جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ تلاش مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی ضد روسیه و…

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: موافقت آمریکا و تروئیکای اروپا بر افزایش فشار بر روسیه، بررسی درخواست‌ اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، اعمال تحریم‌های بیشتر توسط ژاپن و استرالیا علیه روسیه، افزایش بهای گاز در بازارهای اروپا،هشدار روسیه درباره افزایش بهای نفت به 300 دلار،هشدار مدیران انرژی جهان درباره تبعات تحریم نفت روسیه، نگرانی چین از تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه،پایان بی نتیجه دور سوم مذاکرات بین اوکراین و روسیه و واکنش زلنسکی، برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا، اعلام آتش بس موقت در اوکراین برای خروج غیر نظامیان، موافقت رئیس جمهوری ونزوئلا با دیدار مجدد هیات آمریکایی، موضع جدید چین درباره مساله افغانستان، ترکیه میزبان رئیس رژیم اسرائیل،پیشنهاد محرمانه آمریکا و چالش جدید لبنان در پرونده مرزهای دریایی و آخرین تحولات برجام به روایت کاخ سفید از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 خبرگزاری فارس: کاخ سفید از موافقت رئیس جمهور آمریکا و تروئیکای اروپایی بر افزایش فشارها بر روسیه و ارائه کمک‌های بیشتر امنیتی به اوکراین خبر داد. کاخ سفید آمریکااز برگزاری تماس بین روسای جمهور آمریکا با رئیس جمهور فرانسه، صدر اعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس در زمینه درگیری روسیه و اوکراین و افزایش فشار بر مسکو خبر داد.به گزارش منابع خبری، کاخ سفید در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز یک تماس ویدیویی امن با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برگزار کرد. سران و مقام‌های ارشد این کشورها بر عزم خود برای ادامه افزایش فشار بر روسیه برای تهاجم غیرقانونی و غیرموجه این کشور به اوکراین تاکید کردند.»

خبرگزاری مهر : اتحادیه اروپا اعلام کرد که موافقت شده که درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه بررسی و روند طولانی الحاق آغاز شود. سفرای اتحادیه اروپاموافقت کردند که درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه را بررسی و روند طولانی الحاق را آغاز کنند.فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۷ نماینده دائم کشورهای اروپایی موافقت کردند که از کمیسیون اروپا دعوت کنند تا نظر خود را در مورد هر یک از درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای عضویت در این اتحادیه ارائه کند.

خبرگزاری ایلنا: وزرای خارجه ژاپن و استرالیا از اعمال بسته‌های تحریمی جدید علیه روسیه، به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، خبر دادند.بر اساس بیانیه صادر شده توسط وزارت خارجه ژاپن، تحریم‌های جدید ۲۰ شهروند روسیه، ۱۲ شهروند بلاروس، دو مؤسسه روس و ۱۲ سازمان در بلاروس را شامل می‌شود.علاوه بر تحریم افراد و مؤسسات فوق،‌ صادرات کالا برای وزارت دفاع، نیروهای مسلح و تمامی سازمان‌های اطلاعاتی بلاروس ممنوع اعلام شد.

یورونیوز: در حالی که گفتگو بین اروپا و آمریکا برای تحریم انرژی روسیه به دلیل حمله نظامی این کشور به خاک اوکراین همچنان ادامه دارد، قیمت گاز طبیعی در بازارهای اروپا رکورد زد.افزایش نگرانی‌ها بابت اختلال گاز رسانی از روسیه به اروپا موجب شده تا قیمت گاز با حدود ۱۰۰ یورو افزایش نسبت به جمعه به ۳۴۵ یورو در هر مگاوات ساعت برسد. قیمت هر مگاوات ساعت گاز سال گذشته در اروپا تنها ۲۰ یورو بود.

العالم فارسی: مسکو هشدار داد که ممنوعیت غرب بر واردات نفت روسیه ممکن است بهای نفت را بیش از دو برابر افزایش دهد و به 300 دلار در هر بشکه برساند و باعث بسته شدن خط لوله اصلی گاز به آلمان شود.به دنبال افزایش فشار بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ایالات متحده گفت که واشینگتن و متحدان اروپایی‌اش در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند؛ موضوعی که بهای جهانی نفت را به بالاترین سطح از سال 2008 رساند

خبرگزاری ایرنا: مدیران انرژی جهان درباره تبعات تحریم نفت و گاز روسیه هشدار دادند و خواستار افزایش سرمایه گذاری برای تقویت تولید سوخت های فسیلی و انرژی های تجدیدپذیر شدند. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: همزمان با اوج گرفتن قیمت نفت، مدیران عامل حوزه انرژی اروپا خواهان تامین امنیت و یافتن جایگزین برای نفت روسیه هستند. کشورها و شرکت های بین المللی از خرید نفت و سوخت از روسیه خودداری می کنند، موضوعی که می تواند بزرگترین اختلال در بازار انرژی جهان از دهه های گذشته تاکنون محسوب شود.بارکیندو دبیر کل اوپک گفت: اکنون این ظرفیت در جهان وجود ندارد که نبود ۷ میلیون بشکه نفت روسیه را جبران کند.

خبرگزاری صدا و سیما: نماینده چین در نشست شورای امنیت درباره تهدید‌ها علیه امنیت و صلح جهانی از تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه ابراز نگرانی کرد.«ژانگ جون»،ارسال سلاح به اوکراین را موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور دانست. جون گفت: ما همچنان از اوضاع در اوکراین نگرانیم و از افزایش تلفات غیرنظامیان عمیقاً ابراز تأسف می‌کنیم. ما خواهان بیشترین خویشتنداری و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ و اطمینان از حفظ جان غیرنظامیان، دارایی‌ها و تأمین نیاز‌های اولیه آن‌ها هستیم.

ان. اچ.کی ژاپن: دور سوم مذاکرات بین اوکراین و روسیه پایان یافت و اختلافات همچنان باقی است.روسیه و اوکراین بار دیگر موفق به کاهش اختلافات خود نشدند و بدون رسیدن به نتیجه ای به دور سوم مذاکرات آتش ‌بس خود پایان دادند.نمایندگان دو کشور روز دوشنبه در غرب بلاروس در نزدیکی مرز با لهستان با یکدیگر دیدار کردند.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که تا حصول نتیجه به مذاکرات با روسیه ادامه خواهند داد.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که تا حصول نتیجه به مذاکرات با روسیه ادامه خواهند داد.وی با انتشار پیام ویدئویی در تلگرام، همچنین گفت که به مقابله با ارتش روسیه ادامه می‌دهند.

تی .آر.تی ترکیه: نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا برگزار خواهد شد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در تاریخ 10 مارس جاری نشستی سه جانبه با حضور وی و وزرای خارجه روسیه و اوکراین در شهر آنتالیا برگزار خواهد شد.این نشست سه جانبه در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا و با حضور مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دیمتری کولبا وزیر خارجه اوکراین برگزار خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: ستاد کمکهای بشردوستانه روسیه از اوکراین خواست تا خروج غیر نظامیان از طریق کریدورهای بشردوستانه را تضمین کند. دیروز به درخواست امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از ولادیمیر پوتین، ارتش روسیه آتش بس موقت اعلام و راهروهای بشردوستانه را از کی یف، ماریوپل، خارکف و سام باز شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که او با دستور کار مذاکرات آینده با هیات آمریکایی که روز شنبه آن‌ها را ملاقات کرد، موافقت کرده است؛ رویدادی که اولین نشست سطح بالا بین دو کشور در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. پنج منبع آگاه روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که مقامات دو کشور درخصوص کاهش‌ تحریم‌های نفتی علیه این کشور آمریکای جنوبی گفت‌وگو کردند اما پیشرفت چندانی در جهت دستیابی به توافق نداشتند.از طرفی دولت ونزوئلا که تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا است، از متحدان اصلی روسیه در آمریکای لاتین به حساب می‌آید و این گفت‌وگوها با هدف دور کردن نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود بوده است.

رادیو چین: نماینده چین موضع چین درباره مساله افغانستان را تشریح کرد.شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه 7 مارس درباره گزارش میشل باچله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درمورد مساله افغانستان یگ گفت و گو برگزار کرد. جیانگ دوان سفیر هیات نماینده چین در ژنو در سخنرانی خود موضع چین در مساله افغانستان را تشریح کرد و از آمریکا خواست تا اقدامات مشخصی برای جبران آسیب‌ به مردم افغانستان در پیش گیرد.

ایران پرس:اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل قراراست فردا چهارشنبه به آنکارا، پایتخت ترکیه، سفر کند. اسحاق هرتزوگ، نخستین رئیس رژیم صهیونیستی است که پس از 18 سال به ترکیه سفر می‌کند؛ آخرین سفر رسمی رئیس رژیم اسرائیل به ترکیه به سال 2003 بازمی‌گردد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا بارها علاقه خود را به سفر  اسحاق هرتزوگ به ترکیه ابراز کرده؛ موضوعی که با واکشن منفی فلسطینیان روبه‌رو شده است.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از پیشنهاد محرمانه آمریکا به لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی خبر دادند که بر اساس آن لبنان باید از بخش وسیعی از ثروت‌های دریایی خود چشم‌پوشی کند.در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین آمریکایی‌ها فرصتی برای انعقاد یک توافق سازش غیرمستقیم میان رژیم صهیونیستی و لبنان با استفاده از پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف پیدا کرده‌اند. در همین زمینه «آموس هوکستاین» میانجی آمریکایی در این پرونده پیشنهادی محرمانه به مسئولان لبنانی داده است که این پیشنهاد از طریق «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت به مقامات لبنان ارائه شد.

الکوثرفارسی:سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم، اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین ارتباطی با مذاکرات وین ندارد. جن ساکی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره درخواست روسیه مبنی بر تضمین کتبی از آمریکا درباره توافق هسته ای با توجه به تحریم های اعمال شده علیه مسکو به دلیل جنگ در اوکراین افزود، ما به همراه روسیه و سایر اعضای ۱+۵ درحال پیشرفت در مذاکرات هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *