جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپایی؛ فرصت مکرون برای احیای هویت اروپایی

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مکرون بخت بسیار خوبی دارد که در برهه انتخابات می‌تواند با ریاست بر اتحادیه اروپا، برخی سیاست‌های خود را در چارچوب همگرایی اروپایی پیش ببرد. این امر قدرت سیاسی و تاثیرگذاری او را افزایش می‌دهد.

دکتر هادی دولت آبادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به تشدید رقابت تسلیحاتی میان واشنگتن و پاریس و همچنین به چالش کشیدن توافق بین فرانسه و یونان پس از موافقت آمریکا با فروش احتمالی ناوچه‌های رزمی به آتن، اظهار داشت: همزمان با اعلام قرارداد فروش ناوچه‌های فرانسوی به یونان، دولت یونان اعلام کرد قصد دارد قراردادهای دفاعی یک ساله با آمریکا را به پنج سال افزایش دهد که نشان از هراس دولت یونان از آمریکا درخصوص خرید تسلیحات از فرانسه دارد.

وی لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسه توسط استرالیا را ضربه بزرگی به اقتصاد متکی بر درآمد ناشی از صادرات تسلیحات این کشور عنوان کرد و گفت: مقامات فرانسه تصور می‌کردند در دوره بایدن یک‌جانبه‌گرایی آمریکا کم رنگ تر می‌شود، اما با این تحولات برای مقامات این کشور روشن شد که نمی‌توانند انتظار چنین تغییری را داشته باشند.

این تحلیلگر مسائل فرانسه با بیان اینکه هر زمان حضور آمریکا در خاورمیانه کم رنگ شده، فرانسه تلاش کرده حضور خود را پررنگ کند، به سفر اخیر خاورمیانه‌ای امانوئل مکرون، قرارداد مهم تسلیحاتی با امارات و همچنین تهدید امارات در خصوص لغو قرارداد خرید جنگنده اف. 35 از آمریکا اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد همزمان فرانسه نیز رویکرد تهاجمی خود را در رقابت تسلیحاتی با آمریکا پیش گرفته و با قراردادهای اخیر تلاش می‌کند خود را در برابر آمریکا قدرتمند نشان دهد.

دولت آبادی یکی از اهداف رویکرد تهاجمی آمریکا نسبت به شرکای تجاری و دفاعی فرانسه را اثرگذاری بر انتخابات این کشور دانست و گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بحرانی شدن رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه برای امانوئل مکرون هستیم؛ او در سال‌های اخیر رقیب اصلی خود را خانم «مارین لوپن» که وابسته به جناح راست افراطی فرانسه بود، می‌دانست. خانم لوپن در عرصه انتخابات دو برابر رای پدرش رای کسب کرد که نشان می‌داد در بازه 15 ساله آرای راست افراطی در فرانسه دو برابر شده است.

وی اضافه کرد: در این دور از انتخابات فرانسه، شاهد حضور پدیده‌ای به نام «اریک زمور» هستیم، او روزنامه نگار راست افراطی و بحث برانگیزی بود که گفتمان تهاجمی‌تر و روشنفکرانه‌تری دارد که بر نکاتی تمرکز کرده که مورد توجه عامه مردم است. از سوی دیگر خانم «والری پکرس»، نیز در انتخابات درون حزبی جناح راست فرانسه پیروز شده است. در چنین شرایطی مکرون بسیار احساس خطر می‌کند و شرایط را مانند قبل که تنها رقیبش خانم لوپن بود، نمی‌بیند.

 

سوء استفاده آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی در فرانسه

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا از شرایطی که مکرون در آن قرار دارد، سوء استفاده می‌کند، به تشریح تلاش‌های فرانسه برای کاهش تنش‌های بین‌المللی خود با هدف کاستن از تاثیرات منفی آن‌ها بر انتخابات پرداخت و گفت: دولت بایدن با علم به شرایط حاد دولت فرانسه و ناتوانی آن از گره زدن بحران داخلی در آستانه انتخابات به بحران دیپلماتیک خارجی، به این کشور فشار می‌آورد. اگر مکرون نیز بخواهد در این شرایط با آمریکا درتقابل قرار گیرد، به شکلی حمایت بین‌المللی خود را از دست می‌دهد.

وی توضیح داد: مکرون در این شرایط از یک سو با فشارهای داخلی و انتخاباتی مواجه است و از سوی دیگر آمریکا نیز به نوعی از نیاز مکرون به حفظ آرامش در روابط با جامعه بین‌المللی سوء استفاده می‌کند. فرانسه همزمان باید استقلال خود از آمریکا را نشان دهد که این مسئله چالشی را برای رئیس جمهور این کشور ایجاد کرده است.

این تحلیلگر مسائل فرانسه با بیان اینکه فرانسه فروش ناوچه‌های جنگی به یونان را قدمی در راستای استقلال امنیتی اروپا تلقی می‌کرد، اضافه کرد: از ماه ژانویه فرانسه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را خواهد داشت و به نظر می‌رسد مکرون در این دوره تلاش می‌کند تاکیدش بر دفاع مستقل اروپایی را به نمایش بگذارد.

دولت آبادی درخصوص رویکرد آمریکا به انتخابات فرانسه و تمایل برای تضعیف مکرون در برابر جناح راست افراطی این کشور، گفت: تمام روسای جمهوری که از جناح راست و یا جناح چپ، دو بال کلاسیک عرصه سیاسی فرانسه، بوده‌اند استقلالی در برابر آمریکا داشته‌اند و خود را در چارچوب اروپایی معرفی کرده‌اند. اما راست افراطی بسیار با شک و تردید به اروپا می‌نگرد و رویکرد مستقل تری نسبت به اروپا طلب می‌کند. در بحبوبه مباحث برگزیت افرادی در این جناح بحث خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را مطرح می‌کردند.

 

تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات فرانسه

وی ادامه داد: حضور یک رئیس جمهور راست افراطی در راس قدرت اجرایی فرانسه، احتمال و شائبه خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند و این می‌تواند بهترین خبر برای آمریکایی باشد که تمایل دارد مانند چندین دهه بعد از جنگ جهانی دوم، اروپا را رعیت خود ببیند؛ چرا که بعد از ایجاد اتحادیه اروپا و واحد پول مشترک این جنبه بسیار کم رنگ شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا خواهان کم رنگ شدن پیوندهای اروپایی است و اروپای قدرتمند خوشایند آمریکا نیست، تصریح کرد: اگر آمریکا بتواند در انتخابات اروپا تاثیر بگذارد، از تاثیرگذاری بر انتخابات فرانسه دریغ نخواهد کرد، چرا که با وجود رئیس جمهور راست افراطی در فرانسه می‌تواند به اهداف خود در اروپا و تعمیق نفوذش برسد.

دولت آبادی درخصوص چشم انداز روابط فرانسه با آمریکا خصوصا در آستانه برگزاری انتخابات، گفت: مطمئنا اولویت مکرون پیروزی در انتخابات است، از سوی دیگر اگر تنش‌ها بالا بگیرد می‌تواند از گفتمان ضد آمریکایی استفاده کند. ما شاهد پرداختن مکرر به ایده‌های «شارل دوگل» در شعارهای انتخاباتی «اریک زمور» بودیم که می‌تواند آرای هواداران فرانسه مستقل را از مکرون بگیرد. بنابراین فرانسه هم زمان نباید خود را دچار بحران دیپلماتیک کند و در عین حال مکرون چاره‌ای ندارد جز اینکه در برابر آمریکا قد علم کند.

وی تاکید کرد: مکرون بخت بسیار خوبی دارد که در برهه انتخابات می‌تواند با ریاست بر اتحادیه اروپا، برخی سیاست‌های خود را در چارچوب همگرایی اروپایی پیش ببرد. این امر قدرت سیاسی و تاثیرگذاری او را افزایش می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *