جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

 رسانه‌ها؛ ادامه گسیل نیرو و تجهیزات غربی ها به اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دستور بایدن به اعزام 3 هزار نظامی آمریکایی به اروپای شرقی، احتمال سفر مکرون به روسیه همزمان با آماده کردن طرح اعزام نیروهای فرانسوی به رومانی، ابراز نگرانی کرملین از اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا، دیدار و گفتگوی بوریس جانسون و زلنسکی در کی یف، گفت‌وگوی پوتین و جانسون درباره اوکراین و تضمین‌های امنیتی، انتشار بخش‌هایی از پاسخ آمریکا و ناتو به پیشنهادات امنیتی روسیه، سفر صدراعظم آلمان و رئیس جمهور ترکیه به اوکراین، واکنش رژیم صهیونیستی به بحران اوکراین، سفر ناگهانی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بحرین، طرح اسرائیل برای استفاده از سامانه ضد هوایی لیزری، حمله موشکی به پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق،  افتتاح پروژه راه آهن چین – لائوس در راستای  ابتکار کمربند و جاده و اظهارات ترامپ درباره عقب نشینی آمریکا ازافغانستان  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  پنتاگون از اعزام 3 هزار سرباز به اروپای شرقی به ترتیب 1000 نفر به رومانی، 2 هزار نفر به لهستان و آلمان خبر داد.پنتاگون اعلام کرد نیروهایی که قرار است به اروپا اعزام شوند، به صورت موقت وظیفه انجام خواهند داد و در درگیری‌های احتمالی در اوکراین شرکت نخواهند کرد.

خبرگزاری فارس: دستور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای اعزام چند هزار نیروی نظامی به شرق اروپا، با واکنش تند روسیه همراه شد.سخنگوی کرملین با بیان اینکه آمریکا به تنش‌زایی در اروپا ادامه می‌دهد، گفت اعزام نیروی نظامی بیشتر به شرق اروپا اثبات دلیل نگرانی مسکو است.«دیمیتری پسکوف»  توضیح داد: «ایالات متحده در واقع به ایجاد تنش در اروپا ادامه می‌دهد. این [انتقال نیروهای آمریکایی به اروپا] بهترین مدرک است که ما، روسیه، دلیل آشکاری برای نگرانی داریم».

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که در چند ساعت آینده با جو بایدن، همتای آمریکایی خود درباره بحران اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد و سفر به مسکو برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک را رد نمی‌کند. رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا که در شمال فرانسه برپا شد گفت: من بسیار نگران وضعیت منطقه هستم. وی افزود: اولویت من درباره اوکراین و گفت‌وگو با روسیه، تنش‌زدایی و یافتن راه‌حل سیاسی برای خروج از بحران است. وی تاکید کرد که اگر اروپایی‌ها ظرفیت دفاع از خود و ایجاد راه‌حل مشترک با همسایگان خود از جمله روس‌ها را نداشته باشند، هیچ نظم امنیتی و ثبات برای ما اروپایی‌ها وجود نخواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرانسه برای اطمینان بخشی بیشتر به کشور دریای سیاه در میان تنش‌ها با روسیه امروز (پنج‌شنبه) قصد دارد برنامه‌های اعزام نیرو به رومانی را به عنوان بخشی از ماموریت آتی ناتو بازتعریف کند.رومانی پس از جمع آوری ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، به دنبال رفع نگرانی های امنیتی خود است. این نگرانی ها را احتمال وقوع درگیری هایی ایجاد کرده که می تواند به رومانی نیز سرایت کند که ۶۰۰ کیلومتر (۳۷۰ مایل) مرز با اوکراین دارد.ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه امروز در بخارست با ۹ وزیر از شرق اروپا و کشورهای بالتیک از جمله لهستان، جمهوری چک و استونی برای بحث در مورد بحران اوکراین گفتگو خواهد کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه گفت که نیروهای روسیه در مرز با اوکراین یک «خطر آشکار و بالفعل» هستند. او در کی یف با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد.جانسون به زلنسکی گفت که حمله روسیه به اوکراین یک فاجعه سیاسی، انسانی و نظامی برای روسیه و جهان خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر انگلیس در تماسی تلفنی درباره بحران داخلی اوکراین و همچنین تضمین‌های امنیتی مد نظر روسیه بحث و تبادل نظر کردند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس دیروز چهارشنبه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. سرویس رسانه‌ای کاخ کرملین طی بیانیه‌ای در خصوص گفتگوی تلفنی پوتین و جانسون اعلام کرد: «در این تماس تلفنی بحث عدم تمایل ناتو به ارائه پاسخ مناسب به نگرانی‌های امنیتی منطقی روسیه و اینکه ناتو پشت سیاست موسوم به درهای باز که با اصل بنیادی تقسیم‌ناپذیری امنیت در تضاد است، پنهان شده است، [از سوی پوتین] مطرح شد.»

خبرگزاری ایلنا: ‌آمریکا و ناتو به روسیه اعلام کردند که سلاح هسته‌ای به شرق اروپا نخواهند فرستاد. روزنامه اسپانیایی «ال‌پائیس » نوشت: ایالات متحده و ناتو به روسیه اعلام کردند که از استقرار تسلیحات هسته‌ای در شرق اروپا خودداری خواهند کرد. ناتو نیز در مقابل، از روسیه خواسته است تا آزمایش تسلیحات ضدماهواره خود را متوقف کند. به گزارش این روزنامه، ایالات متحده آماده است تا سندی را در رابطه با موضوعات امنیتی مشترک با روسیه به امضاء برساند.

خبرگزاری مهر:  صدراعظم آلمان از سفر قریب الوقوع خود به مسکو به منظور رایزنی با رئیس جمهور روسیه پیرامون بحران اوکراین خبر داد.«اولاف شولتز» در گفتگو با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» گفت: هفتم ماه فوریه جاری به ایالات متحده سفر خواهم کرد و پس از آن برای انجام مذاکرات درباره بحران اوکراین به مسکو می روم.صدراعظم آلمان در عین حال زمان سفرش به مسکو را اعلام نکرد و به این گفته اکتفا کرد که زمان این سفر مشخص شده و به زودی انجام خواهد شد.

تی .آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه فردا به دعوت همتای اوکراینی خود به این کشور سفر خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فردا پنجشنبه، سوم فوریه به دعوت ولادمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود به این کشور سفر خواهد کرد. براساس اطلاعیه دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، طی سفر اردوغان به اوکراین، دهمین نشست شورای عالی راهبردی ترکیه و اوکراین برگزار خواهد شد.پیش‌بینی می‌شود طی سفر اردوغان به اوکراین چندین سند و توافق همکاری میان مقامات دو کشور به امضا برسد.

خبرگزاری ایرنا: یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که بحران اوکراین- روسیه برای دور کردن حواس ها از مذاکرات وین است.لاپید به پایگاه خبری آکسیوس گفت تل آویو نگران است که بحران روسیه- اوکراین برای دور کردن حواس ها از مذاکرات وین با ایران باشد.وی اضافه کرد: ما دوست داشتیم آمریکا برای جلوگیری از وقوع چیزهای خطرناک توجه نزدیک تری به این مساله داشته باشد. به گفته وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، اسرائیل فکر نمی کند به این زودی یک تقابل خشونت آمیز بین روسیه و اوکراین رخ دهد.

العالم فارسی: رسانه‌های بحرینی دیدار مقام‌های این کشور با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در منامه را تایید کردند.خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) گزارش داد «عبدالله بن حسن النعیمی» وزیر دفاع بحرین از هیأت اسرائیلی که وارد منامه شد، میزبانی کرده و سپس با گانتز دیدار داشت.بعدازظهر چهارشنبه بود که رسانه‌های عبری از ورود وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بحرین در سفری از پیش اعلام‌نشده خبر دادند. منابع عبری‌زبان پیش‌بینی کردند که گانتز در این سفر یک توافق همکاری امنیتی با بحرین امضاء کند و با مقامات ارشد این کشور دیدار داشته باشد.

دویچه وله: اسرائیل قصد دارد در کنار سامانه موسوم به گنبد آهنین از یک سامانه لیزری علیه حمله‌های هوایی نیز استفاده کند. سامانه دفاعی گنبد آهنین هزینه آن بسیار بالاست. از حدود یک دهه پیش سامانه ضد هوایی گنبد آهنین بار اصلی تامین امنیت اسرائیل را بر دوش داشته و به گفته نظامیان اسرائیلی این سامانه در هماهنگی با سیستم‌های دفاعی دیگر بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرده است.با وجود کارآیی زیاد سامانه دفاع هوایی اسرائیل استفاده از آن بسیار پرهزینه است. هر شلیک این سامانه، از جمله به این علت که در هر اقدام دفاعی به طور طبیعی سامانه‌های گوناگونی فعال می‌شوند، ده‌ها هزار دلار هزینه دارد.

اسپوتنیک روسیه: پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق مورد حمله موشکی قرار گرفت. منابع خبری محلی بامداد پنجشنبه از شلیک‌شدن چندین راکت به سمت پایگاه “زلیکان” محل استقرار نظامیان ترکیه‌ای در شمال عراق خبر دادند.این رسانه عراقی توضیح داد حداقل ۱۲ فروند راکت به پایگاه زلیکان در شمال عراق اصابت کرده است.

رادیو چین: مقامات حمل و نقل استان «یون نان» چین در جنوب غربی این کشور اعلام کردند، راه آهن چین-لائوس از زمان افتتاح آن در دسامبر 2021، بیش از یک میلیون مسافر و 500 هزار تُن کالا را جابجا کرده است.بر اساس اعلام شرکت گروه کونمینگ خط آهن چین، باری که از طریق راه آهن چین-لائوس، بارهایی که توسط این خط آهن منتقل شده شامل 100 هزار تُن کالاهای برون‌مرزی نیز می‌شود.خط آهن چین-لائوس کونمینگ در استان یون نان را به وینتیان پایتخت پایتخت لائوس متصل می‌کند. این نخستین خط آهن خارجی که به مشترکا توسط دو کشور ساخته و به بهره برداری رسیده است.این خط آهن 1035 کیلومتری، یک پروژه درخشان از همکاری با کیفیت در ابتکار کمربند و جاده است که از سوم دسامبر 2021 (12 آذر) عملیاتی شد.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور پیشین آمریکا در گفتگو با پایگاه اینترنتی نیوزمکس گفت: عقب نشینی از افغانستان، وحشتناک بود. وی افزود: طالبان با تجهیزات ما رژه می‌روند و می‌گویند آمریکا کشوری احمق است. دونالدترامپ گفت:عقب نشینی از افغانستان آسیب زیادی به وجهه آمریکا وارد کرد.رئیس جمهور سابق آمریکا گفت : می‌توانستیم با حفظ آبرو و احترام خود و همراه با تجهیزات و هیچ تلفاتی از افغانستان عقب نشینی کنیم اما آنچه که روی داد و جهان مشاهده کرد وحشتناک بود. وی درباره بحران میان روسیه و اوکراین گفت :به نظر می‌رسد که روس ها می خواهند کاری انجام دهند. اگر من بر سر کار بودیم این موضوع هرگز روی نمی‌داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *