جدیدترین مطالب

استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی این روز‌ها با دومینوی برکناری و استعفا‌های بی شماری مواجه است آن هم در بین نظامیان عالی رتبه که این رژیم را با چالشی جدید مواجه ساخته است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

آمادگی ایران برای تامین انرژی پایدار منطقه با وجود تحریم‌های ظالمانه

تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تامین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

ببینید| جمله متفاوت سید حسن نصرالله به سردار اشتری

سردار اشتری گفت: به همراه سردار حجازی به دیدار سیدحسن نصرالله رفتیم. به ایشان گفتم من افتخار می‌کنم که آقای حجازی فرمانده من هستند. آقای سیدحسن نصرالله که امروز افتخار جهان اسلام هستند گفتند سردار حجازی فرمانده من نیز هستند./ دانشجو

Loading

بحران اوکراین؛ زورآزمایی روسیه و غرب

۱۴۰۰/۱۲/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه آمریکا در بلند مدت به دنبال تجزیه روسیه است، گفت: غرب به دنبال این است که روسیه را درگیر جنگی کند تا به واسطه آن بهانه‌ای برای نفوذ بیشتر و همچنین قطع پروژه نورد استریم 2 و همکاری‌ها در حوزه انرژی ایجاد شود.

حسن بهشتی پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تنش در روابط میان روسیه و اوکراین را در سه سطح روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل‌توجه دانست و تصریح کرد: عضویت اوکراین در پیمان ناتو مسئله محوری اختلاف میان این کشور با روسیه است؛ اوکراین بر عضویت در این پیمان اصرار دارد و روسیه نیز با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک این کشور، آن را تهدیدی امنیتی برای خود ارزیابی می‌کند.

وی با یادآوری اینکه از مرزهای شرقی اوکراین تا شهر مسکو حدوداً 600 کیلومتر فاصله وجود دارد، افزود: اگر اوکراین عضو ناتو شود باید روسیه در چارچوب امنیتی و نظامی غرب خود تغییرات مهمی ایجاد کند و دکترین جدید امنیتی تنظیم کند؛ بنابراین مسکو تهدید بزرگی احساس می‌کند و لشکرکشی که به مرزهای اوکراین داشته، جنبه بازدارندگی دارد. این کشور تلاش دارد اوکراین را به تجدیدنظر وادارد.

این کارشناس مسائل روسیه با تأکید بر عدم آمادگی روسیه برای ورود به جنگ به دلیل مشکلات اقتصادی، تأمین 40 درصد گاز مصرفی اروپا از سوی روسیه را عامل تأثیرگذار در افزایش حساسیت و اهمیت مسئله اوکراین عنوان کرد و گفت: هر نوع درگیری با روسیه قطعاً اروپا را وارد بحرانی وسیع خواهد کرد و علی‌رغم همه فضاسازی‌ها، بعید به نظر می‌رسد روسیه نیز وارد جنگی با غرب شود، چراکه می‌داند چنین جنگی به نفعش نیست و اوکراین نیز از آن نفع نخواهد برد.

بهشتی پور بابیان اینکه آمریکا در بلندمدت به دنبال تجزیه روسیه است و بارها به آن اشاره کرده است، ادامه داد: برژینسکی به‌صراحت اعلام کرده بود روسیه با 17 میلیون کیلومترمربع وسعت، باید به دولت‌های کوچک‌تر تقسیم شود؛ اما درحالی‌که تجزیه روسیه دشوار و دور از ذهن به نظر می‌رسد، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به‌شدت تلاش دارند با فضاسازی رسانه‌ای و با هماهنگی انگلیس، به اختلافات میان روسیه و اوکراین دامن بزنند و آن‌ها را برای آغاز درگیری نظامی تحریک کنند. درواقع این جنگ بیشتر در سطح رسانه‌ها پررنگ به نظر می‌رسد.

وی ضمن اشاره به اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر حتمی بودن حمله روسیه به اوکراین، اضافه کرد: غرب به دنبال این است که روسیه را درگیر جنگی کند تا به‌واسطه آن بهانه‌ای برای نفوذ بیشتر و همچنین قطع پروژه نورد استریم 2 و همکاری‌ها در حوزه انرژی ایجاد شود. قطعاً نزدیکی ناتو به مرزهای روسیه موفقیت بزرگ این پیمان نظامی بعد از فروپاشی شوروی است و اکنون در ناتو آن‌چنان فضاسازی‌ها را جدی گرفته‌اند که بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای، تحرکات و وزش باد برای احتمال حمله روسیه به اوکراین روز تعیین می‌کنند!

این کارشناس مسائل روسیه، چندصدایی و اختلاف نظر میان اروپا و آمریکا را در خصوص مسئله اوکراین و اقدام نظامی علیه روسیه موردتوجه قرار داد و گفت: آلمان و فرانسه آشکارا مخالف جنگ هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند که مشکل را از طریق دیپلماسی حل کنند، همان‌طور که سفر مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به روسیه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به آمریکا و اجلاس سه‌جانبه با لهستان نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال مدیریت این مسئله هستند؛ اما راهبرد آمریکا و انگلیس به دلیل فاصله جغرافیایی و عدم وابستگی به انرژی روسیه، این است که بتوانند مسکو را در موقعیت تضعیف‌شده قرار دهند.

بهشتی پور ضمن تأکید بر ضرورت هوشیاری اوکراین نسبت به تبعات بروز جنگ، اتخاذ سیاست بی‌طرفی از سوی این کشور را تعیین‌کننده عنوان کرد و ادامه داد: همان‌طور که شاهد بودیم فنلاند با اعلام بی‌طرفی در جنگ سرد، هم‌زمان روابط خوبی با شوروی و اروپا داشت. ضمن اینکه نباید فراموش کرد دو استان شرقی اوکراین، آمادگی دارند با وقوع هر نوع جنگی با روسیه خود را به روسیه ملحق کرده و یا اعلام استقلال کنند.

بهشتی پور بابیان اینکه اگر روسیه خط حائل خود با ناتو را از دست بدهد، به سمت حائل کردن دو استان مرزی و روس نشین اوکراین خواهد رفت که زمینه تجزیه اوکراین را فراهم می‌کند، گفت: ایران باید افشاگرانه سیاست‌های آمریکا و انگلیس را تبیین کند و نشان دهد که چگونه آن‌ها تلاش دارند روسیه را وارد جنگی بزرگ کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *