جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

نشانه‌های یک جنگ سرد جدید

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: میخائیل گورباچف ، آخرین رهبر شوروی سابق معتقد است : شرایط فعلی جهان بین‌الملل نشان از شروع یک جنگ سرد جدید و ادامه رقابت برای داشتن تسلیحات جنگی دارد.

میخائیل گورباچف، دبیرکل سابق حزب کمونیست و آخرین رهبر شوروی سابق گفت: نوع بیان سیاستمداران و فرماندهان عالی‌رتبه نظامی روز به روز خصمانه‌تر و جنگجویانه‌تر می‌شود. رسانه‌ها نیز با پخش همه این خبرها و دمیدن در آتش ضد و نقیض گویی‌های ابرقدرتهای جهان به افزایش تنش‌ها کمک می‌کنند. از طرفی نیز روابط بین قدرتهای جهان هر روز در حال بدتر شدن است و همه اینها باعث می‌شود که این حس به انسان دست دهد که جهان در حال آماده شدن برای یک جنگ جدید است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تمام نشانه‌های یک جنگ سرد جدید دیده می‌شود.

گورباچف ادامه داد: روسیه و آلمان باید روابط متقابل خود را دوباره بازسازی کنند و حتی آن را توسعه دهند.

وی اضافه کرد: من معتقدم که روسیه و آلمان باید ارتباط خود را ترمیم کرده و توسعه دهند.

این رییس سابق اتحاد جمهوری سوسیالیست شوروی گفت: ما نمی‌توانیم بگذاریم تمام چیزهایی که در گذشته به دست آورده‌ایم به راحتی نابود شود.

گورباچف همچنین گفت: مقامات آلمانی اجازه داده‌اند که روابط روز به روز بدتر شود و این در حالی است که مردم آلمان دوست ندارند تنش‌ها بیشتر شود.

وی در جواب به این سوال که آیا منظور وی از مقامات آلمانی صدراعظم آنگلا مرکل است، گفت: من او را دوست دارم و شاید هم به همین خاطر است که دچار احساسات شده‌ام.

گورباچف در رابطه با روابط روسیه و آمریکا نیز گفت: با وجودی که در نیمه دوم دهه 1980 آمریکا و اتحادیه جمهوری سوسیالیست شوروی چندین توافق مهم را امضا کردند و شروع به کاهش مهمات جنگی خود کردند اما با انحلال اتحاد شوروی کسانی که زمانی متحد آن بودند رو در روی مسکو قرار گرفتند و شروع به وضع تحریمات ضد روسی کردند.

گورباچف تاکید کرد که مسابقه‌ای برای داشتن تسلیحات بیشتر بین قدرتهای جهان در گرفته است.

رهبر سابق شوروی گفت: نیروهای نظامی و تانک‌ها و ماشین‌های حمل تسلیحات اکنون در اروپا در حال استقرار هستند. خیلی وقت پیش نبود که نیروهای ناتو و روسیه در فاصله بسیار دور از هم مستقر بودند. ولی اکنون رو در روی هم و بغل به بغل هم مستقرند.

هفته گذشته گورباچف در دیدار با قانون‌گذاران حزب سوسیال دموکرات آلمان در مسکو گفت: ما اکنون باید مجدداً به ایده ” خانه مشترک اروپا”  رجعت کنیم.

وی خاطرنشان کرد که در دوره انرژی هسته‌ای نمی‌توان از جنگ به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چهارشنبه با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که برای بازدید دو روزه به مسکو سفر کرده بود، دیدار کرد. دو طرف در این دیدار درباره روابط متقابل دو کشور  و مسائل مهم بین‌الملل از جمله اتفاقات اخیر در سوریه صحبت کردند. پس از این مذاکرات برخی تحلیلگران آمریکایی در گفتگو با اسپوتنیک مدعی شدند که دیدار تیلرسون نتوانسته است تنش‌های بین مسکو و واشنگتون را کاهش دهد.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *