جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از طرح کمیسیون اروپایی برای انتصاب کمیسر دفاعی برای این اتحادیه، بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست مشترک دفاعی در این اتحادیه در شرایط تهدید روزافزون فعلی تاکید کرد.

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
Loading
27 دی ماه 1397

رسانه ها؛ روس ها و کردها مخالف منطقه امن در شمال سوریه و…

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مخالفت روسیه و کردها با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، تاکید نماینده جدید سازمان ملل درامور سوریه برحل سیاسی بحران سوریه، درخواست چین برای دستیابی فوری به توافق تجاری با آمریکا، لغو احتمالی سخنرانی سالانه ترامپ به دلیل تعطیلی دولت آمریکا، برگزاری نشست سران روسیه ، ایران و ترکیه در مسکو، برگزاری نشست سران آستانه پس از دیدار پوتین واردوغان، حضور مقامات ارشد کره‌شمالی در چین، رونمایی پنتاگون از راهبرد استقرار تسلیحات موشکی در فضا ، تصویب قطعنامه نظارت بر آتش بس در الحدیده در شورای امنیت ، اعتراض ژاپن به روسیه و مانور نظامی ترکیه در دریای اژه و مدیترانه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه وله:  کردهای سوریه و دولت روسیه نقشه آمریکا و ترکیه را برای ایجاد “منطقه امن” در شمال سوریه به شدت رد کردند. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که “تنها راه حل” تحویل این مناطق به دولت مرکزی سوریه است. به گزارش دویچه وله، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که “بهترین و تنها راه حل” بحران تحویل این مناطق به دولت مرکزی سوریه است. آلدار خلیل، یکی ازنمایندگان کردهای سوریه نیز گفت ایجاد “منطقه امن” در شمال سوریه که زیر نظر ترکیه اداره شود پذیرفتنی نیست.

خبرگزاری صداو سیما:گی یر پدرسون” فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه گفت که در دیدارش با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه بر ضرورت دستیابی به راهکار سیاسی بر اساس قطعنامه 2254 تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،پدرسون افزود به گفت و گوهای خود درباره ابعاد مختلف روند صلح ژنو در سوریه ادامه خواهد داد. وی گفت برای بررسی بخش های مورد توافق و پیشرفت در حل مسائل مورد اختلاف، مرتب به دمشق خواهد رفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد، پکن و واشنگتن باید هر چه سریعتر به توافقی در خصوص مسائل تجاری دست یابند تا برای شهروندان هر دو کشور و همچنین کل جهان آسایش و رفاه را فراهم کنند. به گزارش ایسنا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان مصاحبه‌ای با روزنامه خلق که به چهلمین سالروز تاسیس روابط دیپلماتیک آمریکا – چین اختصاص داشت، گفت: هر دو طرف باید هر چه سریعتر به یک سازش و توافق دست یابند تا اخبار خوبی را برای مردم این دو کشور و کل جهان رقم زنند.

خبرگزاری مهر:  دموکرات‎ها تعطیلی دولت فدرال را دلیلی موجه برای لغو سخنرانی سالانه ترامپ عنوان کرده‎اند حال آنکه وزارت امنیت داخلی با این پیشنهاد مخالف است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، «نانسی پلوسی» سخنگوی دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، خواستار تغییر تاریخ و یا حتی لغو سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا شد و دلیل آن را نیز تعطیلی دولت فدرال عنوان کرد.

خبرگزاری تسنیم: مشاور رئیس‌جمهوری روسیه از برگزاری نشست سه‌جانبه رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی اوضاع سوریه در آینده نزدیک خبر داده یادآور شد که تاریخ دقیق این دیدار در حال بررسی با مقامات تهران و آنکاراست.به گزارش خبرگزاری تسنیم »، “یوری اوشاکوف” مشاور رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که که طرف روسی پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی اوضاع سوریه در خاک این کشور را داده است.

خبرگزاری ایرنا: دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه سران روسیه و ترکیه 23 ماه ژانویه (سوم بهمن ماه) در مسکو دیدار می کنند، اظهار داشت: نشست سرانه آستانه پس از این دیدار برگزار خواهد شد.در این نشست ها سران سه کشور درباره مسائل مهم سوریه و راه های کمک به این کشور برای پایان دادن به بحران گفت وگو کرده اند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین حضور مقامات ارشد کره شمالی در پکن را تأیید کرده است. ظاهرا این هیأت عالیرتبه کره‌ای قصد سفر به واشنگتن را دارد.به گزارش خبرگزاری فارس، «هوآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری امروز خود اعلام کرد که هیأت مقامات ارشد کره شمالی که قبلا گفته شده بود عازم سفر به آمریکا شده‌اند، در حال حاضر در پکن حضور دارند.

الکوثرفارسی: وزارت دفاع در راهبرد جدید دفاع موشکی این کشور که روز پنجشنبه از آن رونمایی می‌شود طرح‌هایی را برای استقرار تسلیحات موشکی در فضا ارائه کرده است. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در راهبرد جدید دفاع موشکی که پنجشنبه از آن رونمایی خواهد کرد به دنبال آن است تا برنامه موشکی این کشور را در مقیاسی بی‌سابقه از زمان ارائه طرح «جنگ ستارگان» در دوران «رونالد ریگان»، توسعه دهد. 

رادیو چین: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب کردند که سازمان ملل متحد به مدت 6 ماه نظارت بر اجرای توافق استکهلم بین طرفهای یمنی و آتش بس در بندر الحدیده را بر عهده بگیرد. به موجب این قطعنامه که به پیشنهاد انگلستان به رای گذاشته شد، دبیرخانۀ سازمان ملل متحد مؤظف است کمیته ای برای نظارت بر آتش بس، انتقال نیرو و عملیات غیرمترقبه ایجاد کند.

اسپوتنیک روسیه: توکیو به خاطر جریمه شدن دو کشتی در حال ماهیگیری ژاپنی در اطراف جزایر کوریل جنوبی به مسکو اعتراض کرد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری کیودو، روز 7 ژانویه مرزبانان روس در نزدیکی جزیره کوناشیر اسناد دو کشتی ماهیگیری ژاپنی را بررسی کرده و این دو کشتی را به خاطر برخی از تخلفات آنها جریمه کردند.

تی .آر.تی ترکیه:  فرماندهی نیروی دریایی ترکیه در دریای اژه و مدیترانه مانورهای نظامی اجرا کرد. این مانور در دریای اژه و مدیترانه شرقی برگزار شد و تیم های ” SAT/SAS ” و فرماندهی نیروی هوایی و زمینی در ان شرکت داشتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *