جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

 رسانه‌ها؛ کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور ایران و…

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ باحضور ایران و غیبت روسیه، تکرار ادعای بایدن درخصوص تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین ، عقب نشینی تعداد بیشتری از واحدهای ارتش روسیه از مرز اوکراین ، درخواست پوتين از اوکراين براي مذاکره با جدايي طلبان، فرار غیرنظامیان مناطق دونتسک و لوهانسک به روسیه ، تحرکات نظامی مسکو در بلاروس، کریمه و غرب روسیه، موافقت واشنگتن با فروش 250 تانک تهاجمی به لهستان، درخواست اوکراین برای اعزام ناظران آلمانی و فرانسوی به منطقه دونباس ، گفتگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا، تاکید کرملین بر لزوم ادامه مذاکرات با واشنگتن پیرامون تضمین‌های امنیتی، گفتگوی اردوغان و استولتنبرگ پیرامون تنش میان روسیه و اوکراین ، دیدگاه کاخ سفید درباره روند مذاکرات وین، تعویق انتخابات رهبری هنگ کنگ، رکورد جدید استفاده از یوان چین در جهان و عملیات ارتش پاکستان در امتداد خط فرضی دیوراند با افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: مهم‌ترین کنفرانس امنیتی جهان امسال بدون نمایندگان روسیه برگزار می‌شود. موضوع اصلی کنفرانس، مناقشه روسیه و اوکراین خواهد بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در کنفرانس مونیخ حضور دارد. مهم‌ترین ویژگی پنجاه‌وهشتمین نشست بین‌المللی مونیخ، عدم حضور روسیه است.در سال های اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یکی از وفادارترین میهمانان ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس به‌شمار می‌رفت، اما این بار از شرکت در آن خودداری کرد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: متاسفانه باید بگوییم که کنفرانس در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به یک مجمع گفت‌وگوی دو سوی اقیانوس (میان کشورهای غربی) تبدیل شده است.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که مطمئن است پوتین در مورد گام های بعدی در قبال اوکراین تصمیم گرفته است.جو بایدن به این سوال که آیا معتقد است که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه تصمیم به “حمله به اوکراین” را گرفته است یا خیر، پاسخ مثبت داد و گفت واشنگتن از “قابلیت های اطلاعاتی قابل توجهی” برخوردار است.بایدن تاکید کرد که تا زمانی که تنش در اطراف اوکراین شدیدتر نشده باشد، درهای دیپلماسی باز خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه از عقب نشینی تعداد بیشتری از واحدهای ارتش از مرز اوکراین خبر داد. روسیه خبر از عقب بردن تعداد بیشتری از ادوات جنگی خود شامل تانک‌ها و خودروهای زرهی‌اش از مناطق نزدیک به مرز اوکراین بعد از اجرای مانورهای نظامی خبر داد و در بیانیه ای اعلام کرد: یک قطار نظامی دیگر حامل پرسنل و تجهیزات نظامی متعلق به یگان های تانک وابسته به فرماندهی منطقه نظامی غربی ارتش روسیه پس از اتمام مانورهای نظامی برنامه ریزی شده ای، به پایگاه های دائمی واقع در منطقه نیژنی نووگورود بازگشتند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه، از اوکراین خواست با جدایی طلبان شرق اوکراین مذاکره کند. ولادیمیر پوتین همچنین از اوکراین خواست مفاد توافقنامه مینسک را اجرا کند.پوتین در کنفرانس خبری با لوکاشنکو همتای بلاروس خود گفت: روسیه آماده ادامه مذاکرات با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص درخواست تضمین امنیتی برای کشورش است، اما ناتو و واشنگتن هنوز در حال و هوای تعامل در مورد نگرانی‌های مهم مسکو نیستند.

یورونیوز:
رهبران جدایی‌طلب اوکراین غیرنظامیان دونتسک و لوهانسک را به روسیه می‌فرستند. رهبران جدایی طلبان شرق اوکراین در پی تشدید تنش‌های موجود اعلام کردند در صدد هستند ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان غیرنظامی این مناطق را به خاک روسیه منتقل کنند. دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده و جدایی طلب دونتسک در شرق اوکراین در بیانیه‌ای از ساکنان غیرنظامی خواسته است به دلیل «وخیم شدن شدید اوضاع» هرچه سریعتر این منطقه را ترک کنند.وی ارتش اوکراین را به جمع‌آوری نیرو و سلاح‌های مرگبار در طول خطوط تماس متهم کرده و مدعی شده که نیروهای اوکراینی در تدارک تصرف دونباس هستند.

خبرگزاری مهر :  تحرکات نظامی مسکو در بلاروس، کریمه و غرب روسیه ادامه دارد. یک شرکت فناوری فضایی آمریکایی که تجمع ادعایی نیروهای روسیه را دنبال می کند، مدعی شده است که تصاویر ماهواره ای جدید حاکی از تحرکات نظامی روسیه در چندین منطقه در اطراف اوکراین است.«مکسار تکنولوژیز» که یک شرکت خصوصی مستقر در آمریکا است، مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده طی این هفته، فعالیت‌های نظامی را در چندین مکان در سراسر بلاروس، منطقه کریمه و غرب روسیه در نزدیکی مرز اوکراین نشان می‌دهد.

العالم فارسی: وزارت امور خارجه آمریکا موافقت خود با فروش 250 تانک تهاجمی آبرامز را به لهستان اعلام کرد. در سایه افزایش تنش‌ها با روسیه، وزارت خارجه آمریکا با فروش 250 تانک تهاجمی به ارزش 6 میلیارد دلار به لهستان موافقت کرد.وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این موافقت که نیازمند تایید کنگره نیز می‌باشد، شامل 250 تانک تهاجمی از نوع آبرامز می‌باشد و لهستان با این توافق می‌تواند با تهدیدهای کنونی و آتی در اروپا مقابله کند.وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که با این قرارداد فروش، سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا از طریق کمک به بهبود امنیت یکی از همپیمانان در ناتو تقویت خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: اوکراین خواستار اعزام ناظران آلمانی و فرانسوی به منطقه دونباس شد. ایرینا ورشچوک وزیر همگرایی مناطق اشغالی اوکراین اعلام کرد که کی یف از فرانسه و المان خواسته است تا ناظرانی را برای فعالیت در گروه نظارت مشترک سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه دونباس اعزام کنند. ورشچوک گفت:  ما نیاز به راستی آزمایی مستقل برای نظارت بر منطقه دونباس داریم. به همین خاطر از فرانسه و آلمان دو کشور عضو گروه نورماندی خواستیم تا هرچه سریعتر ناظران خود را برای نظارت بر منطقه مناقشه به دونباس اعزام کنند.

خبرگزاری تسنیم: وزرای دفاع آمریکا و روسیه در بحبوحه تنش‌های لفظی میان دو کشور بر سر مسائل مرتبط با اوکراین، به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و همتای آمریکایی وی لوید آستین  در تماسی تلفنی درباره موضوعات امنیتی بین‌المللی و دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای کوتاه در خصوص گفتگوی تلفنی سرگئی شویگو و لوید آستین اظهار داشت: «در روز [جمعه] 18 فوریه گفتگوی تلفنی میان ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده انجام شد. موضوعات مهم برای دو کشور در زمینه امنیت بین‌المللی، [در این تماس تلفنی] مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»در بیانیه طرف آمریکایی آمده است: « لوید آستین خواستار تنش‌زدایی، بازگشت نیروهای روسی مستقر در مرزهای اوکراین به پایگاه‌های خود و مذاکره بر سر یک راهکار دیپلماتیک شد.»

آناتولی  ترکیه:  دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین طی نشست خبری در مسکو، پایتخت روسیه اظهار داشت که مذاکرات با آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی باید ادامه پیدا کند.پسکوف با بیان اینکه روسیه پاسخ خود درباره تضمین‌های امنیتی را روز گذشته به آمریکا اعلام کرده است، گفت مذاکرات با واشنگتن در این زمینه در سطوح مختلف ادامه خواهد داشت.وی تصریح کرد: حالا نوبت به فرآیند مذاکره رسیده است. این ابتکار باید ادامه یابد. خواهیم دید که چگونه این اتفاق خواهد افتاد.وی با بیان اینکه تضمین‌های امنیتی مربوط به همگی است، گفت: در بحث مسائل امنیتی البته نمی‌توان امنیت برخی کشورها را نادیده گرفت.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی گفت‌وگوی تلفنی در هفتادمین سالروز الحاق ترکیه به ناتو به بررسی همکاری دوجانبه و مسائل منطقه‌ای پرداختند. اردوغان با بیان اینکه ترکیه از پذیرش مسئولیت و ارائه کمک لازم برای تامین امنیت ناتو امتناع نمی‌کند، افزود: این حق طبیعی ترکیه است که از متحدان خود در زمینه‌های مختلف مانند مبارزه با تروریسم توقع حمایت و همبستگی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: سخنگوی کاخ سفید گفت که گفت‌وگوهای غیرمستقیم هسته‌ای با ایران طی هفته گذشته با پیشرفت واقعی همراه بوده است.«جن ساکی» که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، مدعی شد:‌ «در صورتی که تهران جدیت لازم را نشان دهد، امکان تحقق بازگشت مشترک به برجام طی روزهای آینده وجود دارد».

ان. اچ.کی ژاپن: انتخابات پیش رو برای رهبری هنگ کنگ به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا از ۲۷ مارس تا ۸ مه به تعویق انداخته شده است.کری لم رئیس اجرایی کنونی هنگ کنگ  به خبرنگاران گفت که دولت باید بر این همه گیری تمرکز کند. او گفت که این تاخیر تحت یک دستور اجرایی اضطراری صورت خواهد گرفت که به رئیس اجرایی اجازه می دهد مقرراتی را بدون تصویب شورای قانونگذاری وضع کند.انتخابات برای گزینش رئیس اجرایی هنگ کنگ هر پنج سال یک بار برگزار می شود. هنوز مشخص نیست که آیا لم در این انتخابات نامزد خواهد شد یا خیر.

رادیو چین: براساس تازه‌ترین داده‌های منتشرشده از سوی انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی (SWIFT)، روند استفاده از یوان چین در پرداخت‌های جهانی به سرعت در حال گسترش است. سهم یوان در معاملات بین‌المللی به 3.2 درصد رسیده که یک رکورد جدید پس از سال 2015 به شمار می‌رود.گزارش‌ها نشان می‌دهد که علت اصلی افزایش استفاده از یوان در معاملات بین‌المللی، افزایش نگهداری اوراق قرضه دولتی چین توسط صندوق‌های خارجی، استفاده از یوان توسط برخی شرکت‌های خارجی برای تسویه معاملات خود با چین در سه ماه گذشته بوده است.

الکوثرفارسی: نیروهای ارتش پاکستان عملیات گسترده ای را به منظور نابودی تروریستها در امتداد خط فرضی دیوراند با افغانستان آغاز کرده اند. این عملیات ارتش پاکستان بیانگر پایان ماه عسل این کشور و گروه طالبان است.هر چند در پی مخالفت اخیر طالبان با ادامه حصار کشی ارتش پاکستان در امتداد خط دیورند، اختلافات دو طرف بخصوص در مورد سرنوشت این خط عیان شد اما فعالیت گروه ترویستی تحریک طالبان پاکستان در امتداد خط فرضی دیوراند بر درد سرهای پاکستان پس از تسلط مجدد طالبان‌ بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ افزوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *