جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

کنعانی: ابزارسازی حقوق بشر واقعیت سیاست خارجی آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقام‌های آمریکایی با فعال کردن پیشگیرانه ماشین تبلیغاتی خود درباره حقوق بشر در ایران، نمی‌توانند لکه ظلم و شراکت آمریکا در نسل‌کشی و کشتار جمعی مردم مظلوم فلسطین در غزه و کرانه باختری رود اردن را بزدایند.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

ترکیه همچنان به دنبال بازپرداخت جنگنده‌های اف-۳۵ است

یکی از مقام‌های دفاعی ترکیه با بیان اینکه آنکارا به تلاش‌های خود برای بازپرداخت بودجه جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهد و در عین حال با متحدانش برای تهیه یوروفایترهای تایفون همکاری می‌کند، بر نسل پنجم جنگنده‌های «KAAN» نیز متمرکز است.

Loading

انتخابات مجارستان و تشدید تنش با اتحادیه اروپا

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مردم مجارستان برای چهارمین بار متوالی حزب فیدس به رهبری «ویکتور اوربان» را که از سال 2010 در راس این کشور قرار دارد، به عنوان زمامدار امور این کشور انتخاب کردند. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

حزب فیدس با کسب 53.10 درصد آرا توانست 135 کرسی پارلمان از 199 کرسی (دو سوم) را به‌دست آورد. در این انتخابات ائتلاف احزاب مخالف با کسب 35.04 درصد آرا تنها 56 صندلی به‌دست آورد.

این پیروزی که بزرگ‌تر از سال 2018 است حتی رهبران فیدس را شگفت‌زده کرد. این پیروزی در شرایطی بود که بیلبوردها عمدتاً در دست حزب حاکم بود و رسانه‌های خصوصی و تلویزیون عمومی تقریباً مخالفان را که فرصت بسیار کمی ‌برای مبارزات انتخاباتی داشتند، کنار زدند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز تائید می‌کند کمپین انتخاباتی که از حملات شخصی تشکیل شده است، امکان انتخاب آگاهانه را به‌میزان قابل توجهی محدود کرد. مخالفان اوربان اگرچه شکست در انتخابات را پذیرفته‌اند، اما بر این باورند که «انتخابات عادلانه و با شرایط مساوی نبود» و فیدس پیروزی خود را مدیون «دستگاه تبلیغات و شست وشوی مغزی رسانه‌های وابسته» است. «این حزب با کمپین دروغ و تنفر به‌همراه خفقان علیه اپوزیسیون مجارستان در رسانه‌های دولتی به پیروزی رسید.»

اوربان به مردم کشورش قول داده است که تا حد امکان تأثیر جنگ اوکراین بر قیمت کالاهای مصرفی روزمره را محدود کند. ثبات در قیمت‌ها در سبد معمول خانوارها (که در 12 ژانویه تصویب شد) و بازگشت به‌سطح قیمت‌های 15 اکتبر 2021 را ممکن کند. او مدعی است این پیروزی به یادماندنی خواهد بود، چراکه جناح چپ، بروکرات‌های بروکسل، لیبرال‌ها، سازمان‌های مالی مرتبط با امپراطوری‌ها (اشاره به سازمان‌های حقوق بشری)، رسانه‌های خارجی و حتی رئیس جمهور اوکراین نیز علیه آن گروه مشترک تشکیل دادند.

او پیام مهم انتخابات مجارستان را این می‌داند که مردم کشورش خواهان صلح هستند و از کسی حمایت می‌کنند که صلح را تضمین نماید. او به موفقیت اقتصادی کشورهایی مانند لهستان و مجارستان در اتحادیه، اهمیت تقویت حوزه دفاعی مجارستان و همکاری با ناتو، تلاش مجارستان برای پایین نگه داشتن قیمت سوخت و انرژی مصرفی، اهمیت برقراری هرچه سریع‌تر آتش‌بس، و اینکه دلیل پرهیز دولت از دخالت در امور جنگی اوکراین به‌دلیل خطر برای جان 200 هزار مجاری مقیم اوکراین است، اشاره کرد.

بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال 2014، نخست‌وزیر مجارستان علی‌رغم فشارهای اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را رد کرد. این موجب شده مقامات اتحادیه اروپا و ناتو از سیاست‌های مجارستان انتقاد کنند.

جنگ روسیه و اوکراین در پیروزی حزب حاکم بی‌تاثیر نبود و همین امر باعث شد تا نخست وزیر مجارستان در کنار روسیه قرار گیرد و از همسوئی با دیگر کشورهای اروپائی دورتر شود. علت این امر وابستگی مجارستان به گاز روسیه و حضور اقلیت این کشور در خاک اوکراین است.

اوربان تنها رهبر اتحادیه اروپا است که علنا از رئیس جمهوری اوکراین انتقاد کرده و مدعی است: «زلنسکی تلاش می‌کند در تبانی با اپوزیسیون مجارستان پای سربازان مجارستان را به جنگ با روسیه باز کند. بوداپست طرف صلح ایستاده و نمی‌تواند اجازه دهد مجارستان به جنگ کشیده شود و با کمک به دیگران خود را در خطر نابودی قرار دهد. چیزی که اکنون اهمیت دارد آینده کشور است و آینده به صلح یا جنگ بستگی دارد. این جنگ جنگ ما نیست، ما به صلح نیاز داریم. جناح چپ می‌خواهد زمین را به رئیس جمهور اوکراین بدهد.»

زلنسکی در نشست شورای اروپا از اوربان خواست تا تمدید تحریم‌های هیدروکربن‌های روسیه و ترانزیت تسلیحات به اوکراین از طریق مجارستان را بپذیرد. به اعتقاد او «همگان آگاه هستند که در اتحادیه اروپا چه کسی با عقل سلیم، منطق و انسانیت مخالفت می‌کند و چه کسی در راستای برقرار صلح در اوکراین هیچ کمکی نمی‌کند. این غیرقابل قبول است که شماری از کشورهای اتحادیه اروپا در پی‌ایجاد تفرقه و تلاش برای کمک به روسیه باشند.»

اوربان به روابط گرم و صمیمانه با پوتین شهرت دارد، سهم بسزایی از نیاز انرژی خود را از مسکو تامین می‌کند و از ارسال سلاح به اوکراین یا استفاده دیگر کشورها از این کشور به‌عنوان مسیر حمل سلاح‌های خود جلوگیری کرده است. مجارستان تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که تمایل به پرداخت گاز وارداتی از روسیه به روبل دارد. او تاکید کرده با هرگونه تحریم اتحادیه اروپا بر انرژی روسیه مخالف است و کشورش خواسته مسکو را مبنی بر پرداخت پول گاز به روبل خواهد پذیرفت. مجارستان تسلیم فشار نخواهد شد و از محدودیت‌های عرضه نفت و گاز از روسیه حمایت نخواهد کرد، زیرا این موضوع «خط قرمز» مجارستان است. قراردادهای گاز، موضوعی بین کشورش و روسیه است و اتحادیه اروپا «هیچ نقشی» در این توافق ندارد. کشورش از واشنگتن پیروی نخواهد کرد و به ممنوعیت تجارت انرژی با روسیه نخواهد پیوست.

موج مخالفت‌ها با سیاست کنونی مجارستان از هم اکنون در اروپا به گوش می‌رسد. لهستان به‌دلیل موضع مجارستان در قبال رویدادهای اوکراین، روابط با بوداپست را به حالت تعلیق درآورده است. یاروسلاو کاچینسکی» معاون نخست وزیر لهستان دلیل این اقدام را نادیده گرفتن وقایع «بوچا» در اوکراین از سوی نخست وزیر مجارستان می‌داند. احزاب چپ پارلمان اروپا از هم اکنون مخالفت‌های خود را علیه رهبران مجارستان آغاز کرده‌اند. در اتحادیه اروپا مخالفت‌ها با سیاست خارجی اوربان از جمله همراهی بوداپست با روسیه، آزادی بیان و مسائل حقوق بشری و نحوه تخصیص کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور ابعاد جدیدتری خواهد گرفت.

پس از انتخاب مجدد اوربان، پیش‌بینی می‌شود کمیسیون اروپا دولت بوداپست را احتمالا به‌دلیل کوتاهی از مبارزه با فساد مالی و زیر پا گذاشتن استانداردهای دموکراتیک، از بودجه اتحادیه اروپا محروم کند.

اگرچه مجارستان و لهستان رویکرد جدید را در دادگاه عالی اتحادیه اروپا به چالش کشیدند، اما دیوان دادگستری اروپا مدعی است اتحادیه اروپا باید بتواند از ارزش‌هایش دفاع کند. در این میان، کمیسیون اروپا از سوی پارلمان اروپا تحت فشار قرار گرفته تا این ساز و کار مشروط را علیه لهستان و مجارستان به کار گیرد. استفاده از این ساز و کار به فهرست بلندبالای رویه‌های دیگر این کمیسیون که به‌دلیل نگرانی از چگونگی حاکمیت قانون علیه مجارستان و لهستان به کار گرفته، افزوده است. پیروزی ویکتور اوربان و به دست آوردن دوباره رای اکثریت، با توجه به سابقه اختلافاتش با اروپا بر سر آزادی رسانه‌ها و مهاجرت، حکایت از ادامه مشکلات اتحادیه اروپا با این عضو ناتو دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *