جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از خطرات پنهان بحران اوکراین تا معضل سازمان همکاری شانگهای در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: زنگ خطر پناهندگان اوکراینی برای اتحادیه اروپا، توافق هسته‌ای ایران، تقویت روابط چین و خاورمیانه، خطرات پنهان بحران اوکراین و معضل سازمان همکاری شانگهای در افغانستان، از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان با این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

درس‌هایی از اوکراین برای شمالگان: گفت‌وگوی روسیه همیشه آنطور که به نظر می‌رسد نیست: در حالی که تنش‌ها در مرز اوکراین رو به افزایش و تهدید حمله نیروهای روسیه (یا نیروهای نیابتی تحت حمایت روسیه) قریب الوقوع است، بسیاری از مفسران به پیامدهای بالقوه آن برای شمالگان توجه دارند. درخواستی بلند مدت برای احیای مجامع قدیمی یا ایجاد مجامعی جدید برای مذاکره درباره موضوعات امنیتی نظامی در شمالگان وجود دارد. این در حالی است که روسیه تمایل دارد از «گفت‌وگو» به‌عنوان یک روش برای عادی‌سازی رفتاری غیرقابل قبول یا برای مذاکره درباره موضوعاتی در راستای پیشبرد منافعش استفاده کند.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

چرا اوکراین پیروز خواهد شد(و چرا غرب باید الان کمک کند؟): اوکراینی‌ها تصمیم شان را درباره آینده گرفته‌اند. تنها سوال این است که آیا غرب به آن توجه و کمک خواهد کرد. ماه ژانویه با وجود بزرگترین تهدید حمله روسیه به اوکراین در هشت سال اخیر به پایان رسید. اگرچه ممکن است وقوع جنگ محتمل باشد و روسیه حمله کند اما در نهایت این اوکراین است که پیروز خواهد شد.

زنگ خطر پناهندگان اوکراینی برای اتحادیه اروپا: تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند میلیون‌ها اوکراینی را آواره کند. اتحادیه اروپا چطور می‌تواند برای این مسئله آماده شود؟ اتحادیه اروپا در مذاکرات روسیه و آمریکا درباره امنیت آینده اوکراین غایب بود. با این حال این بلوک به شدت تحت تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین قرار خواهد گرفت.

گروه بین‌المللی بحران

توافق هسته‌ای ایران: حالا یا هیچ‌وقت: توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 منعقد شده، همچنان بهترین راه برای رسیدن به اهداف غرب درباره منع اشاعه و لغو تحریم‌هایی است که ایران خواستارش است. طرف‌های مذاکره نباید آخرین شانس خود را برای رسیدن به توافق از دست بدهند. دولت بایدن باید انعطاف بیشتری درباره دامنه لغو تحریم‌ها داشته باشد. دو طرف باید در مورد توالی گام‌ها با یکدیگر توافق حاصل کنند.

موسسه خاورمیانه با رویکرد ژئوپلیتیک

تقویت روابط چین و خاورمیانه: سفر اخیر وزیران امورخارجه منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا به چین نشانگر تغییر تمرکز از تجارت و اقتصاد به سمت ژئوپلیتیک است. در دو دهه گذشته سخنان مقامات چین درباره منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شدت بر تجارت و اقتصاد متمرکز و مطابق با چیزی بود که رئیس جمهور شی جینپینگ از آن به عنوان همکاری برد-برد یاد می‌کرد. در این راستا چین نیازهایش را از طریق تجارت با این منطقه برآورده می‌کرد و این منطقه هم از رشد ناشی از آن سود می‌برد. وقایع اخیر نشان می‌دهد که این پویایی در حال حاضر تغییر کرده اما دامنه روابط خاورمیانه و شاخ آفریقا با چین را گسترش داده است.

مرکز کنترل تسلیحات

خطرات پنهان بحران اوکراین: نگرانی در مورد تشدید تنش در مرز اوکراین بسیار جدی است و هشدارها درباره این که چگونه مناقشه اوکراین می‌تواند احتمال جنگ هسته‌ای را بالا ببرد، افزایش یافته است. در حالی که استفاده از تسلیحات هسته‌ای همچنان بعید به نظر می‌رسد، در رابطه با بحران اوکراین دو جنبه هسته‌ای نیازمند بررسی است.

موسسه امور بین‌الملل ژاپن

تقاضای هم‌زمان چین و تایوان برای عضویت در توافق جامع مشارکت ترانس‌پاسیفیک: سکویی ارزشمند برای گفت‌وگو با چین: بزرگ‌ترین مانع چین برای عضویت در توافق جامع و مترقی مشارکت ترانس‌پاسیفیک رژیم سرمایه دار دولتی آن است که تغییر آن در زمانی کوتاه کاری دشوار است. در این نوشتار مشکلاتی که اقتصاد چین با آن روبرو است بررسی می‌شود. در هر حال ژاپن باید از درخواست چین به همراه درخواست تایوان استقبال کند. این مذاکرات سکویی ارزشمند برای گفت‌وگو با چین درخصوص مشکلات مختلف خواهد بود. تغییر رژیم سرمایه‌داری دولتی چین و تغییر رویکرد آمریکا در قبال توافق جامع مشارکت ترانس‌پاسیفیک نیازمند زمان است. باید با شکیبایی به این مذاکرات ادامه داد.

امنیت اقتصادی ژاپن و صنعت نیمه‌رسانا: امنیت اقتصادی در راستای ارتقای استقلال راهبردی و ضروری بودن تعریف می‌شود، اما ممکن است این مفاهیم بدون توجه جدی به هزینه‌ها اجرا شوند و بر مشاغل داخلی فشار وارد کنند. بهبود امنیت و انعطاف‌پذیری زنجیره‌های تامین ممکن است اصل تجارت آزاد را نقض و تلاش ژاپن را برای ایجاد یک “نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون” تضعیف کند. صنعت نیمه رسانای ژاپن به دلیل ساختار و کمبود سرمایه‌گذاری رقابت پذیری خود را از دست داده است.

بررسی واقعیت برای طرح‌های گاز طبیعی اسرائیل: واشنگتن دلایلی منطقی برای کناره گیری از پروژه خط لوله گازی در شرق مدیترانه موسوم به «ایستمد» دارد، اگرچه این تصمیم عملاً رویای نامحتمل اسرائیل را برای تبدیل شدن به یک تامین کننده مهم گاز برای اروپا از بین می‌برد. از جمله دلایل شکست این پروژه حجم پایین این ذخائر در مقایسه با روسیه، ایران، قطر و حتی آمریکا، مخالفت ترکیه با این طرح به استناد به قوانین حقوق بین‌الملل در خصوص منطقه انحصاری اقتصادی دریای سرزمینی، مقرون به صرفه نبودن حجم گاز انتقالی به نسبت هزینه‌های پیش رو و بی‌اعتمادی آنکارا و تل‌آویو برای شراکت در ابر پروژه‌های انرژی محور است.

بنیاد پژوهشی آبزرور هند

معضل سازمان همکاری شانگهای در افغانستان: جدایی طلبی، افراط‌گرایی و تروریسم منشأ گرفته از افغانستان، در سال 2001 کشورهای همسایه را مجبور به تشکیل سازمان همکاری شانگهای کرد. با این حال این سازمان به جای آن که جبهه‌ای متحد را ارائه کند درگیر اختلافات است. اختلافات و بی‌اعتمادی فزاینده در میان اعضا به طالبان کمک کرد تا دوباره قدرت را در افغانستان به دست بگیرند و نفوذشان را در قلب اوراسیا تقویت کنند. طالبان از کمبود اعتماد در سازمان همکاری شانگهای برای دادن وعده‌های دروغین در مورد تشکیل دولتی فراگیر، حقوق زنان و وابستگی‌هایش به گروه‌های تروریستی استفاده کرده است. این گزارش به این موضوع می‌پردازد که چرا سازمان همکاری شانگهای باید برای تضمین صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای، موضعی واحد را در قبال وضعیت افغانستان اتخاذ کند.

مرکز امور بین‌الملل بارسلونا

نکروپلیتیک مرزی: برآورد می‌شود که در سال 2021 تعداد 4404 نفر هنگام تلاش برای رسیدن به سواحل اسپانیا غرق شدند. به نظر می‌رسد که اکنون برخلاف سال 2013 هیچ کس احساس گناه نمی‌کند. سه موضوع (نجات، قاچاقچیان و دولت‌های کشورهای همسایه) این بی‌تفاوتی فزاینده و پذیرش این ایده را توضیح می‌دهند که این مرگ‌ها اثرات جانبی اجتناب‌ناپذیر سیاست‌های عدم ورود اروپا است. از این نظر، این فقط مرگ‌هایی تصادفی نیست، بلکه بخشی از نکروپلیتیک مرزی است که جان برخی افراد (غیرشهروندان، خارجی‌ها، آن‌هایی که متعلق به «ما» در نظر گرفته نمی‌شوند) را فدای حق دولت‌ها برای “دفاع” از مرزهای خود می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *