جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

ایران در حمله به اسرائیل از حق قانونی دفاع از خود استفاده کرد

نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.

Loading

أحدث المقالات

سازمان همکاری اسلامی: وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین برخلاف منشور سازمان ملل است

تهران – ایرنا – سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد در شرایطی که ملت فلسطین زیر شدیدترین انواع ظلم و تجاوز و نسل کشی قرار دارند ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در عمل به مسئولیت هایش در زمینه تصویب عضویت کامل فلسطین در این سازمان مایه تأسف شدید است.

Loading

پیامدهای راهبردی حمله انصارالله به امارات

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا بابیان اینکه حملات انصارالله به ابوظبی، تغییر جدی راهبردشان در قبال امارات بود و اقتدار آن‌ها را به نمایش گذاشت، گفت: تنها مسئله‌ای که می‌تواند باعث پایان این جنگ هفت‌ساله شود، اقتدار بیشتر انصارالله است.

امیر موسوی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی بابیان اینکه با حمله انصارالله به مناطقی از امارات، تاکتیک و راهبرد یمن در این جنگ تغییر کرد، اظهار داشت: پیش‌ازاین امارات از جبهه رویارویی مستقیم با انصارالله کنار کشیده بود و از سال 2019 و اوایل 2020 شاهد بودیم که تمرکز این کشور تنها بر بندرها، جزایر و نقاط دور از دسترس انصارالله بود.

وی ادامه داد: امارات میلیشیای «العمالقه» را برای کنترل قسمت‌های زیر نظر «منصور هادی» تشکیل داد تا به‌جای درگیر شدن با انصارالله، با این گروه پیش بروند، اما بعد از سازش با رژیم صهیونیستی و برخی تحولات میدانی به ضرر ائتلاف عربستان، امارات تصمیم به رویارویی دوباره در یمن گرفت تا انصارالله به‌صورت کامل بر مناطق استراتژیک «مأرب»، «شبوه» و «الحدیده» تسلط نیابد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: با ورود مجدد امارات به جنگ و برخی پیشروی‌های ائتلاف، انصارالله اعلام کرد از این به بعد امارات نیز هدفش خواهد بود و بعد از یک هفته، این تهدیدات را عملیاتی کرد. با این اقدام معادلات منطقه به‌طورکلی تغییر کرد؛ چراکه اصلاً امارات باور نداشت انصارالله تا این حد توان و اقتدار داشته باشد که از مسافت حدود 1800 تا 2200 کیلومتری بتوانند با این دقت اهدافی را موردحمله قرار دهد.

موسوی با بیان اینکه امارات تصور می‌کرد سامانه‌های دفاعی، ضد هوایی و پاتریوت‌هایی که دارد می‌تواند مانع از حملات شود، اما با این حملات به‌کلی غافلگیر شد، گفت: با توجه به اینکه در 32 کیلومتری جنوب ابوظبی پایگاه بسیار مهم الظفره، متعلق به آمریکا، قرار دارد، امارات تصور می‌کرد این پایگاه می‌تواند امنیتی برای امارات فراهم کند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز در بیان جزئیات عملیات در عمق عربستان و امارات، تأکید کرد که این پایگاه و اهداف حساس دیگر در ابوظبی با تعداد زیادی موشک بالستیک هدف گرفته شد و اهداف حیاتی و مهم دیگری در دبی نیز با پهپاد مورد هدف قرار گرفته است.

 

حمایت رژیم صهیونیستی از امارات

وی یادآور شد: در جریان حملات انصارالله شاهد کمک‌های رژیم صهیونیستی به امارات بودیم که امارات متوجه شد این کمک‌ها در برابر حملات انصارالله، چندان کارساز نخواهد بود. به همین دلیل آن‌ها در دو مرحله مرکز ارتباطات یمن را به‌طورکلی بمباران و با قطع ارتباطات یمن با دنیا، شروع به جنایات وحشتناکی کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به حجم بالای کشتار مردم یمن با بمباران ائتلاف سعودی و تأکید یمن بر پاسخ کوبنده به این جنایات اشاره کرد و توضیح داد: در روزهای گذشته و پس از حملات انصارالله، شاهد بودیم نیروهای وابسته به امارات از مناطق تحت تصرف خود عقب‌نشینی کرده‌اند. درواقع با این عقب‌نشینی این پیام را داده‌اند که خواهان توقف حملات به امارات هستند.

موسوی به سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی، برای اولین بار به امارات متحده عربی و همچنین اعلام حمایت رژیم صهیونیستی از این کشور اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی بسیار نگران است چراکه موشک‌باران دقیق ابوظبی نشان داد انصارالله به‌راحتی می‌تواند به بندر ایلات و تأسیسات هسته‌ای دیمونا دسترسی داشته باشد زیرا آن‌ها توانایی کافی برای پرتاب موشک‌ها و پهپاد‌هایی با برد 2 هزار کیلومتر و اصابت دقیق به این هدف را دارند؛ بنابراین تلاش خواهند کرد هر چه بیشتر توانمندی‌های امارات را افزایش دهند و البته در بمباران‌های اخیر نیز این رژیم به‌سرعت وارد میدان شد.

 

فشار اروپا و آمریکا به عربستان برای پایان جنگ یمن

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای سعودی خود تأکید کرد: اروپا و آمریکا با فشار به عربستان خواهان پایان یافتن جنگ یمن هستند و از دید آن‌ها اقدامات ائتلاف سعودی در این جنگ قابل دفاع نیست. دبیر کل سازمان ملل نیز موضع نسبت خوبی گرفت و با ابراز نگرانی، جنایات و کشتار در یمن را محکوم کرد. گرچه انتظار بیشتری از سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی در قبال این کشتارها می‌رفت، اما در شرایط فعلی، افکار عمومی به نفع یمن شکل‌گرفته و مردم دنیا، پاسخ به جنایات ریاض را حق مردم یمن می‌دانند.

وی افزود: اکنون امارات تلاش دارد به شرایط قبل از حمله به «شبوه» بازگردد و از رویارویی مستقیم با انصارالله عقب‌نشینی کند، چراکه برای آن‌ها محرز شده است که با توجه به لطمات اقتصادی و روانی زیادی که در همین چند روز متحمل شدند نمی‌توانند به این شکل ادامه دهند.

موسوی با بیان اینکه موشک‌های انصارالله از آسمان عربستان عبور کرده و این کشور سامانه‌های دفاعی خود را فعال نکرده بود و واکنشی نداشت، گفت: عربستان بااینکه این حملات را محکوم کرد، اما از لطماتی که به امارات وارد شد، خرسند است. تاکنون تنها این حملات به عربستان انجام می‌شد و اکنون امارات نیز هزینه‌هایی داده است، اما بااین‌حال عقب‌نشینی امارات باعث افزایش فاصله این کشور با عربستان می‌شود.

 

تغییر جدی راهبرد انصارالله در قبال امارات

این کارشناس مسائل غرب آسیا به مواضع آمریکا پس از حملات به امارات مبنی بر اینکه این حملات از سوی انصارالله بوده است، اشاره کرد و ادامه داد: این حملات تغییر جدی راهبرد از سوی انصارالله در قبال امارات بود و اقتدار آن‌ها را به نمایش گذاشت. ضمن اینکه عربستان نیز اکنون نسبت به برداشتن گام‌هایی برای پایان جنگ، جدی‌تر عمل خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به جنایات گسترده‌ای که در یمن شاهد بودیم، تنها مسئله‌ای که می‌تواند باعث پایان این جنگ هفت‌ساله شود، اقتدار بیشتر انصارالله است؛ در این شرایط اگر عربستان بخواهد جنگ را متوقف کند، چاره دیگری جز مذاکره و دادن برخی امتیازات به انصارالله ندارد. درواقع انصارالله خواهان پایان محاصره، انجام گفتگوهای یمنی – یمنی، برگزاری همه‌پرسی و توجه به میزان پایگاه مردمی هر گروه برای کسب قدرت است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *