهد کرد. «پیتر شیارتو»، وزیر خارجه و تجارت خارجی مجارستان تاکید کرد که کشورش از اعمال تحریم‌ها بر عرضه نفت و گاز روسیه حمایت نخواهد کرد. وی گفت: «ما از تحریم نفت و گاز روسیه حمایت نخواهیم کرد، گاز روسیه به مجارستان بدون وقفه می‌رسد». «برونو لومر»، وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه، پیشتر گفته بود که پاریس در تلاش است تا شرکای اروپایی را برای تحریم نفت روسیه را متقاعد کند.

خبرگزاری ایرنا: تنها مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امشب برگزار می‌شود. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی فرانسه و «مارین لو پن» نامزد حزب راست‌تندرو «مجمع ملی» امشب (چهارشنبه شب) در تنها مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت می‌کنند. این مناظره امشب ساعت ۲۱ به وقت پاریس (۲۳ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برگزار و هم‌زمان از شبکه ۲ تلویزیون فرانسه و نیز شبکه‌های تلویزیونی ت. ف.۱ و ت. ان. ت پخش خواهد شد.در این مناظره، هر دو نامزد از برنامه های خود و نیز مواضعشان در قبال مسائل مختلف دفاع خواهند کرد. بسیاری از رسانه ها با عنوان «مناظره سرنوشت‌ساز» از این برنامه یاد کرده اند.در نخستین دورانتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون با کسب ۲۷.۸ و لوپن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه عربستان برحمایت کامل کشورش از شورای ریاست جمهوری یمن تاکید کرد. «فیصل بن فرحان» در صفحه توئیتر خود به اعضای شورای ریاستی در یمن به مناسبت ادای سوگند قانون اساسی در عدن تبریک گفت.فیصل بن فرحان بر حمایت عربستان از اعضای شورای رهبری ریاست جمهوری تاکید کرد تا بتواند به وظایف خود در اجرای سیاست‌ها در یمن رسیدگی کنند.اخیرا نیز عربستان سعودی ساعاتی پس از اعلام کناره گیری عبد ربه منصور هادی و واگذاری اختیاراتش به شورای رهبری از این تصمیم استقبال کرد.

تی .آر.تی ترکیه: اردوغان و هرتزوگ گفتگو کردند. در این تماس تلفنی اتفاقات مسجدالاقصی در فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اردوغان با ارائه اطلاعاتی درباره گفتگو با هرتزوگ در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که بر لزوم عدم اجازه تحریک و تهدید علیه جایگاه و معنویت مسجدالاقصی تاکید کرد.رئیس جمهور ترکیه گفت: مایه تاسف است که در حوادثی که از ابتدای ماه مبارک رمضان در کرانه باختری و مسجدالاقصی رخ داد، بیش از 400 فلسطینی مجروح شدند و 18 نفر از جمله کودکان جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری مهر :  یک هیات آمریکایی قرار است طی هفته جاری به سرزمین های اشغالی، مصر و اردن سفر کند. شبکه خبری الجزیره از سفر یک هیأت آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی، اردن و مصر به منظور مذاکره برای آرام سازی اوضاع خبر داد.بر اساس این گزارش، درپی تحولات اخیر در قدس و یورش شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی، یک هیأت آمریکایی قرار است هفته جاری به سرزمین‌های اشغالی، مصر و اردن سفر نماید.

الکوثرفارسی: نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشورش به خاطر شکست در تشکیل دولت فدرال جدید به رغم گذشت ماه‌ها از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، با بحرانی سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. مصطفی الکاظمی در جریان سخنرانی خود به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان “بدر” خاطرنشان کرد: ما برای ایجاد راهکار تلاش می‌کنیم. گاهی اوقات نیز برای ایجاد موانع و انسداد سیاسی تلاش می‌کنیم.وی در ادامه گفت، در عراق بحران سیاسی وجود دارد و باید پذیرفت که در اداره دولت و قانون اساسی اختلافاتی وجود دارد.

یورونیوز: اعضای دولت جدید پاکستان هشت روز پس از انتخاب شهباز شریف به عنوان بیست و سومین نخست وزیر این کشور معرفی شدند.بنا بر گزارش‌ها بیشترین تعداد وزرای کابینه دولت جدید پاکستان را نمایندگان دو حزب «مسلم لیگ شاخه نواز» و «مردم» تشکیل می‌دهند. شماری از وزرا هم متعلق به جنبش متحده قومی، جمعیت علمای اسلام و حزب ملی بلوچستان هستند.دولت فعلی پاکستان در قالب ائتلاف چند حزب سیاسی با نام «جنبش دمکراتیک پاکستان» و پس از برکناری عمران خان، رهبر حزب «تحریک انصاف» از نخست وزیری تشکیل شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی جهانی به شدت کاهش می یابد. در حالی که تاثیر زلزله وار جنگ اوکراین در حال گسترش در جهان است، صندوق بین المللی پول روز سه شنبه چشم انداز رشد اقتصادی جهان را به شدت کاهش داد و به رقم ۳.۶ درصد رساند. این رقم نسبت به پیش بینی قبلی که در ماه ژانویه منتشر شده بود ۰.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *