جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ سفر رئیس سیا به اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین در بحبوحه تنش‌ها با روسیه، افزایش کمک های نظامی واشنگتن به اوکراین، هشدار کاخ سفید درخصوص حمله روسیه به اوکراین، رایزنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره اوکراین، رزمایش دریایی مشترک روسیه، ایران و چین، پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری در صورت ادامه روند کُند مذاکرات هسته‌ای وین، گفت‌وگوی الجحرف و بورل درباره برجام، درخواست امارات برای برگزاری نشست شورای امنیت، درخواست  طالبان از کشورهای اسلامی برای شناسایی خود،کمک امنیتی  ترکیه به قطر، رکوردشکنی آلمان در فروش تسلیحات، تکاپوی عربستان سعودی برای خرید سامانه پدافند هوایی چینی، احتمال سفر رئیس  اسرائیل به ترکیه، تحریم سه فعال اقتصادی مرتبط با حزب‌الله از سوی آمریکا، آغاز چرخه دوم برنامه موشکی کره شمالی، درخواست چین از گروه 77 برای تقویت اتحاد و همکاری و خروج صلح بانان روس از قزاقستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: «ویلیام بِرنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در بحبوحه تنش‌های روسیه و غرب، بدون سروصدا به اوکراین سفر کرده است.به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو فرد مطلع، برنز هفته گذشته به اوکراین سفر داشته و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز دیدار کرده است.این شبکه آمریکایی نوشت، رئیس سیا در این سفر «با همتایان اطلاعاتی خود درباره نگرانی‌های موجود بر سر حمله روسیه به اوکراین رایزنی کرد».

العالم فارسی: یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت در صورتی که تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف افزایش یابد، واشنگتن تسلیحات بیشتری به اوکراین خواهد داد. این مقام آمریکایی اضافه کرد: «همانطور که می‌دانیم ما سال گذشته بیش از هر سال دیگری از 2014 تا کنون، کمک‌های امنیتی به اوکراین دادیم و من می‌توانم به شما اطمینان دهم که انتقال تسلیحات به اوکراین ادامه خواهد یافت و تسلیحات بیشتری برای هفته‌های آینده برنامه ریزی شده است».وی افزود: «اگر روسیه اوکراین را مورد تهاجم قرار دهد، ما تجهیزات دفاعی بیشتری به اوکراینی‌ها خواهیم داد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی کاخ سفید با طرح این ادعا که روسیه ممکن است “هر لحظه‌” به اوکراین حمله کند، بر فوریت این تهدید در صورتی که مسکو تصمیم به حمله بگیرد، تاکید کرد.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: نظر ما این است که این وضعیت بسیار خطرناکی است. ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که هر لحظه‌ای ممکن است روسیه به اوکراین حمله کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است جمعه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ژنو ملاقات کند و بحث بر سر اقدامات روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و درخواست‌های امنیتی آن در کانون توجه قرار دارد.

آناتولی  ترکیه:  وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه درباره اوکراین گفت‌وگو کردند.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره افزایش حضور نظامی این کشور در مرز اوکراین گفت‌وگو کرد.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای درباره این مکالمه اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ ناشی از حضور نظامی بسیار نگران‌کننده روسیه در داخل و اطراف خاک اوکراین و تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.

اسپوتنیک روسیه: روسیه، ایران و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار خواهند کرد. ناوگان اقیانوس آرام روسیه اعلام کرد که روسیه، ایران و چین رزمایش دریایی مشترک برگزار می کنند. پیش از این لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران گفته بود که روسیه، ایران و چین اواخر سال 2021-اوایل 2022 رزمایش دریایی مشترک CHIRU در محدوده خلیج فارس برگزار خواهند کرد.

یورونیوز: قیمت جهانی نفت در حالی با عبور از مرز ۸۸ دلار در جریان معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در بیش از هفت سال گذشته رسید که مطابق تازه‌ترین پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با ادامه رونق جهانی اقتصاد و افزایش تقاضا و نیز عدم حصول توافق فوری در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، این نرخ تا ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد.کارشناسان انتشار خبر حمله پهپادی حوثی‌های یمن به ابوظبی را یکی از دلایل رشد قیمت نفت به جهت افزایش نگرانی‌ها از ثبات عرضه نفت از خاورمیانه می‌دانند.

خبرگزاری ایلنا: «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در گفت‌وگو با «جوسپ بوررل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تکرار برخی زیاده‌خواهی‌ها، خواستار گنجانده‌ شدن مسائل منطقه‌ای در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران شد.وی به بوررل گفت که شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار توافق هسته‌ای با ایران به نوعی است که ثبات منطقه را تضمین کند.

خبرگزاری ایرنا:  امارات متحده عربی در پی پاسخ یمن به مداخله ها و تجاوزگری این کشور، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد. امارات در نامه خود به کشور نروژ که اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، پاسخ یمن به مداخله و تجاوزگری خود را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند و از این شورا خواست که قاطعانه و صریح، این حمله انصار الله یمن را محکوم کند.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر طالبان در بیانیه ای رسمی از ارگ ریاست جمهوری افغانستان ضمن اشاره به برقرای امنیت و پایان فساد، از کشورهای دنیا و به ویژه کشورهای اسلامی خواست تا این گروه را به رسمیت بشناسند. «ملا محمدحسن آخوند» که در مراسم افتتاحیه کنفرانس اقتصادی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری این کشور در کابل صحبت می‌کرد، در این باره گفت: از تمام کشورها، به ویژه کشورهای اسلامی می خواهیم که استقلال (رای) خود را ثابت کرده و بدون درنظر گرفتن دیگران، امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسند.

الکوثرفارسی: وزیر کشور ترکیه از اعزام سه هزار و ۲۵۰ نیروی امنیتی کشورش به قطر برای کمک به تامین امنیت مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد. «سلیمان صویلو»  در جریان مراسمی در شهر ساحلی آنتالیا در جنوب ترکیه برگزار شد، اظهار داشت که کشورش قطری‌ها را برای تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ آموزش داده است. وی افزود: در طول این رویداد (جام جهانی) سه هزار نیروی امنیتی ترکیه همراه با ۱۰۰ نفر از نیروهای یگان ویژه، ۵۰ سگ بمب‌یاب به همراه مربیانشان، ۵۰ کارشناس خنثی‌سازی بمب و کارشناسان دیگر  مستقر خواهند شد.

خبرگزاری صدا و سیما: دولت آلمان در سال 2021 از همه سالهای قبل از آن بیشتر سلاح فروخته است.  دولت آلمان در سال گذشته و در زمان صدارت آنگلا مرکل ۹.۳۵ میلیارد یورو تسلیحات فروخت و این سیاست در دولت جدید نیز ادامه یافته است.دولت جدید آلمان که از ۸ دسامبر / ۱۷ آذر گذشته بر سر کار آمده است نیز در سه هفته نخست کار خود ۳۰۹ میلیون یورو مجوز سلاح صادر کرده است.

خبرگزاری تسنیم:  عربستان سعودی در پی حملات مستمر موشکی و پهپادی یمن، به دنبال خرید سامانه‌ پدافند هوایی جدید در چین است. بر اساس گزارش منابع مطبوعاتی، نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی پس از دستیابی به سامانه راداری سه بعدی TWA چین، به دنبال دستیابی به سامانه‌ پدافند هوایی HQ-17AE است.«دیفنس عربیک»  نوشت: کشور چین اعلام کرده که سامانه موشکی پدافند هوایی HQ-17AE آماده صادرات است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از احتمال سفر اسحاق هرتسوگ رئیس اسرائیل به ترکیه خبر داد.اردوغان روز گذشته طی سخنانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی با الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در رابطه با احتمال همکاری با اسرائیل در شرق دریای مدیترانه گفت:” با جناب آقای هرتسوگ مذاکراتی داریم. ممکن است سفری به ترکیه مورد بحث باشد. نخست وزیر اسرائیل در این زمینه نقطه نظرات مثبتی دارد. هدفمان رسیدن به نقطه‌ای با رویکرد مثبت است.

دویچه وله: وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شهروند لبنانی مرتبط با حزب‌الله و شرکت متعلق به آنها را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این وزارت‌خانه می‌گوید حزب‌الله که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود عامل بی‌ثباتی و بحران لبنان است.

ان. اچ.کی ژاپن: یک کارشناس نظامی ژاپن می گوید که به نظر می رسد برنامه موشکی کره شمالی با شلیک آزمایشی روز دوشنبه تحت عنوان موشک های هدایت شونده تاکتیکی وارد « چرخه دوم » خود شده باشد. بنا به مقاله ای در روزنامه حزب حاکم کارگران کره شمالی، رودونگ سینمون، پرتاب آزمایشی موشک های هدایت شونده تاکتیکی این کشور در روز دوشنبه مطابق با طرح تهیه شده توسط آکادمی علوم دفاع ملی و سایر موسسات انجام شد.

رادیو چین: دای بینگ، معاون نماینده دایمی چین در سازمان ملل در نشست سطح سفرای “گروه 77 و چین” سخنرانی ایراد کرد و خواست تا گروه 77 با تقویت اتحاد و همکاری با هم صدایی بلند و متفقی در سازمان ملل داشته باشند.معاون نماینده دایمی چین در سازمان ملل اظهار داشت: اکنون مدیریت جهانی تغییرات عمیقی را تجربه می کند؛ روند یک جانبه گرایی و حمایت گرایی نیز احیا می شود؛ احیای اقتصاد جهان نامتعادل است و همه گیری کرونا هنوز هم در سراسر جهان گسترش می یابد و همه کشورهای جهان به دنبال راه هایی برای مقابله با آن هستند.

ایران پرس:  با وجود طرح اتهام های دولت های غربی به رهبری آمریکا و جریان ترک گرایی به رهبری ترکیه، سرانجام نیروهای نظامی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به رهبری روسیه از قزاقستان خارج شدند.درپی اعتراضات مردمی و خارج شدن کنترل اوضاع ازدست دولت نورسلطان، “قاسم ژامرت تاکایف” رئیس جمهوری قزاقستان از سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به منظور برقراری آرامش در این کشور، درخواست کمک کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *