جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

 رسانه‌ها؛ ادامه خط و نشان کشیدن آمریکا برای روسیه و…

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: گفتگوی مشاوران امنیت ملی آمریکا و کشورهای حوزه نوردیک درخصوص روسیه، تهدید آمریکا به تحریم های شدید اقتصادی ضد روسیه، نشست فوق العاده وزیران خارجه ناتو درخصوص اوکراین، گفتگوی وزیران خارجه ترکیه و آمریکا،اظهارات برجامی جدید سخنگوی کاخ سفید، سردرگمی تل آویو در قبال مذاکرات وین، تغییر رئیس اداره سایبری رژیم صهیونیستی،موافقت رژیم صهیونیستی با ساخت شهرک جدید در مجاورت غزه، مذاکرات آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس درباره امنیت گذرگاه‌های آبی، تشدید تدابیر امنیتی پلیس آمریکا نزدیک ساختمان کنگره در واشنگتن، احضار دو فرزند دونالد ترامپ به دادگاه، ارسال ربات های مجهز به سلاح چین به مرز هند ، ادعای ژاپن درخصوص آزمایش موشکی جدید کره شمالی ، بازدید رهبر چین از فعالیت های آماده سازی المپیک زمستانی پکن، واکنش صندوق کودکان سازمان ملل به کشتار کودکان در میانمار ، برکناری دولت قزاقستان و موج سهمگین اومیکرون در فرانسه و بریتانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : مشاوران امنیت ملی آمریکا و کشورهای حوزه نوردیک تلفنی گفتگو کردند.مشاور امنیت ملی آمریکا و همتایانش از پنج کشور شمال اروپا در تماسی تلفنی مدعی شدند که در صورت تشدید تنش با اوکراین، عواقب سختی در انتظار روسیه خواهد بود. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همتایانش از کشورهای حوزه نوردیک شامل دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد در کنفرانسی تلفنی، درباره تحولات اوکراین رایزنی کردند.

خبرگزاری تسنیم: آمریکا اعلام کرد: در صورت وخامت اوضاع در اوکراین عواقب جدی در انتظار روسیه خواهد بود.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تحریم‌ها در دستورکار مذاکرات امنیتی با روسیه نیست، گفت: به مسکو هشدار داده‌ایم که در صورت حمله به اوکراین، “پاسخ‌های اقتصادی” در انتظار روسیه خواهد بود، ولی این موضوع فعلاً فقط یک فرضیه است.”ند پرایس” سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که خانم “وندی شرمن” معاون اول وزیر خارجه ایالات متحده ریاست هیئت نمایندگی آمریکایی در مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی در ژنو را برعهده خواهد داشت.

آناتولی  ترکیه: وزرای امور خارجه ناتو روز جمعه در نشستی فوق‌العاد تحولات مربوط به فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز اوکراین بررسی خواهند کرد.وزیران خارجه ناتو در این اجلاس به بحث و بررسی گسترده پیرامون امنیت اروپا و همچنین تنش بین‌المللی که پس از اقدامات نظامی اخیر روسیه در مرز اوکراین به وجود آمده، خواهند پرداخت.همچنین قرار است نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) متشکل از روسیه، اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی در 13 ژانویه برگزار شود.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی وی طی تماس تلفنی در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای تبادل نظر کردند. چاووش‌اوغلو و بلینکن در این گفتگوی تلفنی، تنش میان روسیه و اوکراین پیش از نشست سازمانهای ناتو و امنیت و همکاری اروپا و همچنین ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه به ویژه احیای سازوکار راهبردی بین دو کشور را مورد ارزیابی قرار دادند.تحولات سودان، اتیوپی و منطقه قفقاز از دیگر موضوعات دیگر گفتگوی وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا بود.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی کاخ سفیداعلام کرد : ایالات متحده بر این باور است که اقدامات ایران تهدیدی برای تضعیف توافق هسته ای منعقد شده است.جن ساکی تصریح کرد: ایالات متحده بر این باور است که اقدامات ایران تهدیدی برای تضعیف توافق هسته ای منعقد شده قبلی است و بنابراین از بازگشت سریع و پیروی کامل به مفاد آن حمایت می کند.سخنگوی رئیس جمهور آمریکا گفت: واضح است که اگر به زودی به درک متقابلی برای بازگشت متقابل و پیروی نرسیم، آنگاه گام‌های شتاب‌زده ایران در حوزه هسته‌ای برجام را از بین می‌برد.

الکوثرفارسی: در شرایطی که برخی مقامات رژیم صهیونیستی آرزوی واهی شکست مذاکرات وین را در سر دارند، برخی شخصیت های بلندپایه نظامی امنیتی این رژیم به دلیل تبعاتی که هرگونه شکست مذاکرات ممکن است برای تل آویو داشته باشد، معتقدند بهتر آن است روند این گفت و گوها به توافق بیانجامد. تارنمای صهیونیستی «تایمز اسرائیل» دراین باره نوشت: گزارش ها حاکی است که آهارون هالیوا رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل می گوید احیای توافق هسته ای ایران بهتر از شکست مذاکرات است.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی که نشانه نارضایتی او از ضعف تل‌آویو در فضای سایبری است، رئیس اداره پدافند سایبری این رژیم را تغییر داد.طبق بیانیه منتشر شده از سوی این اداره، دوران ریاست «ایگال اونا» بر پدافند سایبری رژیم اسرائیل، بعد از چهار سال به پایان رسیده و تمدید نخواهد شد.به نوشته روزنامه جروزالم پست، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم نیز قرار است جایگزینی برای اونا اعلام کند اما هنوز شخص خاصی برای این سمت در نظر گرفته نشده است.

العالم فارسی: رژیم صهیونیستی دنبال ساخت شهرکی جدید در مجاورت غزه با هدف اسکان 500 خانواده صهیونیستی است.شورای برنامه‌ریزی و ساخت و ساز رژیم صهیونیستی با ساخت یک شهرک صهیونیستی جدید بنام «حانون» در مجاورت نوار غزه موافقت کرد.در همین ارتباط «آویاد فریدمن» مدیرکل وزارت ساخت و ساز و مسکن رژیم صهیونیستی هم مدعی شد: صحبت از گامی مهمی در توسعه شهرک‌سازی در مجاوزت غزه است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از گفت‌وگوی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با فرمانده نیروهای دریایی آمریکا درباره امنیت گذرگاه‌های آبی خبر دادند. نایف مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و چارلز برادفورد کوپر،  رئیس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در این دیدار مجازی، بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در زمینه امنیت دریایی به عنوان بخشی از شراکت استراتژیک میان دو طرف، تاکید کردند.همچنین در این دیدار زمینه‌های همکاری مشترک میان دو طرف، اهمیت تقویت امنیت گذرگاه‌های آبی، تضمین آزادی کشتیرانی و تردد در حوزه خلیج فارس بررسی شد.

خبرگزاری صدا و سیما: پلیس شهر واشنگتن در آستانه اولین سالگرد حمله به ساختمان کنگره آمریکا در این شهر تدابیر امنیتی را در این شهر تشدید کرد. پلیس واشنگتن اعلام کرد: در پی آن که نتایج بررسی‌ها نشان داد تیم محافظان ساختمان کنگره سال گذشته در بخش حفاظتی و عملیاتی شکست خورده و این شکست‌ها به حمله معترضان به ساختمان کنگره منجر شده است امسال در اولین سالگرد حمله به ساختمان کنگره آمریکا تیم محافظت از این ساختمان برای تشدید تدابیر امنیتی بیش از ۹۰ توصیه امنیتی را اجرا می‌کند.ششم ژانویه ۲۰۲۱، در جریان حمله هواداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به کنگره این کشور که به‌تحریک شخص ترامپ انجام شد، دست‌کم ۵ نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

دویچه وله: دادستانی آمریکا دو فرزند دونالد ترامپ را به دادگاه احضار کرد.دادستانی نیویورک سه سال است علیه امپراتوری املاک دونالد ترامپ تحقیق می‌کند. ایوانکا و دونالد جونیور، فرزندان دونالد ترامپ برای ادای توضیحات به دادگاه احضار شده‌اند. دادستانی مظنون به فرار مالیاتی خانواده ترامپ است.

خبرگزاری ایرنا: گزارش منتشر شده از سوی یک رسانه هندی، از حضور دستکم ۴۰۰ پلتفرم رباتیک مسلح که چین به مرزهای میان دو کشور ارسال کرده، خبر می دهد. این واحدهای خودکار قرار است نقاط کوری را پوشش دهند که سربازان در تلاش برای مبارزه در ارتفاعات منطقه مورد مناقشه «تبت» هستند که هر دو کشور ادعای حق حاکمیت آن را دارند.گزارش ها حاکی است چین وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین را  در تلاش برای تقویت موقعیت مرزی اش به این منطقه ارسال کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن اعلام کرده است که کره شمالی پرتابه ای را شلیک کرده که ممکن است یک موشک بالستیک باشد.گارد ساحلی ژاپن از کشتی هایش خواسته است که هشیاری خود را حفظ کنند و در جریان تازه ترین اخبار باشند. گارد ساحلی همچنین اعلام کرد معتقد است که این پرتابه فرود آمده باشد.تیم واکنش دولت ژاپن نشست اضطراری تشکیل داده است. دولت می گوید به تجزیه و تحلیل اطلاعات و رصد اوضاع ادامه خواهد داد.

رادیو چین: شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین 4 ژانویه 2022، از مراکز اصلی بازی های المپیک و پارالمپیک زمستانی پکن بازدید کرد و از نزدیک با کارهای آماده سازی بازی های المپیک زمستانی سال 2022 آشنا شد. وی همچنین با ملاقات با ورزشکاران، مربیان، پرسنل بخش های اداری و عملیاتی مسابقات، نیروهای خدماتی، کارکنان تحقیقات علمی، خبرنگاران و داوطلبان، بهترین ها را در سال جدید برای آن ها آرزو کرد.

ایران پرس: صندوق کودکان سازمان ملل متحد کشتن و آتش زدن حداقل ۳۵ نفر از جمله چهار کودک در میانمار را قویا محکوم کرد. یونیسف با صدور بیانیه‌ای نوشت از گزارش کشته و آتش زده شدن حداقل ۳۵ تن از جمله چهار کودک و دو تن از کارکنان سازمان بشردوستانه “نجات کودکان” استان کایا در شرق میانمار در تاریخ ۲۴ دسامبر شوکه و محزون شده است.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری قزاقستان در پی تشدید اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت را برکنار کرد. «قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان در پی تشدید اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت را برکنار کرد.بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان، «علی‌خان اسماعیل‌اف» که پیش از این معاون اول نخست‌وزیر وزیر بود، به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب شده است.

یورونیوز: شمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در حالی روز سه‌شنبه در فرانسه و بریتانیا رکورد تازه‌ای از خود برجای گذاشت که دولت‌های این دو کشور همچنان امیدوارند که به لطف نرخ بالای واکسیناسیون عمومی بتوانند موج شیوه سویه «کم‌خطرتر» اومیکرون را بدون اعمال سیاست قرنطینه عمومی پشت سربگذارند.اولیویه وران، وزیر بهداشت خبر داد که در شبانه‌روز گذشته جمعا حدود ۳۰۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده؛ رقمی که سپس از سوی وزارت بهداشت این کشور به طور دقیق ۲۷۱ هزار و ۶۸۶ مورد اعلام شد.همچنین آمار منتشر شده از سوی دولت بریتانیا نیز نشان می‌دهد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۸ هزار و ۷۲۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده است؛ رقمی که رکورد ۱۸۸ هزار و ۵۰۸ نفری روز پایانی سال ۲۰۲۱ را پشت سرگذاشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *