جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

چشم‌انداز مبهم آتش‌بس شکننده در یمن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: به نظر می‌رسد آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل متحد در یمن برقرار شده و اینک پس از هفت سال جنگ متوقف شده است. آتش‌بس منعکس کننده توازن قدرت در میدان نبرد است، انصارالله، صنعا و بیشتر مناطق شمالی یمن را در کنترل خود داشته و بازیگر برتر صحنه یمن هستند. بقیه کشور نیز میان دیگران تقسیم شده است. در همین حال، ایران نیز جای پای خود را در شبه جزیره عربستان تثبیت کرده است.

بروس ریدل در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آمریکا آن را منتشر کرد، نوشت: اخیرا انصارالله و عربستان سعودی بر سر آتش‌بس دو ماهه با یکدیگر توافق کردند. آتش‌بس با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود. محاصره واردات سوخت لغو شد و اولین کشتی در بندر الحدیده پهلو گرفت. واردات سوخت می‌تواند تحویل غذا، دارو و سایر کمک‌ها به مردم یمن را تسهیل کند. محاصره فرودگاه صنعا نیز برداشته شد تا به تعداد انگشت شماری از پروازهای تجاری، ظاهراً به مقصد قاهره و عمان، اجازه پرواز داده شود.

مذاکره کنندگان سازمان ملل به رهبری هانس گراندبرگ سوئدی، فرستاده ویژه سازمان ملل، مسیر دشواری را برای رسیدن به اولین توافق آتش‌بس از سال دوم جنگ در سال 2016 طی کرده‌اند. گراندبرگ «چارچوبی» برای گفتگوها طراحی کرد که عملاً قطعنامه‌های موجود شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار خلع سلاح انصارالله و خروج از مناطق تحت کنترل آنها بود، نادیده می‌گیرد. انصارالله پیش از توافق سازمان ملل، اعلان آتش‌بس یک طرفه کرده بودند. به نظر می‌رسد که آن‌ها نسبت به گذشته برای رسیدن به آتش‌بس دائمی، آماده‌تر هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز آشکارا از این توافق استقبال کرد. اعلان حمایت وی به نقش سازمان ملل، عمان، سعودی‌ها و دولت یمن در رسیدن به آتش‌بس اعتبار مضاعفی می‌دهد. عمانی‌ها تماس با حوثی‌ها را تسهیل کرده‌اند. سلطان هیثم عمانی به عنوان یک دیپلمات ماهر که به دنبال کاهش تنش‌های منطقه‌ای است، جا پای قابوس پادشاه پیش از خود گذاشته است.

دولت بایدن سیاست دولت ترامپ در حمایت کامل از مداخله عربستان سعودی در یمن را که یک اشتباه خطرناک بود، تغییر داد. یک سال پیش بایدن آشکارا خواستار پایان جنگ و تعلیق برخی از کمک‌های نظامی تهاجمی به سعودی‌ها شد.

مخالفت کنگره با ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان نیز به تضمین آتش‌بس کمک کرد. امتناع بایدن از معامله با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بیش از آنچه اغلب به تصویر کشیده می‌شود، بر سعودی‌ها تأثیر گذاشته است. این امر به وضوح در مخالفت با شاهزاده‌ای بود که معمار جنگ فاجعه بار در یمن است. بایدن باید روی موضع خود محکم بایستد.

بر اساس این آتش‌بس، حوثی‌ها باید از حملات موشکی و پهپادی به شهرهای عربستان و امارات و همچنین زیرساخت‌های انرژی خودداری کنند. سعودی‌ها به این نتیجه رسیده اند که نمی‌توانند از حملات حوثی‌ها جلوگیری کنند، امری که می‌تواند اعتماد داخلی و خارجی به پادشاهی را تضعیف کند.

در همین حال، ایران یکی از ذینفعان اصلی آتش‌بس است. تهران جای پایی در شبه جزیره عربستان دارد که مشرف به تنگه استراتژیک باب المندب بین دریای سرخ و اقیانوس هند است. حوثی‌ها به شدت مستقل هستند و تحت کنترل ایران نیستند. اگرچه آن‌ها نسبت به هفت سال پیش به ایران بسیار نزدیک‌تر شده‌اند.

آتش‌بس بسیار شکننده و ممکن است خیلی سریع فرو بریزد. چندین گروه خرابکار در یمن از جمله القاعده، جنگ سالاران مستقل و… وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند. تبدیل آتش‌بس به یک فرآیند سیاسی چالشی سخت است؛ از همین رو شاید عاقلانه‌تر این باشد که روی گام‌های کوتاه همچون انجام پروازهای بیشتر از صنعا برای واردات تجهیزات پزشکی و درمانی تمرکز شود.

در نهایت اولویت اصلی، تمدید آتش‌بس برای یک مدت نامحدود است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *