جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ واکنش گانتس به تشکیل کشور مستقل فلسطین و…

۱۴۰۰/۱۲/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: موضع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درخصوص تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنفرانس امنیتی مونیخ، تلاش اسرائیل برای ایجاد اتحادیه دفاعی منطقه ای، تکرار لفاظی های نفتالی بنت در مخالفت با هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، دیدار بورل با وزیر امور خارجه عربستان ، آغاز رزمایش آمریکادر مرز اوکراین، گفتگوی دوباره مکرون با پوتین،آمادگی بایدن برای ملاقات و مذاکره با پوتین، رد عضویت اوکراین در ناتو، تکذیب برنامه برای حمله به اوکراین از سوی روسیه ، تایید حضور بلند مدت نیروهای روسیه در بلاروس، حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مواضع جدایی‌طلبان، تایید استفاده اروپا از تسلیحات سنگین در شرق اوکراین، تلاش ترکیه برای میانجی گری میان روسیه و اوکراین، پایان  بازی‌های المپیک زمستانی پکن و آغاز فعالیت سد جنجالی النهضه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که فلسطینی‌ها در آینده تنها یک دولت خواهند داشت نه یک کشور کامل. بنی گانتس در مصاحبه با “سعاد المخنث” روزنامه نگار آلمانی در حاشیه حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ افزود: در نهایت، ما به یک راهکار خواهیم رسید که مبتنی بر دو اصل است، این که ما به حاکمیت و دولت فلسطین احترام می‌گذاریم و متقابلا به نیازهای امنیتی ما احترام گذاشته می‌شود. وی علنا تاکید کرد که هرگز چیزی به اسم کشور فلسطین تشکیل نخواهد شد.این اظهارات گانتس در حالی مطرح شده که حامیان سازش در فلسطین همچنان به مذاکرات با ین رژیم برای تشکیل کشور فلسطین امیدوارند.

اسپوتنیک روسیه: شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در خصوص ایجاد ” اتحادیه دفاعی منطقه ای” علیه پهپادهای انتحاری خبر داد. یک فروند پهپاد حزب الله لبنان روز جمعه پرواز امنی درآسمان اسرائیل داشت. به منظور مقابله با چنین حوادثی ائتلاف دفاعی منطقه ایجاد می شود که شامل کشورهای  دور و نزدیک اسرائیل است. اسرائیل نگران مجموعه ای از حملات انتحاری پهپادها و موشک های کروز علیه اهدافی در ابوظبی و عربستان سعودی و همچنین تهدید حوثی ها در یمن علیه اسرائیل با استفاده از چنین سلاح هایی است.

یورونیوز:  نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل  موضعش را در مخالفت با هرگونه سازش هسته‌ای با ایران تکرار کرد و نسبت به تبعات یک توافق احتمالی در وین هشدار داد. نخست وزیر اسرائیل توافق بر سر پرونده هسته ایران را «قریب‌الوقوع» خواند و نسبت به سستی و شکنندگی آن در مقایسه با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هشدار داد.وی در عین حال ادعا کرد که توافق جدید ضعیف‌تر و شکننده‌تر از توافقی است که سال ۲۰۱۵ میان تهران و پنج به اضافه یک به دست آمد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه عربستان سعودی و مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا دیدار کردند.فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا دیدار کرد.طرفین در این دیدار در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران و جنگ یمن بحث و رایزنی کردند.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش آمریکا که به تازگی وارد لهستان شده، تمرینات خود را در نزدیکی مرز با اوکراین آغاز کرده است. سربازان لشکر 18 مکانیزه ارتش لهستان و لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا در این رزمایش مشترک شرکت دارند. ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان گفته است هدف از برگزاری رزمایش در جنوب شرق کشور، تقویت امنیت در جناح شرقی ناتو است.

خبرگزاری ایرنا: امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه پس از تماس با رهبران غربی، مجدداًبا ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تلفنی گفت وگو کرد. گفت وگوی تلفنی مکرون با پوتین به مدت یک ساعت طول کشید .رؤسای جمهوری دو کشور درباره مذاکرات سه جانبه (روسیه، اوکراین، سازمان امنیت و همکاری اروپا) که روز دوشنبه برگزار می شود، توافق کردند. رییس جمهوری روسیه همچنین به مکرون گفت که قصد دارد پس از پایان رزمایش مشترک، نیروهای خود را از بلاروس خارج کند. رئیس جمهوری فرانسه پیش از این تماس، با رهبران آمریکا، انگلیس، اوکراین و آلمان نیز تلفنی تبادل نظر کرده بود.

دویچه وله:  هم‌زمان با توافق مکرون و پوتین برای گام‌های فوری در مسیر آتش‌بس در شرق، بلینکن از تمایل بایدن برای دیدار با پوتین خبر داد. همچنین قرار است نشست مشورتی سه جانبه‌ای نیز میان رهبران آلمان، فرانسه و آمریکا برای بررسی بحران اوکراین برگزار شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به شبکه خبری “سی‌ان‌ان” گفته است که جو بایدن در هر زمان و به هر شکلی راضی به این مذاکره است. او تأکید کرده که با وجود این، همه شواهد حاکی از آن است که روسیه در شرف حمله به اوکراین است.

العالم: دبیرکل ناتو گفت که ناتو تاریخ خاصی را برای الحاق احتمالی اوکراین مشخص نکرده است.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که تنها اعضای ناتو و کی‌یف حق تصمیم گیری در مورد پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را دارند.استولتنبرگ تأکید کرد که ناتو آماده برگزاری نشست جدید شورای روسیه- ناتو برای حل تنش پیرامون اوکراین است.پیشتر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نمی‌تواند درباره احتمال پیوستن اوکراین به ناتو تصمیم بگیرد.

خبرگزاری صدا وسیما: سفیر روسیه در واشنگتن تاکید کرد که این کشور هیچ کسی را تهدید نمی‌کند و مسکو برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.«آناتولی آنتونوف»  در گفتگو با شبکه خبری “سی‌بی‌اس” گفت که نیرو‌های روس در مناطق تحت حاکمیت روسیه مستقر بوده و این کشور هیچ کسی را تهدید نمی‌کند و مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد.آنتونوف افزود: «روسیه آشکارا آمادگی خود برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای حل تمامی موضوعات را ابراز داشته است».وی تاکید کرد: «ناتو یک سازمان غیرانتفاعی دوست دار صلح نیست و به همین دلیل است که روسیه می‌خواهد جلوی توسعه این ائتلاف نظامی را بگیرد».

ان. اچ.کی ژاپن: وزیر دفاع بلاروس گفت: نیروهای روسیه در بلاروس می مانند. روسیه و بلاروس روز یکشنبه به رزمایش های نظامی مشترک برنامه ریزی شده شان در بلاروس پایان دادند، اما وزیر دفاع بلاروس می گوید که نیروهای روسیه در آنجا خواهند ماند.ویکتور خرِنین گفت که روسای جمهور بلاروس و روسیه تصمیم گرفته اند که برای حصول اطمینان از «واکنش مناسب» به هر گونه اتفاقی در آینده این نیروها را در آنجا نگه دارند.او گفت وضعیت در شرق اوکراین به دلیل افزایش فعالیت های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه با بلاروس در حال وخیم شدن است.

خبرگزاری فارس: جدایی طلبان جمهوریهای دونتسک و لوهانسک از حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به مواضع آنها در طول روز یک شنبه خبر داده‌اند. نظامیان جدایی طلب در جمهوریهای دونتسک و لوهانسک ادعا کردند که ارتش اوکراین مواضع آنها را با توپخانه هدف قرار داده است. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از وقوع یک انفجار در شهر دونتسک که تحت کنترل جدایی طلبان است خبر داده است. علیرغم این حملات، رئیس جمهور اوکراین که با فضا سازی غرب چندی است خود را در تنش با روسیه قرار داده، بعد از ظهر یکشنبه آتش بس در منطقه جدایی طلب «دونباس» را خواستار شد.

خبرگزاری مهر:  دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده که مأموران نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروژپا استفاده از تسلیحات سنگین در درگیری‌های دونباس را تائید کرده اند.«هلگا اشمید»، دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: مأموران نظارت ویژه سازمان امنیت و همکاری اروپا (SMM) در اوکراین افزایش استفاده از سلاح‌های سنگین در دونباس را گزارش کرده که استفاده از این تسلیحات طبق توافقات مینسک ممنوع است و منجر به افزایش تعداد تلفات و خسارات می‌شود.از سوی دیگر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه در مصاحبه با سی ان ان مدعی شد همه شواهد حاکی از آن است که روسیه در آستانه حمله به اوکراین است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر دفاع ملی ترکیه گفت: باید با اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در مورد تنش بین روسیه و اوکراین با احتیاط برخورد شود. خلوصی آکار پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، با اشاره به تنش بین روسیه و اوکراین گفت: رئیس جمهور ما، رجب طیب اردوغان، دو هفته پیش به همراه یک هیات به اوکراین سفر کرد. رئیس جمهور ما با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ما نیز با همتایان خود دیدارهای بسیار آشکاری داشتیم. تحولات را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

رادیو چین: بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی شامگاه یکشنبه با برگزاری مراسمی در استادیوم ملی چین در شهر پکن رسما پایان یافت. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در این مراسم حضور یافتند.2861 ورزشکار یخ و برف از سراسر جهان طی 16 روز گذشته به رقابت‌های تنگاتنگ پرداختند.شهرهای «میلان» و «کورتینا دامپتزو» ایتالیا میزبان دوره بعدی بازی‌های المپیک زمستانی هستند.

الکوثرفارسی:  منابع خبری اعلام کردند که روند تولید برق از سد مورد مناقشه ” النهضه” با حضور «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی و مسئولان عالی رتبه این کشور آغاز شده است.آغاز عملیات تولید برق از سدالنهضه مرحله‌ای مهم در این پروژه جنجالی به شمار می رود. تاکنون قاهره و یا خارطوم که از اتیوپی می خواهند توافقنامه قانونی و الزام‌آوری درباره آبگیری و راه اندازی سد النهضه امضا کند، واکنشی به این خبر نداشته اند. سد النهضه که بزرگترین پروژه تولید برق در آفریقا به شمار می‌رود ساخت آن در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط اتیوپی آغاز شد.مصر که در پایین دست رودخانه نیل و این سد قرار دارد و برای تامین آب آشامیدنی و آبیاری به این رودخانه وابسته است، می‌گوید که وجود این سد یک تهدید جدی برای تامین منابع کشورش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *