جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ابعاد و پیامدهای اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عملیات جهادی نیروهای شهادت‌طلب فلسطینی ساکن اردوگاه جنین که در واکنش به ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر انجام شده، نه تنها باعث هلاکت و زخمی شدن ده‌ها صهیونیست گردیده است، بلکه سرزمین‌های اشغالی را وارد دور جدیدی از تحولات میدانی، امنیتی و سیاسی کرده است. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

یورش نظامیان صهیونیستی به اردوگاه جنین

در روزهای گذشته، اقدامات ضدفلسطینی «رژیم آپارتاید صهیونیست» در شمال کرانه باختری تشدید شد. به دستور «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نظامیان این رژیم با هدف بازداشت تعدادی از فلسطینیان به شهرهای جنین، نابلس، طوباس و شهرک یعبد یورش بردند که با مقاومت فلسطینیان، درگیری‌های محدودی در این مناطق شکل گرفته است.

در نتیجه مقاومت فلسطینیان، نظامیان صهیونیستی مجبور به عقب‌نشینی از جنین و اطراف آن شده‌اند، ضمن آنکه، وضعیت امنیتی و میدانی در مناطق مذکور به‌ویژه در جنین، حاکی از وقوع تحولات بزرگ میدانی و جهادی دارد. در حال حاضر ساکنان جنین بسیج عمومی تشکیل داده و برای مقابله با هر نوع تجاوزگری در حالت «آماده‌باش کامل» قرار گرفته‌اند.

 

اردوگاه جنین؛ کانون تحولات جدید در فلسطین

با توجه به‌شرایطی که در نتیجه اقدامات جنایتکارانه و نژادپرستانه اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حاکم شده است، «اردوگاه جنین» که «نماد مقاومت» در فلسطین است در حال تبدیل شدن به «کانون تحولات جدید» در فلسطین اشغالی می‌باشد.

اردوگاه جنین بنا به شاخص‌ها و ویژگی‌های مهمی که دارد، از جایگاه ویژه‌ای در بین گروه‌های مقاومت فلسطینی برخوردار است.

جنین نقطه به‌هم‌پیوستن راه‌های ارتباطی منتهی به حیفا، ناصره، نابلس و قدس به‌شمار می‌رود. حدود 45 درصد از جمعیت آن را «افراد جوان» تشکیل می‌دهند که در پیشبرد اهداف و عملیات مقاومت اسلامی یک «امتیاز برجسته» محسوب می‌شود. اردوگاه جنین همچنین یکی از پایگاه‌های مقاومت فلسطین به‌ویژه «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین است.

علاوه بر اینها، اردوگاه جنین به‌عنوان «مرکز هماهنگی و مدیریت عملیات فلسطینیان» در تمام مناطق اشغالی شناخته می‌شود که این موضوع، باعث اهمیت بیش‌از‌پیش این منطقه برای گروه‌های مقاومت فلسطینی شده است.

مجموعه دلایل و عوامل مذکور باعث شده است که اردوگاه جنین و حفظ امنیت و جان ساکنان آن به یکی از «خطوط قرمز مهم» گروه‌های مقاومت تبدیل شود؛ به‌طوری که هرگونه تجاوز و آزار و اذیت ساکنان آن به‌معنای فعال شدن تمام جبهه‌های مقاومت در فلسطین قلمداد می‌شود.

در پی تحولات اخیر در جنین، رژیم صهیونیستی براساس تصمیم بنی گانتس وزیر جنگ و نفتالی بنت نخست‌وزیر با انجام اقدامات متعدد نژادپرستانه درحال «تحریک شعله‌های آتش» در کرانه باختری رود اردن است.

 

عواقب و پیامدها

در روزهای گذشته، گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی با ارسال پیام‌هایی هشدار داده‌اند که عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز فلسطین در اردوگاه جنین و تلاش برای جداسازی نوار غزه از کرانه باختری و قدس اشغالی، تلاشی بیهوده بوده و به‌مثابه «بشکه باروتی» است که قابلیت انفجار در هر لحظه و ملتهب کردن شرایط منطقه را دارد.

نکته مهمی که در پیام‌های هشدارآمیز گروه‌های مختلف جهادی و مقاومت دیده می‌شود، تاکید بر «عواقب و پیامدهای» هرگونه تشدید تجاوز صهیونیست‌ها در جنین و مناطق اطراف است که در ایام منتهی به روز جهانی قدس و در آستانه سالگرد نبرد «شمشیر قدس» می‌تواند به شکل‌گیری «انتفاضه جدید» در ابعاد بزرگ و یا نبرد دیگری با مختصات شمشیر قدس در سرزمین‌های اشغالی منجر ‌شود.

هم‌اکنون متغیرها و نشانه‌های مهمی وجود دارد که حکایت از «رخدادهای قریب‌الوقوع و خطرناک» در سرزمین‌های اشغالی دارد:

نخست، اقدامات نژادپرستانه‌ رژیم صهیونیستی در کل سرزمین‌های اشغالی به‌خصوص در اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری؛ با توجه به اینکه این اردوگاه «منبع الهام‌بخش» بسیاری از گروه‌های مقاومت فلسطینی است، لذا یک جرقه کوچک در این منطقه باعث گسترش شعله‌های آتش در سراسر فلسطین اشغالی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی خواهد شد.

دوم، شرایط امنیتی و میدانی ناشی از نبرد شمشیر قدس که در یک سال گذشته سبب افزایش اقتدار و روحیه اعتمادبه‌نفس گروه‌های مقاومت در فلسطین اشغالی شده است، آن‌ها را برای هرگونه رویارویی بزرگ با صهیونیست‌ها، قدرتمندتر از گذشته کرده است. و در نهایت، اوضاع آشفته در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی و کابینه بنت که با دست زدن به اقدامات جنون‌آمیز علیه فلسطینیان باعث تحریک و ایجاد بسترهای انتفاضه جدید یا عملیاتی از نوع نبرد شمشیر قدس شده است.

 

نکته پایانی

آپارتاید یک نظام متشکل از کارگزاران خشن و تروریست با مجموعه رفتارها و ساختارهای خشونت‌طلب است که مبدأ پیدایش آن را باید در سال 1948 جستجو کرد که بر اساس آن رژیم صهیونیستی از طریق اشغال بخشی از سرزمین‌های اسلامی در فلسطین تأسیس شد. حیات و بقای رژیم صهیونیستی به متکی بر نژادپرستی است که دربرگیرنده مجموعه‌ای از رفتارهای تروریستی، خشن، نسل‌کشی، سلطه‌جویانه، بحران‌آفرین، جنایات سازمان یافته علیه بشریت و اشغال‌گری می‌باشد.

اینکه عملکرد و اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، بیت المقدس، نوار غزه و سایر مناطق اشغالی دقیقاً منطبق بر الگوهای رفتاری آپارتاید است، به قدری واضح و ملموس است که چند ماه قبل (بهمن 1400) علاوه بر سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌هایی اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را «آپارتاید سیستماتیک» خواندند.

با توجه به اینکه رژیم‌های آپارتاید به سرنوشت مشترکی مبتلا شده و از صحنه روزگار محو می‌شوند، همچنان که در باره رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی شاهد بودیم، رژیم آپارتاید صهیونیستی نیز قطعاً به همان سرنوشت محتوم آفریقای جنوبی دچار خواهد شد.

اقدامات تروریستی و نژادپرستانه اخیر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری روند فروپاشی این رژیم آپارتاید را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *