جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

Loading

أحدث المقالات

حماس وتوی آمریکا را محکوم کرد  

جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم و تأکید کرد آمریکا با اقدام خود بار دیگر نشان داد که علیه ملت فلسطین است.

رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های ایران

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران ضمن اعلام رفع محدودیت‌های پروازی در برخی فرودگاه‌های ایران گفت: مسافران می‌توانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده و یا به پیامک های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه کنند.

اسرائیل به سوریه حمله کرد

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز رژیم صهیونیستی پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد.

پاکستان: تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد 

اسلام‌آباد – ایرنا – سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.  

Loading

راهبرد ترکیه در ناتو

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترکیه 70 سال است که به عضویت ناتو درآمده و همانند دوران جنگ سرد، یکی از اعضای فعال در این سازمان است. در دوره‌ای که از یک طرف بحث ناتوی دهه 2030 مطرح است و از طرف دیگر شاهد آزمون‌های امنیتی همه جانبه هستیم، ترکیه مدعی است این کشور سهم خود را در زمینه دفاع و امنیت انجام داده و هم به کمک‌های معنادار و اصلی خود در روند تغییر و تحول ناتو و به تلاش‌های خود برای حفاظت از امنیت و ثبات، به‌ویژه برای مبارزه با همه اشکال و مظاهر تروریسم که تهدیدی نه تنها برای کشور ترکیه، بلکه برای کل جغرافیای یورو آتلانتیک است، ادامه خواهد داد. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در مواضع رسمی این کشور تاکید می‌شود ترکیه در هفتادمین سالگرد عضویت خود در ناتو به یک عضو ضروری در این سازمان تبدیل شده و به‌عنوان عضو  قوی این سازمان باقی خواهد ماند. به باور خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه، این کشور که تحت رهبری اردوغان، رئیس جمهور این کشور به یک سوژه بین‌المللی تبدیل شده، کارهای بسیار مهمی انجام داده و موفقیت‌های جدی کسب کرده است.

برای سال‌های متمادی، ترکیه به‌عنوان پایگاه ناتو در خط مقدم به خود می‌بالید، این موقعیت ترکیه را به یکی از اعضای مهم و استراتژیک ناتو تبدیل می‌کرد. لکن این تعریف بیشتر برای سال‌های جنگ سرد معتبر بود. این درحالی است که امروز دیگر دوران جنگ سرد پشت سر گذاشته شده و در حال حرکت به سمت سیستم‌های جهانی و منطقه‌ای کاملاً متفاوتی است. بنابراین اهمیت و ارزش استراتژیک ترکیه برای ناتو در حال بازتعریف است.

البته سیاست‌های ترکیه در ناتو با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است. همکاری ترکیه با آمریکا به‌عنوان دو کشور عضو ناتو از جمله این مشکلات است. اگرچه آمریکا از خرید سامانه اس-400 از سوی ترکیه گلایه‌مند است و ترکیه را تهدید کرده، اما اردوغان اعتقاد دارد موضوع اس-400‌ها نیز گام بسیار مهمی ‌بین ترکیه و روسیه است.

باید در نظر داشت آمریکا برخی تجهیزاتی که ترکیه وجه آن را پرداخت کرده‌، به‌ویژه جنگنده‌های اف-35، به ترکیه تحویل نداد. مبلغ یک میلیارد و 450 میلیون دلار برای خرید جنگنده‌های اف-35 به آمریکا پرداخت شد، اما آن‌ها این جنگنده‌ها را تحویل نداده و هنوز هم ترکیه را معطل می‌کنند.

گروهی در آمریکا معتقدند خرید اس-400 از روسیه، نقض بی‌سابقه قوانین ناتو است. واکنش دولت اردوغان به کودتای 2016، اختلاف نظرها در موضوع سوریه، انتقادات از سیاست‌های حقوق بشر ترکیه و خشم این کشور نسبت به آمریکا، شکاف جدی در روابط ترکیه با سایر اعضای ناتو ایجاد کرد.

اردوغان در موضوعات متعدد، سیاست‌های مغایر با آمریکا و ناتو را دنبال می‌کند. سیاست ترکیه در قبال ایران، سوریه و عراق، همکاری با روسیه، سیاست دریای سیاه این کشور و ادعاهای نوعثمانی جدید در مدیترانه، روابط ترکیه و آمریکا را دشوار کرده است. براساس چنین باوری، ترکیه باید در مقابل تحریک روسیه از طریق برگزاری رزمایش‌های ناتو توسط آمریکا در دریای سیاه بایستد و در مقابل رویکرد «دریای سیاه موضوع کشورهای ساحلی دریای سیاه است» قاطعانه پایبند باشد. ترکیه باید با عضویت اوکراین و گرجستان در ناتو مخالفت کند.

ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ائتلاف غربی و متحد ناتو، به نقش خود در کاهش تنش در روابط خوب با روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد.

فروش پهپادهای مسلح به اوکراین واکنش شدید مسکو را برانگیخت. پوتین با مد نظر قرار دادن شکافی که از طریق فروش سامانه‌های اس-400 به ترکیه در ناتو ایجاد کرده، فعلاً ترجیح می‌دهد این نارضایتی را از زبان مدیران سطح پایین خود منعکس کند.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو اغلب دچار تنش بوده به‌طوری که سال گذشته این روابط به‌شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *