جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

استقبال پمپئو از احتمال معاونت ترامپ در انتخابات سال جاری

تهران- ایرنا- مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

Loading

 رسانه‌ها؛ رقابت ماکرون و لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پایان انتخابات فرانسه و راهیابی  ماکرون و لوپن به دور دوم ، طرح ناتو برای استقرار دائم نیرو در مرزهای شرقی خود،  فنلاند و سوئد در مسیر الحاق به ناتو،گفتگوی صدراعظم آلمان با رئیس جمهور اوکراین، پیش بینی زلنسکی از روند آینده جنگ با روسیه، هشدار مسکو درباره اقدامات تحریک آمیز کشتار غیرنظامیان در اوکراین برای مقصر نشان دادن روسیه، ارسال مخفیانه سامانه موشکی پیشرفته چین به صربستان،افزایش عرضه گاز آمریکا به اروپا ، پذیرش شروط باکو از سوی ایروان برای عادی سازی روابط دو کشور، تظاهرات ده‌ها هزار نفر از حامیان عمران خان در پاکستان، نشست امروز مجلس پاکستان برای انتخاب نخست وزیر جدید، ادامه درگیری ها و تظاهرات درفلسطین، نگرانی مشترک ژاپن و فیلیپین در مورد تنش های دریایی، دستورالعمل جدید چین برای یکپارچه‌سازی بازار داخلی، تاکید دولت آمریکا برادامه مذاکره با ایران ،قطعی شدن آزادسازی ۷ میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران و هشدار سازمان ملل متحد درباره تشدید بحران غذا در آفریقا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه در حالی برگزارشد که نتایج از راهیابی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی و مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به دور دوم حکایت دارد.بنا به تخمین اولیه شبکه دوم تلویزیون فرانسه امانوئل ماکرون با ۲۸.۴ درصد و مارین لوپن با ۲۳.۴ درصد به دور دوم راه یافتند.یپیش‌بینی‌های اولیه حاکی است که میزان مشارکت در این رای‌گیری کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ تاکنون بود.

دویچه وله: دبیرکل ناتو از کار بر روی طرحی با هدف مقابله با حمله احتمالی روسیه به کشورهای عضو این پیمان در شرق اروپا خبر داد. او می‌گوید با حمله نظامی روسیه به اوکراین، پیمان آتلانتیک شمالی در میانه یک تحول بنیادین قرار گرفت. دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید فرماندهان نظامی این پیمان مشغول کار بر روی طرحی برای استقرار دائم نیرو در مرزهای آن در شرق اروپا هستند. روزنامه بریتانیایی تلگراف از قول ینس استولتنبرگ نوشت ناتو در میانه یک تحول بسیار بنیادی قرار دارد که بازتاب پیامد بلندمدت صدور فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای حمله نظامی به اوکراین است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فنلاند و سوئد قرار است اوایل تابستان به ناتو ملحق شوند.روزنامه تایمز انگلیس امروز (دوشنبه) به نقل از مقامات گزارش داد، روسیه مرتکب “اشتباه استراتژیک بزرگی” شده و فنلاند و سوئد به دنبال پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در اوایل تابستان هستند. در گزارش تایمز آمده است، مقامات ایالات متحده می‌گویند که عضویت ناتو برای این دو کشور منطقه نوردیک در جریان مذاکرات میان وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روزهای گذشته که سوئد و فنلاند هم در آن حضور داشتند، “موضوع گفت‌وگو و برگزاری چندین جلسه” بود.به گفته مقامات، ناتو ممکن است امسال از ۳۰ عضو به ۳۲ عضو گسترش پیدا کند.

تی .آر.تی ترکیه: اولاف شولز صدراعظم آلمان با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کرد.به گفته کریستین هافمن، معاون سخنگوی دولت آلمان، شولز در تماس تلفنی خود با زلنسکی اطلاعاتی در مورد وضعیت اوکراین و روند مذاکرات بین اوکراین و روسیه دریافت کرده است.در این بیانیه به نقل از شولز، جنایات جنگی فجیع ارتش روسیه در بوچا و سایر نقاط اوکراین را محکوم کرد.در این بیانیه آمده است، شولز همبستگی و حمایت کامل آلمان را از مردم اوکراین ابراز کرد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد: چند روز آینده برای جنگ حیاتی است. ولودیمیر زلنسکی در جدیدترین پیام ویدئویی خود خطاب به مردم این کشور گفت که چند روز آینده برای جنگ حیاتی است. زلنسکی افزود: نیروهای روسیه عملیات‌های بزرگ‌تری را در شرق اوکراین انجام خواهند داد. وی همچنین روسیه را متهم برای فرار از مسولیت جنایات جنگی در اوکراین کرد. رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از کشورهای غربی از جمله آلمان خواست تا کمک‌های بیشتری به این کشور ارائه کنند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که کی یف با حمایت شماری از کشورهای غربی، اقداماتی را برای کشتار جمعی غیرنظامیان آماده می کند تا نیروهای مسلح روسیه را مقصر معرفی کند. ژنرال میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز ملی کنترل دفاعی ملی روسیه گفت، کی یف با حمایت شماری از کشورهای غربی، اقداماتی را برای کشتار جمعی غیرنظامیان آماده می کند تا نیروهای مسلح روسیه و نیروهای لوهانسک را مقصر معرفی کند.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های غربی مدعی شدند که چین سامانه‌های ضد هوایی پیشرفته را در عملیات پنهانی  برای صربستان، از متحدان روسیه ارسال کرده است. کارشناسان رسانه‌ای و نظامی روز یکشنبه مدعی شدند که ۶ فروند هواپیمای ترابری «وای-۲۰» نیروی هوایی چین بامداد روز شنبه در فرودگاه غیرنظامی در بلگراد فرود آمدند که بر اساس گزارش‌ها، سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اچ کیو-۲۲» را برای ارتش صربستان حمل می کردند. وزارت دفاع صربستان  تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده است.در سال ۲۰۲۰، مقامات ایالات متحده به بلگراد در مورد خرید سیستم‌های ضد هوایی اچ کیو-۲۲ هشدار دادند. سامانه موشکی چین به طور گسترده‌ای با سامانه های موشکی «پاتریوت» آمریکایی و سامانه‌های موشکی زمین به هوای «اس-۳۰۰» روسیه مقایسه شده است.

خبرگزاری مهر : مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز در مصاحبه ای آشکارا هدف واشنگتن از دامن زدن به تنش ها در اوکراین را اینگونه اعلام کرد: آمریکا عرضه گاز به اروپا را افزایش داد تا وابستگی به روسیه را کاهش دهد.«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: ایالات متحده در حال افزایش عرضه گاز به اروپا است و کار روی عدم وابستگی به منابع انرژی روسیه را اولویت می داند.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد که ارمنستان 5 شرط ارائه شده برای عادی سازی روابط دو کشور را پذیرفته‌است. نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرد که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد 5 اصل ارائه شده به ارمنستان برای عادی سازی روابط دو کشور گفت‌وگو کرده است.علی‌اف اعلام کرد که ایروان پنج اصل ارائه شده برای عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان را پذیرفته است.در این بیانیه خاطرنشان شد که علی‌اف به پوتین گفته است: ارمنستان این شروط را پذیرفته‌است.

خبرگزاری ایلنا: در پی برکناری «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با رأی عدم اعتماد پارلمان این کشور، ده‌ها نفر از حامیان وی دیروز در شهرهای مختلف پاکستان به خیابان‌ها آمدند.حامیان عمران خان از جمله در شهرهای کراچی و اسلام‌آباد به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات، خواستار بازگشت وی به قدرت شدند.نخست‌وزیر برکنار‌شده پاکستان روز گذشته اعلام کرد که کشورش در معرض «توطئه خارجی برای تغییر حکومت» قرار دارد.

خبرگزاری صدا وسیما: در جلسه رأی گیری امروز، مجلس پاکستان نخست وزیر جدید انتخاب می‌کند.رأی گیری برای نخست وزیر جدید پاکستان امروز (دوشنبه) در مجلس پاکستان انجام می‌گیرد و یکی از ۲ نامزد شهباز شریف و شاه محمود قریشی انتخاب می‌شود.نشریه اکسپرس نیوزاسلام آباد نوشت، «شهباز شریف» نامزد اپوزیسیون و «شاه محمود قریشی» بعنوان نامزد معرفی شده ازسوی حزب تحریک انصاف دیروز (یک‌شنبه) مدارک نامزدی خود را برای بررسی و طی مراحل قانونی ارائه کرده اند. شهباز شریف، ۷۰ ساله، برادر کوچکتر نواز شریف است که سه بار به مقام نخست وزیر رسیده است.

خبرگزاری تسنیم:  درحالی که تظاهرات گسترده فلسطینیان برای حمایت از اردوگاه جنین همچنان ادامه دارد شمار شهدای فلسطینی در درگیری با نظامیان رژیم اشغالگر به ۴ تن از جمله ۲ زن افزایش یافت. به دنبال تشدید درگیری‌ها میان نظامیان صهیونیست با فلسطینیان در مناطق مختلف کرانه باختری و نیز قدس اشغالی جمعیت بزرگی از مردم فلسطین شب یکشنبه در همبستگی با فلسطینیان منطقه جنین و اردوگاه آن و رزمندگان مقاومت شروع به راهپیمایی کردند.در منطقه نابلس نیز درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و نظامیان صهیونیست  به منظور حمایت از اردوگاه جنین رخ داد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه و دفاع ژاپن و فیلیپین اعتراض خود را به اقداماتی که ممکن است سبب افزایش تنشها در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی شود ابراز کرده و موافقت کردند که همکاری های دفاعی را افزایش دهند. هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن، و کیشی نوبوئو، وزیر دفاع این کشور، با تئودورو لوکسین، وزیر خارجه فیلیپین، و دلفین لورنزانا، وزیر دفاع آن کشور، در توکیو دیدار کردند.این اولین دیدار ۲ بعلاوه ۲ میان دو کشور است.در آغاز گفت و گوها، هایاشی گفت تلاش های یک جانبه چین برای تغییر وضع موجود در دریاهای چین شرقی و جنوبی با توسل به زور ادامه دارد.

رادیو چین:  چین دستورالعملی را برای تسریع روند یکپارچه‌سازی بازار داخلی منتشر کرده که بسیار کارآمد، باز، مبتنی بر قوانین و رقابت منصفانه است.هدف چین از این کار کمک به توسعه گردش بهینه و گسترش بازار داخلی، ایجاد یک محیط تجاری باثبات، منصفانه، شفاف و قابل پیش بینی و کاهش هزینه‌های مبادلات در بازار است.در همین راستا، تلاش‌هایی برای بهبود سیستم یکپارچه حمایت از حقوق مالکیت، اجرای یک  سیستم یکپارچه دسترسی به بازار و بهینه‌سازی یک سیستم یکپارچه اعتبار اجتماعی  نیز در حال انجام است. این دستورالعمل بر ارتقای سطح ارتباط با امکانات بازار شامل ایجاد یک شبکه گردش مدرن، بهبود کانال‌های مبادله اطلاعات بازار، و ارتقای سطح پلتفرم‌های مبادلات تاکید دارد.

الکوثرفارسی: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با بیان اینکه دولت آمریکا از مذاکره با ایران کناره گیری نمی‌کند، نوشت: کشورهای اروپایی از آمریکا خواسته‌اند تا راه حلی پیدا کند که توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود. روزنامه واشنگتن پست مدعی شد: تقاضای ایران از آمریکا برای خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی به اصلی‌ترین مانع در مقابل توافق با ایران تبدیل شده است. این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد سپاه را از این فهرست حذف کند.

العالم فارسی: یک مقام بلندپایه منطقه‌ای، فردا (سه شنبه) به تهران سفر خواهد کرد که یکی از اهداف این سفر، نهایی کردن سازوکار آزادسازی ۷ میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران است.بررسی ساز و کار اجرایی آزادسازی منابع ارزی مسدودی ایران در چارچوب توافق اخیر، از اهداف اصلی سفر این مقام بلندپایه منطقه‌ای به تهران در روز سه‌شنبه است.میزان منابع ارزی که با اجرای موافقت‌نامه اخیر آزادسازی خواهد شد، ۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

ایران پرس: با افزایش بحران های سیاسی و اقتصادی و ادامه همه گیری کووید-19، سازمان ملل متحد در گزارشی نسبت به خطر بحران غذا به ویژه در کشورهای آفریقایی هشدار داد.طی دوسال اخیر همه گیری بیماری کووید-19، اعمال قرنطینه های طولانی و تخصیص بودجه های کلان و غیر قابل پیش بینی به بخش های پزشکی برای فراهم آوردن تجهیزات پزشکی، سبب تغییرشرایط اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان شده است. افزایش تورم، بیکاری و همچنین، کمبود مواد غذایی از جمله پیامدهای محسوس این بحران است. این کمبودها در کشورهای فقیرتر به ویژه کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آمریکای لاتین به شدت تاثیرگذار بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *