جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه‌ها؛ تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا و…

۱۴۰۱/۰۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تصویب استراتژی امنیتی جدید اروپا و تشکیل نیروی واکنش سریع، رد هرگونه ضرب‌الاجل روسیه از سوی اوکراین، استقبال رئیس جمهور اوکراین از برگزاری الگوی همه پرسی در مناطق اشغالی، انتقاد زلنسکی از عدم تمایل تل آویو برای فروش گنبد آهنین به اوکراین، درخواست کمک اوکراین از چین،گفتگوی بایدن با سران فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس، احضار سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه، واکنش بایدن به استفاده از "کینژال" روسیه در اوکراین، درخواست زلنسکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اختلاف نظر اروپایی ها  بر سر اعمال تحریم علیه روسیه، تعلیق مذاکرات صلح روسیه و ژاپن، وضعیت مذاکرات وین به روایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ، نشست سه جانبه نفتالی بنت، بن زاید و السیسی در مصر، تحریم های جدید آمریکا ضد چین، امضای سند توسعه میدان گازی مشترک میان عربستان و کویت، انصراف طالبان از حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی و هشدار نصرالله درباره ائتلاف گروههای سیاسی با حزب قوات اللبنانیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: تهاجم روسیه به اوکراین سیاست امنیتی “قطب‌نمای استراتژیک” در اتحادیه اروپا را شتاب داده است؛ راهبردی که اجازه می‌دهد یک نیروی واکنش سریع PESCO تشکیل دهد. آلمان پیشنهاد داده که “هسته نظامی” این نیرو را تامین کند.وزرای دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز یک استراتژی امنیتی جدید موسوم به “قطب نمای استراتژیک” را تصویب کردند.به عنوان بخشی از این سیاست، اتحادیه اروپا نیرویی متشکل از ۵ هزار سرباز ایجاد خواهد کرد که یک بازسازی اساسی در واحدهای ضربتی اتحادیه اروپا است؛ چیزی که از سال ۲۰۰۷ “فقط روی کاغذ” وجود داشت.نیروهای واکنش مشترک قرار است تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی شوند.

یورونیوز: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که کشورش هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی روسیه نمی‌پذیرد.آقای زلنسکی در گفتگو با یک پایگاه خبری اینترنتی در اوکراین تاکید کرد: «هیچ اولتیماتومی از جانب روسیه پذیرفتنی نیست. برای آنکه به اولتیماتوم‌های شما احترام گذاشته شود ابتدا باید همه ما را نابود کنید.» به گفته رئیس جمهوری اوکراین، ارتش روسیه خواهان تسلیم شدن شهرهای خارکیف، ماریوپل و کی‌یف شده است.

رادیو چین: رئیس جمهور اوکراین گفت: الگوی سازش در مذاکرات کی‌یف و مسکو با همه پرسی در اوکراین تعیین می شود. مقامات روسیه 21 مارس تایید کردند که روسیه و اوکراین برای اولین بار به تبادل اسرا پرداختند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین همین روز گفت که “مدل سازش” در مذاکرات کی‌یف و مسکو با همه پرسی در اوکراین تعیین می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری اوکراین خطاب به نمایندگان اسرائیلی گفت:  موضع محکم‌تری در برابر روسیه اتخاذ کنند. او حمله روسیه به کشورش را با جنایت‌های آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که به‌صورت ویدئویی برای اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی سخنرانی می‌کرد، از اسرائیل خواست تا از اقدامات کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و ارائه تسلیحات به اوکراین پیروی کنند.وی که خود یهودی است عدم تمایل اسرائیل به فروش سیستم دفاعی گنبد آهنین به اوکراین را زیر سوال برد و از این رژیم خواست که جان اوکراینی‌ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه اوکراین از چین خواست برای یافتن راه حلی که به بحران این کشور با روسیه پایان دهد، نقشی مهم ایفا کند.دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «از دهه‌ها پیش روابط اوکراین و چین بر اساس احترام و درک متقابل استوار بوده است. ما با موضع چین درباره لزوم یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ اوکراین موافقیم و از چین درخواست می‌کنیم به منزله یک قدرت جهانی، نقش مهمی در این زمینه ایفا کند». میکائیلو پودولیاک، مقام اوکرینی مذاکره کننده با روسیه، هفته گذشته از چین خواست با هدف «محکوم کردن وحشیگری روسیه»، موضع گیری کند.

خبرگزاری مهر : جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، اولاف شولز صدراعظم آلمان، نخست وزیر ایتالیا و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مورد جنگ اوکراین گفتگو کرد.رهبران غربی در مورد اقدامات احتمالی غرب علیه روسیه از جمله گسترش و چگونگی اجرای تحریم‌ها گفتگو کردند.رئیس جمهور آمریکا سعی دارد در تور یک هفته‌ای به اروپا بر حفظ وحدت غربی‌ها در برابر روسیه و درک مواضع آنها در قبال چین برگزار تاکید کند.

آناتولی  ترکیه:  سفیر آمریکا به دلیل اظهارات رئیس جمهور این کشور در مورد پوتین به وزارت أمور خارجه روسیه احضار شد. وزارت امور خارجه روسیه، جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو را به دلیل اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد ولادمیر پوتین همتای روس خود احضار کرد.این وزارتخانه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، اظهارات بایدن در مورد پوتین که وی را «جنایت‌کار جنگی» خوانده بود، را غیر قابل قبول دانست.در ادامه این بیانیه تصریح شده است که سفیر آمریکا به وزارتخانه احضار و اعتراض روسیه در این زمینه به وی ابلاغ شده است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: اگر متوجه شده باشید، روسیه با تازگی موشک مافوق صوت پرتاب کرده است. وی درادامه گفت: “همانطور که همه می‌دانید، این یک سلاح مهم و مانند هر موشک دیگری دارای کلاهک جنگی است اما توقف این موشک تقریبا غیرممکن است. وی تصریح کرد: روس‌ها برای استفاده از این موشک دلیل دارند.پوتین در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است، او میزان یا قدرت اتحاد ما را پیش بینی نمی‌کرد. او هر چه بیشتر در شرایط سخت قرار بگیرد، شدت تاکتیک‌هایی که ممکن است به کار گیرد، افزایش می‌یابد”.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس‌جمهور اوکراین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان خواست از روسیه حمایت نکنندولادیمیر زلنسکی گفت: «حتی یک یورو هم به اشغالگران ندهید، همه بنادر خود را بر روی آنها ببندید، کالا تامین نکنید و از خرید انرژی از روسیه اجتناب کنید. من معتقدم که صلح امکان پذیر است، اما اتحادیه اروپا از جمله آلمان برای دستیابی به صلح اقدام کند.»زلنسکی با تاکید بر اینکه هیچ کسی حق ندارد یک ملت را از بین ببرد و باعث فروپاشی اروپا شود٬ اظهار کرد: “ما گفتیم که تحریم‌ها علیه روسیه ضروری است. از وقوع این جنگ جلوگیری کنید. زمانی که موشک‌های روسی در فاصله 20 کیلومتری مرزهای ناتو اصابت کردند تانک‌های روسی مستقیما به سمت نیروگاه هسته‌ای ما شلیک کردند، بالاخره همه فهمیدند که باید به حرف اوکراین گوش دهند.»

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران اتحادیه اروپا طیفی از تحریم ها را علیه نهادها، بانک ها و اشخاص روسیه اعمال کرده اند اما برخی معتقدند که این مجازات ها کافی نیست.اروپا به نفت، گاز و زغال سنگ روسیه به شدت وابسته است. وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گرد هم آمدند و درباره تحریم بخش انرژی روسیه گفتگو کردند.صادرات نفت بخش بزرگی از درآمد روسیه را تشکیل می دهد. وزیران خارجه ایرلند و لیتوانی گفتند که تحریم بخش انرژی «اجتناب ناپذیر» است.

ایران پرس: روسیه از مذاکرات صلح با ژاپن کنار کشید. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌های اخیر ژاپن از مذاکرات انعقاد پیمان صلح کنار کشیده و پروژه‌های اقتصادی مرتبط با جزابر مورد مناقشه کوریل را مسکوت گذاشته است.در پی تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین و واکنش شدید کشورهای غربی، ژاپن نیز انسداد دارایی های سرمایه داران روس و ممنوعیت واردات برخی از کالاهای روسیه را گسترش داد.مسکو و توکیو هنوز مخاصمات دوران جنگ جهانی دوم را بر سر جزایری که در روسیه به کوریل و در ژاپن به سرزمین های شمالی شناخته می شوند، به صورت رسمی پایان نداده اند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و گزارش‌ها درباره زمان احتمالی رسیدن به توافق اظهار نظر کرد.«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مذاکرات وین گفت توافق در این گفتگوها قطعی است، نه قریب الوقوع.

العالم فارسی: پایگاه عبری والا به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرد که یک نشست سه جانبه بین بنت، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی در شرم الشیخ برگزار خواهد شد. رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که این نشست سه جانبه در شرم الشیخ علیه ایران و توافق هسته‌ای خواهد بود.گفتنی است که روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که نفتالی بنت اوایل امروز در یک سفر برنامه ریزی نشده برای دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر وارد مصر شده است. محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی نیز چند ساعت پس از ورود نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، وارد مصر شد.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا چند مقام چینی را به بهانه سرکوب در سین کیانگ تحریم کرد. دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه چند مقام چینی را به بهانه مشارکت آن‌ها “در اعمال سرکوبگرانه علیه گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی و حامیان آن‌ها” در منطقه خودمختار سین کیانگ در غرب چین تحریم کرد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: آمریکا با تلاش‌های مقامات چین برای آزار، ارعاب، نظارت و ربودن گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله مهاجران خارج از چین و شهروندان آمریکایی که از این جمعیت‌های آسیب‌پذیر در چین حمایت می‌کنند، مخالف است.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر انرژی عربستان و کویت سند توسعه میدان گازی «الدره» در آب‌های خلیج‌فارس را امضا کردند.«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان و «محمد عبداللطیف الفارس» همتای کویتی وی سند توسعه میدان گازی الدره در آب‌های خلیج‌فارس را امضا کردند. شرکت نفت کویت در پی امضای این سند طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود میدان گازی الدره، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند که این تولید به شکلی برابر میان دو شریک تقسیم خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه طالبان در نشست سازمان همکاری اسلامی شرکت نمی‌کند و مقام دیگری از وزارت خارجه طالبان در این اجلاس حضور می‌یابد.«حافظ ضیا تکل» معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان در نشست 2 روزه وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی شرکت نخواهد کرد. تاکنون هیچ یک از 57 عضو سازمان همکاری اسلامی دولت طالبان را برسمیت نشناخته‌اند، اما «عمران خان» نخست وزیر طالبان در آستانه این نشست از کشورهای اسلامی خواسته بود تا با دولت طالبان تعامل فعال داشته باشند.

الکوثرفارسی: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان درباره ائتلاف با حزب القوات اللبنانیه در انتخابات پارلمانی پیش رو به جریان‌های سیاسی این کشور هشدار داد. میشل عون، رئیس جمهور لبنان چندی پیش اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی این کشور، ۱۵ ماه مه سال ۲۰۲۲ میلادی برگزار می‌شود.پیشتر مقامات حزب‌الله بارها درباره توطئه سفارت آمریکا و مهره‌های آن برای ایجاد دودستگی میان لبنانی‌ها در انتخابات پارلمانی این کشور هشدار داده بودند.دبیر کل حزب الله لبنان در دیدار با برخی مسئولان در منطقه البقاع گفت: کسانی که در انتخابات آتی مجلس با القوات اللبنانیه متحد می‌شوند، در واقع با قاتلان شهدای الطیونه همپیمان می‌شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *