جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

این بار ترامپ خواب‌آلود سوژه شد!

ظاهرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان محاکمه‌اش در دادگاه نیویورک خوابش برده و همین سوژه‌ای شده برای دموکرات‌ها برای تلافی طعنه‌هایی که پیشتر ترامپ علیه«جو بایدن» زده است.

ادعای تازه سنتکام درباره موشک‌های ایرانی/ از اسراییل حمایت می‌کنیم

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا با مطرح کردن ادعایی درباره منهدم کردن موشک‌ها و پهپادهایی که طی روزهای شنبه و یک‌شنبه از سوی ایران و مناطق تحت کنترل انصارالله یمن به سمت اراضی اشغالی شلیک شده بود، از آنچه «حق اسراییل برای دفاع از خود» در قبال ایران خوانده شده، حمایت خود را اعلام کرد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading
نگاه منفعت طلبانه ترامپ به آسیا

سیاست جدید اقتصادی آمریکا در آسیا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آمریکا در هفته های اخیر با اصلاحاتی در سیاست خارجی خود در دو بخش نظامی و اقتصادی ، درپی حضور فعالتری در آسیاست، رویکردی که با اظهارات و اقدامات اولیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در قبال این منطقه مهم جهان تغییری محسوس پیدا کرده است.

** شبه جزیره کره و رویکرد نظامی آمریکا 

دونالد ترامپ پس از چند ماه حضور در کاخ سفید سرانجام سکوت خود را در قبال آزمایش های موشکی کره شمالی با واکنش های تندی شکست، به گونه ای که پس از دو آزمایش اخیر موشکی کره شمالی و تهدید متحدان آمریکا در آسیا، وی در اظهاراتی جدید از تصمیم آمریکا برای مقابله کامل آمریکا با پیونگ یانگ حتی با ورود به مرحله نظامی خبر داد.
کره شمالی روز 16 فروردین ماه جاری یک فروند موشک بالستیک و 12 اسفند ماه سال 95 به طور همزمان 4 فروند موشک بالستیک با بردهای مختلف به سمت دریای ژاپن شلیک کرد.
آمریکا در نخستین واکنش علیه پیونگ یانگ چین را هدف قرار داد. در واقع منازعه دیپلماتیک آمریکا با کره شمالی پس از سفر شی جین پینگ به آمریکا و درخواست ترامپ از همتای چینی خود برای اعمال نفوذ پکن بر کره شمالی و جلوگیری از تکرار آزمایش های موشکی پیونگ یانگ ظاهرا پیش زمینه ای برای شروع یک پروژه نظامی آمریکا در منطقه بود.
همزمان با این گفت و گوها ناو غول پیکر «یو.اس.اس کارل وینسون» و چند ناو هدایت کننده موشک نیز به دستور ترامپ به آبهای همجوار کره شمالی به ویژه فیلیپین گسیل شدند.
استرالیا یکی از هم پیمانان اصلی آمریکا در منطقه نیز با قرارداد نظامی که بستر آن در سال های قبل آماده شده بود، حضور نظامی 2500 تفنگدارآمریکایی درمنطقه داروین این کشور و آبهای منطقه را فراهم ساخت.
سیدنی و واشنگتن در سال 1393 توافقنامه نظامی دوجانبه 25 ساله ای را امضاء کردند که مجوز گسترش حضور نظامیان آمریکایی در بیش ازدو دهه و نیم آینده در استرالیا و منطقه اقیانوس آرام را فراهم می کرد.
پس از افزایش تنش میان آمریکا و کره شمالی ، نخستین گروه از این نظامیان هفته گذشته در قالب یک هزار و 250 نیروی نظامی و تفنگدار دریایی وارد استرالیا شدند که قرار است این تعداد تا پایان سال به 2 هزار و 500 نفر برسد.
علاوه بر نیروهای نظامی ، آمریکا اعلام کرد که تجهیزات گسترده نظامی پیشرفته ای را نیز در حوضه های آبی منطقه مورد استفاده قرار می دهد. بکارگیری 13 هواپیمای نظامی آمریکا، از جمله هواپیمای تیلت روتور، بالگردهای سوپر کبرا و بالگردهای مدل ‘هیویی’ و سه چهار هواپیمایی که پیشتر در داروین مستقر بودند، از جمله این تجهیزات هستند.
آمریکا سال 2011 توافق نظامی با استرالیا برای اعزام ناو های جنگی، جنگنده ها و دو هزار 500 تفنگدار دریایی به شهر داروین استرالیا، در نزدیکی چین را امضا کرد و از آن به عنوان نخستین اقدام کاخ سفید برای گسترش نظامی در منطقه اقیانوس آرام بعد از جنگ ویتنام یاد شد.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیزدر سفر اخیر خود به آسیا پس از دیدار با نخست وزیر استرالیا، گفت در صورتی که چین، کره شمالی را مجبور به دست برداشتن از برنامه سلاح هسته ای نکند، دولت ‘ترامپ’ و متحدانش کره شمالی را به این کار وا می دارند.

**رویکرد اقتصادی
دو اتحادیه اقتصادی آسه آن و اپک با جمعیتی حدود یک میلیارد نفر ظرفیت های بسیار بالای اقتصادی را برای تحرک اقتصاد نوین آمریکا داراست. اقتصادی که استفاده از پتانسیل های اقتصادی جهان برای توسعه را یکی از شاخص های اصلی خود اعلام کرده است.
اگرچه ترامپ در نخستین حرکت اقتصادی خود قرارداد تی پی پی را که میان واشنگتن و 11 کشور حوزه اقیانوس آرام منعقد شده بوود لغو کرد، اما گام های جدید دولت ترامپ حاکی از این است که ترامپ در رویکردی جدید در پی بازتعریف حضور اقتصادی آمریکا در بزرگترین بازار اقتصادی دنیاست.
نخستین سفر آسیایی مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به سه کشور اندونزی، فیلیپین و استرالیا در روزهای اخیر و اعلام وی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشوردر ماه نوامبر 2017 برای در اجلاس سران آسه آن و اپک شرکت می کند،درواقع بیانگر این واقعیت است که ترامپ به رغم همه دافعه اش نسبت به قدرت اصلی اقتصادی آسیا (چین) ، درصدد است تا حضور اقتصادی اش را در حیات خلوت پکن افزایش دهد.
ناظران این عرصه می گویند: اظهارات و اقدامات ترامپ در سه ماه اول فعالیتش همواره بر نوعی عدم اعتماد بر چند جانبه گرایی بوده است. لغو امضای تی پی پی ، اظهارات پرسر و صدا علیه ناتو و فعالیت های اقتصادی چین و اما برنامه های جدید دولت ترامپ ، شاید شروع تازه ای از تغییر رفتارهای ترامپ در این زمینه باشد.
در آسیا امسال 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا’ آسه آن’ پنجاهمین سالگرد تاسیس این باشگاه اقتصادی را در ماه نوامبر جشن می گیرند.
این اتحادیه در واقع سنگ بنای همگرایی اقتصادی در آسیا محسوب می شود .بسیاری از نهادهای آسیایی دیگر از این باشگاه منطقه ای باهدف حفظ و تقویت صلح و آرامش در منطقه الگو برداری کرده اند.
«آ سه آن» که مجموعه ای از 9 کشور کوچک مالزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار (برمه) ، کامبوج و کشور بزرگ اندونزی است با چهار میلیون و 500 هزار کیلومتر ، حدود 5000 میلیون نفر جمعیت دارد و بازاری بسیار کلان برای تاجران آمریکایی در زمینه های مختلف اقتصادی محسوب می شود.
نینا هاچیگیان ، سفیر آمریکا در اتحادیه اقتصادی آسه آن در سال های 2014 – 17 منطقه آسه آن را برای اقتصاد آمریکا ضرورتی می داند که دولت ترامپ به رغم همه رویکردهای متعارض، قادر به چشم بستن بر روی آن نیست.
وی در گزارش اخیر خود 21 آوریل / جمعه اول اردیبهشت/ در فارین پالیسی نوشت: ‘آسه آن در واقع به عنوان چهارمین بازار کالاهای صادراتی آمریکا در جهان محسوب می شود .این منطقه تاکنون عامل ایجاد 500 میلیون شغل و ظرفیت های اشتغال برای تاجران و فعالان اقتصادی آمریکا بسیار موثر بوده است. از سوی دیگر برخی کشورهای این منطقه مانند ویتنام نیز حتی ذائقه مصرف خود را با محصولات شرکت های آمریکایی وفق داده اند .
وی مزیت های دیگری را نیز برای حضور بیشتری شرکت های آمریکا مطرح می کند : اعضای آسه آن به طور فزاینده ای علیه تهدیدهای فراملی که آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند جنگجویان تروریست خارجی که از عراق و سوریه بازگشتند، مساله قاچاق انسان و ماهیگیری غیرقانونی، هماهنگ عمل می کنند. علاوه بر این مزیت هایی مانند همکاری های عملی اعضای آسه آن برای گفت وگو به جای جنگ علیه یکدیگر و برخورداری از استاندارهای اقتصادی مشترک، اینکه دو کشور تایلند و فیلیپین نیز پیمان همکاری با واشنگتن دارند، وجود دارد.
‘اتحادیه آسه آن همچنین یک محور توافق در آسیا محسوب می شود. این انجمن آسیایی هر ساله تعداد زیادی اجلاس با رهبران و مسئولان عالی رتبه هفت شریک مهم خود، استرالیا، چین، هند، نیوزیلند، روسیه،کره جنوبی و آمریکا برای ایجاد تفاهم در موضوعات مهم سیاسی و امنیتی مانند برنامه هسته ای کره شمالی و مسائل دریای چین جنوبی برگزار می کند. ‘
کارشناسان حوزه روابط بین الملل همچنین آسه آن را یک مجمع حیاتی در احیای قوانین بین الملل می دانند. این اتحادیه به استناد حقوق بین الملل تاکنون به عنوان مرکز فشاری علیه چین درمساله دریای چین جنوبی عمل کرده است . از سوی دیگر اگرنه همه اعضای آسه آن اما بسیاری از آنها خواستار دخالت بیشتر آمریکا در این موضوع هستند.
به هر صورت آمریکا در چهار دهه اخیر همواره در یک رویکرد ثابت با اعضای آسه آن روابط دوجانبه و چند جانبه را در قالب پیمان های اقتصادی و فرهنگی مورد پیگیری قرار داده است.
اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا برخلاف پیشینیان خود، در نخستین اقدامات پیمان تجاری مشترک 11 کشور حوزه اقیانوس آرام را به صورت یکطرفه لغو کرد که این اقدام نوعی جهت گیری اقتصادی آمریکا در این منطقه محسوب شد.
بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در وزارت خارجه و سایر نهادها ومراکز تحقیقاتی و رسانه های آمریکا به مخالفت با رویکرد ترامپ پرداختند و به ویژه بر ظرفیت های آسه آن به عنوان نوشدارویی برای اقتصاد جویای اشتغال آمریکا در دوره ترامپ تاکید کردند.
‘هاچیگیان’ سفیر آمریکا در اتحادیه آسه آن در سال های 2014 تا 2017 در انتقاد از اظهارات ترامپ مبنی براینکه آمریکا به جای قراردادهای جمعی اقدام به انعقاد قراردادهای دوجانبه در آسیا می کند، گفت: در آسیا تلاشها و یا قراردادهای دو جانبه تجاری و امنیتی برای توسعه همکاری ها کافی نیست. چین با علم به این موضوع در زمینه های مختلف با اعضای آسه آن و دیگر کشورهای آسیایی قراردادهای متعدد و متنوع دو و چند جانبه را پیگیری کرده است.
وی از ایجاد بانک توسعه آسیایی ، پیگیری ایجاد مسیر دریایی جاده ابریشم و سیاست یک کمربند و یک جاده به عنوان نمونه ای از سیاست گذاری های موثر چین که در دهه اخیر منجربه توفیق بسیار زیاد اقتصادی برای این کشور شده ، نام برد.
این تحلیلگر ارشد اقتصاد آسیایی واشنگتن معقتد است: آمریکا باید از بستر موجود در آسه آن که از یکسو چین را به عنوان شریک اصلی خود می خواهد و از سوی دیگر خواستار تعامل با آمریکا بیش از هند ، ژاپن و یا دیگر کشورهای آسیایی است، استقبال کند.
شاید این گونه انتقادها و رایزنی ها در محافل آمریکایی بوده که مایک پنس در سفر اخیر خود به چند کشور آسیا اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در14نوامبر سال جاری برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس آسه آن در اجلاس سران این اتحادیه درفیلیپین و همچنین در اجلاس سران همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) در ویتنام شرکت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *