جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ تلاش آمریکا برای اخراج روسیه از جی 20 و…

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید آمریکا بر اخراج روسیه از گروه بیست، اعلام پنجمین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ، تحریم های سنگین مالی انگلیس ضد مسکو، تاکید زلنسکی براعمال  تحریم‌های بیشتر علیه روسیه ، تایید خروج نیروهای روسیه از کی یف، واکنش وزارت خارجه چین به مرگ غیر نظامیان درشهر بوچای اوکراین، ادامه پیشروی نیروهای روسی در خاک اوکراین، همکاری آمریکا، استرالیا و بریتانیا در زمینه موشک‌های هایپرسونیک، برکناری  رئیس جمهور فراری یمن از قدرت،آغاز مذاکرات با انصارالله تحت نظارت سازمان ملل،هشداری شدید اللحن چین به آمریکا درخصوص سفر  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، دیدار برجامی  وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای، دیدار علی‌اف و پاشینیان در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل و تظاهرات هزاران صهیونیست‌ برای استعفای کابینه «نفتالی بنت» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا خواستار اخراج روسیه از گروه ۲۰ شد. وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد: دیگر امکان همکاری با روسیه در حوزه مالی وجود ندارد. جنت یلن گفت: جو بایدن بطور کاملا شفاف اعلام کرده و من هم کاملا با او موافقم که دیگر نمی‌توان در هیچ یک از نهاد‌های مالی، با روسیه به شیوه عادی همکاری داشت، اخراج روسیه از گروه بیست را خواستار شده ایم و به همکارانمان در اندونزی هم خبر داده ایم که اگر روسیه در نشست گروه بیست حاضر شود ما هرگز در این نشست‌ها حضور نخواهیم یافت.

العالم : پنجمین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به زودی اعلام می شود. مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از تصمیم‌گیری و نهایی کردن پنجمین دور تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه طی امروز و فردا خبر داد. جوسپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بروکسل سفر کرده، گفت: پنجمین دور تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل ممنوعیت واردات ذغال سنگ امروز عصر یا در نهایت فردا (پنجشنبه، جمعه ۱۸ و ۱۹ فروردین) بررسی و احتمالا در مورد آن توافق می شود.آمریکا نیز دیروز (چهارشنبه،) در تازه‌ترین بسته تحریمی خود، تحریم‌هایی علیه دو بانک روسی و دختران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعمال کرد.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه انگلیس از مسدود کردن دارایی‌های بزرگ‌ترین بانک روسیه به بهانه عملیات نظامی مسکو در اوکراین خبر داد. «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که دارایی‌های «اسبربانک» بزرگ‌ترین بانک روسیه را مسدود می‌کند و هشت تاجر روس را در لیست تحریم قرار می‌دهد و تا سال آینده میلادی به واردات نفت و ذغال سنگ از روسیه پایان می‌دهد.پایگاه تحلیلی-خبری بلومبرگ در این خصوص گزارش کرد در حالیکه «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به دنبال تشدید فشار به دولت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به بهانه حمله به اوکراین است، انگلیس تمامی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در روسیه را ممنوع اعلام کرد و دارایی‌های بزرگ‌ترین بانک این کشور را مسدود کرد.

دویچه وله: رئیس جمهوری اوکراین از تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه استقبال کرد اما آنها را ناکافی دانست. او گفت این تحریم‌ها به نظر چشم‌گیر و کارآمد می‌رسند اما با فجایعی که جهانیان در بوچا شاهد آن هستند تناسبی ندارند. ولودیمیر زلنسکی گفت این اقدام‌های تنبیهی کافی به نظر نمی‌رسند و نمی‌توان آنها را متناسب با آنچه جهان در بوچا شاهد آن بود ارزیابی کرد.

ان. اچ.کی ژاپن:  یک مقام ارشد پنتاگون می گوید خروج نیروهای روسیه از حومه کی یف پایان یافته است. اما رفته رفته شواهد بیشتری از کشتار بی هدف ساکنان این مناطق آشکار می شود. این مقام ارشد وزارت دفاع روز چهارشنبه گفت نیروهای روسیه از اطراف شهر شمالی چرنیهیف نیز عقب نشینی کردند.او گفت آنها شاهد نشانه هایی مبنی بر آن بوده اند که خروج این نیروها برای تجدید قوا و تامین تدارکات آنها در بلاروس و روسیه بوده است.

رادیو چین: جائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین  در واکنش به خبر کشته شدن غیرنظامیان در شهر بوچای اوکراین گفت که هر گونه ادعایی باید بر اساس واقعیات باشد و همه طرف ها باید با حفظ خویشتن داری از وارد کردن اتهامات بی اساس به یکدیگر خودداری کنند چرا که نتیجه تحقیقات همه چیز را مشخص خواهد کرد.هم اکنون گزارش هایی از کشته شدن غیرنظامیان در شهر بوچای اوکراین منتشر شده که مقام های اوکراینی آن را ارتکاب به جنگی از سوی روسیه می‌خوانند ولی در سوی مقابل روسیه نیز می‌گوید که این نمایشی است که توسط غرب کارگردانی و اجرا شده است.  سخنگوی وزارت خارجه چین در این مورد گفت که چین به وضعیت انسانی در اوکراین بسیار اهمیت می دهد و به شدت نگران آسیب وارد آمدن به غیرنظامیان است.

آناتولی ترکیه: مشاور رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که ارتش روسیه از شهر ایزیوم به سمت اسلاویانسک و کراماتورسک حمله کرده است.الکسی آرستویچ اعلام کرد که ارتش روسیه از شهر ایزیوم که قبلاً آن را تصرف کرده بود به سمت اسلاویانسک و کراماتورسک حمله کرده است. آرستویچ اظهار داشت: نیروهای روسیه پس از حمله به اسلاویانسک و کراماتورسک کمی پیشروی کردند.وی افزود: یک فروند هلیکوپتر روسیه نیز توسط سربازان اوکراینی سرنگون شده است.آرستوویچ با بیان اینکه روس‌ها سه روز پیش تلاش کردند از جنوب و شمال حمله کنند، گفت: هرچند ضعیف اما روس‌ها حمله کردند؛ نیروهای اوکراینی سعی داشتند از شمال به سمت دونباس پیش بروند اما نشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا، استرالیا و بریتانیا در زمینه موشک‌های هایپرسونیک همکاری می‌کنند.دولت انگلیس اعلام کرد که همکاری این کشور با آمریکا و استرالیا در زمینه سلاح‌های هایپرسونیک یا “ابرصوت” و نحوه دفاع در برابر این نوع تسلیحات آغاز می‌شود. این همکاری در چارچوب پیمان امنیتی اوکاس (AUKUS) صورت می‌گیرد که سال گذشته سه کشور ایجاد کردند.تصمیم به همکاری در زمینه تسلیحات هایپرسونیک واکنشی است نسبت به برنامه‌های اعلام شده چین و روسیه در همین زمینه و اطلاعیه وزارت دفاع روسیه درباره این که در جنگ اوکراین این نوع موشک را به کار برده است.سلاح‌های هایپرسونیک به تسلیحاتی گفته می‌شود که سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت دارند.

ایران پرس: منابع خبری اعلام کردند: «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری محول کرد. رسانه های یمنی پس از غیبت منصورهادی در رایزنی‌های ریاض که با دعوت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، گزارش داده بودند عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور مستعفی یمن را که مدتهاست در ریاض زندگی می‌کند از سمتش برکنار کند.علاوه بر منصور هادی، محسن الاحمر (معاون رئیس جمهور) و معین عبدالملک نخست وزیر کابینه هادی نیز در رایزنی گروه‌های یمنی در ریاض غایب بودند.

خبرگزاری ایرنا: عربستان از شورای رهبری ریاست جمهوری یمن که (با کناره گیری عبدر ربه منصور هادی تازه تشکیل شده) خواست تا مذاکرات با انصارالله را تحت نظارت سازمان ملل آغاز کند.در عین حال، ولیعهد عربستان امروز از «رشاد محمد العلیمی» رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن و اعضای این شورا استقبال کرد.رسانه های منطقه بامداد امروز (پنجشنبه) به نقل از «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر دادند. عبد ربه منصور هادی همچنین تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری محول کرده است.پادشاهی عربستان از تصمیم رئیس جمهوری فراری یمن برای انتقال قدرت به شورای رهبری ریاست جمهوری استقبال کرد.

خبرگزاری مهر : وزارت خارجه چین هشدار داد که دولت پکن روابط دیپلماتیک مستقیم سایر کشورها با تایپه را برنمی تابد و به سفر احتمالی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنشی شدید نشان خواهد داد. چین امروز پنجشنبه هشدار داد چنانچه نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، دولت پکن اقدامات جدی اتخاذ خواهد کرد چراکه چنین سفری به شدت رابطه چین-آمریکا را تحت الشعاع قرار خواهد داد.اگرچه دفتر پلوسی انجام این سفر را تائید نکرده است، رسانه‌های ژاپنی و تایوانی گمانه زنی می‌کنند که وی بعد از سفری که پایان هفته جاری میلادی به ژاپن خواهد داشت، سری هم به تایوان می‌زند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای در بروکسل دیدار و گفت‌و‌گو کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که به تازگی به بروکسل سفر کرده است، با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای با ایران دیدار کرده و در بخشی از رایزنی‌هایشان به موضوع برنامه هسته‌ای ایران پرداختند. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص این دیدار آمده است: وزیر امور خارجه بلینکن با همتایان خود در تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار کرد تا درباره تصمیم مشترکمان مبنی بر اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری ایلنا: «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در بروکسل دیدار کردند. این دیدار در مقر اتحادیه اروپا انجام شد. هر دو طرف پیش از این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرده بودند که در این دیدار گامی بزرگ به سوی حل مسأله قره‌باغ و عادی‌سازی رابطه دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان برداشته شود.

یورونیوز: دفتر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، اعلام کرد که این کشور و آذربایجان چهارشنبه شب در خصوص برگزاری گفتگوهای صلح با هدف رفع تنش‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ به توافق رسیدند.اتحادیه اروپا که میزبان نشست رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بود، ابراز امیدواری کرد که این گفتگوها به عنوان نخستین گام برای برقراری صلح پایدار میان این دو کشور باشد.این سومین دیدار آقای پاشینیان و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در شش ماه گذشته و پس از درگیری نظامی سال ۲۰۲۰ میان دو کشور بود.

الکوثرفارسی: در حالی که کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، نتانیاهو و هزاران هوادار او با برگزاری تظاهرات، خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند. با بالا گرفتن اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی،«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق این رژیم  و هزاران نفر از حامیانش خواستار استعفای «نفتالی بنت» نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی شدند.به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، در جریان تظاهرات راستگرایان اسرائیلی با مشارکت شخص نتانیاهو که در مقابل مقر دولت اشغالگر در قدس غربی صورت گرفت، معترضان، خواستار برکناری و استعفای نفتالی بنت شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *