جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

مسکو- ایرنا- نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقامات عالی کشورها در امور امنیتی، در سخنانی ضمن ارزیابی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در جهان، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد.

پسکوف: بسته تسلیحاتی آمریکا میدان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد

تهران- ایرنا- سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به تصویب بسته جدید کمک آمریکا به اوکراین در کنگره ایالات متحده، گفت: تحویل بیشتر سخت افزارهای نظامی آمریکا وضعیت در میدان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد.

Loading

 رسانه‌ها؛ هجوم نظامی ترکیه به شمال عراق  و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: عملیات نظامی گسترده ترکیه در شمال عراق به بهانه مبارزه با تروریسم، دفاع دوباره پوتین از تصمیم خود برای اجرای عملیات نظامی در اوکراین، خطر درگیری‌ روسیه با ناتو در قطب شمال، آغاز رسمی بررسی صلاحیت اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، محدودیت های جدی برای تردد کامیون‌های پلاک روسیه و بلاروس در اتحادیه اروپا، انتقاد دوباره پاپ فرانسیس از جنگ روسیه و اوکراین، فشار زلنسکی به بایدن برای سفر به اوکراین،کابینه بنت در پرتگاه سقوط، ورود مستقیم آمریکا به پرونده یمن، ادامه تنش های مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان، احضار سفیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه روسیه ، گفتگوی اردوغان و گوترش پیرامون تحولات قدس و اوکراین، واکنش طالبان به حملات پاکستان، اعلامیه داعش درباره آغاز دوباره حملات تروریستی در خاک اروپا، آغاز رزمایش کره جنوبی با آمریکا، شش پرتاب فضایی امسال چین برای تکمیل ایستگاه فضایی کشور و  ادامه افزایش بهای نفت در بازار‌های جهانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا وسیما:  وزیر دفاع ترکیه به طور رسمی عملیات نظامی گسترده این کشور در شمال عراق را اعلام کرد. وزیر دفاع ترکیه شخصا بر اتاق مدیریت عملیات نظامی نظارت می‌کند. حلوصی آکار گفت جنگنده ها، بالگرد‌ها و پهپاد‌های این کشور به اردوگاه ها، تونل ها، پناهگاه‌ها و مراکز ذخیره مهمات کرد‌ها (پ ک ک) در شمال عراق حمله کردند. وی گفت در این عملیات که در مناطق متینا، زاپ و آواسین-باسیان در شمال عراق اجرا شد کماندو‌هایی نیز شرکت داشتند که ”با نفوذ زمینی وارد منطقه شدند.آکار گفت این عملیات با هدف ”جلوگیری از حملات تروریستی“ و ”اطمینان از امنیت مرزی ما“ صورت گرفت.

الکوثرفارسی: رئیس جمهور روسیه با دفاع از تصمیم خود برای اجرای عملیات نظامی در اوکراین، هشدار داد که تلاش های غرب برای منزوی کردن روسیه راه به جایی نمی برد. ولادیمیر پوتین هشدار داد که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه محکوم به شکست است حال آنکه وی پیشتازی شوروی سابق در عرصه فضانوردی را به رغم همه کارشکنی‌هایی که در آن بازه زمانی انجام می‌شد، شاهدی بر درستی ادعای خود گرفت.پوتین در این باره افزود: در آن دوره نیز تحریم‌ها کامل و پروژه انزوا تکمیل بود اما اتحاد جماهیر شوروی همچنان در عرصه فضانوردی حرف اول را می‌زد.

خبرگزاری مهر :  رئیس کمیته مقام های ارشد شورای قطب شمال در وزارت خارجه روسیه امروز در خصوص خطر بروز درگیری‌های ناخواسته میان روسیه با ناتو در قطب شمال ابراز نگرانی کرد. «نیکولای کورچونوف» رئیس کمیته مقام های ارشد شورای قطب شمال در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در خصوص حضور اعضای ناتو در فعالیت‌ های نظامی در قطب شمال ابراز نگرانی می کند. وی گفت: بین‌ المللی شدن فعالیت‌ های نظامی ناتو در گستره های بالای جغرافیایی و درگیر شدن کشورهای عضو این سازمان خارج از قطب شمال برای ما نگران‌کننده است؛ زیرا می تواند موجب بروز حوادث ناخواسته ای شود که آسیب قابل‌توجهی به اکوسیستم قطب شمال وارد کند.

خبرگزاری ایلنا: معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین از تکمیل پرسشنامه‌ای که به آغاز روند بررسی عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا منجر می‌شود خبر داد.«ایهور ژوکوا»، در ادامه افزود:  در قدم بعدی، شورای اروپا پیشنهاداتی را در رابطه با پیروی اوکراین از ضوابطی که برای عضویت در اتحادیه اروپا ضروری هستند ارائه خواهد کرد. «اروسولا فن در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، در جریان بازدید خود از کی‌یف در تاریخ ۸ آوریل، این پرسشنامه را به زلنسکی تحویل داد و متعهد شد تا به دلیل حمله روسیه به اوکراین، روند بررسی صلاحیت این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا سریع‌تر انجام شود.

یورونیوز: کامیون‌ها و تریلرها پلاک روسیه و بلاروس از نیمه‌شب یکشنبه تنها ۴۰ ساعت فرصت دارند تا خاک اتحادیه اروپا را ترک و از طریق ایستگاه مرزی برست وارد بلاروس شوند.این تصمیم در حالی اجرا می‌شود که مخالفان اوکراینی و لهستانی جنگ روسیه علیه اوکراین از ۵ روز پیش بخشی از جاده میان بلاروس و لهستان را مسدود کرده‌اند. پیش از این قرار بود این ممنوعیت از نیمه شب یکشنبه اجرایی و رانندگان متخلف جریمه شوند. با این حال مقام‌های مسئول ۴۰ ساعت برای اطمینان از تخلیه بار به کامیون‌‌دارها فرصت داده اند.براساس تصمیم اتحادیه اروپا از این پس تنها خودروهای سنگین حاوی نامه، دارو و محصولات نفتی دو کشور روسیه و بلاروس اجازه تردد در خاک ۲۷ کشور عضو را دارند.

دویچه وله:  رهبر کاتولیک‌های جهان در موعظه عید پاک، جنگ روسیه و اوکراین را برادرکشی و بی‌معنی خواند و با دعوای قابیل و هابیل در کتاب مقدس مقایسه کرد. روز یکشنبه آیین عید پاک  مانند قبل از همه‌گیری کرونا با شکوه برگزار شد. هزاران نفر از مسیحیان این مراسم را به همراه پاپ فرانسیس در میدان سن پیتر واتیکان جشن گرفتند. رهبر کاتولیک‌های جهان در موعظه پس از نیایش، با صراحتی بیش از گذشته، در باره جنگ روسیه و اوکراین موضع‌گیری کرد و اوکراین را قربانی یک جنگ تجاوزکارانه و لطمه دیده از خشونت و ویرانی ظالمانه  خواند و برای بازگشت صلح به این کشور دعا کرد. 

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور اوکراین گفت که روی سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کی یف حساب باز می کند. ولادیمیر زلنسکی در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: “فکر می کنم بایدن بیاید. البته این تصمیم اوست. مسئله امنیت وجود دارد. اما من فکر می کنم به عنوان رهبر ایالات متحده باید اینجا بیاید و ببیند.”پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده هنوز درباره امکان اعزام یکی از اعضای ارشد دولت خود به کی یف تصمیم نگرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فهرست یکپارچه عربی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به ریاست منصور عباس به دنبال اتفاقات اخیر مسجدالأقصی، مشارکت و حضور این فهرست در دولت رژیم را به حالت تعلیق درآورده است. مجلس شورای این فهرست در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: فهرست یکپارچه گفت‌وگوها و مذاکرات خود با دیگر احزاب عرب در کنست را آغاز می‌کند تا تمامی نمایندگان عرب در اعتراض به اقدامات اسرائیل در مسجدالاقصی از عضویت در کنست استعفا دهند. فهرست یکپارچه عربی چهار نماینده در کنست دارد و تعلیق مشارکت آن در ائتلاف دولت رژیم صهیونیستی به این معنا است که دولت درحال حاضر ۵۵ کرسی کنست را به خود اختصاص داده و این درحالی است که اپوزیسیون ۶۵ کرسی در کنست را در اختیار دارد و این یک فرصت برای مخالفان و سرنگونی دولت است.

خبرگزاری فارس: منابع خبری یمنی گفتند که یک گروه از نیروهای آمریکایی در شهر عدن مستقر شده‌اند تا به صورت رسمی، پرونده عدن را از ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی تحویل بگیرند. منابع خبری یمنی  خبر دادند که ایالات متحده آمریکا امروز یکشنبه رسما مداخله مستقیم خود در امور عدن یمن را کلید زده است.پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش داد، آمریکا امروز به صورت رسمی، پرونده عدن را از ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی تحویل گرفت و همزمان عربستان سعودی بازگرداندن مسئولان دولت مستعفی به عدن را آغاز کرده است.

خبرگزاری ایرنا:  رئیسان جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان از مرزنشینان خود خواستند تا با خویشتنداری و کنترل احساسات از درگیری های مرزی با شهروندان کشورهای همسایه خودداری کنند. رئیس جمهوری تاجیکستان به دنبال درگیریهای مرزی هفته گذشته این کشور با قرقیزستان با سفر به شهر مرزی اسفره  و دیدار با مردم این منطقه،گفت: «یک بار دیگر به ساکنان اسفره یادآوری می کنم که باید با همسایگان خود در فضای تفاهم متقابل و حسن همجواری زندگی و ارتباط دوستانه برقرار کرده، بردبار باشند و تسلیم احساسات نشوند».امامعلی رحمان تاکید کرد: حل مسائل مرزی-سرزمینی، هماهنگی مرزهای دولتی و تعیین مرزهای آن فرآیندی بسیار پیچیده است و مستلزم صرف زمان و تلاش فراوان متخصصان است.

خبرگزاری تسنیم:  وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات ضد روسی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی سفیر این رژیم در مسکو را احضار کرد. وزارت خارجه روسیه الکس بن زویی سفیر سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور را به خاطر اظهارات ضد روسی یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل احضار کرد.وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته رژیم صهیونیستی با اظهارات ضد روسی خود در بحبوحه جنگ اوکراین در واقع می‌خواهد بر جنایات خود در فلسطین و کشتار مردم این سرزمین سرپوش بگذارد. یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دفاع از رای این رژیم برای تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

آناتولی  ترکیه:  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر از گفت‌وگوی تلفنی خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خبر داد. رئیس‌جمهور ترکیه در پیام خود اعلام کرد که طی این تماس تلفنی تحولات منطقه‌ای به‌ویژه تنش در قدس و جنگ میان روسیه و اوکراین را مورد بررسی قرار داده‌اند.اردوغان اظهار داشت: به جناب گوترش خاطرنشان کردم که در خصوص اوکراین نیز باید همه از روند استانبول حمایت کنند؛ انجام تلاش‌ برای حل اختلافات میان طرفین مکمل اقدامات ترکیه برای دستیابی به صلح خواهد بود.

تی .آر.تی ترکیه:حملات ارتش پاکستان به خاک افغانستان از سوی دولت طالبان محکوم شد. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان با انتشار پیامی حملات دیروز ارتش پاکستان به خاک افغانستان را محکوم کرد. مجاهد حملات ارتش پاکستان به ولایات خوست و کنر افغانستان را حملاتی «بی رحمانه» معرفی کرده است.وی همچنین گفته که دولت طالبان نسبت به تکرار چنین حملاتی به پاکستان هشدار داده است. سخنگوی پلیس طالبان در ایالت خوست افغانستان دیروز در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که نیروهای پاکستانی حملات هوایی و زمینی را در ولایتهای خوست و کنر انجام داده‌اند.

العالم فارسی: گروه تروریستی داعش در اطلاعیه‌ای از هواداران خود خواست از فرصت جنگ اوکراین، که آن را جنگ صلیبی‌ها با یکدیگر خوانده، برای انجام حملات تروریستی در خاک اروپا استفاده کنند.گروه تروریستی-تکفیری داعش در اطلاعیه‌ای کم سابقه طی چند سال اخیر اعلام کرد که انتقام مرگ سرکرده سابق خود را خواهد گرفت و از طرفداران خود خواست از فرصت جنگ اوکراین برای انجام حملات در اروپا استفاده کنند. در پیامی صوتی منتسب به این گروه که در پیام رسان تلگرام منتشر شده، آمده است: «ما با اتکال به خدا یک مبارزه برای انتقام از مرگ «ابو ابراهیم القریشی» و سخنگوی سابق این گروه را اعلام می‌کنیم.

ان. اچ.کی ژاپن: ارتش کره جنوبی می گوید که رزمایش عادی مشترک با همتای آمریکایی خود را با سناریوی فرضی حادثه ای در شبه جزیره کره روز دوشنبه آغاز کرده است.ارتش این کشور گفت که این تمرین ها که قرار است تا ۲۸ آوریل ادامه یابد شامل شبیه سازی های دفاعی رایانه ای با هدف تقویت قابلیت انجام عملیات های نظامی است. در این رزمایش سربازان از مهمات جنگی استفاده نخواهند کرد.کره شمالی به دفعات گفته است که این رزمایش های مشترک باید لغو شوند زیرا نشان دهنده سیاست خصمانه این دو کشور علیه پیونگ یانگ هستند.کشورها در آماده باش کامل به سر می برند زیرا احتمال می دهند پیونگ یانگ دوباره موشک های بالستیک پرتاب کند یا هفتمین آزمایش هسته ای خود را انجام دهد.

رادیو چین: دفتر پروژه فضانوردی سرنشین دار چین در نشست خبری شورای دولتی چین پیشرفت ساخت ایستگاه فضایی چین را معرفی کرد.هائو چون مدیر نهاد فوق در این نشست خبری اعلام کرد که برای تکمیل ایستگاه فضایی چین امسال شش پرتاب فضایی انجام خواهد داد از جمله پرتاب فضاپیمای سرنشین دار «شن جوئو-14» در ماه ژوئن به منظور ارسال 3 فضانورد به ماژول اصلی ایستگاه فضایی موسوم به «تیان هه» برای آغاز زندگی 6 ماهه آن ها در آن مدار.

خبرگزاری صدا و سیما:  قیمت نفت همچنان در بازارهای جهانی روبه افزایش است. پایگاه اینترنتی «اویل پرایس» دوشنبه ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ (به وقت تهران)  از ادامه افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خبر داد و نوشت:براساس این دادهای آماری ؛ قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن با یک و ۱۱ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز جمعه (۱۱۱ دلار و ۷۰ سنت)، ۱۱۲ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. قیمت سبد نفتی اوپک هم در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ با سه دلار و ۶۶ سنت افزایش به قیمت ۱۰۶ دلار و ۷ سنت رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *