جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای رفع قطحی در غزه

تهران-ایرنا- قضات دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز (پنجشنبه) به اتفاق آرا، به رژیم صهیونیستی دستور دادند تا تمامی اقدامات لازم و موثر را برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه انجام دهد.

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

Loading

فرصت‌ها و چالش‌های آتش‌بس دو ماهه یمن

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در آستانه ورود به هشتمین سال تجاوز اتئلاف سعودی به یمن، از روز شنبه 12 فروردین، با پیشنهاد فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و موافقت طرف‌های درگیر، آتش‌بس دو ماهه به‌مرحله اجرا درآمد. به‌موجب توافق انجام‌شده، عملیات‌ نظامی زمینی، هوایی و دریایی در داخل و خارج از یمن و کلیه عملیات جاری در میدان به مدت دو ماه متوقف می‌شود. همچنین ۱۸ کشتی حامل مشتقات نفتی در طی دو ماه آتش‌بس به بندر الحدیده می‌رسد. در این مدت، فرودگاه صنعا نیز فعالیت خود را به‌صورت محدود از سر می‌گیرد و هفته‌ای دو پرواز تجاری به مقصد اردن و مصر خواهد داشت. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

زمینه‌های توافق آتش‌بس

علت موافقت عربستان با آتش‌بس کنونی در یمن چه بود؟ علت را باید در تشدید حملات انصارالله به مراکز و تأسیسات راهبردی عربستان در طی هفته‌های گذشته جستجو کرد. در آخرین جمعه سال 1400 (28 اسفند) انصارالله در واکنش به ادامه محاصره و تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و در راستای عملیات نظامی گسترده با عنوان «کسر الحصار» (در هم شکستن محاصره) که از 20 اسفند ماه شروع شده بود، طی یک رشته عملیات پهپادی و موشکی، تأسیسات نفتی آرامکو و مراکز مهم دیگری را مورد حمله قرار داد که حدود 30 درصد مصارف عمومی عربستان از آنجا تأمین می‌شد.

در نتیجه این حملات، بهای رو به افزایش نفت خام در بازارهای جهانی، در پی بحران اوکراین، به بالای 120 دلار در هر بشکه رسید. در دور سوم عملیات «کسرالحصار» نیز انصارالله عمداً تأسیسات حیاتی مربوط به تأمین مصارف عمومی را مورد حمله قرار داد تا نشان دهد در صورتی که عربستان دست از ادامه محاصره و تجاوز برندارد، می‌تواند شوک بزرگی به تأمین انرژی نه تنها در عربستان بلکه به بازارهای جهانی وارد سازد.

بعد از این حمله، انصارالله به صورت یکجانبه و داوطلبانه و به‌مدت سه روز تمام عمیات‌ نظامی زمینی، هوایی و دریایی در جبهه‌های داخلی و برون‌مرزی علیه عربستان را به حالت تعلیق درآورد و «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله به ائتلاف سعودی درباره از دست دادن این فرصت هشدار داد و تأکید کرد، متجاوزان در صورتی که فرصت تعلیق عملیات نظامی را از دست بدهند، پشیمان خواهند شد.

 

فرصت‌های آتش‌بس

یک: در خصوص پرونده یمن هیچ‌چیز مهم‌تر از توقف درگیری‌ها و پایان جنگ نیست. از این منظر، آتش‌بس کنونی فرصت‌های مهمی دارد که «کلیدی‌ترین فرصت» و در حقیقت «پیامد راهبردی» آن، می‌تواند مقدمه‌ای برای «خاتمه بخشیدن به جنگ یمن» باشد که تاکنون خسارات فراوانی در ابعاد گوناگون بر جای نهاده است.

دو: ائتلاف متجاوز سعودی در 7 سال گذشته هیچ دستاورد قابل توجهی در جنگ یمن به دست نیاورده است. آن‌هم در شرایطی که طبق گزارش‌های معتبر بین‌المللی، جنگ یمن در مجموع حدود 504 میلیارد دلار هزینه برای ریاض داشته است! این جدای از هزینه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، حقوق بشری و غیرمادی است که عربستان متحمل شده است. اینکه عربستان به یک چهره منفور در بین ملت‌های مسلمان تبدیل شده و اعتبار و حیثیت سیاسی و بین‌المللی خود را از دست داده است، کمترین پیامد جنگ در ابعاد غیرمادی برای ریاض است.

در این راستا آتش‌بس دو ماهه اخیر یک «فرصت طلایی» برای سعودی‌هاست که با نشان دادن تعهد و الزام عملی خود به اجرای صادقانه آن، خود را از باتلاقی که خودشان ایجاد کرده‌اند، بیرون بکشند. ضمن اینکه آتش‌بس کنونی فرصتی برای ائتلاف متجاوز سعودی است تا با تجدیدنظر در محاسبات سیاسی و میدانی خود، مقدمات صلح دائمی و جامع را فراهم نمایند.

سه: انصارالله در طول هفت سال گذشته از طریق مقاومت و پایداری و سلسله عملیات‌ تدافعی و تهاجمی با رویکرد بازدارندگی به «دستاوردهای راهبردی و ارزشمندی» دست یافته است. در این رابطه آتش‌بس کنونی که به دنبال گسترش عملیات‌ راهبردی انصارالله در عمق خاک عربستان و علیه مراکز حیاتی این کشور مورد پذیرش سعودی‌ها قرار گرفته است، فرصت ویژه‌ای برای «اثبات نقش مهم انصارالله در معادلات یمن» و «تثبیت مواضع و موقعیت میدانی و سیاسی انصارالله» و همچنین «تقویت پایه‌های دولت نجات ملی» است.

 

چالش‌ها

از نخستین روز اجرای آتش‌بس، ائتلاف سعودی به اشکال مختلف اعم از حملات توپخانه‌ای، حملات هوایی، تیراندازی‌، پرواز جنگنده‌های جاسوسی و احداث مقرهای نظامی در مناطق درگیری، بیش از 400 بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

نقض مکرر آتش‌بس به عنوان مهم‌ترین چالش موجود که حتماً «اهداف مشکوکی» در پشت آن وجود دارد، نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی در پیش‌روی اجرای موفق آتش‌بس بگذارد. در صورتیکه حاکمان سعودی به دنبال «سوءاستفاده» از آتش‌بس برای تجدید قوا و احیای توان لجستیکی، تسلیحاتی و رزمی جهت ادامه حملات و جنایات علیه ملت یمن باشد، از هم‌اکنون باید مسئولیت عواقب و «پیامدهای خطرناک» آن را نیز بر عهده بگیرد.

 

نکته پایانی

آتش‌بس کنونی آخرین فرصت برای ائتلاف متجاوز سعودی جهت پایان دادن به جنگ و محاصره یمن است. در صورتی‌که عربستان با اقدامات خود آن را زیر پا بگذارد یا مورد سوء استفاده نظامی و میدانی قرار دهد، همچنان که انصارالله هشدار داده است، قطعاً با «واکنش کوبنده» و «حملات دردناک‌تری» مواجه خواهد شد.

ادامه جنگ و فرسایشی کردن آن، گزینه مطلوبی برای سعودی‌ها نیست. انصارالله و ملت یمن نشان داده‌اند که تحت هیچ شرایطی حاضر به تسلیم و عقب‌نشینی از مواضع و اصول خود نیستند. ادامه جنگ موضوعی نیست که یمنی‌ها از آن واهمه داشته باشند. تجربه نشان داده است هر چقدر که صحنه نبرد طولانی‌تر شده، به تناسب آن بر قدرت نظامی و عملیات تهاجمی و راهبردی انصارالله علیه سعودی‌ها نیز افزوده شده است.

حاکمان سعودی باید این واقعیت را به خوبی درک کنند که امروز مهم‌ترین جبهه درگیری و «مرکز اصلی ثقل» جنگ نه در داخل یمن که در عمق خاک عربستان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *