أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

 رسانه‌ها؛ بازگشت آرامش و ثبات به قزاقستان و…

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: خروج نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی از قزاقستان، توافق ترکیه و ارمنستان بر ادامه مذاکرات عادی‌سازی روابط، استقبال اتحادیه اروپا از مذاکرات دیپلماتیک ترکیه و ارمنستان،حمله سایبری به اوکراین، اتهام دوباره آمریکا به روسیه در خصوص حمله به اوکراین، تهدید ارسال پرونده اوکراین به شورای امنیت از سوی آمریکا، ابراز خوش بینی بورل از دسترسی به توافق ظرف چند هفته، خیز برلوسکنی برای ریاست جمهوری ایتالیا، موافقت آمریکا با فروش تجهیزات پهپادی به فرانسه، برگزاری نشست آینده اتحادیه اروپا و چین، برگزاری دور جدید گفتگوهای راهبردی چین و فرانسه، سفر نماینده آمریکا در امور شاخ آفریقا به عربستان، سودان و اتیوپی، تصویب اولین بودجه طالبان برای سه ماه آینده، تظاهرات علیه نفتالی بنت در قدس اشغالی، حمله توپخانه‌ای سنگین ترکیه به شمال سوریه،  قصد نخست وزیر روسیه برای سفر به ژاپن و کشته شدن دستکم 108 نفر در حملات ارتش اتیوپی به منطقه تیگرای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی قزاقستان را ترک کردند. نیروهای حافظ صلح سه کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با 4 فروند هواپیمای ترابری نظامی نیروهای هوافضایی روسیه کشور قزاقستان را ترک کردند.نظامیان ارمنستان با 3 فروند هواپیما و تاجیکان با یک فروند هواپیما  قزاقستان را به مقصد کشورهای خود ترک کردند. در عملیات حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان نیروهای حافظ صلح روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان شرکت و از تاسیسات مهم استراتژیک این کشور حفاظت کردند.

آناتولی  ترکیه:  نمایندگان ویژه ترکیه و ارمنستان برای عادی‌سازی روابط، بر سر ادامه گفت‌وگوها به توافق رسیدند.وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در اولین نشست مذاکرات عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان، طرفین توافق کردند که مذاکرات را بدون پیش شرط برای عادی سازی کامل ادامه دهند.در بیانیه مذکور آمده است: در این نشست سردار کیلیچ و روبین روبینیان، نمایندگان ویژه ترکیه و ارمنستان اولین نشست خود را در شهر مسکو، پایتخت روسیه در یک فضای مثبت و سازنده برگزار کردند.براساس این بیانیه طرفین توافق کردند که مذاکرات را با هدف عادی سازی کامل بدون پیش شرط ادامه دهند. مکان و تاریخ دومین نشست طرفین نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا:  اتحادیه اروپا از مذاکرات دیپلماتیک ترکیه و ارمنستان که در مسکو برگزار شد، استقبال کرد.دو طرف در این نشست که در مسکو برگزار شد، در خصوص حل و فصل اختلاف‌های طولانی بر سر مسأله کشتار جمعی ارامنه در ترکیه عثمانی گفت‌‌وگو کردند.این دو کشور از ۳۰ سال پیش و زمان استقلال ارمنستان از اتحاد جماهیر شوروی، روابط دیپلماتیک نداشته‌اند.پیش از نشست مسکو، دولت ترکیه با اجازه پرواز از ایروان به استانبول موافقت کرد.

یورونیوز: پایگاه‌های اینترنتی دولت اوکراین با پیامی هشدارآمیز به شهروندان این کشور مورد حمله سایبری قرار گرفت.این حمله سایبری در حالی انجام شد که تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی بر سر اوکراین افزایش یافته است. روسیه روز جمعه تصاویری از اعزام تعداد بیشتری از نظامیان این کشور به مرز با اوکراین و رزمایش آنها در این منطقه منتشر کرد.تخمین زده می‌شود که حدود یکصد هزار نظامی روسیه در مرز این کشور با اوکراین صف‌آرایی کرده‌اند. آمریکا روسیه را به تدارک حمله به اوکراین متهم کرده است اما مسکو این ادعا را رد می‌کند.

دویچه وله: سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد روسیه گروهی را برای انجام “اقدامات خرابکارانه” در شرق اوکراین مستقر کرده است. آمریکا می‌گوید روسیه پیشتر از همین تاکتیک برای الحاق کریمه استفاده کرده بود. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت واشنگتن به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد روسیه گروهی را برای انجام عملیات خرابکارانه در شرق اوکراین مستقر کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا به روسیه هشدار داد: پرونده اوکراین را به شورای امنیت می‌بریم. دو مقام آمریکایی گفتند که اگر روسیه بخواهد بحران اوکراین را تشدید کند، ایالات متحده به شورای امنیت مراجعه خواهد کرد. یکی از این مقامات که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اگر روسیه اقدامی انجام دهد، ما در جستجوی پاسخ مناسب در شورای امنیت و نیز دفاع از اصول منشور سازمان ملل تردید نخواهیم کرد.

العالم فارسی: جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رسیدن به یک توافق هسته‌ای ایران ظرف چند هفته آینده ابراز خوش بینی کرد. بورل افزود: که مذاکرات اخیر پیشرفت‌هایی داشته است.او پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه به خبرنگاران گفت: از کریسمس فضای بهتری بر مذاکرات حاکم شده است. من پیش از این به (مذاکرات) بدبین بودم اما اکنون فکر می‌کنم می‌توانیم به توافق برسیم. وی افزود که “در چند هفته آینده، امیدوارم بتوانم همه را از نتایج نهایی یک توافق مطلع کنم. امیدوارم بتوانیم به توافق دست یابیم.

خبرگزاری صدا و سیما: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایتالیا، سیلویو برلوسکنی ۸۵ ساله که در دو دهه گذشته رسوایی‌ها و پرونده‌های قضائی متعددی علیه وی شکل گرفته برای نامزدی این سمت اعلام آمادگی کرده است. در حالی که احزاب دست راستی ایتالیا از این تصمیم برلوسکنی نخست وزیر اسبق این کشور که رهبری حزب راست میانه «به پیش ایتالیا» را عهده دار می‌باشد، حمایت کرده است، جناح چپ میانه با این فرضیه به شدت مخالف است. بسیاری از شهروندان ایتالیایی نیز مخالف برلوسکنی برای مقام رئیس جمهوری هستند.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا با توافق ۸۸ میلیون دلاری برای فروش تجهیزات اطلاعاتی مرتبط با پهپادهای ام-کیو ۹ به فرانسه موافقت کرد. شرکت انگلیسی بی ای ای/BAE مهم ترین پیمانکار تولید این قطعات است.  همچنین بر اساس گزارشی از آژانس همکاری های امنیت دفاعی آمریکا، این قرارداد شامل خرید نوعی حسگرهای ارتباطی پهپادهای ام. کیو ۹ و تجهیزات مرتبط به ارزش حدودا ۸۸ میلیون دلار است. دولت فرانسه درخواست خرید ۸ سری از این نوع تجهیزات را کرده است. فروش این تجهیزات در راستای اهداف سیاست خارجی  امنیت ملی آمریکا با کمک به ارتقای امنیت متحدانش در ناتو انجام می شود.

خبرگزاری تسنیم: نشست آینده اتحادیه اروپا و چین ماه مارس برگزار می‌شود.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قرار است نشست سران اتحادیه اروپا و چین در ماه مارس برگزار شود.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در برست (غرب فرانسه) برگزار شد، گفت: «اجلاس سران اتحادیه اروپا و چین اصولا در پایان ماه مارس آماده می شود. من این فرصت را خواهم داشت تا برای این دیدار به چین سفر کنم».

رادیو چین: وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین همراه با برنارد بونا، مشاور امور خارجه رئیس جمهور فرانسه در شهر وو شی استان جیانگ سو واقع در جنوب شرقی چین مشترکاً، بیست و دومین دور گفتگوهای راهبردی چین و فرانسه را میزبانی کردند. دو طرف پس از بحث و تبادل نظر صمیمانه عنوان کردند چین و فرانسه در مورد مسائل بزرگ و مهم نگرش یکسان و نسبت به تقویت روابط دوجانبه انتظارت مشترک دارند و متمایلند با ایفای نقش بیشتر سران دو کشور در هدایت دیپلماسی و تحکیم نقش همکاری عملی در پیشبرد مبادلات دوجانبه، روابط چین و فرانسه را به الگویی برای روابط چین و اروپا تبدیل کنند و در عین حال، همزمان با آغاز ریاست دوره‎ای فرانسه بر اتحادیه اروپا، پیشرفت سالم و باثبات روابط چین و فرانسه و همچنین چین و اروپا را به پیش سوق دهند.

خبرگزاری مهر : نماینده جدید آمریکا در امور شاخ آفریقا در همراهی با معاون وزارت خارجه این کشور، در بازه زمانی دوشنبه تا پنجشنبه، به عربستان، سودان و اتیوپی سفر خواهند کرد.«دیوید ساترفیلد» نماینده جدید آمریکا در امور مربوط به شاخ آفریقا قرار است سفری به عربستان سعودی، سودان و اتیوپی داشته باشد.آن طور که ادعا می‌شود، قرار است در سفر به اتیوپی، وی دولت آدیس آبابا را به مغتنم شمردن فرصت صلح از راه پایان دادن به حملات هوایی و دیگر درگیری‌ها علیه شورشیان تیگرای و همچنین فراهم آوردن مقدمات گفتگوهای ملی فراگیر، دعوت کند.

تی .آر.تی ترکیه: اولین بودجه طالبان برای سه ماه آینده تصویب شد. اولین بودجه افغانستان پس از به قدرت رسیدن این گروه که سه ماهه اول سال 2022 را پوشش می‌دهد تصویب و بیشتر آن به نهادهای دولتی اختصاص یافته است . وزارت مالیه طالبان اعلام کرد که اولین بودجه افغانستان پس از به قدرت رسیدن این گروه که سه ماهه اول سال 2022 را پوشش می‌دهد تصویب و بیشتر آن به نهادهای دولتی اختصاص یافته است.

الکوثرفارسی: هزاران اسرائیلی با تجمع در مقابل مقر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی خواستار سرنگونی دولت وی شدند. هزاران نفر از حامیان راست افراطی رژیم صهیونیستی تظاهرات گسترده‌ای را در مقابل محل اقامت نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم در قدس اشغالی برگزار کردند.معترضان صهیونیستی به رویکرد دولت در قبال شهرک سازی‌های غیرمجاز در اراضی اشغالی اعتراض کردند.

اسپوتنیک روسیه: منابع خبری از حمله توپخانه‌ای ترکیه و عناصر مسلح وابسته به ارتش این کشور به روستای‌های منطقه “تل‌تمر” و “ابوراسین” در شمال‌غرب استان الحسکه (شمال سوریه) خبر دادند. ارتش ترکیه و عناصر مسلح وابسته به آن، دیشب چند روستای اطراف منطقه تل‌تمر و ابوراسین در شمال غرب الحسکه را گلوله‌باران کردند.ارتش ترکیه طی سال‌های اخیر به‌بهانه مبارزه با عناصر “پ.ک.ک.” حضور نظامی خود را در شمال سوریه افزایش داده است و هر از گاهی حملاتی را در مناطق شمالی سوریه از جمله الحسکه انجام می‌دهد.

ان. اچ.کی ژاپن: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید قصد دارد ظرف دو یا سه ماه آینده به ژاپن سفر کند. او روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که کشورش مصمم است به شکلی اساسی تر، عینی تر و بازتر با دولت ژاپن گفتگو کند.او درباره ارتقاء روابط دوجانبه از جمله روابط اقتصادی با ژاپن ابراز امیدواری کرد.ژاپن و روسیه بعد از پایان جنگ جهانی دوم هنوز پیمان صلحی امضا نکرده اند. موضوع چهار جزیره تحت اختیار روسیه که مورد ادعای ژاپن هم هستند یک مانع عمده بوده است.موضع دولت ژاپن این است که این جزایر بخش جدایی ناپذیر قلمرو آن هستند و بعد از جنگ جهانی دوم به صورت غیرقانونی اشغال شده اند.

ایران پرس: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، از ابتلای سال جاری میلادی تاکنون، دستکم 108  اتیوپیایی در حملات هوایی ارتش اتیوپی به منطقه جنگ زده “تیگرای” در شمال این کشور کشته شده اند. لیز تروسل  Liz Throssell، سخنگوی  کمیساریای  عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با درخواست از مقامات اتیوپی برای محافظت از غیرنظامیان خاطرنشان کرده است،  حمله به اهداف غیرنظامی می‌تواند به عنوان جنایت جنگی درنظر گرفته شود. اتیوپی در ماه های اخیر دستخوش تحولات عمده‌ ای از جمله جنگ میان ارتش این کشور و جبهه آزادیبخش تیگرای، بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *