جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

Loading

 رسانه‌ها؛ تنگ تر شدن حلقه تحریم ها ضد روسیه و…

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:  امضای قانون ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط بایدن، اعمال پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، تغییر فرمانده روسی جنگ اوکراین، تاکید پنتاگون بر شکست روسیه در اوکراین، اجرایی شدن یک گام دیگر پیوستن اوکراین به اروپا، تاکید بر افزایش همکاری‌های دفاعی در نشست وزیران خارجه ناتو، دیدار سه‌جانبه وزرای دفاع ترکیه، ایتالیا و انگلیس، تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو، واکنش روسیه به حمله موشکی به یک ایستگاه راه آهن در اوکراین، دیدار رهبران اتحادیه اروپا از بوچا در حومه کی یف، نگرانی آمریکا از توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، نامه ضد ایرانی سناتورهای آمریکایی به بایدن، تظاهرات هزاران صهیونیست‌ برای استعفای کابینه «نفتالی بنت»، تلاش رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز از طریق خاک مصر به اروپا، خیز دوباره پارلمان پاکستان برای برکناری عمران خان، ابلاغ قانون تجارت تهاتر پاکستان با ایران و هشدار سازمان ملل درخصوص فاجعه آب و هوایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: بایدن قانون ممنوعیت واردات نفت از روسیه و پایان روابط تجاری عادی را امضا کرد. رییس جمهوری آمریکا دو قانون ممنوعیت واردات نفت از روسیه و پایان روابط تجاری عادی با این کشور را بر سر جنگ اوکراین امضا کرد. بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن قانون پایان دادن به واردات نفت روسیه که به طور قانونی واردات محصولات نفتی از روسیه را ممنوع می کند و قانون تعلیق روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس که روابط تجاری عادی با روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق در می آورد، امضا کرد.کاخ سفید روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که این قوانین به دنبال اعمال فشار بیشتر بر تحریم های تجاری و حقوق بشری علیه روسیه و همپیمانش بلاروس است.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه اروپا با رونمایی از پنجمین بسته تحریمی علیه روسیه اعلام کرد: تحریم‌های دیگری نیز در راه است. ممنوعیت خرید، واردات یا ترانزیت زغال سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی جامد از روسیه و نیز ممنوعیت ورود کشتی‌های با پرچم روسیه به بنادر اتحادیه اروپا، بخشی از تحریم‌های جدید علیه روسیه است. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است، کشتی‌هایی که محصولات کشاورزی، مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه را حمل می‌کنند، از تحریم‌ها مستثنی هستند. همچنین به هیچکدام از شرکت‌های روسی و بلاروسی اجازه حمل و نقل و ترانزیت کالا در سراسر اتحادیه اروپا داده نخواهد شد.ممنوعیت کامل عملیات بانکی با چهار «بانک کلیدی روسیه»، قطع کامل دسترسی این بانک‌ها به سامانه پیام رسان مبادلات بین‌المللی بین بانکی یا سوئیفت و بلوکه شدن دارایی‌های آن‌ها، از جمله این تحریم‌ها به شمار می‌رود.

خبرگزاری ایرنا: روسیه فرمانده جنگ اوکراین را تغییر داد. روسیه با انتصاب یک ژنرال کارآزموده در فرماندهی جنگ اوکراین که پیش از این در عملیات نظامی روسیه در سوریه حضور داشته است، دست به تجدید سازمان فرماندهی عملیات خود در اوکراین زده است.به گفته این منبع آگاه، اکنون الکساندر دِوورنیکوف، فرمانده منطقه جنوبی ارتش روسیه، هدایت عملیات این کشور در اوکراین را در دست گرفته است.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن خواستار پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه است. «جان کربی» سخنگوی پنتاگون گفت که گمانه‌زنی روسیه درباره عدم دخالت در حمله به ایستگاه قطار در شرق اوکراین غیر قابل قبول است.وی که در کنفرانس خبری پنتاگون صحبت می‌کرد، گفت: «به ارائه اطلاعات به ارتش اوکراین برای دفاع از کشورش ادامه خواهیم داد».

خبرگزاری تسنیم: درحالی‌که اتحادیه اروپا پنجمین بسته تشدید محدودیت‌ها علیه روسیه را تصویب کرد، رئیس کمیسیون اروپا پرسشنامه پیوستن به اتحادیه اروپا را به رئیس جمهوری اوکراین تحویل داده و گفت: اکنون کی‌یف راه نزدیکی برای ورود به خانواده اروپا باید طی کند. ” اورزولا فُون‌ دِر لاین “، رئیس کمیسیون اروپا، پرسشنامه‌ای را به ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین تسلیم کرد که پس از تکمیل آن، کمیسیون اروپا مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند.

آناتولی  ترکیه:  وزیران امور خارجه ناتو پس از نشست دو روزه خود در بروکسل، بر تقویت همکاری‌های نظامی و دفاعی تاکید کردند. پس از پایان نشست وزیران امور خارجه ناتو، کشورهای عضو بر افزایش همکاری‌های دفاعی تاکید کرده و ترکیه نیز علاوه بر نقش تسهیل کننده خود در مذاکرات بین اوکراین و روسیه، در برداشتن گام‌هایی مرتبط با احیای پروژه سامانه دفاع هوایی SAMP-T با ایتالیا و فرانسه و همچنین تاکید بر تقویت همکاری‌های دفاعی با بریتانیا، به نتایج مثبتی از این نشست دست یافت. وزرای خارجه ناتو همچنین در مورد ارائه کمک‌های امنیتی سایبری به اوکراین و همچنین تجهیزاتی برای کمک به محافظت در برابر تهدیدات شیمیایی و بیولوژیکی گفت‌وگو و در خصوص مفهوم استراتژیک ناتو که برنامه 10 سال آینده آن را تعیین می‌کند، به تبادل نظر پرداختند.

تی .آر.تی ترکیه: وزرای دفاع ترکیه، ایتالیا و انگلیس امروز در استانبول در یک نشست سه جانبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.لورنزو گوئرینی وزیر دفاع ایتالیا و بن والاس وزیر دفاع بریتانیا در نشست سه جانبه ای که به میزبانی خلوصی آکار وزیر دفاع ملی در استانبول برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.پیش بینی می شود در این نشست تحولات اوکراین نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در مورد روابط بین کشورها در حوزه دفاعی و امنیتی و مسائل منطقه ای تبادل نظر شود.

دویچه وله: فنلاندی‌ها بعد از حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن کشورشان به ناتو گرایش بیشتری پیدا کردند. رئیس جمهور فنلاند گفت، از پارلمان می‌خواهد که در این باره تصمیم بگیرد. او امیدوار است که کشورش به‌زودی عضو ناتو شود.ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند به روزنامه آلمانی “زود دویچه تسایتونگ” گفته است، کشورش در حال ارائه تقاضای عضویت در ناتو است. او قصد دارد تصمیم در این مورد را به پارلمان واگذار کند و روی موافقت اکثریت نمایندگان حساب می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در تاریخ 8 آوریل در شهر کراماتورسک هیچ گونه مأموریتی نداشتند و موشک های مورد استفاده متعلق به ملی گرایان کی یف می باشد. وزارت دفاع روسیه در مورد حمله موشکی به ایستگاه راه آهن کراماتورسک در اوکراین اعلام کرد  مایلیم تاکید کنیم که موشک‌های تاکتیکی “توچکا-یو” که قطعات آن در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک پیدا شده ، فقط توسط نیروهای مسلح اوکراین استفاده می‌شود.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران اتحادیه اروپا با چشمان خود عواقب حملات روسیه را مشاهده کردند و وعده دادند کاری کنند که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین «هزینه خیلی خیلی سنگینی» برای آن بپردازد.اورزولا فُون‌ دِر لاین رئیس کمیسیون اروپا و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از بوچا در حومه کی یف دیدار کردند. مقام های اوکراین می گویند نظامیان روسیه صدها غیرنظامی را در آن جا قتل عام کرده اند.طی این دیدار، فون‌ در لاین گفت که آن چه غیرقابل تصور بود در این جا به وقوع پیوسته است. او گفت که مردم چهره بی رحم ارتش روسیه را دیده اند.

خبرگزاری مهر : توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، آمریکا را نگران کرد. سفر کم سابقه دو دیپلمات بلندپایه آمریکایی به جزایر سلیمان، حاکی از نگرانی عمیق واشنگتن از توافق امنیتی است که چین با این کشور حوزه پاسیفیک امضا خواهد کرد. فایننشال تایمز از قصد «کورت کمپبل» از دیپلمات‌های با سابقه آمریکا، برای سفر به جزایر سلیمان خبر داد.چنین سفر کم سابقه‌ای به جزایر سلیمان نشان از حساسیت واشنگتن نسبت به پیمان امنیتی قریب الوقوع میان این کشور اقیانوس آرام و چین دارد.

خبرگزاری فارس: چند سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در یک نامه ضد ایرانی جدید به رئیس‌جمهور کشورشان به تکرار ادعاها درباره ایران پرداخته‌اند. گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان از سیاست‌های او در قبال ایران انتقاد کرده‌اند.«مارکو روبیو»، «تد کروز»، «تام کاتن»، «جیم ریش»، «لیندسی گراهام»، «بیل هاگرتی» و «راگر ویکر» در این نامه از جو بایدن خواسته‌اند رژیم صهیونیستی را به «توانمندی‌های نظامی» لازم برای دفاع از خودش در برابر «ایران مسلح به سلاح‌های اتمی» مجهز کند. در این نامه تصریح شده است: «مسلح شدن ایران به سلاح اتمی، موجودیت اسرائیل و دولت‌های متحدان عربی ما را به خطر خواهد انداخت، جایگاه آمریکا در خاورمیانه را به نابودی می‌کشاند و در نهایت سرزمین اصلی آمریکا را تهدید خواهد نمود.»

الکوثرفارسی: درحالی که کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، نتانیاهو و هزاران هوادار او با برگزاری تظاهرات، خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند. با بالا گرفتن اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی،«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق این رژیم  و هزاران نفر از حامیانش خواستار استعفای «نفتالی بنت» نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم برای پر کردن خلأ موجود در بازار سوخت اروپا ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه گاز روسیه آماده می‌شود.روزنامه اورشلیم پست به نقل از کارن هرار، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نوشت، بازار سوخت اروپا در پی بحران روسیه با کمبودی بزرگ مواجه است که اسرائیل آن را یک فرصت دیده و کاملا از آن استفاده خواهد کرد.هرار اظهار کرد: اسرائیل برای پر کردن خلأ موجود در بازار سوخت اروپا ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه گاز روسیه آماده می‌شود.اورشلیم پست در ادامه نوشت، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در نشست سران در النقب، همکاری در زمینه گاز طبیعی را با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود بررسی کرد.

العالم فارسی: رأی گیری مجلس شورای ملی پاکستان درباره طرح عدم اعتماد به نخست وزیر این کشور،  بار دیگر به تعویق افتاد.دیوان عالی کشور روز پنجشنبه حکم داد که خان یکشنبه گذشته در ممانعت از رای عدم اعتماد و انحلال پارلمان بر خلاف قانون اساسی عمل کرد و به پارلمان دستور داد تا بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

ایران پرس: وزارت بازرگانی پاکستان قانون عملیاتی شدن سازوکار تهاتر با جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. دو ماه پیش عالی ترین کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان این قانون را تصویب کرد.جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به رغم همسایگی و عضویت در اتحادیه همکاری های منطقه ای اکو از میزان بسیار پایین روابط تجاری برخوردارند که به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. تجارت تهاتر میان ایران و پاکستان از چند جهت مهم است. اول آنکه استفاده از دلار در مبادلات تجاری دو کشور حذف می شود. دوم آنکه اقتصاد مکمل دو کشور می تواند از طریق برآورده کردن نیازهای یکدیگر به افزایش سطح مبادلات تجاری کمک کند .

یورونیوز: هیأت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی وابسته با سازمان ملل، در آخرین گزارش خود بار دیگر هشدار داده است که باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان به نصف کاهش یابد تا به این ترتیب از وقوع بدترین بحران آب و هوایی جهان جلوگیری شود. این گزارش بار دیگر اعلام می‌دارد که اجرای تعهدات کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس، تنها راه موثر برای جلوگیری از وقوع این فاجعه است و هشدار می‌دهد که حرکت کشورها در مسیر خطرناک کنونی، باعث می‌گردد که ۳ درجه سانتی‌گراد دیگر به سطح کنونی گرمایش جهانی افزوده شود که دو برابر بیشتر از آستانۀ ۱.۵ درجۀ تعیین شده در نشست «کوپ۲۱ پاریس» است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *