جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

 رسانه‌ها؛ بحران اوکراین محور نشست سران اتحادیه اروپا و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست سران اتحادیه اروپا برای گفتگو در مورد استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، نشست اضطراری گروه ۷ برای رایزنی درباره بحران اوکراین، تکذیب عقب نشینی روسیه از مرز اوکراین توسط زلنسکی، تردید ناتو نسبت به ادعای عقب نشینی نیروهای روسیه از اطراف اوکراین، تقویت نیروها و ادوات نظامی انگلیس در استونی، حمله نظامیان اوکراین به مواضع جدایی طلبان در «لوهانسک»، درخواست آلمان از ناتو برای حفظ خونسردی، ادعای مقام آمریکایی درخصوص اعزام 7 هزار سرباز روس دیگر به مرز اوکراین، تاکید شی جین پینگ به اهمیت حل مناقشه روسیه و اوکراین از راه دیپلماتیک، برنامه آمریکا برای تهدید علیه روسیه، چین و کره شمالی، تقویت همکاری نظامی ونزوئلا با روسیه، کاهش وابستگی چین به دلار در معاملات تجاری، رد اعتراض لهستان و مجارستان در دیوان دادگستری اروپا، واکنش روسیه به حضور هیات اسرائیلی در مذاکرات هسته‌ای ایران، حمله موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب دمشق، حضور دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس امنیتی مونیخ و ادامه مخالفت مردم سودان با حضور نظامیان در قدرت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  سران اتحادیه اروپا برای گفت وگو در مورد استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، روز پنجشنبه تشکیل جلسه می‌دهند. مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که این جلسه در واکنش به هیچ تحول خاصی نیست؛ بلکه صرفاً برای تبادل دیدگاه ها و بروز رسانی یکدیگر است.این نشست اضطراری درست قبل از آغاز اجلاس سران اتحادیه اروپا و آفریقا برگزار می شود.یکی از مقام های اتحادیه اروپا گفت: رهبران (اروپایی) در بروکسل برای نشست آفریقا با یکدیگر دیدار می کنند و آنها می خواهند درباره بحران در مرز اوکراین گفت وگو کرده و اطلاعات و دیدگاه ها را با یکدیگر تبادل کنند.

خبرگزاری ایلنا: وزرای خارجه گروه ۷ روز شنبه با برگزاری نشستی اضطراری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره بحران اوکراین رایزنی خواهند کرد. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که این نشست در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار خواهد شد.آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایتالیا اعضای گروه هفت هستند.

یورونیوز:  زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد : روسیه نیروهایش را از مرز اوکراین عقب نکشیده است .از روز سه شنبه که روسیه از آغاز کاهش نیروهایش در مرز اوکراین خبر داد، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش تاکنون در جدیت مسکو برای عمل به چنین تصمیمی ابراز تردید کرده‌اند.مقامات اتحادیه اروپا و ناتو  نیز با ابراز همین تردید از روسیه خواستند تا برای رفع تنش در مرز با همسایه غربی‌اش، اقدام واقعی و مؤثری بکند.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران ناتو نسبت به ادعای روسیه مبنی بر عقب کشیدن نیروهایش از مناطق اطراف اوکراین تردید دارند. وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل نشستی داشتند تا درباره تجمع نیروهای روسیه در امتداد مرزهایش گفتگو کنند.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت روسیه همچنان «قوای عظیم تهاجمی» خود را در مرز نگه داشته است و ناتو می تواند این را با تصاویر ماهواره ای ثابت کند.

خبرگزاری صدا و سیما: انگلیس برای تقویت شمار نیروها و ادوات نظامی در استونی، تانک و خودرو‌های رزمی به این کشور می فرستد. انگلیس، تانک و نیروی نظامی به استونی گسیل می کند. این گزارش می افزاید بن والاس وزیر دفاع انگلیس گفت کشورش شمار نیرو‌های خود را در استونی به عنوان بخشی از ماموریت ناتو دو برابر خواهد کرد و تجهیزات نظامی شامل تانک و خودرو‌های رزمی به این کشور خواهد فرستاد. این اقدام در میانه هراس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد. والاس در بیانیه‌ای تصریح کرد: ”ما در کنار متحدان خود در ناتو در حال استقرار نظامیان و ادوات نظامی بر روی زمین، دریا و هوا برای تقویت قابلیت‌های دفاعی اروپا در پاسخ به تجمع نیرو‌های نظامی روس در مرز اوکراین هستیم.

خبرگزاری فارس: علی‌رغم آنکه نماینده جمهوری خودخوانده «لوهانسک» از حمله اوکراین به مواضع این منطقه خبر داد، ارتش اوکراین هرگونه حمله به این منطقه را رد کرد. در بحبوحه روابط پرتنش میان روسیه و ناتو که مدعی است تجمع نظامیان روس در نزدیکی مرز اوکراین با هدف حمله روسیه به این کشور صورت گرفته است، نیروهای مسلح اوکراین در نقض آتش‌بس به سمت جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک (LPR)، گلوله‌های خمپاره و نارنجک پرتاب کردند.بنا بر اعلام مرکز مشترک کنترل و همکاری، ارتش اوکراین در حدود ساعت ۰۲:۳۰ صبح به وقت گرینویچ امروز (پنجشنبه) به چهار موقعیت در جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک تیراندازی کردند که البته ارتش اوکراین این حمله را رد کرد.

خبرگزاری تسنیم: سفیر روسیه در اتحادیه اروپا ادعاهای غرب درباره تصمیم روسیه برای حمله قریب الوقوع به اوکراین را رد کرده و وزیر خارجه آلمان هم از ناتو خواست خونسردی خود را حفظ کرده و موضع محتاطانه ای در این مناقشات اتخاذ کند.”کریستین لامبرشت”، وزیر دفاع آلمان با توجه به تشدید تنش ها در اوکراین از ناتو خواست احتیاط کرده و خونسردی خود در این مناقشات را حفظ کند.وی  هم زمان از روسیه خواست به تهدیدهای خود علیه اوکراین پایان دهد.

آناتولی  ترکیه:  یک مقام آمریکایی مدعی شد که اظهارات روسیه مبنی بر خروج برخی از نیروهایش از مرز با اوکراین صحت ندارد و مسکو 7 هزار سرباز دیگر اعزام کرده است.یک مقام آمریکایی که نامش اعلام نشده، مدعی شد که اظهارات روسیه مبنی بر خروج برخی از نیروهایش از مرز اوکراین صحت ندارد و مسکو 7 هزار سرباز دیگر را به منطقه اعزام کرده است.این مقام از طریق کنفرانس تلفنی با رسانه‌ها به ازریابی تحولات اخیر در اوکراین پرداخته است.او همچنین استدلال کرد که برخلاف اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه برای دیپلماسی آماده است، او برای جنگ آماده می‌شود

تی .آر.تی ترکیه: شی جین پینگ رئیس دولت چین در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه این پیام را داد که طرفین باید به تلاش‌های یافتن راه‌حل دپیلماتیک به بحران موجود ادامه دهند. تلویزیون دولتی چین از مکالمه تلفنی روسای جمهور چین و فرانسه خبر داد.شی جین پینگ رئیس دولت چین در  گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود اعلام کرد: برای کاهش بحران اوکراین ـ روسیه احیای مذاکرات بین اعضای فورمت نورماندی ( اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) راه صحیحی خواهد بود.دولت چین تاکنون از اظهارنظر در خصوص تمرکز قوا از سوی روسیه در مرز اوکراین خودداری کرده بود.

العالم فارسی: شورای امنیت فدراسیون روسیه تهدید و فشار علیه مسکو، چین و کره شمالی را هدف اصلی برنامه های نظامی آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه خوانده است. میخائیل پوپوف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ تأسیسات نیروهای مسلح در ۵۰ پایگاه نظامی در این منطقه در راستای این سیاست نظامی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.وی ادامه داد: برای این تاسیسات نظامی سالانه پنج تا هفت میلیارد دلار هزینه می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در بحبوحه تنش‌ بر سر اوکراین، مادورو از تقویت همکاری نظامی با روسیه و حمایت از آن مقابل ناتو خبر داد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از نشست با هیات دولت روسیه گفت، روسیه و ونزوئلا برنامه‌های همکاری در حوزه نظامی را مورد بررسی قرار داده و برای تقویت آن به منظور حفاظت از صلح و حاکمیت در این کشور آمریکای جنوبی توافق کردند. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در سخنرانی مشترک در کاراکاس با یوری بوریسف، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: ما همکاری نظامی با روسیه را مورد بررسی قرار داده‌ایم و مسیر همکاری نظامی قدرتمند میان روسیه و ونزوئلا به منظور حفاظت از صلح، حاکمیت و تمامیت ارضی را تایید کردیم.

خبرگزاری مهر : چین قصد دارد وابستگی معاملات تجاری خود به پرداخت دلار را کاهش داده و از ارزهای بومی در تجارت دوجانبه و چند جانبه استفاده کند. به گفته یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین، دولت در حال برنامه ریزی برای همکاری با سایر کشورهای آسیایی برای تقویت استفاده از ارزهای بومی در تجارت و سرمایه گذاری‌های خود به عنوان بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای تقویت قدرت اقتصادی خود در منطقه است.این مقام مسئول چینی در جریان یک سخنرانی تلویزیونی در اجلاس G20 به میزبانی اندونزی گفت: بازارهای نوظهور باید انعطاف پذیری خود را در برابر تغییرات بهبود بخشند. اینجاست که همکاری منطقه‌ای کشورها نقش کلیدی ایفا می‌کند.»

دویچه وله: دیوان دادگستری اروپا اعتراض لهستان و مجارستان را رد کرد.با تصمیم قضات دیوان دادگستری اروپا راه برای اعمال مکانیسم مجازات نقض حاکمیت قانون هموار می شود. این مکانیسم این امکان را می‌دهد که در صورت وجود خطر سوء‌استفاده، بودجه اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو قطع شود. دیوان دادگستری اروپا (ECJ) چهارشنبه ۲۷ بهمن مکانیسم موسوم به حاکمیت قانون را مجاز شمرد و بنابر آن اعتراض لهستان و مجارستان، دو کشور عضو اتحادیه در این ارتباط را نپذیرفت.بر این اساس، کمیسیون اتحادیه اروپا می تواند در صورت نقض حقوق و آزادی‌های دموکراتیک از سوی دولت‌ کشورهای عضو، بودجه اتحادیه اروپا برای این کشورها را قطع کند.مجارستان و لهستان مدت‌هاست با کمیسیون اتحادیه اروپا بر سر برخورد دولت‌ دو کشور با سیستم قضایی، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها اختلاف دارند. با شفاف‌سازی ایجادشده در پی اعلام حکم دیوان دادگستری اروپا به زودی اقدامات مربوطه در ارتباط با مجارستان و لهستان صورت خواهند گرفت.

اسپوتنیک روسیه: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعای رسانه‌ای مطرح شده در خصوص دیدار با هیات اسرائیلی را رد و اعلام کرد که دیدارش با این هیات درخصوص مذاکرات هسته‌ای نبوده است.نماینده روسیه در توئیتی نوشت: امروز با همکاران اسرائیلی اعزامی از پایتخت و نمایندگی دائم آن‌ها در وین دیدار کردم. ما درخصوص مسائل مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردیم.

الکوثرفارسی: رسانه‌های عربی گزارش دادند منطقه‌ای در جنوب دمشق هدف حمله موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. منابع محلی بامداد پنجشنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار در آسمان دمشق خبر دادند. منابع اطلاعاتی اسرائیلی نیز به نقل از «یوسی یهوشوا» خبرنگار روزنامه «یدیعوت آحارونوت» خبر دادند که صهیونیست‌ها چند روز است که منتظر اجرای این عملیات بودند تا اینکه بالاخره بامداد پنجشنبه این کار را انجام دادند و روس‌ها نیز مانع آن نشدند.

رادیو چین: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان با حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ که قرار است روز جمعه 18 فوریه برگزار شود به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.گفته می‌شود گوترش با برخی از رهبران کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس نیز دیدارهای دوجانبه خواهد داشت اما هنوز فهرست این دیدارها تأیید نشده است. انتظار می رود که وضعیت اوکراین، موضوعی کلیدی برای همه طرف‌ها باشد.

ایران پرس:  مردم سودان همچنان در شهرهای مختلف این کشور در مخالفت با تداوم حضور نظامیان در قدرت تظاهرات می‌کنند و خواهان خروج نظامیان از عرصه سیاسی هستند. درحالی که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرده است، ارتش به برگزاری انتخابات در اواسط سال 2023 متعهد است اما مردم سودان بر پایان فوری حضور نظامیان در قدرت تاکید دارند تا دولتی دموکراتیک در این کشور تشکیل شود. عبدالفتاح البرهان تاکید کرده است، با برگزاری انتخابات در سودان، ارتش از صحنه سیاسی کنار می‌رود و قدرت را به غیرنظامیان خواهد سپرد. 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *