جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

 رسانه‌ها؛ گسیل نیروهای آمریکایی به شرق اروپا و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: دستور بایدن درخصوص  اعزام نیروی نظامی به شرق اروپا ، خروج دیپلمات های روس از آمریکا، تحریم شماری از مقام های اروپایی از سوی روسیه، اعلام اتحاد لوکاشنکو با روسیه در جنگ احتمالی اوکراین، عدم حصول پیشرفت در بحران اوکراین، هشدار  وزیر دفاع آمریکا درخصوص حمله روسیه به اوکراین ، سفر جانسون به منطقه شرق اروپا همزمان با تشدید بحران اوکراین-روسیه، درخواست رئیس‌جمهوری اوکراین ازرهبران جهان، هشدار پکن به آمریکا درخصوص حمایت از استقلال تایوان، سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، توقف مذاکرات وین به مدت یک هفته، آتش‌بس مرزی قرقیزستان و تاجیکستان ، ابتکارعمل سیف‌الاسلام قذافی برای باز کردن گره کور انتخابات لیبی ، تعلیق کمک های نظامی آمریکا به مصر  و  عقب نشینی امارات از محور شبوه در یمن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: بایدن از اعزام نیروی نظامی به شرق اروپا خبر داد. رئیس‌ جمهور آمریکا گفت که در آینده نزدیک، تعداد نه چندان زیادی نیروی نظامی به شرق اروپا اعزام خواهد کرد. بایدن در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران حین ورود به پایگاه نظامی «اندرو» گفت که قصد دارد تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در آینده نزدیک به شرق اروپا بفرستد.وی با تایید گزارش‌ها درباره اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا جهت کمک به اوکراین، توضیح داد: «من در آینده نزدیک نیروهایی را به اروپای شرقی در کشورهای ناتو منتقل خواهم کرد. البته تعدادشان زیاد نخواهد بود».

خبرگزاری ایرنا: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که با رسوایی «پارتی گیت» و تلاش ها برای برکناری اش در داخل کشور مواجه است، فشارها برای حل بحران اوکراین را با تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سفر به کشورهای شرق اروپا تشدید کرده است. تارنمای شبکه اسکای نیوز انگلیس به نقل از سخنگوی داونینگ استریت (دفتر نخست وزیر انگلیس) نوشت: نخست وزیر تلاش ها برای اجتناب از درگیری بین دو کشور اتحادیه جماهیر شوروی سابق (روسیه و اوکراین) و اقدامات دیپلماتیک را تشدید می کند.این سخنگو افزود: جانسون در تماس تلفنی با پوتین بر ضرورت خویشتنداری روسیه و ضرورت تعامل دیپلماتیک تاکید خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: ۲۷ دیپلمات روس طی چند روز آینده آمریکا را ترک می‌کنند.سفیر روسیه در واشنگتن گفت: ۲۷ دیپلمات روس مجبور هستند تا روز یکشنبه خاک ایالات متحده را ترک کنند، ۲۸ کارمند دیگر تا پایان خرداد ماه آمریکا را ترک خواهند کرد و پس از این اخراج، فقط ۱۸۴ کارمند در سفارت روسیه باقی می‌مانند.در سال 2021 و در واکنش به تحریم‌های ضدروسی اعلام شده توسط واشنگتن و اخراج گروه دیگری از دیپلمات‌های روسیه، مسکو محدودیت‌هایی را برای استخدام شهروندان روس و سایر کشورها توسط دفاتر دیپلماتیک آمریکا در این کشور اعمال کرد.

ایران پرس:  وزارت خارجه روسیه از تحریم شماری از مقام های اروپایی در پاسخ به تحریم های ضد روسی اروپا خبر داد. وزارت  خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد از تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه در ارتباط با شبه جزیره کریمه اعلام کرد، مسکو با پیروی از اصول اقدام متقابل و یکسان، تصمیم به گسترش فهرست مقام های اروپایی مشمول تحریم ها گرفته است که سفر آنها به روسیه ممنوع می شود.

یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس گفت که کشورش در صورت حمله به روسیه، وارد جنگ خواهد شد و قول داد در صورت درگیری، «صدها هزار» سرباز روس را در خاک خود خواهد پذیرفت. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که تنش‌ها بین مسکو و غرب بر سر اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است. لوکاشنکو در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت که اگر به کشورش یا کشور متحدش، روسیه به‌طور مستقیم حمله شود، جنگ رخ خواهد داد.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبران آمریکا و متحدانش در تلاش های خود برای آرام کردن بحران در اوکراین به بن بست دیگری برخورده اند. آنها در حالی که ده ها هزار نیروی نظامی روس در امتداد مرز با اوکراین جمع شده اند، به خواسته های رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گوش داده اند. با این وجود، این واکنش آنها منجر به حصول پیشرفتی که به امید آن بودند، نشده است.پوتین روز جمعه تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه صحبت کرد. او پیشتر خواستار تضمینی مبنی بر آن شده بود که اوکراین هرگز عضو ناتو نشود.

آناتولی  ترکیه: لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا درباره بحران روسیه و اوکراین نشست خبری مشترک برگزار کردند.آستین ضمن اشاره به استقرار صدها هزار نیروی روس در امتداد مرز اوکراین از جمله بلاروس و کریمه، گفت: پوتین درباره ورود به اوکراین تصمیم نهایی را نگرفته اما صادقانه بگویم، او اکنون به این توانایی رسیده است.وزیر دفاع آمریکا همچنین افزود: مداخله روسیه در اوکراین به این معناست که ناتوی قوی و مصمم در غرب مسکو نمی‌خواهند. آستین با تاکید بر اینکه ایالات متحده برای اهداف جنگی به اوکراین نیرو اعزام نخواهد کرد، از اظهار نظر در مورد گزینه اعزام نیرو برای تخلیه شهروندان آمریکایی خودداری کرد.وی همچنین هشدار داد که نتیجه حمله روسیه به اوکراین به‌ویژه در مناطق شهری «فاجعه بار» خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری اوکراین از رهبران جهان خواست از اغراق کردن در خصوص احتمال وقوع جنگ میان این کشور و روسیه خودداری کنند.«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که رهبران جهان با اغراق کردن در خصوص احتمال وقوع جنگ میان اوکراین و روسیه، به هراس و وحشت در کشورش دامن و می‌زنند و اقتصاد کی‌یف را متزلزل می‌کنند. وی که در جمع خبرنگاران خارجی سخن می‌گفت، اظهار داشت که در جریان تماس‌های تلفنی خود با رهبران جهان مانند «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه این نکته را توضیح داده است که گرچه تهدید کرملین «قریب‌الوقوع و همیشگی» است، ولی اوکراینی‌ها از زمان حمله مسکو در سال  ۲۰۱۴ آموخته‌اند که با تهدید این کشور، زندگی کنند.

خبرگزاری فارس: سفیر چین در واشنگتن طی هشداری تند به آمریکا درخصوص حمایت از استقلال تایوان، گفت تداوم چنین سیاستی می‌تواند منجر به درگیری نظامی با این کشور شود. «کین گانگ» سفیر پکن در واشنگتن، مسئله تایوان را مهمترین وضعیت خطرناک بین چین و آمریکا توصیف کرد که ممکن است به خشونت منجر شود.گانگ در یک مصاحبه رادیویی گفت، اگر آمریکا به حمایت از استقلال تایوان ادامه دهد، ممکن است به درگیری نظامی بین واشنگتن و پکن ختم شود.

دویچه وله: چین با بازدید میشل باچله، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر از منطقه اویغورنشین در سین‌کیانگ موافقت کرد. باچله پس از المپیک پکن اجازه سفر به چین را خواهد داشت. پس از دو سال مذاکره، چین با سفر میشل باچله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل موافقت کرده است.

خبرگزاری مهر : رئیس رژیم صهیونیستی فردا یکشنبه به امارات سفر می کند. «محمد آل خاجه» سفیر امارات در تل آویو در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم فردا یکشنبه به امارات سفرخواهد کرد.قرار بود که این سفر در تاریخ ۹ ژانویه (۱۹ دی) انجام شود اما به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد.توافق عادی سازی روابط دو کشور عربی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق آبراهام» ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در کاخ سفید در حضور «بنیامین نتانیاهو» و «دونالد ترامپ» و وزرای خارجه امارات و بحرین امضا شد.

اسپوتنیک روسیه: مذاکرات وین از امروز به مدت یک هفته در حالی متوقف می‌شود که به اذعان گفت‌ وگو کنندگان، این دور از مذاکرات یک قدم دیگر به سمت پیشرفت حرکت کرده است. مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز جمعه با دیدار علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز و با برگزاری جلسات با نمایندگان سه کشور اروپایی پیگیری شد.

رادیو چین: دفتر مطبوعاتی اداره دفاع مرزی کمیته  امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد نمایندگان دو کشور  قرقیزستان و تاجیکستان پس از برگزاری رایزنی‌های مختلف بر سر آتش بس مرزی به توافق  رسیدند. در این توافقنامه قرار است دو طرف  نیروها و استقرار ادوات نظامی خود را به سایت‌های استقرار طولانی مدت منتقل کنند.  همچنین برای پیشگیری از درگیری‌ در مناطق مرزی، نیروهای مرزبانی دو کشور گشت‌های  مشترک انجام خواهند داد.7 بهمن، دو طرف در منطقه مورد مناقشه هم مرز با استان «باتکن» قرقیزستان و  تاجیکستان درگیر شدند که طی این مناقشه 11 سربازان قرقیزستان زخمی  شدند.

الکوثرفارسی: پسر دیکتاتور سابق لیبی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابتکارعملی را برای حل و فصل مسئله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور ارائه کرد. سیف‌الاسلام در این ابتکارعمل پیشنهاد کرده است که انتخابات ریاست جمهوری به تعویق بیفتد اما انتخابات پارلمانی بدون تاخیر و یا تعویق برگزار شود. قذافی در این باره گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی، کشور را از درگیری و اختلاف حفظ کرده و نقشه راه لیبیایی‌ها را نجات می‌دهد و همچنین به اراده ۲.۵ میلیون رای دهنده احترام می‌گذارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دولت آمریکا تصمیم دارد ۱۳۰ میلیون دلار از کمک‌های نظامی اختصاص داده شده به مصر را به دلیل عدم پایبندی قاهره به شروط حقوق بشر تعیین شده توسط واشنگتن متوقف کند. شبکه سی ان ان اعلام کرد که این اقدام نادر کاخ سفید علیه یک متحد نزدیک تنها چند روز قبل از ضرب الاجل ۳۰ ژانویه برای وزارت امور خارجه جهت اعلام برنامه‌های پولی انجام می‌شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  حمله به امارات باعث توقف عملیات نظامی این کشور در یمن شده است. یک منبع آگاه یمنی اعلام کرد، اقدام مزدوران اماراتی به بازآرایی نیرو‌ها و عقب کشیدن تیپ‌های نظامی از محور شبوه، به دستور امارات صورت گرفته است. این اقدام مزدوران اماراتی، یک عقب نشینی همراه با شکست علنی تلقی می‌شود.این منبع افزود: تصمیم مزدوران اماراتی برای عقب نشینی، پس از شکست آن‌ها و متحمل شدن خسارت‌ها و تلفات سنگین در مقابل نیرو‌های یمنی اتخاذ شده است. حمله به عمق خاک امارات و تهدید صنعا به تکرار این گونه حملات، امارات را به توقف عملیات نظامی این کشور در یمن مجبور کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *