جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

نشست خیانت‌آمیز نقب و واکنش اعتراضی ملت فلسطین

۱۴۰۱/۰۱/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست خیانت‌آمیز وزرای خارجه کشورهای مصر، مغرب، امارات، بحرین، آمریکا و رژیم صهیونیستی در شهرک «سدیه بوکر» در صحرای نقب اراضی اشغالی آن‌هم در فاصله اندکی از قبر دیوید بن گوریون، بنیان‌گذار و اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پیام‌های مهمی از سوی این رژیم برای رژیم‌های عربی به همراه داشت با واکنش اعتراضی ملت فلسطین مواجه گردید. حسن هانی زاده-کارشناس مسائل خاورمیانه

دیوید بن گوریون، بنیان‌گذار و اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رهگذر اعمال قدرت و تسلط بر اراضی کشورهای عربی تلاش کرد تا دایره نفوذ این رژیم را از نیل تا فرات گسترش دهد. او در ابتدای تأسیس رژیم صهیونیستی در سال 1948 پیشنهاد داده بود تا دو خط موازی آبی به‌عنوان نماد دو رودخانه نیل و فرات که تداعی‌گر گسترش حوزه جغرافیائی رژیم اسرائیل از نیل تا فرات است، در پرچم این رژیم منقوش شود.

در نشست اخیر سامح شکری، وزیر خارجه مصر، ناصر بوریطه، وزیر خارجه مغرب، عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طرح «مهندسی امنیت منطقه» را مورد بررسی قرار دادند.

هدف رژیم صهیونیستی از برگزاری این نشست در فاصله اندکی از قبر دیوید بن گوریون، نخست‌وزیر اسبق این رژیم این بود که این پیام را به جهان عرب ارسال کند که رویای بن گوریون برای گسترش حوزه نفوذی این رژیم از نیل تا فرات قابل تحقق است.

از سوی دیگر هم‌زمان با آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای سازشکار عرب با وزیران خارجه آمریکا و رژیم اسرائیل، رزمندگان فلسطینی با انجام یک عملیات شهادت‌طلبانه در منطقه الخضیره واقع در شهرک حیفا که منجر به هلاکت شماری از صهیونیست‌ها شد، پیام متضادی ارسال کردند و آن اینکه ملت فلسطین همچنان به راه خود برای تقابل فیزیکی با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

جنبش‌های مبارز فلسطینی نیز ضمن محکوم کردن نشست سازشکارانه برخی رژیم‌های عربی و رژیم صهیونیستی در صحرای نقب، این نشست را توطئه سازمان‌یافته علیه ملت فلسطین و محور مقاومت دانستند و تأکید کردند که مردم فلسطین راه جهاد و شهادت را همچنان در پیش خواهند گرفت.

 

طرح مهندسی امنیت منطقه با هدف تشکیل ناتوی عبری- عربی

در این نشست که فلسطینیان از آن به‌عنوان نشست وزرای خارجه کشورهای ورشکسته سیاسی یاد کرده‌اند، مهم‌ترین محور مذاکرات، نحوه شکل‌گیری یک ناتوی عبری-عربی برای مقابله با ایران و محور مقاومت بود. هدف از طرح مهندسی امنیت منطقه حرکت تدریجی به سمت تشکیل یک ناتوی عبری-عربی برای تقابل با محور مقاومت و ایران است که این طرح از مدت‌ها پیش موردتوجه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

این طرح از سال 2016 و زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا وارد کاخ سفید شد، در مدار توجه لابی صهیونیستی، آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای سازشکار عرب قرار گرفت. در همان زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود تا از رهگذر سازمان‌دهی یک ائتلاف عبری-عربی علیه ایران به‌تدریج یک مجموعه نظامی تحت عنوان ناتوی منطقه‌ای ایجاد کند.

سفر مقامات مختلف رژیم صهیونیستی به کشورهای عرب منطقه ازجمله برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مقدمات تشکیل یک ناتوی عبری-عربی را فراهم آورد، اما با شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020 این موضوع موقتاً به بایگانی سپرده شد.

اکنون این موضوع بار دیگر در دستور کار کابینه نفتالی بنت قرار گرفته، اما این مجموعه به‌طور طبیعی تنها در حد یک رؤیا برای مقامات رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند، زیرا شیوه‌های افراطی نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک‌سازی در اراضی 1967 و به‌طور مشخص در قدس شرقی منجر به نقض آتش‌بس اعلام شده بین جنبش‌های مبارز فلسطینی و رژیم صهیونیستی خواهد شد.

از سوی دیگر هم‌زمان با این نشست، کابینه نفتالی بنت در اقدامی خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت احداث چهار شهرک یهودی‌نشین در صحرای نقب و در کنار شهرک «سدیه بوکر» را مورد تصویب قرار داد، اما صرف‌نظر از ماهیت نشست مشترک وزرای خارجه امارات، مصر، مغرب و بحرین با وزیران خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی، اساساً شکل‌گیری یک ناتوی عبری-عربی برای تقابل با ایران و محور مقاومت یک رؤیا برای رهبران رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

دلیل این امر این است که 4 کشور عربی مصر، امارات، مغرب، بحرین و رژیم صهیونیستی بخشی از زیرمجموعه سیاسی و امنیتی آمریکا تلقی می‌شوند و ایجاد ائتلاف عبری- عربی علیه ایران با واکنش منفی ملت‌های اسلامی و عربی مواجه خواهد شد.

تشدید عملیات شهادت‌طلبانه رزمندگان فلسطینی در اراضی اشغالی که پس از پایان نشست وزرای خارجه 4 کشور عربی و رژیم صهیونیستی و آمریکا در نقب صورت گرفت، گویای این حقیقت است که مردم فلسطین این نشست را در درجه اول توطئه مشترک عبری-عربی علیه ملت فلسطین تلقی می‌کنند.

عملیات شهادت‌طلبانه رزمندگان فلسطینی در جنوب تل‌آویو که 48 ساعت پس از عملیات الخضیره صورت گرفت و به هلاکت و زخمی شدن 14 صهیونیست منجر شد، دومین واکنش عملی مردم فلسطین نسبت به نشست النقب بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *