جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رایزنی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و یونان و تقدیر از آتن برای مشارکت در تامین امنیت دریای سرخ

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی تلفنی با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود، از وی به خاطر مشارکت یونان در تامین امنیت دریای سرخ قدردانی کرده است.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه خبر داد که با کشف پیکر 51 شهید دیگر در شهر خان یونس، تعداد شهدای تفحص شده در بیمارستان الناصر و دیگر مناطق این شهر به 324 مورد رسید.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از امنیت غذایی در افغانستان تا نتایج مذاکرات روسیه و غرب

شورای راهبردی آنلاین-رصد: معنای اعلام خروج منظم از اوکراین توسط آمریکا، هراس آلمان از جنگ، هوش مصنوعی و اصول و عملکرد آن، انتخابات مجارستان، نابرابری در توزیع جهانی واکسن کرونا، گزینه‌های دشوار اروپا در خصوص نورداستریم 2 در صورت حمله روسیه به اوکراین، معماری امنیتی جدید اروپا و امنیت غذایی در افغانستان از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان با این اندیشکده‌ها نیست.

شورای روابط خارجی اروپا

وقتی سفارت آمریکا «خروج منظم» از اوکراین را اعلام می‌کند به چه معناست؟: اعلامیه‌های خروج دیپلماتیک دارای درجه‌بندی‌های مختلفی از کاهش محتاطانه تا تعطیلی کامل است. درک این تفاوت‌ها موضوعی مهم است.

اروپا: هیچ ابهامی درباره شکست وجود ندارد: روسیه جعبه ابزاری مملو از تکنیک و تاکتیک در اختیار دارد. اگر غرب نتواند هشیار باقی بماند، در خصوص اوکراین می‌بازد.

هراس فلج کننده آلمان از جنگ: آلمان اعتقاد دارد که روسیه خطرناک است اما می‌توان آن را محدود کرد. هفته‌های پیش رو نشان خواهد داد که این درست است یا خیر.

چتم هاوس

چرا نتیجه بازی پوتین نباید باخت-باخت باشد؟: با وجود استقرار نیروهای تهاجمی روسیه در اطراف مرز اوکراین، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه ادعا کرده است که روسیه قصد حمله ندارد. مطمئنا کرملین یک پیروزی بدون خونریزی را ترجیح می‌دهد.

«هوش مصنوعی مسئول» از اصول تا عملکرد: در چند سال اخیر، آمریکا و چند متحد پیشروی این کشور تعهدشان را به توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی برای امنیت ملی اعلام کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا پنج اصل را برای استفاده ایمن و اخلاقی از هوش مصنوعی در سال 2020 تصویب کرد و واحد نوآوری دفاعی آمریکا نیز مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های «هوش مصنوعی مسئول» را در پاییز 2021 منتشر کرد. در عین حال ناتو نیز اخیرا راهبردش برای توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را منتشر کرده است. وزارت دفاع انگلیس نیز به شکلی جدی در حال تدوین اصولی اخلاقی در این باره است.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

روابطی که تعهد می‌آورد: مشاوران غربی در اوکراین: روسیه ارتشی را در نزدیکی اوکراین جمع کرده است. بر اساس ارزیابی رسمی وزارت دفاع اوکراین که مرکز تحلیل سیاست اروپا آن را مشاهده کرده است، بیش از 126 هزار پرسنل نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین قرار دارند. در دریای سیاه 30 کشتی روسی حضور دارند. اما اوکراین تنها نیست. روابط میان اوکراین و غرب محکم است.

انتخابات مجارستان: اوربان زیر میکروسکوپ: اطمینان از این که انتخابات پارلمانی مجارستان در ماه آوریل آزاد و منصفانه باشد، برای جامعه ترانس‌آتلانتیک اهمیت حیاتی دارد.

بروکینگز

نابرابری واکسن: تضمین از قلم نیفتادن آفریقا: عرضه جهانی واکسن‌های کووید-19 تا به امروز نه فراگیر بوده و نه با برنامه‌ریزی خوبی انجام گرفته است: بسیاری از کشورها در حال تزریق دوزهای تقویت‌کننده هستند در حالی که باقی جهان در این رابطه بسیار عقب مانده‌اند. با وجود نیاز فوری به افزایش واکسیناسیون، آفریقا از عرضه جهانی واکسن، سهم اندکی داشته است.

کارنگی

قزاقستان بعد از بحران: بعد چه خواهد شد؟: بعید است سال‌های باقی‌مانده از ریاست جمهوری توکایف خالی از حادثه باشد. رئیس جمهور جدید قزاقستان هنوز قدرتش را تثبیت نکرده و اطرافش را با نخبگان معتمد پر نکرده است. مهم‌تر این که او نمی‌تواند بر وفاداری نیروهای امنیتی تکیه کند.

مذاکرات روسیه و غرب چه چیزی را روشن کرد؟: خواسته‌های مسکو از آمریکا و ناتو در واقع اهداف راهبردی سیاست روسیه در اروپا است. اگر روسیه نتواند با ابزارهای دیپلماتیک به آن‌ها برسد، برای رسیدن به آن به دیگر روش‌ها متوسل خواهد شد.

بلفر

ژئوپلیتیک ارز دیجیتال: وزارت خزانه داری، فدرال رزرو و کنگره آمریکا بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی، به عنوان یک ارز دیجیتال ملی و قانونی برای استفاده مصرف‌کنندگان را آغاز کرده‌اند. آنها بر مسائل سیاست داخلی متمرکز هستند و پیامدهای امنیت ملی ارز دیجیتال بانک مرکزی هنوز موضوع اصلی مورد بررسی سیاستگذاران آمریکایی نیست، اما این مسئله باید مورد توجه واقع شود.

پترسون

گزینه‌های دشوار اروپا در خصوص نورداستریم 2، در صورت حمله روسیه به اوکراین: در اروپا و آمریکا فشارهایی در حال افزایش برای ممانعت از انتقال گاز روسیه به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم 2 در صورت حمله روسیه به اوکراین وجود دارد. چنین اقدامی روسیه را از درآمد قابل توجه صادرات محروم می‌سازد و اروپا از واردات گاز مورد نیازش برای کاهش بحران کنونی انرژی صرفنظر خواهد کرد.

مرکز پژوهش سیاسی هند

هند باید به تایوان کمک کند: دهلی باید در برخورد با تایپه، اشتباهاتش را در زمانی که چین تبت را به سرزمین خود الحاق کرد، به یاد بیاورد. چین بعد از رفتن سراغ هنگ کنگ، بازنویسی ژئوپلیتیک دریای چین جنوبی و دست درازی به خطوط مرزی بوتان، حالا به سمت تایوان حرکت کرده است.

بنیاد پژوهشی آبزرور

نمایش شراکت راهبردی هند-امارات در جامووکشمیر: روابط نزدیک‌تر میان هند-امارات به اقتصاد جامو و کشمیر کمک می‌کند. بازدید فرماندار جامو و کشمیر از امارات در تاریخ 6 و 7 ژانویه فقط برای مراسم هفته جامو و کشمیر در پاویون هند در اکسپوی دوبی نبود. دیدارهای او با مقامات مهم تجاری و دولتی نقطه عطف مهمی در تلاش‌های دولت برای جذب سرمایه مستقیم خارجی و تقویت توسعه اقتصادی بود.

بحران به عنوان فرصت: حرکتی به سوی معماری امنیتی جدید اروپا؟: بازیگران دخیل در گفتگوی کنونی درباره بحران اوکراین نمی‌توانند از عهده تشدید این بحران برآیند اما از این فرصت برای بازسازی معماری امنیتی کنونی اروپا استفاده می‌کنند.

امنیت غذایی در افغانستان: افغانستان با توجه به افزایش ناامنی غذایی در پی پاندمی کرونا، خشکسالی و بحران، با یکی از بدترین بحران‌های انسانی روبرو شده است. در این کشور دیگر مسئله پاندمی مهم نیست بلکه نگرانی‌ها درباره غذا یا کمبود آن است.

موسسه امور بین‌الملل ژاپن

تقویت نیروی نظامی کره جنوبی می‌تواند نتیجه معکوس برای امنیت ملی داشته باشد: کره جنوبی در سپتامبر 2021 یک آزمایش موشکی بالستیک را با پرتاب موشک از زیردریایی جدید ساخت این کشور انجام داد. این موشک ظاهرا بر مبنای موشک‌های هیونمو-2 بی‌ساخته شده است که رئیس جمهور کره جنوبی به آن علاقمند است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *