جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ اوکراین در تلاش برای رهایی از گرداب ناتو و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: احتمال صرف نظر اوکراین از عضویت در ناتو، ادامه گسیل تجهيزات جنگی غرب به اوکراین، درخواست زلنسکی برای سفر بایدن به کی‌یف به نشانۀ حمایت واشنگتن، تاکید اوکراین بر مذاکره فوری با روسیه، گفتگوی رئیس جمهور اوکراین  با رئیس شورای اروپا، سفر صدراعظم آلمان به روسیه، خروج نظامیان کانادایی از اوکراین، دیدار مقامات وزارت خارجه رژیم اسرائیل و اوکراین، تهدید نخست‌وزیر مجارستان به خروج احتمالی از اتحادیه اروپا، ابراز نگرانی روسیه از تصمیم اروپا برای انتقال بازرسان از مناطق مناقشه در اوکراین، آمریکا درپی برتری هوایی یونان برابر ترکیه با فروش اف-35، شعله ور شدن «شیخ جراح» بافتنه شهرک نشینان صهیونیست، واکنش اتحادیه اروپا به خشونت صهیونیست‌ها در «شیخ جراح» ، درخواست خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا برای  برگزاری انتخابات زودهنگام و توافق وزیران خارجه ژاپن، آمریکا و کره جنوبی برای تقویت همکاری های امنیتی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: سفیر اوکراین در انگلیس می‌گوید که اگر از وقوع جنگ جلوگیری شود کی‌یف ممکن است از درخواست عضویت در ناتو صرف نظر کند. «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن در مصاحبه با رادیو بی بی سی تاکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست. وی در عین حال تاکید کرد که اوکراین در حال پیدا کردن بهترین راه برای خروج از بحران است و در صورت عدم وقوع جنگ گزینه عقب نشینی از پیوستن به ناتو در دستور کار قرار خواهد گرفت.  یکی از نگرانیهای امنیتی روسیه که بحران کنونی را پیش آورده است پیوستن اوکراین به ناتو است که می‌تواند یک تهدید برای روسیه در مرزهایش به وجود آورد، زیرا با پیوستن اوکراین به ناتو، این کشور در همسایگی روسیه میزبان موشک‌ها و نیرو‌های رزمی ناتو خواهد شد.

خبرگزاری صدا وسیما: وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد این کشور تاکنون ۱۵۰۰ تن مهمات و تجهیزات جنگی طی ۱۷ پرواز از غرب دریافت کرده است. دولت اوکراین اعلام کرد محموله‌ای از سامانه‌های موشک ضدهواپیمای استینگر و مهمات مربوط با آن را از لیتوانی دریافت کرده است. وزارت دفاع اوکراین با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد این محموله با یک فروند هواپیما وارد این کشور شد.همچنین اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین گفت پیشتر در روز یکشنبه حدود ۱۸۰ تن مهمات از آمریکا با چند هواپیما وارد اوکراین شده است.

یورونیوز: زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خواستار سفر بایدن به کی‌یف به نشانۀ حمایت واشنگتن شد .گفتگوی تلفنی بایدن با پوتین روز شنبه نتیجه ملموسی در پی نداشت و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بعد از امانوئل ماکرون به مسکو و کی‌یف سفر می‌کند. دراین حال بیش از ۲۰ کشور اورپایی و غیراروپایی از شهروندانشان خواستند اوکراین را ترک کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اوکراین به دنبال تشدید تنش‌ها در مرزهایش، خواستار برگزاری نشستی با روسیه و کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری در اروپا شد که یک گروه امنیتی مهم اروپایی به شمار می‌رود. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت روسیه درخواست‌های رسمی برای ارائه توضیحاتی راجع به تقویت نیروهایش را رد کرده است. او گفت “گام بعدی” درخواست برگزاری یک نشست ظرف ۴۸ ساعت آتی برای ایجاد شفافیت در رابطه با برنامه‌های روسیه است.روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را، با وجود صف‌آرایی حدود ۱۰۰ هزار تن از سربازانش در مرزهای با اوکراین، تکذیب می‌کند. اما برخی از کشورهای غربی هشدار داده‌اند که روسیه در تدارک اقدام نظامی است و آمریکا مدعی است که مسکو ممکن است “هر لحظه‌ای” دست به بمباران هوایی بزند.

رادیو چین: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در گفتگوی تلفنی با شارل میشل رئیس شورای اروپا بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک طرف‌های مختلف برای از سرگیری روند برقراری صلح و ثبات تأکید کرد. زلنسکی در گفتگوی تلفنی خود با میشل، اوضاع امنیتی اوکراین و اقدامات طرف‌های مختلف برای تنش زدایی از اوضاع منطقه ای در شرایط مذاکرات کنونی به ویژه “مدل نرماندی” را برای رئیس شورای اروپا تشریح کرده و بر ادامه تلاش های دیپلماتیک برای از سرگیری صلح و ثبات تاکید کرده است.وی گفت، اوکراین از حل درگیری ها از طریق سیاسی و دیپلماتیک حمایت می‌کند ولی در برابر اقدامات تحریک‌آمیز حاضر به سازش نخواهد بود. شارل میشل رئیس شورای اروپا در این گفتگو اظهار کرد، اتحادیه اروپا قاطعانه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و برنامه “چشم انداز یورو-آتلانتیک” این کشور حمایت می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: صدراعظم آلمان قرار است روز سه‌شنبه به مسکو سفر کند. «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان قرار است روز سه‌شنبه به مسکو سفر کرده و با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند.این در حالی است که اخیرا رئیس‌جمهوری فرانسه نیز با پوتین دیداری داشته و سفر آتی شولتز حلقه‌ دیگری از این زنجیره ملاقات‌های دیپلماتیک است که با هدف پیشگیری از حمله روسیه به اوکراین صورت می‌پذیرد.یک منبع دولتی آلمان گفت که شولتس به پوتین خواهد گفت که شرکای غربی متفق‌القول هستند که هرگونه تهاجم از سوی روسیه، تحریم‌هایی «چشمگیر و دردناک» را برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری مهر : پس از تخلیه سفارت، کانادا نظامیان خود را از اوکراین خارج کرد. وزارت دفاع کانادا اعلام کرد که نظامیانش را به دلیل شرایط خاص مرتبط با ادعای تجاوز مسکو به کی‌یف، از اوکراین خارج نموده است. وزارت دفاع کانادا در ادامه و هم‌راستا با اتهام زنی غربی‌ها به مسکو گفت که نظامیان این کشور به دلیل «محیط عملیاتی پیچیده مرتبط با تجاوز غیرموجه روسیه به اوکراین» جابجا شده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یائیر لاپید، وزیر امور خارجه با امینه جاپاروا، معاون وزیر امور خارجه اوکراین که در تل‌آویو به سر می‌برد دیدار کرد. لاپید در این دیدار ضمن ابراز نگرانی از افزایش تنش بین روسیه و اوکراین، اطلاعاتی در مورد هشدار سفر شهروندان اسرائیل به اوکراین ارائه کرده و گفت: امیدواریم با تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا، تنش بین دو کشور هرچه سریعتر متوقف شود.در این بیانیه اطلاعاتی درباره اظهارات جاپاروا ارائه نشد.

دویچه وله: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان برای نخستین بار از احتمال خروج این کشور  از اتحادیه اروپا به خاطر مناقشه بر سر حاکمیت قانون سخن گفت. او تهدید کرد اگر سازوکار جدید حاکمیت قانون در دادگاه اروپا تائید شود “ادامه مسیر مشترک” ممکن نخواهد بود.ویکتور اوربان بار دیگر به انتقاد از سازوکار جدید اتحادیه اروپا برای رعایت موازین دموکراسی و حاکمیت قانون پرداخت و نسبت به تائید این سازوکار در دادگاه عالی اروپا هشدار داد.

ایران پرس:  سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه، تصمیم کشورهای اروپایی برای انتقال بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا از مناطق مناقشه در شرق اوکراین را نگران کننده خواند. «ماریا زاخارووا» اعلام کرد: رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا و دبیرکل این سازمان، کشورهای عضو این سازمان را از تصمیم شماری از کشورهای اروپایی برای انتقال اعضای گروه نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا (بازرسان) در اوکراین در رابطه با بدتر شدن اوضاع این کشور مطلع کرد. وی با ابراز نگرانی از این تصمیم افزود: گروه بازرسان، سازمان امنیت و همکاری اروپا را بطور هدفمندانه به تنش‌های روانی و نظامی ایجاد شده از سوی واشنگتن می‌کشاند که می‌تواند ابزاری برای عمل تحریک آمیز باشد.

العالم فارسی: یک رسانه یونانی مدعی شد که دولت آمریکا پیشنهاد فروش جنگنده نسل پنجم «اف-۳۵» را به یونان ارائه کرده، رویدادی که باعث برتری هوایی محرز یونان برابر ترکیه خواهد شد.طبق اطلاعات ستاد نیروی هوایی یونان پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ۲ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار به یونان است. این مبلغ شامل زیرساخت‌های لازم در پایگاه هوایی برای استقرار این جنگنده و برای سامانه‌های ارتباطی و اتصال آن‌ها با پدافند هوایی یونان خواهد بود. تسلیحات این هواپیما در این مبلغ لحاظ نشده است، زیرا انتخاب سلاح‌ها موضوع مذاکرات آتی آتن و واشنگتن خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: با فتنه‌ای که «ایتامار بن گویر» عضو افراطی کنست رژیم صهیونیستی در محل «الشیخ جراح» شهر قدس به راه انداخت، ۹ ماه پس از نبرد «شمشیر قدس»، بیت المقدس یکبار دیگر در آستانه شعله ور شدن قرار گرفت. «ایتامار بن گویر» از اعضای کنست رژیم صهیونیستی با تلاش برای بازگشایی دفتر کاری در محله الشیخ جراح، موجی از درگیری را به وجود آورد که نتیجه آن، شعله ور شدن دوباره بیت المقدس و قرار گرفتن فلسطین در آستانه جنگی جدید بین مقاومت و رژیم صهیونیستی بود.

خبرگزاری ایرنا: اتحادیه اروپا بر لزوم توقف خشونت و اقدامات تحریک آمیز و غیرمسؤولانه شهرک نشینان در محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی تاکید کرد.اتحادیه اروپا در این بیانیه کوتاه از خشونت شهرک نشینان و اقدامات تحریک آمیز و غیرمسؤولانه آنها و همچنین سایر اقدامات تشدید کننده در این منطقه حساس که آتش تنش را شعله‌ور می کند، ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان آن شده است.ده‌ها شهرک‌نشین اشغالگر صهیونیستی روز شنبه و یکشنبه تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح در قدس اشغالی را مورد حمله قرار دادند.

تی .آر.تی ترکیه: خوان گوایدو رهبر مخالفان در ونزوئلا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.احزاب مخالف دولت ونزوئلا به رهبری، خوان گوایدو یکی از بزرگترین تجمعات خود را از زمان شیوع ویروس کرونا در این کشور برگزار کردند.گوایدو طی سخنرانی در این تجمع با بیان اینکه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستند، گفت: انتخابات آزاد و عادلانه، به راحتی به دست نمی‌آید و انتخابات 2024 هدیه دیکتاتوری نخواهد بود. ما خود را وقف مبارزه و سازماندهی در هر گوشه ونزوئلا می‌کنیم.

ان. اچ.کی ژاپن: روسای سیاست خارجه کشورهای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی درباره نگرانی های مشترک خود در مورد پرتاب های مکرر موشک های بالستیک کره شمالی گفتگو کردند و می گویند که این موشک ها تهدیدی برای صلح و ثبات جامعه بین المللی است. هایاشی یوشیماسا، وزیر خارجه ژاپن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و چونگ ایو یونگ، وزیر امور خارجه کره جنوبی، روز شنبه در هاوایی دیدار کردند و توافق کردند که برای افزایش بازدارندگی، همکاری امنیتی میان این سه کشور را ارتقا دهند.آنها اهمیت اجرای دقیق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد کره شمالی را تایید کردند و توافق کردند که کشورهایشان از نزدیک درباره واکنش های آینده شورای امنیت، هماهنگی لازم را انجام دهند و بحث ها در مورد تلاش های دیپلماتیک را عمیق تر کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *