جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

طوفان «نلسون» سفرهای عید پاک انگلیسی‌ها را مختل کرد

لندن– ایرنا– وزش شدید باد همراه با بارش شدید باران موسوم به طوفان «نلسون» علاوه بر جاری کردن سیلاب و ایجاد اختلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل، برنامه سفرهای عید پاک میلیون‌ها انگلیسی را در آستانه عید پاک مختل کرد.

Loading

 رسانه‌ها؛ هشدار پوتین به کشورهای غربی و…

۱۴۰۰/۱۲/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش پوتین به افزایش تحریم ها ضد روسیه، مخالفت سران اروپایی با پیوستن سریع اوکراین به اتحادیه حمایت شورای اروپا از اهداف اروپایی اوکراین، ادامه پیشروی نیروهای روسیه به 15 کیلومتری کی‌یف، ارزیابی سرویس اطلاعات آمریکا از بحران اوکراین، پاسخ چین به هشدار آمریکا، رزمایش نظامی روسیه در سرزمین های شمالی، تاکید نخست‌وزیر مولداوی بر عضویت در اتحادیه اروپا و نه ناتو، کره شمالی خواستار توسعه سایت پرتاب‌های فضایی، اعلام  قطر به عنوان "متحد اصلی آمریکا خارج از ناتو" از سوی بایدن، دیدار فرستاده زلنسکی با امیر قطر، ورود جنگنده‌های جدید چینی به ناوگان هوایی پاکستان، حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ریاض، درخواست مجدد چین برای بررسی وضعیت بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در جهان و معرفی سرکرده جدید داعش از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور روسیه هشدار داد تحریم ها علیه کشورش خطر افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را در پی دارد. ولادیمیر پوتین هشدار داد که تحریم های اقتصادی- مالی و اقدامات محدودیت زا تنبیهی اعمال شده علیه کشورش، خطر افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را در پی داشته باشد.

خبرگزاری ایلنا: سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی نشستی در ورسای هرگونه الحاق سریع اوکراین به اتحادیه اروپا را رد کردند. رهبران ۲۷ کشور اروپایی که برای بحث و تبادل نظر درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین گرد هم جمع شده بودند، بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کردند، اما گفتند که الحاق سریع در حال حاضر نمی‌تواند انجام شود.«مارک روته» نخست‌وزیر هلند، با بیان اینکه برای عضویت اوکراین «هیچ رویه سریعی وجود ندارد»، گفت: «با این حال مجددا تاکید داریم که می‌خواهیم با اوکراین کار کنیم».

خبرگزاری مهر : شورا و رهبران اتحادیه اروپا موافقت کردند که از اوکراین در «پیگیری مسیر اروپایی خود» حمایت کنند.شورای اتحادیه اروپا «اهداف اروپایی» اوکراین را تأیید کرد و رهبران اتحادیه اروپا موافقت کردند که از اوکراین در «پیگیری مسیر اروپایی خود» حمایت کنند.رئیس شورای اروپا، «چارلز میشل»، گفت که رهبران اتحادیه اروپا «بدون تأخیر» پیوندهای ما را تقویت خواهند کرد و مشارکت خود را برای حمایت از اوکراین در تعقیب مسیر اروپایی‌اش عمیق‌تر خواهند کرد.این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شورای اروپا آرزوهای اروپایی و انتخاب اروپایی اوکراین را تصدیق کرد. شورا به سرعت عمل کرد و از کمیسیون دعوت کرد تا نظر خود را در مورد این درخواست مطابق با مفاد مربوطه معاهدات ارائه کند.

آناتولی  ترکیه: یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروهای روسیه به 15 کیلومتری کی‌یف رسیده‌اند. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که نیروهای روسیه که از بلاروس وارد خاک اوکراین شده و به دلایل مختلف سرعت پیشروی آنان در شمال کی‌یف پایتخت این کشور کاهش یافت، در طول روز به 15 کیلومتری این شهر رسیده‌اند.این مقام ارشد در اظهار نظر درباره جنگ اوکراین و روسیه در گفتگو با شماری از روزنامه نگاران گفت: ارزیابی ما این است که نیروهای روسی که از شمال شرقی کی‌یف نزدیک می شوند، می توانند پیشروی کنند. آنها هنوز در نزدیکی گوستومل هستند، اما 5 کیلومتر به کی‌یف نزدیک تر شدند.

دویچه وله: سازمان اطلاعات ملی آمریکا به این ارزیابی رسیده‌ که پوتین ممکن است در نتیجه مطلوب خود از جنگ با اوکراین تجدیدنظر کند. این سازمان افزود: تلفات سنگین ارتش روسیه امکان دارد پوتین را به عقب‌گرد از رویکردش در تهاجم به اوکراین وادار کند. این چیزی است که مدیر اطلاعات ملی امریکا در مقابل کمیته سنا بیان کرد. خانم اوریل هینس با متهم کردن نظامیان روسی به نقض گسترده امنیت شهروندان عادی، خسارات انسانی وارده به ارتش روسیه را قابل توجه خواند و گفت: «سرویس‌های مخفی همه اقدامات روسیه را مستند کرده‌اند تا مسکو را پاسخگو کنند و هم‌زمان اولین نشانه‌ها از تغییر  در رویکرد پوتین را مشاهده کرده‌اند.»

تی .آر.تی ترکیه: چین به هشدار ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه در صورت عدم رعایت تحریم‌های مورد اجرا علیه روسیه احتمالا به مقابله به‌مثل خواهد پرداخت، واکنش نشان داد.ژائو لی‌جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز به سخنان جن ساکی سخنگوی کاخ سفید پیرامون تحریم‌های علیه روسیه پاسخ داد.وی ضمن اشاره به اینکه اعمال تحریم راه اساسی و موثر برای حل اختلافات و مشکلات نمی‌باشد گفت: چین با هر نوع تحریم تک‌طرفه و یا اقدام آمریکا برای استفاده از صلاحیت فرامرزی مخالف است.ژائو لی‌جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اینکه دولت واشنگتن در حین بررسی مسئله اوکراین و روابط با روسیه باید نگرانی‌های چین را مد نظر قرار داده و حقوق و منافع آن را پایمال نکند اعلام داشت: برای حفاظت از منافع و حقوق مشروع شهروندان و شرکت‌های چینی به‌شکلی قاطعانه کلیه تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع روسیه می گوید که در چند جزیره رزمایش پدافند هوایی انجام داده است. روسیه کنترل این جزایر را در دست دارد در حالی که ژاپن نیز ادعای مالکیت آنها را دارد.این وزارتخانه گفت که با استفاده از سامانه دفاع موشکی زمین به هوای S-300 رزمایش انجام داده است. برد این سامانه ۴۰۰ کیلومتر است.ژاپن این جزایر را سرزمین های شمالی می نامد. دولت ژاپن می گوید که این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو این کشور هستند و پس از جنگ جهانی دوم به طور غیرقانونی اشغال شده اند.

  یورونیوز: نخست‌وزیر مولداوی گفت: خواهان عضویت در اتحادیه اروپاییم نه پیوستن به ناتو .مولداوی در همسایگی جنگ اوکراین خود را در معرض بحران پناهجویان می‌بیند. این کشور که یک منطقه جدایی‌طلب هوادار روسیه را نیز در خاک خود دارد پس از حمله روسیه به اوکراین، خواستار عضویت در اتحادیه اروپا شده است. ناتالیا گاوریلیتسا نخست‌وزیر مولداوی گفت: اتفاقی که در اوکراین در جریان است واقعا مایه تأسف است. ما این جنگ را محکوم می‌کنیم و با قاطعیت پشتیبان استقلال و تمامیت ارضی اوکراین هستیم. مولداوی بی‌طرف است، و این بی‌طرفی جزو قانون اساسی ماست و امیدواریم که همه به این اصل احترام بگذارند.

خبرگزاری فارس: رهبرکره شمالی طی بازدید از تأسیسات آزمایش سامانه ماهواره‌ای این کشور، خواستار توسعه این سایت و افزایش پرتاب‌های فضایی شد. یک روز بعد از توضیحات کره شمالی درباره آزمایش موشکی اخیر روی سامانه ماهواره‌ای تجسسی، «کیم جونگ اون» رهبر این کشور از تأسیسات پرتاب‌های فضائی بازدید کرد.رسانه دولتی کره شمالی بامداد جمعه گزارش دادند که کیم در جریان این بازدید، خواستار گسترش سایت پرتاب موشک فضایی کره شمالی برای پیشبرد اهداف خود شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کاخ سفید از اعلام قطر به عنوان “متحد اصلی خارج از ناتو آمریکا” توسط رئیس جمهوری این کشور خبر داد.کاخ سفید در ادامه گزارش داد که بایدن این اقدام را در راستای عملی کردن وعده خود به مقامات قطر انجام داده است. واشنگتن این نام را به هم‌پیمانان نزدیک خود در خارج ناتو که روابط کاری استراتژیک با ارتش آمریکا دارند، اطلاق می‌کند.قطر با ارتش آمریکا همکاری‌های استراتژیک گسترده‌ای دارد و بایدن ماه ژانویه در دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به او وعده داده بود که این کشور را به عنوان متحد خارج از ناتو ایالات‌متحده تعیین کند.

خبرگزاری تسنیم: فرستاده ویژه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در دوحه با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار کرد.در دیدار «بیکتم رستم»، با امیر قطر تازه‌ترین تحولات اوکراین و راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک برای پایان جنگ در این منطقه بررسی شد. همزمان وزیر خارجه قطر در سفر با پاریس با همتای فرانسوی خود «ژان ایو لودریانَ» دیدار و تأکید کرد که کشورش تحولات اوکراین را با نگرانی بسیار زیر نظر دارد.«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» تأکید کرد که قطر بر ضرورت احترام به حاکمیت ارضی و استقلال اوکراین و وحدت اراضی این کشور در چارچوب مرزهایی که جامعه جهانی به رسمیت شناخته تأکید می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: پاکستان جنگنده‌های جدید چینی را به ناوگان هوایی خود اضافه کرد.پاکستان در تازه‌ترین گام برای نوسازی و تقویت توانمندی دفاعی-هوایی، چند فروند از جنگنده‌های “جی-۱۰سی” ساخت چین را به ناوگان نیروی هوایی خود اضافه کرد.مراسم الحاق جنگنده‌های چینی J-۱۰ C امروز (جمعه) در پایگاه هوایی “کامرا” در نزدیکی اسلام‌آباد با حضور «عمران‌خان» نخست وزیر، ژنرال «ظهیر احمد بابر» فرمانده نیروی هوایی پاکستان، مقامات نظامی و سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.کارشناسان دفاعی در پاکستان معتقدند که دریافت جنگنده‌های جدید چینی تلاش تازه اسلام‌آباد برای رقابت با همسایه و رقیب سنتی خود هند است و برای مقابله با جنگنده‌های رافائل حاضر به خرید جنگنده‌های چینی جی-۱۰سی شده است.

اسپوتنیک روسیه: یک مقام وزارت انرژی عربستان با تایید حمله پهپادی به پالایشگاه ریاض گفت این حمله منجر به آتش‌سوزی کوچکی شد.یک منبع رسمی در وزارت انرژی عربستان سعودی گفت: پالایشگاه نفت ریاض بامداد پنجشنبه مورد حمله پهپاد قرار گرفت که منجر به آتش‌سوزی کوچکی شد ولی تحت کنترل درآمد.

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاران بار دیگر با زیر سوال بردن فعالیت آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا از جمله فورت دتریک در داخل آمریکا و ۳۳۶ آزمایشگاه در خارج از این کشور گفت: آمریکا بیش از ۲۰ سال است که به عنوان تنها کشور جهان با ایجاد سازوکار چندجانبه بازرسی تاسیسات بیولوژیک مخالفت کرده است.سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا تنها کشوری در جهان است که تا کنون همچنان سلاحهای شیمیایی خود را حفظ کرده است.

العالم فارسی: گروه تروریستی داعش ضمن تأیید مرگ سرکرده پیشین این گروه، سرکرده جدید خود را معرفی کرد.گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای، هلاکت «ابو ابراهیم القرشی» سرکرده پیشن خود را تأیید کرد.این گروه در همین حال «ابو الحسن الهاشمی القرشی» را به عنوان سرکرده جدید خود معرفی کرده است.داعش با انتشار یک فایل صوتی که ابو عمر المهاجر سخنگوی این گروه آن را منتشر کرد، ضمن اذعان به وضعیت نابسامان این گروه در کشورهای مختلف، به حمله عناصر این گروه به زندان «غویران» در استان الحسکه در شمال شرق سوریه اشاره کرد و مدعی شد که فرار این عناصر، یک «حماسه» بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *