جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

قانون «عوامل خارجی» دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟- بخش اول

یک سال پس از ارائه اولیه لوایح مربوط به شفافیت فعالیت عوامل خارجی در سازمان‌ها و رسانه‌های غیرانتفاعی گرجستان مجدداً این طرح توسط حزب حاکم رویای گرجستان با اصلاحاتی به مجلس بازگرداند که همانند سال قبل با مخالفت‌هایی در مجلس و میان مردم مواجه شد.

قانون «عوامل خارجی» دست غرب را در گرجستان می‌بندد؟- بخش اول

یک سال پس از ارائه اولیه لوایح مربوط به شفافیت فعالیت عوامل خارجی در سازمان‌ها و رسانه‌های غیرانتفاعی گرجستان مجدداً این طرح توسط حزب حاکم رویای گرجستان با اصلاحاتی به مجلس بازگرداند که همانند سال قبل با مخالفت‌هایی در مجلس و میان مردم مواجه شد.

Loading

 رسانه‌ها؛ اوکراین در پی آرامش درمنطقه  و…

۱۴۰۰/۱۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست دولت اوکراین از مردم  برای خودداری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده، زلنسکی آماده دیدار با پوتین با میانجیگری ترکیه، احضار وابسته نظامی آمریکا به وزارت خارجه روسیه و واکنش کاخ سفید، افشای جزئیات گفتگوی پوتین و بایدن،خروج دیپلمات‌های روسیه و سربازان آمریکایی از اوکراین، انتقاد مجارستان از راهبرد اتحادیه اروپا در قبال روسیه، گفتگوی وزیران خارجه آمریکا ، انگلیس و روسیه ، رزمایش بزرگ روسیه در دریای سیاه، برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش دریایی بین‌المللی در خاورمیانه به رهبری آمریکا، هشدار آمریکا به شرکت‌های خود برای آمادگی در برابر تهدیدهای احتمالی هکری، ورود جنگنده‌های اف-۲۲ آمریکا به امارات، درخواست واشنگتن، توکیو و سئول از پیونگ یانگ برای آغاز گفتگوهای موشکی، تاکید فرمانده ارتش میانمار بر الحاق  اقلیت های قومی به مذاکرات صلح با ارتش، تظاهرات ضد دولتی مردم فرانسه و خشم افغان‌ها از مصادره اموال‌شان در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  اوکراین شهروندانش را به حفظ خویشتنداری فراخواند. وزارت امور خارجه اوکراین از مردم این کشور خواست خویشتندار بوده و از اقدامات بی‌ثبات‌کننده و رعب‌آور خودداری کنند. وزارت امور خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت، دیپلماسی و ارتش کشور در پی تشدید تنش‌ها در طرف روسیه، تمام تلاش خود را از همان ابتدا به کار بردند تا مصمم و آماده در برابر سناریوهای مختلف و نیات تهاجمی باشند. در نشست شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین که روز گذشته به ریاست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور برگزار شد؛ وضعیت امنیتی کنونی و سایر اقدامات اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس‌جمهور اوکراین آماده است با میانجیگری ترکیه با ولادیمیر پوتین، دیدار کند، گفت: علاوه بر گردهم آوردن سران دو کشور، به هر دو طرف تماس‌ها، اندیشه‌ها و پیشنهاداتمان را به‌طور مستقیم منتقل می‌کنیم.مولود چاووش اوغلو دیروز  با دیمیتری کولبا همتای اوکراینی خود به صورت تلفنی گفتگو کرد.چاووش‌اوغلو با یادآوری اینکه کشورهای غربی پیش از این نیز اخبار مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین منتشر کرده بودند، اظهار داشت: گزارش‌های اطلاعاتی مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما منابع روسی و بلاروسی که ترکیه با آنها در تماس بود، این وضعیت را تکذیب کردند.

دویچه وله: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در پی حادثه‌ای در اقیانوس آرام وابسته نظامی آمریکا را فراخوانده است. روسیه می‌گوید، به یک زیردریایی آمریکایی در نزدیکی جزیره کوریل هشدار خروج داده است.خبرگزاری ریانووستی می‌گوید، نیروهای مسلح روسیه در پی مشاهده یک فروند زیردریایی آمریکایی در نزدیکی جزایر کوریل به آن هشدار خروج دادند که به ترک منطقه از سوی آمریکایی‌ها منجر شده است. ظاهرا این حادثه در نزدیکی جزیره “اروپ” روسیه از جزایر کوریل رخ داده است.

العالم فارسی: آمریکا ورود زیردریایی خود به آبهای روسیه را تکذیب کرد. در پی اعلام مسکو مبنی بر اینکه یک کشتی نیروی دریایی روسیه، یک زیردریایی آمریکایی را در آبهای سرزمینی روسیه در اقیانوس آرام فراری داده است، ایالات متحده آمریکا این موضوع را تکذیب کرد. کاپیتان کایل رینز یک سخنگوی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ادعاهای روسیه در مورد عملیات ما در آبهای سرزمینی این کشور صحت ندارد.

اسپوتنیک روسیه: جزئیات گفتگوی پوتین و بایدن فاش شد.رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه در باره تشدید تشنج در مرز روسیه و اوکراین صحبت کرد.کاخ سفید اعلام کرد که بایدن بطور دقیق به پوتین ” فهماند” که روسیه در صورت تشدید اوضاع پیرامون اوکراین، با عواقبی از سوی آمریکا و متحدانش روبرو خواهد شد.بایدن به پوتین گفت که آمریکا برای هرگونه گزینه پیشرفت اوضاع در حول اوکراین آماده است و بر دیپلماسی با روسیه حساب می کند.

یورونیوز: با ادامه بحران در شرق اروپا، دستور خروج بخشی از دیپلمات‌های روسیه و آخرین سربازان آمریکایی از اوکراین صادر شد . بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور شکننده‌تر از پیش شده است و آمریکا می‌گوید روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند، ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند.همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تلفنی گفتگو کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر مجارستان گفت: سیاست و راهبرد مقامات اتحادیه اروپا شکست خورده و تحریم‌ها ضد روسیه به بن بست رسیده است. ویکتور اوربان ضمن هشدار درباره سیل مهاجران اوکراینی به کشورش گفت: سیاست و راهبرد مقامات اتحادیه اروپا شکست خورده و تحریم‌ها ضد روسیه به بن بست رسیده است.وی گفت: ما باید از این کار جلوگیری کنیم. این موضوع نه تنها از نظر انسانی اهمیت دارد بلکه منافع مجارستان در میان است. به این موضوع فکر کنید که در صورت جنگ، صد‌ها هزار یا شاید میلیون‌ها مهاجر اوکراینی وارد کشور ما می شوند. این موضوع اوضاع سیاسی و اقتصادی مجارستان را از مسیر خود خارج خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان انگلیسی و روس خود، بدون اشاره به تحرکات نظامی غرب در منطقه بالتیک خواستار تنش زدایی از سوی روسیه شد.«آنتونی بلینکن» با «لیز تراس» وزیرخارجه انگلیس درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین و نگرانی‌های شدید و مشترک دو کشور در این زمینه گفت‌وگو کردند. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که بلینکن، به صورت تلفنی با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگو کرد و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در روزهای آینده به اوکراین حمله کند را به وی انتقال داد.وزیر امور خارجه آمریکا به لاوروف گفت که مسیر  دیپلماتیک برای حل این بحران همچنان باز است، اما این مسکو است که باید تنش‌زدایی کند و در بحث‌های حسن نیت شرکت کند

تی .آر.تی ترکیه: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از 30 فروند کشتی جنگی برای حضور در رزمایشی وارد دریای سیاه شدند.وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بیش از 30 فروند ناو جنگی از بنادر سواستوپل و نووراسییسک برای شرکت در یک رزمایش عازم دریای سیاه شدند.پیش از این وزارت دفاع روسیه در 20 ژانویه اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه در تمام مناطقی که “مسئول آن” است، تمرینات نظامی انجام خواهد داد. براساس این گزارش، 140 فروند کشتی، 60 فروند هواپیما و 10 هزار سرباز در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از آغاز بزرگ‌ترین رزمایش دریایی بین‌المللی در خاورمیانه به میزبانی عمان خبر دادند. عمان اعلام کرد که یک رزمایش نظامی بین‌المللی در تنگه هرمز، دریای عمان و دریای عرب به میزبانی این کشور آغاز شده است.خبرگزاری عمان در این باره گزارش داد که کشورش به مدت دو روز میزبان دومین رزمایش بین‌المللی دریایی موسوم به “IMX۲۲” است که بزرگ‌ترین رزمایش دریایی در خاورمیانه به شمار می‌رود.طبق این گزارش؛ ناوهای ارتش عمان، آمریکا، انگلیس، پاکستان و کره جنوبی با پشتیبانی هواپیماهای نیروی هوایی عمان در این رزمایش بین‌المللی حضور دارند.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین و فضاسازی‌ها مبنی بر حمله احتمالی مسکو به کی‌یف برغم تکذیب مقامات کرملین، مقامات آمریکایی از شرکت‌های این کشور خواستند برای مقابله با تهدیدهای هکری احتمالی آماده باشند.مقامات دولت جو بایدن از شرکت‌های آمریکایی خواستند تا در میان نگرانی‌ها از افزایش حضور نظامی روسیه در مقابل مرزهای اوکراین، برای تهدیدهای حملات هکری روسیه آمادگی و هوشیاری خود را حفظ کنند.جن ایسترلی، مدیر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا، در توئیتی با اذعان به اینکه ” اگرچه در حال حاضر هیچ تهدید معتبر خاصی علیه سرزمین آمریکا وجود ندارد”، ادعا کرد ما به ظرفیت روسیه در تشدید اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش که ممکن است زیرساخت‌های حیاتی ما را تحت تأثیر قرار دهد، توجه می کنیم.

خبرگزاری ایلنا:  گزارش‌ها حاکی از ورود تعدادی جنگنده‌های اف-۲۲ آمریکا به امارات به نشانه حمایت از این کشور در برابر حملات موشکی اخیر انصارالله است. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های آمریکایی در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی که میزبان حدود دو هزار نیروی این کشور است، مستقر شده‌اند.مقام‌های آمریکایی از بیان شمار جنگنده‌ها یا خلبان‌ها خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری مهر : وزرای خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برای گفتگو درباره آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی، با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده و در بیانیه ای مشترک اقدامات پیونگ یانگ را محکوم کردند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی در هاوایی دیدار کرد تا درباره اقدامات تهدید آمیز کره شمالی بویژه آزمایش متعدد موشکی این کشور از آغاز سال جاری میلادی گفتگو کند. بلینکن در کنفرانس خبری پس از این دیدار گفت که کره شمالی در مرحله تحریک قرار دارد و سه کشور یاد شده اقدامات موشکی اخیر پیونگ یانگ را محکوم می کنند.وی پس از گفتگو با «یوشیماسا هایاشی» وزیر خارجه ژاپن و «چونگ اویی-یونگ» وزیر خارجه کره جنوبی، گفت: ما کاملا در رویکرد و تصمیم مان در این زمینه متحد هستیم.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبر نظامی میانمار از اقلیت های قومی مسلح این کشور خواسته است که از حمایت از معترضان دموکراسی طلب دست بردارند و به مذاکرات صلح با ارتش ملحق شوند.مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش میانمار، در مراسمی در نپیدو، پایتخت این کشور، سخنرانی کرد. این مراسم برای گرامیداشت توافقنامه سال ۱۹۴۷ برگزار شد که بین آنگ سان، رهبر جناح استقلال طلب میانمار، و اقلیت های گروهی گوناگون در این کشور به امضا رسید. در این توافقنامه، آنگ سان به منظور حفظ اتحاد در کشور وعده داد که پس از خارج شدن میانمار از استعمار بریتانیا، اقلیت های قومی این کشور خودمختار خواهند بود.از زمان کودتا در سال گذشته میلادی تا کنون، برخی از معترضان دموکراسی طلب پس از دریافت سلاح و آموزش از پیکارجویان اقلیت های قومی میانمار، نبرهای شدیدی با ارتش این کشور داشته اند.

رادیو چین: درحالیکه تعداد زیادی از مردم فرانسه در اعتراض به واکسیناسیون الزامی و گذرنامه سلامت در پاریس درحال تظاهرات هستند، نیروهای امنیتی و پلیس حضور گسترده ای داشته و مانع اعتراض مردم می شوند.تظاهرات معترضان مردمی همراه با گروه موسوم به جلیقه زردها در شهر پاریس پایتخت فرانسه در اعتراض به ناکامی های دولت پاریس برگزار شد.تظاهرات کنندگان اعلام کردند که علیه اقدامات دولت در خصوص همه گیری کرونا از جمله الزام به تزریق واکسن، واکسیناسیون کودکان و نیز قانون پیشنهادی «گذرنامه واکسیناسیون» و گذرنامه سلامت از سوی دولت فرانسه معترض هستند.

ایران پرس: تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای مصادره دارایی‌های افغانستان و اختصاص آن به خانواده‌های حادثه 11 سپتامبر، واکنش طالبان و برخی نهادها و افراد را در پی داشت. رئیس جمهور آمریکا 3.5 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده این کشور را به خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اختصاص داده و همین مقدار را نیز به عنوان کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هزینه خواهد کرد.این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی مواجه گردید که از جمله محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در توئیتی، اقدام اخیر جو بایدن را سرقت اموال مردم افغانستان توسط آمریکا دانست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *