جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه‌ها؛ نگاهی به تحولات پاکستان و…

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری پاکستان، واکنش عمران خان به تحولات پاکستان، درخواست روسیه برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره رویدادهای "بوچا" ، طرح اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، شروط آمریکا برای لغو تحریم ها علیه روسیه، تاکید مسکو  بر تحقق کامل اهداف عملیات ویژه روسیه در اوکراین،توقف واردات گاز از روسیه به لیتوانی، سفر وزیر خارجه آمریکا به بلژیک برای شرکت در اجلاس ناتو، انتخابات صربستان زیر سایه جنگ در اوکراین، تلاش بنت برای جلوگیری از گسست بیشتر امنیتی، استقبال عربستان از اعلام آتش‌بس 2 ماهه در یمن، پیشنهاد قطر برای دوره پس از احیای برجام، آغاز مذاکرات تشکیل دولت عراق از امروز، توافق موقت هند و استرالیا برای یک پیمان دوجانبه اقتصادی، گسترش استفاده از یوان دیجیتالی، اعزام ارتش چين به شانگ‌های برای غربالگری گسترده و بالاگرفتن تنش‌ها بین دو کره از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: تنها چند ساعت پس از آن که پارلمان پاکستان توسط رئیس جمهور این کشور به توصیه عمران خان منحل شد، هم اکنون خود عمران خان نیز از سمت نخست وزیری برکنار گردیده است. به دنبال افزایش تنش ها میان مجلس و نخست وزیر پاکستان، عمران خان به عارف علوی رئیس جمهور این کشور توصیه کرد که پارلمان را قبل از آنکه رای عدم اعتماد به وی بدهند، منحل سازد.پارلمان پاکستان در حالی از سوی رئیس جمهور این کشور امروز منحل گردید که بیشتر اعضای آن مخالف عمران خان بودند.

آناتولی ترکیه:  نخست‌وزیر پاکستان، آمریکا را به حمایت از تلاش مخالفان برای برکناری اش  متهم کرد. عمران خان در مصاحبه با خبرنگاران خارجی در مقرش به رای‌گیری فردا درباره طرح عدم اعتماد به او اشاره کرده و گفت: اقدام (مخالفان) برای برکناری من، مداخله آشکار آمریکا در سیاست داخلی ما است. وی افزود که سفیر پاکستان در واشنگتن روز 8 مارس با مقامات آمریکا دیدار و در جلسه رسمی یک «نامه تهدیدآمیز» دریافت کرده که در آن نوشته شده اگر عمران خان از قدرت کنار گذاشته شود پاکستان را می‌بخشیم و گر نه پیامدهایی خواهد داشت.

خبرگزاری ایرنا:  نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی رویدادهای “بوچا” در اوکراین شد. رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر “بوچا” در نزدیکی کی‌یف مدعی شده اند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار می دهند.تصاویر منتشر شده از خیابان های شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف حاکی از وجود اجساد غیر نظامیان در خیابان ها و پیاده روهای این شهر است.به ادعای رسانه های غربی، ساکنان شهر بوچا گفته اند که این غیرنظامیان بی هیچ دلیلی توسط سربازان روس کشته شدند.در پی این ادعاها، نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی ادعاهای اوکراین درباره کشتار غیرنظامیان در شهر “بوچا” شد.

خبرگزاری ایلنا: روزنامه فایننشال تایمز از قصد سفرای اتحادیه اروپا برای بررسی موضوع اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه خبر داد. این روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک تاکید کرد که این اقدامات می تواند شامل تحریم های فردی اضافی، ممنوعیت استفاده از بنادر اتحادیه اروپا، محدودیت های صادراتی جدید و ممنوعیت تامین انرژی از جمله زغال سنگ، نفت یا گاز باشد. اخیرا فراخوان‌های بیشتری برای کنار گذاشتن واردات منابع انرژی روسیه مطرح شده است که اتحادیه اروپا تا حد زیادی به آن وابسته است، اما تعدادی از کشورها با چنین اقدامی مخالف هستند.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا از شروط لغو تحریم ها علیه روسیه خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تحریم های غرب بسته به نتایج مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است لغو شوند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با ان.بی.سی که روز یکشنبه پخش شد، بیان کرد: تحریم های غرب علیه روسیه بسته به نتیجه مذاکرات با اوکراین ممکن است لغو شود.بلینکن گفت: هدف تحریم ها بی پایان بودن نیست، بلکه تغییر رفتار روسیه است.

خبرگزاری مهر : سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز در سخنانی اعلام کرد: اهداف عملیات ویژه روسیه در اوکراین به طور کامل محقق خواهد شد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد: بزرگترین بار تحریم‌ها در عصر جاری بر دوش مسکو قرار گرفته است.سخنگوی کرملین در این خصوص ادامه داد: سیاست تحریم‌های غرب روند فرسایش ارز ذخیره جهانی را تسریع می‌کند؛ این موضوع باعث کاهش اعتماد به دلار و یورو شده است.

دویچه وله: لیتوانی، به عنوان نخستین عضو اتحادیه اروپا واردات گاز از روسیه را به خاطر تهاجم این کشور به اوکراین متوقف کرد. رئیس جمهوری لیتوانی به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه کرده از این اقدام سرمشق بگیرند.از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه زمزمه قطع وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به واردات انرژی از این کشور بیش از پیش به گوش می‌رسد.داینیوس کریویس، وزیر انرژی لیتوانی می‌گوید ما نخستین عضو اتحادیه اروپا در میان مشتریان شرکت گازپروم هستیم که دیگر وابسته به واردات گاز از روسیه نیستیم.

ایران پرس: وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از ۵ تا ۷ آوریل ۲۰۲۲ (۱۶ تا ۱۸ فروردین ) برای شرکت در نشست وزیران خارجه ناتو به بروکسل در بلژیک سفر خواهد کرد. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، بلینکن در اجلاس وزیران خارجه ناتو این فرصت را خواهد داشت تا بر نقش اساسی ناتو در حفظ امنیت فرا آتلانتیک از جمله تلاش‌ها برای پایان سریع جنگ در اوکراین، تاکید کند.

یورونیوز: الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان یکشنبه شب پیروزی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور جشن گرفت.ارزیابی اولیه رسانه‌های صربستان از نتیجه انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد که الکساندر ووچیچ نزدیک به ۶۰ درصد آراء را به دست آورده است. الکساندر ووچیچ در جریان کارزار انتخاباتی که تحت تاثیر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین قرار گرفت خود را «ضامن ثبات» در صربستان معرفی کرده بود.

خبرگزاری تسنیم:  نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها اکثر وقت خود را در کنار مدیران سرویس اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) می‌گذراند، به همراه رئیس آن از مناطق نزدیک کرانه باختری دیدن کرد.روزنامه عبری زبان یدیعوت احارانووت در گزارشی در این رابطه خبر داد، نفتالی بنت نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) به همراه رونین بار رئیس سرویس اطلاعات داخلی (شاباک) از یگان کرانه باختری این سرویس دیدن کرد.در این بازدید که فرمانده منطقه میانی ارتش اسرائیل هم حضور داشتند بنت تاکید کرد هدف فعلی اسرائیل شکستن موج فعلی (عملیات فلسطینی) است، از اینرو ما وارد یک آماده باش روتین می‌شویم.

تی .آر.تی ترکیه: عربستان سعودی از تلاش‌های نماینده سازمان ملل در یمن برای برقراری آتش‌بس در این کشور استقبال کرد. وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: ما از تلاش‌های هانس گراندبرگ،نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای برقراری آتش‌بس 2 ماهه در این کشور استقبال می‌کنیم. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن دیروز اعلام کرد که دولت یمن و حوثی‌ها بر سر توقف عملیات‌های هوایی، دریایی و زمینی توافق کردند.

الکوثرفارسی: وزیر دفاع قطر پیشنهاد کرد که در صورت احیای برجام، یک توافقنامه امنیتی نیز بین کشورهای منطقه امضا شود. خالد العطیه، وزیر دفاع قطر طی سخنانی در مجمع دوحه گفت: امیدواریم مذاکرات وین به توافق نهایی بر سر پرونده هسته ای ایران منجر شود و ما آن را تشویق می کنیم.وی افزود: ما مشتاقانه منتظر موفقیت این گفت ‌وگوها و دستیابی به توافق هستیم تا در مرحله بعد به چارچوبی برای یک توافق امنیتی برسیم که کشورهای منطقه را گرد هم می آورد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع مطلع از آغاز گفت‌وگوهای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تشکیل دولت از امروز (دوشنبه) خبر دادند. یک منبع در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در سخنانی اعلام کرد که رهبران این چارچوب به برگزاری جلسات مشورتی خود به منظور دستیابی به راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به اختلافات میان این چارچوب و جریان صدر ادامه می‌دهند و به همین منظور قرار است که امروز هیئتی از چارچوب هماهنگی به محل اقامت مقتدی صدر در حنانه نجف سفر کند تا مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی درباره تشکیل دولت جدید عراق ازسرگرفته شود.

ان. اچ.کی ژاپن: هند و استرالیا پیرامون انعقاد یک پیمان دوجانبه همکاری اقتنصادی موقتا توافق کرده اند. روز شنبه، پیمان همکاری اقتصادی و توافق تجاری استرالیا-هند در حضور مجازی نارندرا مودی، نخست وزیر هند، و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، امضاء شد.این پیمان که انتظار می رود پس از تایید رسمی دو کشور اجرایی شود، تعرفه های هند بر بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی از استرالیا و تعرفه های استرالیا بر ۹۶ درصد کالاهای وارداتی از هند را حذف خواهد کرد. هند و استرالیا به همراه ژاپن و آمریکا اعضاء چارچوب کوآد نیز هستند که با در نظر داشتن چین، قصد دارد همکاری امنیتی و اقتصادی را بین آنها تعمیق کند.

رادیو چین: چین یوان دیجیتالی را در شهرهای بیشتری آزمایش خواهد کرد.بانک مرکزی چین  اعلام کرد، برنامه آزمایشی یوان دیجیتالی این کشور را پس از عملیات موفقیت‌آمیز آن در سال‌های گذشته به بیشتر شهرها در خاک اصلی گسترش خواهد داد. بر اساس اعلامیه بانک خلق چین، ارز دیجیتال فیات یا e-CNY در شهرهای تیان جین، چونگ چینگ، گوان جو، فوجو، شیامن، و شش شهر دیگر در استان جه جیانگ که میزبان بازی های آسیایی 2022 هستند، قابل درسترسی خواهد بود.

خبرگزاری صدا و سیما: چین نیرو‌های ارتش را به منظور کمک به کارزار گسترده آزمایش غربالگری کووید ۱۹ بیش از ۲۶ میلیون نفر از ساکنان شانگ‌های به این شهر اعزام کرد. چین روز دوشنبه ارتش و هزاران تن از کارکنان بخش درمان را به منظور کمک به کارزار گسترده آزمایش غربالگری کووید ۱۹ بیش از ۲۶ میلیون نفر از ساکنان شانگ‌های به این شهر اعزام کرد. این یکی از مهمترین اقدامات بهداشتی چین از زمان آغاز بحران کرونا محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس:  در پی جنجال‌های اخیر میان دو کشور کره جنوبی و شمالی که به دنبال تهدیدات نظامی وزیر دفاع کره جنوبی به راه افتاده است، «لی جونگ جو» سخنگوی وزارت امور بین دو کره به اظهارات اخیر خواهر رهبر کره شمالی واکنش نشان داد. پس از آنکه خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در واکنش به اظهارات وزیر دفاع سئول، او را «دیوانه تقابل» توصیف کرده بود، مقام‌های کره جنوبی را ترغیب کردند که از لفاظی‌ها و اقدامات تنش‌زا دوری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *