جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل

در این گالری اسپوتنیک تصاویری از بقایای موشک های بالستیک شلیک شده ایران در اسرائیل به شما تقدیم می شود. قتل ژنرال های ایرانی در کنسولگری ایران ایران در سوریه در روز 1 آوریل باعث اقدام تلافی جویانه ایران در 14 آوریل شد که طی آن از بیش از 300 موشک و پهپاد استفاده شد.

Loading

 رسانه‌ها؛ نگاهی به آخرین تحولات قزاقستان و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تداوم درگیری ها در آلماتی، اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان، ابراز رضایت رئیس جمهور قزاقستان از بازگشت آرامش به کشور، واکنش آمریکا به اعزام نیروهای روسیه به قزاقستان، واکنش سازمان ملل و چین به تحولات قزاقستان، گفت‌وگوی اردوغان با رئیس جمهور قزاقستان، تکرار تهدیدهای انگلیس درباره عواقب حمله ادعایی روسیه به اوکراین، توقیف اموال و دارایی‌های رئیس جمهوری سابق اوکراین، نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی، گفتگوی وزیران خارجه و دفاع ژاپن و آمریکا، تحریم های جدید آمریکا علیه مقامات عالی رتبه کوبا، انتشار اخبار غیررسمی درخصوص تشکیل دولت جدید عراق،اهداف اصلی دیدار گانتس و پادشاه اردن از دیدگاه رسانه‌های عبری و تصویب محدودیت شدید برای شهروندان واکسینه‌نشده در فرانسه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: چهارمین روز از ناآرامی ها در قزاقستان در حالی سپری می شود که نخستین گروه از صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی به این کشور اعزام شده اند و در شهر آلماتی عملیات ضدتروریسم آغاز شده است. قزاقستان برای چهارمین روز متوالی ناآرام است. این ناآرامی‌ها به بهانه افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد حال آنکه سازمان پیمان امنیت جمعی می‌گوید اطلاعات رسیده از این کشور حاکی از آن است که شورش‌ها از سوی افرادی هدایت می‌شود که از کشورهای خارجی خط می‌گیرند و تحت آموزش بیگانگان بوده‌اند. روز گذشته، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان بعد از اعلام حالت فوق العاده در این کشور، با استعفای کابینه دولت موافقت کرد. شورای امنیت جمعی وابسته به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) تصمیم گرفت تا در واکنش به ناامنی‌ها در قزاقستان، نیروهای حافظ صلح خود را به این کشور اعزام کند.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: حدود 2.5 هزار نیروی حافظ صلح به قزاقستان می روند. استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: نیروهای حافظ صلح جمعی در قزاقستان حدود 2.5 هزار نفر خواهند بود که در صورت لزوم می توان آنها را تقویت کرد. زاس گفت: تعداد کل گروه بندی نیروهای حافظ صلح جمعی ممکن است متفاوت باشد. اکنون طبق تصمیماتی که گرفته شده است، حدود 2500 نفر هستند.

خبرگزاری صدا وسیما: در پی تحولات اخیر در قزاقستان ، قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور این کشور از بازگشت آرامش و نظم به قزاقستان خبر داد. قاسم جومارت توکایف ،رئیس جمهوری قزاقستان گفت نظم به کشور بازگشته است. رئیس جمهوری قزاقستان از همه به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جهموری روسیه، برای اعزام نیروهای نظامی و امنیتی کشورش به قزاقستان قدردانی کرد .در همین حال توکایف امروز جمعه هر گونه احتمال مذاکره با معترضان را رد کرد و وعده داد « جنایتکاران مسلح » برخورد سختی خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اعزام نیروهای “صلحبان” روسیه به قزاقستان در پی ناآرامی ها در این کشور واکنش نشان داد.ند پرایس اظهار داشت: آمریکا و صادقانه بگویم، جهان ناظر هرگونه نقض حقوق بشر احتمالی در قزاقستان خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد ما عمیق ترین همدردی خود را با کسانی که تحت تأثیر خشونت قرار گرفته اند، ابراز می کنیم.

آناتولی  ترکیه:  در پی تداوم تظاهرات در قزاقستان، سازمان ملل خواستار حفظ خویشتن‌داری و پرهیز از خشونت شد. پس از تداوم تظاهرات‌ در قزاقستان و اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای گفت که آنها تحولات در این کشور را با نگرانی دنبال می‌کنند.دوجاریک از همه طرف‌ها در قزاقستان خواست تا خویشتن‌داری کرده و از خشونت پرهیز کنند.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که به باور چین قزاقستان بهتر است برخوردی مناسب با امور داخلی خود داشته باشد. وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در نشست خبری خود در واکنش به پرسشی درباره به خشونت کشیده شدن اعتراضات در قزاقستان به قیمت سوخت گفت: چین و قزاقستان شرکای راهبردی یکدیگر هستند و از نظر ما آنچه در حال حاضر در قزاقستان اتفاق می افتد، مربوط به امور داخلی قزاقستان است و مقامات  این کشور می‌توانند مشکلات پیش آمده را به روشی مناسب حل کنند؛ امیدواریم وضعیت قزاقستان هر چه زودتر تثبیت پیدا کند و نظم به جامعه قزاقستان بازگردد.

تی .آر.تی ترکیه:  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان کشورهای ترک با رهبران کشورهای عضو پیرامون آخرین تحولات قزاقستان تلفنی گفت‌وگو کرد.اردوغان در تماس با توکایف نسبت به تشکیل هر چه زودتر دولت در قزاقستان و پایان تنش‌ها ابراز امیدواری کرد. بر اساس بیانیه مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در این راستا با قاسم جومارت توکایف، الهام علی‌اف، سادیر ژاپاروف و شوکت میرضیایف به ترتیب روسای جمهور قزاقستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان درباره تحولات اخیر در قزاقستان تبادل نظر کرده است.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه انگلیس با تکرار جوسازی‌های اخیر درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین گفت چنین اقدامی تحریم‌های بسیار موثر علیه مسکو را به دنبال خواهد داشت. «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های بسیار موثری علیه مسکو وضع خواهد شد. تراس در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد: «کمپینی که روسیه برای براندازی در همسایگان دموکراتیک خود به راه انداخته را نمی‌پذیریم».او با تکرار ادعاها و جوسازی‌ها علیه مسکو گفت: «آن‌ها به غلط اوکراین را یک تهدید معرفی می‌کنند تا مواضع خصمانه خود را توجیه کنند».

یورونیوز: دستگاه قضایی اوکراین با صدور حکمی مجوز توقیف اموال و دارایی‌های پترو پروشنکو، رئیس جمهوری سابق این کشور را صادر کرد. دفتر دادستانی عمومی اکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس حکم دادگاه، دارایی‌های پترو پروشنکو در چارچوب تحقیقات پرونده‌ای قضایی به‌ اتهام «خیانت بزرگ» توقیف می‌شود.آقای پروشنکو که اکنون ۵۶ سال دارد از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ میلادی زمام دستگاه اجرایی در اوکراین را در دست داشت و در آخرین انتخابات ریاست جمهوری از ولودیمیر زلنسکی شکست خورد. وی متهم است که تسهیلاتی را در زمینه فروش زغال سنگ برای شرکت‌هایی در شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی طلبانِ تحت حمایت روسیه هستند، فراهم کرده است.

خبرگزاری ایلنا:  شورای امنیت دوشنبه درباره آزمایش موشکی کره‌شمالی تشکیل جلسه می‌دهد.منابع دیپلماتیک اعلام کردند که این نشست به درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه عضو دائم شورای امنیت و همچنین ایرلند و آلبانی برگزار می‌شود.مقام‌های کره‌شمالی اعلام کرده‌اند که پرتابه شلیک شده در روز چهارشنبه، موشک مافوق صوت بوده است.این آزمایش موشکی، واکنش کره‌جنوبی و ژاپن را نیز به دنبال داشته است.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران خارجه و دفاع ژاپن و آمریکا درباره چالش های امنیتی پیش روی دو کشور و همکاری های آنها در آینده برای دستیابی به منطقه آزاد و باز اقیانوس های هند و آرام به گفتگو پرداخته اند.گفتگوهای «دو به علاوه دو» جمعه صبح به وقت ژاپن برای حدود ۹۰ دقیقه به صورت آنلاین برگزار شد. این نخستین گفتگو میان دو طرف از زمان روی کار آمدن کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن در اکتبر سال میلادی گذشته است.وزیران دو کشور در پایان، بیانیه مشترکی را صادر کردند. در این بیانیه به توجه دو کشور به چالش هایی همچون فعالیت های دریایی فزاینده چین، اهمیت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و پیشرفت های هسته ای و موشکی کره شمالی اشاره شده است.

خبرگزاری مهر : آمریکا اعلام کرد که محدودیت ویزا را برای هشت مقام کوبایی عالی رتبه اعمال و این مقامات مسئول را تحریم کرده است. «آنتونی بلینکن» روز پنجشنبه محدودیت‌هایی را در صدور ویزا برای هشت مقام کوبایی اعمال کرد. بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده در پاسخ به تلاش‌های دولت کوبا برای سلب آزادی و حقوق کوبایی‌ها از طریق ادامه ارعاب، حبس ناعادلانه و احکام شدید، اقداماتی را برای اعمال محدودیت‌های ویزا انجام داد.» وزیرخارجه آمریکا نام این مقامات را مشخص نکرد، اما گفت که همه این مقامات و مسئولان با بازداشت، صدور حکم و زندانی شدن معترضان کوبایی مرتبط هستند. در ۳۰ نوامبر، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، محدودیت‌های صدور روادید را علیه ۹ مقام عالی رتبه کوبایی اعمال کرده بود. مجموعه‌های قبلی تحریم‌ها علیه اعضای آژانس‌های امنیتی و پلیس کوبا اعمال شده بود.

الکوثرفارسی: منابع مطلع مدعی شدند که جریان صدر و “چارچوب هماهنگی” برای انتخاب رئیس پارلمان و معاونان وی و همچنین پست نخست وزیری عراق به توافق رسیده‌اند.منابع سیاسی در عراق خبر دادند که جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر و احزاب «چارچوب هماهنگی» شیعه در این کشور به توافقاتی برای تشکیل دولت جدید رسیده‌اند.پایگاه خبری «عربی-۲۱» به نقل از منابع مطلعی که هویت آنان را فاش نکرد، مدعی شد، جریان صدر و چارچوب هماهنگی برای انتخاب رئیس پارلمان و معاونان وی و همچنین پست نخست وزیری به توافق رسیده‌اند. قرار است  نخستین جلسه پارلمان جدید عراق، یکشنبه هفته آینده  برای انتخاب رئیس پارلمان برگزار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه‌های عبری نشست چهارشنبه ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را گامی در مسیر احیای روابط بین دو طرف دانستند.  طبق اعلام رسانه‌های عبری گانتس علاقه شخصی به احیای رابطه تل‌آویو و امان دارد که از چندی قبل دچار تنش شده و در دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو به سطح نادری رسید.این رسانه‌ها به دو هدف دیگر از این نشست اشاره کردند که عبارتند از تمایل پادشاه اردن برای شنیدن مستقیم از گانتس، در مورد اقدامات تل‌آویو در بهبود روابط فلسطین و اسرائیل و همچنین سیاست اسرائیل در قبال سوریه.

دویچه وله: محدودیت شدید برای شهروندان واکسینه‌نشده در مجلس ملی فرانسه تصویب شد.پس از افزایش شدید آمار مبتلایان به کرونا در فرانسه مجلس ملی این کشور لایحه مقررات سخت‌گیرانه کرونا را تصویب کرد. طبق این لایحه شهروندان واکسینه‌نشده مجاز به ورود به اماکنی مانند رستوران و سینما نخواهند بود.مجلس ملی فرانسه پس از سه روز بحث و جدل شدید سرانجام تسلیم رکودشکنی‌های پی در پی شمار مبتلایان به کرونا در این کشور شد و به لایحه مقررات سخت‌گیرانه کرونا رأی مثبت داد.طبق این مصوبه، واکسینه‌نشدگان از این پس مجاز به ورود به اماکنی مانند رستوران‌‌ و سینما و استفاده از قطارهای بین شهری نخواهند بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *