جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه جنگ دیپلماتیک اروپا ضد روسیه و…

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اخراج دیپلمات های روسی از کشورهای اروپایی، سخنرانی رئیس جمهوری اوکراین  در شورای امنیت ، پاسخ منفی آمریکا به درخواست زلنسکی درخصوص اخراج روسیه از شورای امنیت، تاکید لاوروف بر جعلی بودن اسناد کشتار شهر بوچا، گفتگوی اعضای ناتو درباره کمک های بیشتر نظامی به اوکراین، سفر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به اوکراین، ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه به بنادر اتحادیه اروپا، هشدار پوتین به کمبود غذا در جهان با ادامه تحریم‌های غربی‌ها، تاکید چین برآتش بس زودهنگام و پایان جنگ در اوکراین، هراس ژنرال آمریکایی از قدرت دفاعی ایران، چین، روسیه و کره شمالی، آزمايش مخفيانه موشک مافوق صوت آمريکا ، هشدار چین به آمریکا، انگلیس و استرالیا درباره ساخت موشک ابرفراصوت، واکنش روسیه به تحولات پاکستان، دیدار و گفت‌وگوی مقامات ترکیه و آمریکا در آنکارا،  احتمال برگزاری انتخابات جدید در سرزمین های اشغالی، رکوردشکنی عربستان در صدور حکم اعدام  و تدابیرسختگیرانه مسئولان بهداشتی چین برای مقابله با شیوع کرونا در کلان‌شهر شانگهای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: اسلوونی،‌ سوئد و اسپانیا 61 دیپلمات روس را اخراج می‌کنند. سه کشور اسلوونی، سوئد و اسپانیا  اعلام کردند که تعدادی از دیپلمات‌های روس را از این کشورها اخراج می‌کنند. اسلوونی 33 دیپلمات روس را از این کشور اخراج می‌کند و سوئد نیز خبر داد که سه دیپلمات روس را در اعتراض به آنچه جنایت جنگی روسیه در اوکراین توصیف کرد، اخراج خواهد کرد. همچنین اسپانیا تصمیم گرفته تا 25 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرده و آنها را تهدیدی برای امنیت این کشور توصیف کرده است. پیشتر مقام‌های ایتالیا، دانمارک،  فرانسه و آلمان هم ضمن محکوم کردن وقایع شهر «بوچا» و تاکید بر تدارک اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، از تصمیم خودشان برای اخراج دیپلمات‌های مسکو خبر دادند.

یورونیوز: ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد و درباره مشاهدات خود در بوچا سخن گفت. او آنچه را که با چشمان خود در جریان سفر به بوچا دیده بود برای حاضران در این نشست توصیف کرد و با اشاره به آن دسته از نیروهای روسیه که به بوچا حمله کرده بودند گفت: «هیچ جنایتی نمانده که آنها در آنجا مرتکب نشده باشند.»او افزود که روس‌ها در بوچا غیرنظامیان را فقط برای «لذت بردن» کشته‌اند. زلنسکی همچنین خواستار اخراج روسیه از  شورای امنیت شد.

خبرگزاری مهر:  سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید عضویت روسیه در شورای امنیت، واقعیتی تغییرناپذیر است. «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در مصاحبه با «ام اس ان بی سی» تاکید کرد که امکان اخراج روسیه از شورای امنیت وجود ندارد.وی در این باره گفت: شورای امنیت محصول ایجاد سازمان ملل بعد از جنگ جهانی دوم بود. روس‌ها عضوی از شورای امنیت هستند و این یک واقعیت است. ما نمی‌توانیم این واقعیت را تغییر دهیم.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که جعل درباره بوچا برای منحرف کردن توجه از این واقعیت طراحی شده است که اوکراین تصمیم گرفته است از پیشنهادات خود در استانبول صرف نظر کند.وی گفت: ما همه دلایلی داریم که باور کنیم این (تحریک در بوچا) به منظور منحرف کردن توجه از روند مذاکرات انجام شد تا توجه را از این واقعیت منحرف کرد که طرف اوکراینی، پس از استانبول، شروع به بازی برگشتی کرد، و سعی کرد این موضوع را مطرح کند. وی در شبکه تلویزیونی روسیا 24 گفت: شرایط جدید، اما چگونه فقط رسانه های غربی مطالب جعلی را در مورد شهر بوچا پراکنده کردند، مذاکره کنندگان اوکراینی سعی کردند روند مذاکرات را به کلی قطع کنند.

ان .اچ .کی ژاپن:  ینس استولتنبرگ  دبیرکل ناتو با تاکید بر نتایجی که تا کنون در اثر حمایت این ائتلاف از اوکراین به دست آمده می گوید اعضای آن درباره کمک های نظامی بیشتر به این کشور گفتگو خواهند کرد. او گفت که هیچ شکی وجود ندارد که در بوچا و همینطور در جاهای دیگر اوکراین که در آن شهروندان هدف قرار گرفته اند جنایاتی رخ داده و این اعمال را جنایات جنگی توصیف کرد.او گفت که روسیه پس از عقب نشینی سربازان خود از نواحی اطراف کی یف در حال برنامه ریزی برای آغاز یک حمله گسترده در شرق اوکراین است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای دیدار با رئیس جمهور اوکراین عازم این کشور می‌شود. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این هفته برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به کی‌یف سفر خواهد کند. اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در حساب توییتر خود با اعلام این خبر اظهار داشت که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز فون در لاین را در این سفر همراهی خواهد کرد. جزئیات بیشتری در خصوص این سفر ارائه نشده است.

ایران پرس:  رئیس کمیسیون اروپا از ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه به بنادر کشورهای عضو این اتحادیه به استثنای کشتی‌های حامل مواد غذایی و انرژی خبر داد.آمریکا و سایر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ ای را علیه مسکو اعمال کرده ‌اند. «اورسولا فُن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا گفت: «اتحادیه اروپا روی تحریم‌های جدید، از جمله محدودیت‌های واردات نفت کار خواهد کرد. اتحادیه اروپا سالانه چهار میلیارد یورو تحریم واردات زغال سنگ روسیه را اعمال خواهد کرد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی تاکید کرد که تحریم کشورهای غربی منجر به یک بحران جهانی غذا خواهد شد.ولادیمیر پوتین گفت که افزایش قیمت انرژی و کمبود کود به این معناست که کشورهای غربی مجبور خواهند شد پول بیشتری برای خرید مایحتاج چاپ کنند که این امر باعث کمبود مواد غذایی در کشورهای فقیرتر می‌شود.پوتین در نشستی درخصوص توسعه تولید موادغذایی گفت: آنها به طور اجتناب‌ناپذیری کمبود مواد غذایی را در فقیرترین مناطق جهان تشدید، موج‌های جدیدی از مهاجرت را تحریک و به طور کلی قیمت موادغذایی را حتی بیشتر می‌کنند.

رادیو چین: نماینده دایم چین در سازمان ملل متحد گفت: آتش بس زودهنگام و پایان جنگ خواست شدید چین است. جانگ جون، نماینده دایمی چین در سازمان ملل متحد در این نشست به تشریح موضع و پیشنهاد چین درباره وضعیت کنونی اوکراین پرداخت و تاکید کرد که ترویج کاهش تنش در اوکراین و آتش‌بس زودهنگام و پایان جنگ، از انتظارات فوری جامعه بین المللی و نیز خواست شدید چین است.جانگ جون عنوان کرد: گفت و گو و مذاکره تنها راه برای باز کردن درهای صلح است

خبرگزاری ایرنا:  ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در هراس از قدرت بازدارندگی دفاعی کشورهای ایران، چین، روسیه و کره شمالی اذعان کرد که کشورش باید توان دفاعی خود را افزایش داده و ارتشی بسازد که این توان را داشته باشد. این فرمانده آمریکایی  در جلسه استماع کنگره گفت که چین مدتی است که مشغول تهدید تایوان و مدرنیزه کردن ارتش خود بوده است. جنگ روسیه در اوکراین، تهدیدها را در جهان روشن کرده است.وی در تداوم سیاست همیشگی واشنگتن و طرح ادعاها و اتهاماتشان علیه نفوذ منطقه ای تهران مدعی شد ایران، کره شمالی و تهدیدهای تروریستی فراملی  همچنان تهدیدهای ثابتی برای آمریکا هستند.

 خبرگزاری صدا و سیما: آمریکا یک فروند موشک مافوق صوت را به صورت مخفیانه آزمایش کرد. مقامات پنتاگون تلاش می‌کنند به پیشرفت‌های روسیه و چین در فناوری تسلیحاتی راهبری مدرن دست یابند و یا از آن‌ها پیشی بگیرند.«آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا» گفت: این آژانس اخیرا آزمایش پرواز آزاد یک فروند موشک مافوق صوت شلیک شده از هواپیما را که سرعت آن به ۵ ماخ یا ۵ برابر سرعت صوت (۶۱۰۰ کیلومتر در ساعت) می‌رسید کامل کرده است.این دومین آزمایش در چهارچوب برنامه موشکی موسوم به HAWC – نسخه مفهومی سلاح‌های تنفسی مافوق صوت – است.

خبرگزاری فارس: چین با هشدار نسبت به همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در ساخت موشک ابرفراصوت اعلام کرد که ممکن است جهان وارد نبرد دیگری همچون اوکراین شود. نماینده چین در سازمان ملل متحد به آمریکا، استرالیا و انگلیس در خصوص همکاری برای ساخت موشک ابرفراصوت هشدار داد.نماینده چین در سازمان ملل متحد هشدار داد که در صورت اجرای این طرح همکاری، ممکن است بخش‌های دیگر جهان  وارد نبرد دیگری همچون اوکراین شود.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه روسیه مداخله ایالات متحده در امور داخلی پاکستان را شرم‌آور دانست. «ماریا زاخارووا»گفت: «واشنگتن در پی مجازات عمران‌ خان به دلیل سفر رسمی وی به مسکو و دیدار با پوتین است.»وی افزود: «تحولات سیاسی در پاکستان شکی باقی نمی‌گذارد که ایالات متحده قصد دارد عمران‌ خان ‌را مجازات کند.»

تی .آر.تی ترکیه: ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاستگذاری که در آنکارا بسر می‌برد، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار پیرامون مسایل منطقه‌ای از جمله جنگ روسیه – اوکراین، سوریه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و اسرائیل رایزنی شد.طرفین ضمن اشاره براینکه، نشست 29 مارس در استانبول، شتاب مثبتی به مذاکرات روسیه – اوکراین داده است، تاکید کردند که ترکیه در زمینه پایان دادن به جنگ روسیه – اوکراین نقش مهمی برعهده گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: حزب حاکم اسرائیل اکثریت خود در کنست را از دست داد و احتمال برگزاری انتخابات جدید قوت گرفت. به دنبال اعلام جدایی یکی از اعضای پارلمان رژیم اسرائیل (کنست) از ائتلاف «نفتالی بنت و بنی گانتس»، این ائتلاف اکثریت شکننده‌ای را که در پارلمان داشت، از دست داد. منابع رژیم اسرائیل امروز چهارشنبه گزارش دادند که «عیدیت سیلمان»، عضو حزب «یمینا» از این حزب جدا شده است.«باراک راوید»، روزنامه‌نگار صهیونیست در توییتی اعلام کرد که خانم «سیلمان» از حزب یمینا به ریاست «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم اسرائیل شده است.

الکوثرفارسی: یک سازمان بین المللی اعلام کرد، عربستان در سال ۲۰۲۲ بیشترین احکام اعدام در ۸ سال گذشته را اجرا کرده است. سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر در حساب کاربری خود در توئیتر نمودار اعدام‌ها را در سه ماهه نخست سال‌های حکومت ملک سلمان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ منتشر کرد و نوشت: سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ خونریزترین سال از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان پادشاه عربستان بوده است.

دویچه وله: تدبیرهای سخت‌گیرانه مسئولان بهداشتی چین برای مقابله با شیوع کرونا در کلان‌شهر شانگهای نارضایتی‌هایی در پی داشته است. یکی از تدبیرها جدا کردن تمام افرادی است که آزمایش کرونای آنها مثبت باشد؛ حتی کودکان.   مرحله دوم قرنطینه کامل بخش‌هایی از شانگهای که ۱۵ میلیون از جمعیت حدود ۲۵ میلیون نفری آن را در برمی‌گیرد قرار بود روز سه شنبه پنجم آوریل (۱۶ فروردین) خاتمه یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *