جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل به شما تقدیم می شود. قتل ژنرال های ایرانی در کنسولگری ایران ایران در سوریه در روز 1 آوریل باعث اقدام تلافی جویانه ایران در 14 آوریل شد که طی آن از بیش از 300 موشک و پهپاد استفاده شد.

Loading

اهداف فرانسه در تلاش برای تقویت حضور نظامی در امارات

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در فرانسه بابیان اینکه در شرایط فعلی پاریس که منافع اقتصادی، فرهنگی، نظامی و تسلیحاتی بسیار مهمی در منطقه غرب آسیا دارد، خواهان افزایش حضور و نفوذ در این منطقه است، گفت: این کشور به دلیل موقعیت سنجی و شرایطی که ممکن است بعد از غیبت آمریکا در منطقه ایجاد شود، فرصتی برای خود مغتنم شمرده و حضور خود را در این منطقه افزایش داده است.

ابوالقاسم دلفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصمیم فرانسه برای ارائه حمایت‌های نظامی به امارات به‌ویژه برای محافظت از حریم هوایی این کشور در برابر هرگونه تهاجم، یادآوری کرد فرانسه در خلیج‌فارس حضور نظامی آشکاری دارد.

وی به گستردگی روابط فرانسه و امارات در حوزه‌های مختلف، خصوصاً روابط نظامی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و با تأکید بر چشمگیر بودن منافع این کشور در امارات، افزود: موزه لوور یکی از شعبات خود را در امارات افتتاح کرده و اماراتی‌ها هزینه‌های زیادی در حوزه‌های فرهنگی و ارتباطاتشان در فرانسه انجام داده‌اند. ضمن اینکه شرکت‌های فرانسوی نیز در امارات بسیار فعال هستند و آن‌ها این پیوستگی‌ها را به‌عنوان بهانه برای دفاع از امارات در نظر می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در دو دهه گذشته تا حدی حضور فرانسوی‌ها در خاورمیانه کم‌رنگ شده بود و ما شاهد کاهش نفوذ آن‌ها در سوریه و تا حدی لبنان بودیم؛ اما در شرایط فعلی پاریس که منافع اقتصادی، فرهنگی، نظامی و تسلیحاتی بسیار مهمی در منطقه دارد، خواهان افزایش حضور و نفوذ در آن است.

دلفی بابیان اینکه فرانسه فروش تسلیحات و همکاری‌های نظامی خود به منطقه خلیج‌فارس را در چند سال اخیر افزایش قابل‌توجهی داده است، به حمایت پاریس از ریاض و ائتلاف جنگ نابرابر علیه یمن باوجود فشارهای متعدد بین‌المللی، اشاره کرد و گفت: بعد از تشدید حملات حوثی‌ها به عربستان و امارات، فرانسوی‌ها مذاکراتی با عربستان انجام دادند و درواقع بهانه خوبی برای تقویت حضور جنگنده‌ها و پدافند هوایی خود در این کشورها پیدا کردند.

وی یادآور شد: لودریان، وزیر خارجه فعلی فرانسه که پیش‌ازاین وزیر جنگ این کشور بود، پایه‌گذار فصل جدید روابط نظامی گسترده و فروش تسلیحات فرانسه به خاورمیانه شامل مصر، عربستان، امارات، قطر و کویت شناخته می‌شود. او اصولاً به‌عنوان یکی از اشخاص باسابقه حزب سوسیالیست فرانسه و طرفدار و نزدیک به جناح‌های عربی معروف است. اکنون نیز وزیر دفاع فعلی فرانسه، همان مسیر را ادامه می‌دهد.

دیپلمات پیشین کشورمان در فرانسه ضمن تشریح علل تمایل امارات و برخی کشورهای عربی برای زمینه‌سازی حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس، بر اهمیت روابط ایران و کشورهای منطقه باوجود همه کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های ابوظبی و ریاض در مناسبات منطقه‌ای و همسایگی علیه ایران تأکید و تصریح کرد همه طرف‌ها باید برای حفظ امنیت و آرامش منطقه‌ هشیار باشند.

وی ادامه داد: ایران روابط نسبتاً مؤثری با امارات، خصوصاً در بخش‌های تجاری دارد و در این دوره نیز، بر روابطش با همسایگان خود تأکید کرده است. در همین حال باید به شیطنت‌های رژیم صهیونیستی برای برهم زدن روابط ما با همسایگان نیز توجه داشت و مشکلات را در چارچوب گفتگو و تبادل‌نظر حل کرد.

وی در خصوص پیامدهای حمایت نظامی فرانسه از امارات بر رفتار منطقه‌ای این کشور با در نظر گرفتن برخی عقب‌نشینی‌ها از یمن، گفت: شرایط جنگ و ناامنی برای امارات قطعاً لطمه بزرگی برای این کشور است. البته که امارات نیز در رفتارهای منطقه‌ای خود خطاهای محاسباتی دارد و کسانی هستند که در این کشور دست به شیطنت می‌زنند و امارات را با مشکل مواجه می‌کنند؛ در همین حال باید توجه داشت حمایت‌های فرانسه از امارات موضوع تازه‌ای نیست و پیش از حملات حوثی‌ها نیز شاهد آن بوده‌ایم.

دلفی تصمیم امارات برای خروج از یمن را باوجود حمایت‌های نظامی فرانسه قطعی دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد درهرحال امارات به این نتیجه رسیده بود که حضورش در ائتلاف نابرابر علیه یمن، حضوری عاقلانه و مفید برای منافع بلندمدتش نبوده است. درواقع آن‌ها در تلاش بودند به شکلی زمینه خروج آبرومندانه‌ای از این معرکه برای خود مهیا کنند. اختلافات با عربستان و جدا کردن مسیر خود از این کشور، در این راستا است که امارات قصد تجدیدنظر در تصمیمات خود در قبال یمن را دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر ضرورت توجه به پیام‌های فرانسه برای ایفای نقش مؤثرتر در منطقه و خصوصاً خلیج‌فارس گفت: بخشی از حضور گسترده فرانسه در امارات و این کشورها به این دلیل است که روابط ما با این کشور مبتنی بر شرایط روز تعریف‌نشده است. باید علاوه بر مذاکرات وین، کانال‌های تعریف‌شده‌ای برای گفتگو با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی داشته باشیم. سیاست نگاه به شرق دولت، منافاتی با روابط عادی و مبتنی بر تأمین منافع ملی‌مان با سایر کشورها ندارد و این گفتگوها مانع برخی ایجاد تقابل‌ها، سوءاستفاده‌ها و طراحی‌ها در ساختن فضایی علیه ایران در منطقه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *