جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟

درحالی‌که کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربی‌ها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخ‌ها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

ترکیه‌: غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است

تهران- ایرنا- نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه (به وقت محلی) در نشست شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، هشدار داد که نوار غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است.

نمایندگان کنگره آمریکا: اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند

تهران- ایرنا- گروهی از نماینده دموکرات کنگره آمریکا ادعای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بین‌المللی نیست را رد و تاکید کردند که (رژیم) اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین را نقض می‌کند.

لندن: اسرائیل باید دسترسی بدون مانع آنروا به شمال غزه را فراهم کند

تهران- ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در جریان نشست روز چهارشنبه (به وقت محلی) شورای امنیت درباره تحولات غرب آسیا و فلسطین، گفت: لندن آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را به رسمیت می‌شناسد و (رژیم) اسرائیل باید دسترسی بدون مانع این سازمان به شمال غزه را فراهم کند.

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل

تصاویری از حمله ترکیبی موشک های هدایت شونده الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اطلاعات تیپ ۱۴۶ ارتش اسرائیل در عرب عرامشه در شمال فلسطین اشغالی را مشاهده می‌کنید. در این عملیات ابتدا رزمندگان مقاومت یک پهپاد شناسائی را بر روی هدف ارسال نموده و آن را شناسائی می‌کنند و پهپاد بدون هیچ آسیبی دور از چشم رادار ها به سلامت داخل لبنان بر می‌گردد. منبع: اخرین خبر

Loading

روابط چین و فنلاند در راستای ایجاد جاده ابریشم قطبی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: طبق پیش‌بینی‌ها ممکن است تا سال 2030 قطب شمال در طول تابستان فاقد یخ قابل‌توجهی باشد. این چالش بزرگ زیست‌محیطی می‌تواند مسیرهای تجاری را برای ترانزیت بین‌المللی مهیا نماید، فرصتی که چین با توسعه پروژه‌های دریایی در راستای ایجاد جاده ابریشم قطبی آن را پیگیری می‌کند. مریم وریج کاظمی - پژوهشگر مسائل ژئوپلیتیک

اگرچه عبور از آب‌های قطبی صرفاً با مدرن‌ترین کشتی‌های یخ‌شکن ممکن خواهد بود، اما کاهش زمان و امنیت مسیر حمل‌ونقل موضوعی است که چین بر روی آن تأکید دارد. در این راستا و به‌طور آزمایشی در سپتامبر 2010، کشتی بارنتس نوردیک به‌عنوان اولین کشتی تجاری با محموله سنگ‌آهن مستقیماً با گذشتن از مسیر جاده ابریشم قطبی از طریق بندر کرکنس نروژ و تنگه برینگ به لیانیونگانگ چین رفت. البته باید توجه داشت اکثر مسیرهای قطب شمال دارای زیرساخت‌های ضعیف هستند که برای استفاده از آن باید هزینه زیادی صرف شود.

چین علاقه‌مند به توسعه ابتکار کمربند-جاده خود در مسیر قطبی است. ازاین‌رو در سال 2017، اولین کشتی تحقیقاتی چین در سه مسیر اصلی حمل‌ونقل قطب شمال یعنی گذرگاه شمال غربی، گذرگاه شمال شرقی و مسیر قطبی حرکت کرد. همچنین در 2018، موسسه سنجش‌ازدور چین توافق‌نامه‌ای را با مرکز فضایی قطب شمال فنلاند برای ایجاد یک مرکز نظارت و تحقیق بر روی منطقه قطبی امضاء کرد. این مرکز که در شهر سودانکلیا واقع در شمال فنلاند قرار گرفته است داده‌های ماهواره را جمع‌آوری و پردازش می‌کند و به اشتراک می‌گذارد و بستر پژوهشی بین‌المللی را برای پشتیبانی از تحقیقات آب و هوایی، نظارت بر محیط‌زیست و ناوبری قطب شمال فراهم می‌آورد.

این مرکز ضمن اینکه به طرح جاده ابریشم دیجیتال چین (منظومه ماهواره‌ای بیدو) که هدف آن ایجاد یک سیستم اطلاعات مکانی برای مناطق تحت پوشش طرح کمربند – جاده است کمک خواهد کرد، می‌تواند پشتوانه مؤثری برای ارتقای پروژه‌های آکادمی علوم چین باشد که هدف آن شناخت بیشتر تغییرات اقلیمی است.

از سوی دیگر، بازسازی بندر کرکنس و ساخت راه‌آهن در رووانیمی فنلاند و یک مرکز تدارکات هوایی در هلسینکی که به تونل پیشنهادی هلسینکی-تالین متصل است، در دستور کار قرار دارد چراکه در مسیر جاده ابریشم قطبی، شهر رووانیمی به بندر کرکنس متصل می‌شود.

در این راستا کشتی‌ها می‌توانند در بندر کرکنس، جایی که محموله‌ها به خطوط راه‌آهن می‌رسند وارد شوند و از طریق آن از هلسینکی به سمت جنوب بروند و سپس از طریق تونل هلسینکی-تالین به استونی و در نهایت به اروپای مرکزی انتقال یابند. بدین ترتیب شرکت‌های بزرگ چینی ازجمله علی‌بابا، هوآوی و… با همتایان استونیایی خود در مورد تونل پیشنهادی هلسینکی-تالین مذاکراتی داشتند تا امکان آماده ساختن استونی به‌عنوان مرکز تبادلات کالاهای چینی فراهم شود، همچنین به‌منظور ساخت بزرگ‌ترین پارک علمی در استونی (همچنین منطقه بالتیک) توافق‌نامه همکاری امضاء شد.

در فوریه 2018، گزارش نهایی امکان‌سنجی مسیر حمل‌ونقل هلسینکی-تالین که تونل 103 کیلومتری آدا که فنلاند را به استونی از طریق خلیج فنلاند متصل می‌کند و طولانی‌ترین تونل زیردریایی در جهان (با عمق 250 متر زیر دریا) است، منتشر شد و با جزئیات فنی پیشنهاد شده و با هزینه 20-13 میلیارد یورویی، شامل دو جزیره مصنوعی بزرگ به‌زودی عملیاتی می‌شود.

این تونل موازی با مسیر هوایی برنامه‌ریزی‌شده است که از طریق آن می‌توان با مناطق دیگر فنلاند، سوئد و شمال روسیه ارتباط برقرار کرد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد در آینده، هلسینکی به مرکز هوایی کریدور قطب شمال تبدیل شود. همچنین وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین- یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی چین- در حال همکاری با شرکای فنلاندی، روسی، ژاپنی و نروژی است تا اتصال کابل دریایی فیبر نوری را در منطقه به سرانجام برسانند.

برای چین کریدور قطب شمال یک فرصت فوق‌العاده برای همکاری در چارچوب جاده ابریشم قطبی است. بدیهی است ایجاد و احداث زیرساخت‌های کریدور قطب شمال که بسیار به جاده ابریشم قطبی مرتبط است، باعث تسهیل ارتباط بین کشورهای شرق آسیا و قطب شمال و کمک به منطقه بالتیک و بازار اروپای مرکزی شود. به نظر می‌رسد ازآنجاکه کریدور قطب شمال مجموعه عظیمی از پروژه‌های پرهزینه است، سرمایه‌گذاری چینی‌ها مورد استقبال کشورهای منطقه قطب شمال قرار گیرد، چراکه برخی از شرکت‌های چینی دعوت‌نامه‌های را برای بحث در مورد امکان مشارکت در این پروژه‌ها دریافت کرده‌اند و بروشور به زبان چینی تهیه شد.

در همین حال، طی دهه گذشته سفر هوایی از چین به فنلاند رشد چشمگیری داشته است. قبل از پاندمی کووید 19 شرکت هوایی فن ایر با 38 پرواز هفتگی به 7 شهر چین مسافر جابه‌جا می‌کرد. قابل‌توجه است که مسافرانی که با پروازهای برنامه‌ریزی‌شده از هلسینکی به چین سفر کردند 5 درصد از کل مسافران بین‌المللی را تشکیل می‌دادند ازاین‌رو چین هشتمین مقصد محبوب فنلاندی‌ها بود. بین سال‌های 2016 و 2017، تعداد بازدیدکنندگان چینی 63 درصد افزایش یافت. اقامت چینی‌ها در فنلاند از 98100 نفر در سال 2007 به 361،800 نفر در سال 2017 رسید. گردشگران چینی در سال 2017، 335 میلیون یورو در فنلاند هزینه کردند که 49 درصد افزایش نسبت به سال 2016 داشت یعنی 600 یورو برای هر بازدیدکننده. البته با شیوع پاندمی کووید 19 در اواخر سال 2019 این میزان کاهش محسوسی داشته است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد چین با ایجاد جاده ابریشم قطبی و گسترش روابط و همکاری با کشورهای منطقه قطبی ازجمله فنلاند به دنبال اهداف زیر باشد:

  • حفظ ثبات و کسب امتیاز استراتژیک از قدرت‌های رقیب با توسعه اقتصادی-اجتماعی؛
  • تنظیم وحدت بین‌قاره‌ای در جهت عدم تضعیف سیستم پایدار تجارت و ارتقاء سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی-تجاری با بهره‌گیری از روابط و پیمان‌های چندجانبه؛
  • پیشبرد یک الگوی حکمرانی متناسب با عوامل ژئوپلیتیکی کشورهای مشارکت‌کننده در پروژه‌های اقتصادی-تجاری منطقه قطبی به نفع منافع فرامنطقه‌ای چین؛
  • سیاست‌های توازن قوا و بازدارندگی نظامی به جهت نفوذ سیاسی- امنیتی در منطقه قطبی و در نهایت شمال اروپا.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *