جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از جنگ عربستان در یمن تا اهداف بعدی کرملین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: علت رای ممتنع هند درباره روسیه در سازمان ملل، احتمال حمله شیمیایی به اوکراین، همبستگی اتحادیه اروپا با اوکراین، امکان بروز جنگ هسته‌ای با اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین، سیاست‌های انرژی در حال رونق چین در آفریقا، آفریقا و آینده دیپلماسی دیجیتال و اهداف بعدی کرملین از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

چتم هاوس

جنگ اوکراین: چرا رای هند به روسیه در سازمان ملل ممتنع بود؟: در پس رای ممتنع هند در خصوص روسیه در سازمان ملل، تلفیقی از نگرانی‌های فوری اقتصادی و امنیتی و فرضیه‌هایی درازمدت درباره نقش و اهمیت ژئوپلیتیک آن نهفته است.

آیا حمله شیمیایی یا بیولوژیک در اوکراین محتمل است؟: در سال‌های اخیر با وجود ممنوعیتی تقریباً جهانی، در جریان مناقشات از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است، اما با توجه به این که مخفی نگه داشتن تولیدات صنعتی غیرقانونی سلاح‌های شیمیایی کاری دشوار است و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین واکنش‌های بین‌المللی به تجاوز روسیه را تشدید می‌کند، بعید به نظر می‌رسد در این درگیری این تسلیحات در مقیاسی وسیع مورد استفاده قرار گیرند.

اتحادیه اروپا و اوکراین؛ زمانی برای همبستگی مستحکم: در حالی که اوکراین علائم از دست کشیدن از خواسته‌اش برای پیوستن به ناتو را به امید رسیدن به صلح نشان می‌دهد، عضویتش در اتحادیه اروپا بیش از هر زمانی دیگر به امری حیاتی تبدیل شده است.

 

فارین پالسی این فوکس

لزوم تفکر بیشتر واشنگتن قبل از بروز یک جنگ سرد جدید: گروهی از کارشناسان و سیاستگذاران گفته‌اند که حمله روسیه به اوکراین نشانگر آغاز یک جنگ سرد جدید است. اگر این طور باشد، چنین چیزی به معنای هزینه بسیار بیشتر  برای پنتاگون در سال‌های پیش رو به علاوه یک موضع تهاجمی‌تر نظامی در سراسر جهان است.

چطور منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین می‌تواند به جنگ هسته‌ای منجر شود: اعلام منطقه «پرواز ممنوع» بر فراز اوکراین به معنای آغاز جنگ هوایی با روسیه است که خطراتی غیرقابل پیش‌بینی به همراه دارد. طرفداران این اقدام می‌گویند آمریکا باید به روسیه بگوید که حق استفاده از آسمان اوکراین را ندارد، اما وقتی هواپیماهای روسی در هر صورت بر فراز اوکراین پرواز کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ دلیلی وجود دارد که روسای جمهور آمریکا چندین دهه است از رویارویی مستقیم نظامی با دیگر ابرقدرت هسته‌ای جهان خودداری کرده‌اند. آن‌ها به درستی بیم دارند که یک جنگ در نهایت به نابودی هسته‌ای متقابل منتهی شود.

سیاست‌های انرژی جدید چین در آفریقا: چین چند سیاست جدید را در خصوص رویکردش در قبال اقلیم و انرژی تدوین کرده است. در سال 2021 دولت چین اعلام کرد که به تامین مالی نیروگاه‌های زغال سنگ در خارج از این کشور پایان می‌دهد. در اوایل 2022 این کشور دستورالعمل‌های زیست محیطی جدیدی را در مورد سرمایه‌گذاری های خارجی خود صادر کرد.

 

بروکینگز

آفریقا و آینده دیپلماسی دیجیتال: دیپلماسی دیجیتال به استفاده وسیع از فن‌آوری، به ویژه اینترنت و دیگر فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی مبتنی بر نوآوری‌ها در اجرای دیپلماسی اشاره دارد. با توجه به این‌ که فن‌آوری جدید امکان دسترسی به اطلاعات فوری و ارتباطات آنلاین تعاملی را فراهم می‌کند، استفاده از این ابزارها توسط دیپلمات‌ها و مقامات دولتی در حال گسترش است. در واقع، اینترنت سه تأثیر اساسی بر روابط دیپلماتیک دارد: اول، تعداد صداها و منافع درگیر در سیاست گذاری بین‌المللی را چند برابر و تقویت می‌کند. دوم، انتشار اطلاعات – دقیق یا غیر دقیق – در مورد هر موضوع یا رویدادی را تسریع و آزاد می‌کند. سوم، این امکان را فراهم می‌کند که خدمات دیپلماتیک سنتی سریعتر و مقرون به صرفه تر ارائه شود.

جنگ روسیه-اوکراین، خبری بد برای منع اشاعه هسته‌ای: در حالی که شاهد ویرانی‌های جنگ روسیه علیه اوکراین هستیم، قربانی احتمالی دیگر این درگیری، معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای است. اگرچه برخی حامیان کنترل تسلیحات تمایل دارند بگویند که تنها هدف تسلیحات هسته‌ای بازدارندگی در برابر حمله هسته‌ای است، وقایع اخیر جهان تایید می‌کند که برای برخی کشورها تسلیحات هسته‌ای می‌تواند هدف قابل قبول دیگری داشته باشد. داشتن تسلیحات هسته‌ای به کشورهای کوچکتر یا ضعیف‌تر کمک می‌کند اطمینان یابند که یک کشور بزرگ نمی‌تواند به آنها حمله و دولت شان را سرنگون کند. یا، دست کم، برعکس این موضوع صادق است یعنی نداشتن تسلیحات هسته‌ای کشور را به وضوح آسیب پذیر می‌کند.

 

رند

دوره‌ای در حال ظهور از رقابت بین المللی: این گزارش دومین گزارشی است که در آن پژوهشگران به بررسی رقابت راهبردی با تمرکز بر دیدگاه‌ها و سیاست‌های کشورهای مهم سراسر جهان می‌پردازند. نویسندگان در صدد تعمیق تفکر درباره ماهیت رقابت راهبردی با تمرکز بر نقش‌ها و دیدگاه‌های دولت‌هایی هستند که با آن رقابت خواهند کرد.

 

کارنگی

گفتگوهای روسیه-اوکراین: مسیری دشوار به سوی صلح: به نظر می‌رسد رئیس جمهور زلنسکی تمایل دارد در ازای تضمین‌های امنیتی محکم، جایگاهی بی‌طرف را برای اوکراین بپذیرد؛ اما ممکن است یک معامله دو جانبه قابل پذیرش بدون وجود اراده سیاسی روسیه دور از دسترس باشد.

 

پترسون

پیشرفت‌های بخش خصوصی در چین: ساختارهای در حال شکوفایی مالکیت شرکت‌های بزرگ در عصر شی جینپینگ: این گزارش تغییرات ساختاری اخیر در چشم‌انداز مربوط به شرکت‌ها در چین را به طور مستند تشریح می‌کند و چشم‌اندازی تکمیلی را برای آمار رسمی چین ارائه می‌دهد.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

اهداف بعدی کرملین کجاست؟ گرجستان و مولداوی: نتیجه جنگ غیر قابل توجیه روسیه علیه اوکراین هرچه که باشد، تاثیراتش برای گرجستان و مولداوی تاثیراتی جدی و فوری است.

 

امریکن اینترپرایز

جنگ عربستان در یمن: هفت سال قبل عربستان جنگی را علیه حوثی‌ها آغاز کرد و قرار بود مداخله ائتلاف تحت امر سعودی‌ها به یک پیروزی سریع دست یابد؛ اما این پیروزی هنوز حاصل نشده است؛ در عوض عربستان کنونی در مقایسه با با زمانی که جنگ را آغاز کرد، در وضعیت راهبردی بدتری قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *