جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ترامپ: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که برای روز ششم محاکمه‌ خود در منهتن به دادگاه می‌رفت، به خبرنگاران گفت: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه (رژیم) اسرائیل شرم‌آور است.

حماس: قصد خروج از قطر را نداریم

تهران- ایرنا- مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان، گفت: سران حماس در دوحه حضور دارند و قصد جابجایی و خروج از قطر را ندارند.

رئیس‌جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی می‌شود

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی خواهد شد، افزود: اراده و خواست ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان تحت لوای انسجام و یکپارچگی برای آزادی قدس و پیروزی فلسطین حتما محقق خواهد شد.

Loading

رسانه‌ها؛ تهدید روسیه به اعمال تحریم های بی سابقه و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تهدید کاملا هریس، معاون «جو بایدن ضد روسیه به اعمال تحریم های گسترده، همراهی اروپا با آمریکا در تحریم‌ها ضد روسی، تاکید دوباره پوتین بر تعیین خط قرمزهای روسیه، روسیه، اولویت نخست ناتو در سال ۲۰۲۲، اظهارات رهبر خودخوانده منطقه قره‌باغ درباره حضور صلح‌بانان روس در منطقه، اعلام حکم دادگاه فدرال عراق درباره نتایج انتخابات، طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق، امضای قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق، آزادی کامل استان الجوف یمن، انحلال کمیسیون انتخابات و برخی نهادهای دولتی افغانستان توسط طالبان، حمایت اردوغان ازگسترش مناسبات با اندونزی، شروط  ترکیه برای خروج از سوریه ، واکنش شورای همکاری خلیج فارس به تعویق انتخابات در لیبی، انتقاد پاکستان ازاقدام هند در کشمیر، انجام موفقیت‌آمیز دومین ماموریت فضانوردان چینی در خارج از ایستگاه فضایی، افزایش تولید برق زغال سنگی در آمریکا از سال ۲۰۱۴ و احتمال 20 سال حبس برای ترامپ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : «کاملا هریس» معاون «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روسیه را به اعمال تحریم های بی سابقه تهدید کرد.معاون رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی «سی بی اس» اعلام کرد که چنانچه روسیه به اوکراین حمله کند، با تحریم هایی مواجه خواهد شد که تا به حال دیده نشده باشند. هریس افزود: ما باید بایستیم و از تمامیت ارضی اوکراین دفاع می کنیم.

یورونیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که مجموعه کاملی از تحریم‌ها علیه روسیه آماده می‌شود و باید با ۲۷ کشور عضو در این موضوع توافق شود.وی در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا در این موضوع بین همه کشورها اجماع وجود دارد، گفت: «بله، این‌بار بله.»در پی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه قبل از هرگونه تهاجم احتمالی، ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا در نشست خود این موضوع را در کانون توجه قرار می‌دهند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی شفاف و قابل درک هستند، گفت: غربی‌ها شرایطی را بوجود آورده‌اند که مسکو مجبور به تعیین خطوط قرمز شده و تنها هدف ما از مذاکرات آینده، تأمین امنیت شهروندان روسیه است.”ولادیمیر پوتین” اعلام کرد که تنها هدف روسیه از گفتگو با غرب، دستیابی به توافقی است که امنیت این کشور و شهروندان روس را تأمین کند.پوتین در مصاحبه‌ با برنامه مستند “مسکو. کرملین. پوتین” همچنین گفت: من قبلاً هم گفته‌ام: اگر سامانه‌های موشکی در خاک اوکراین مستقر شود، تنها 4 الی 5 دقیقه زمان لازم است تا این موشکها به مسکو برسند؟ ما اکنون کجا می‌توانیم برویم؟ واقعیت این است که آنها (غربی‌ها) ما را در موقعیتی قرار داده‌اند که ما مجبور هستیم بگوییم: بس است، همینجا متوقف شوید. تمام قضیه همین موضوع ساده و قابل درک است.

خبرگزاری ایرنا: منابع خبری گزارش دادند که دبیرکل ناتو تصمیم گرفته در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲میلادی (۲۲ دی) نشست شورای ناتو- روسیه را برگزار کند. یک مقام ناتو به خبرگزاری‌ آلمان گفت که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تصمیم برگزاری این نشست را گرفته و مقامات ناتو در مورد این مسئله در حال رایزنی با مسکو هستند.گزارش شده است که این نشست در صورت قطعی شدن روزهای ۱۲ و ۱۳ ژانویه با میزبانی بروکسل و در سطح وزرای دفاع کشورهای شرکت کننده برگزار خواهد شد.تنش‌ میان روسیه و غرب بر سر مسئله اوکراین در حالی همچنان تداوم دارد که آمریکا و متحدانش بر ادعای خود درباره قصد مسکو برای حمله به اوکراین اصرار می ورزند و به نظر می رسد به طور جدی می‌خواهند از این بهانه برای تضعیف و منزوی کردن روسیه استفاده کنند.

خبرگزاری ایلنا: «آراییک هاروتونیان» رهبر خودخوانده منطقه قره‌باغ، اعلام کرد که حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه تا حل و فصل نهایی مناقشه، نامحدود خواهد بود.وی درباره اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ ۲۵ دسامبر، گفت که اجازه نمی‌دهد در مورد به رسمیت شناختن کامل حق ارامنه قره‌باغ در تعیین سرنوشت خود، امتیازی داده شود و حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه تا حل و فصل نهایی مناقشه، نامحدود است. نخست وزیر ارمنستان گفته بود که در سال ۲۰۱۶، روسای مشترک سه بسته پیشنهادی ارائه کردند که برای اولین بار از سال ۲۰۱۱، طرحی مبنی بر اینکه قره باغ کوهستانی وضعیت میانی دریافت کند، در آن وجود نداشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دادگاه فدرال عراق امروز درباره نتایج انتخابات حکم می‌دهد.یک منبع امنیتی از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در داخل “منطقه سبز” بغداد به منظور ممانعت از هرگونه ناآرامی همزمان با اعلام حکم دادگاه فدرال عراق درباره نتایج انتخابات پارلمانی اخیر خبر داد.قرار است دادگاه فدرال عراق درباره شکایت ارائه شده از سوی هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح عراق علیه نتایج انتخابات پارلمانی ماه اکتبر رای دهد.طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (پیشرو) (که از بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

ایران پرس: کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی»، طرح چند بندی برای حل بحران کنونی این کشور ارائه و بر تلاش همه گروه‌های سیاسی در این راستا تأکید کرد.کمیته هماهنگی شیعیان عراق (الاطار التنسیقی) در بیانیه ای اعلام کرد، باید مسئولان قضایی، تمامی شکایت‌ها و اعتراضاتی را که درباره نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد، بررسی و به آن رسیدگی و از مسیرهای قانونی حمایت کنند.بر اساس بیانیه کمیته هماهنگی شیعیان عراق، مکانیزم‌های دقیقی برای مقابله با فساد، افزایش نرخ دلار، فعالسازی بخش‌های کشاورزی و صنعت، تشویق سرمایه گذاری، بخش خصوصی و مقابله با بحران جدی آب تدوین شده و رفع مشکلات اساسی شهروندان، ارتقا سطح اقتصادی درنظر گرفته شود

اسپوتنیک روسیه: وزیر راه و شهرسازی ایران از امضای قرارداد راه آهن ایران و عراق اعلام کرد که عملیات اجرایی خط‌آهن شلمچه-بصره از یکماه دیگر آغاز می شود.رستم قاسمی با اشاره به مذاکرات با طرف عراقی، اظهار کرد:‌ “تقریبا 20 سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.با مذاکرات صورت گرفته قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق (شلمچه-بصره) امضا شد.

العالم فارسی: ارتش یمن از آزادی کامل استان الجوف خبر داد. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که استان الجوف به طور کامل آزاد شده و فقط برخی از پس مانده های دشمن باقی مانده اند. وی  گفت که نیروهای این کشور، عملیات «فجر الصحراء» را انجام دادند که باعث آزادسازی منطقه «الیتمه» و مناطق مجاور آن در «الجوف» شده است.سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادامه داد: «تنش را با تنش پاسخ می‌دهیم و در انجام عملیاتهای بیشتر در برهه آتی که در راستای دفاع قانونی از ملت و میهن است، تردید نخواهیم کرد».

دویچه وله:  حکومت طالبان کمیسیون انتخابات و برخی نهادهای دولتی را منحل کرد. طالبان وزارت‌‌ دولت در امور صلح، امور پارلمانی، کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی را منحل کرد. منتقدان می‌گویند، طالبان “نه با انتخابات بلکه با گلوله” می‌خواهند قدرت خود را تضمین کنند.بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان از انحلال وزارت‌های صلح و امور پارلمانی خبر داد. او گفت، هیچ نیازی به ادامه فعالیت این نهادها نمی‌بینند.کمیسیون انتخابات یکی از نهادهای کلیدی به شمار می‌رفت. این کمیسیون در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و وظیفه سازماندهی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات در افغانستان را بر عهده داشت.

آناتولی  ترکیه:  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی پیامی ویدئویی به کنفرانس «دیاسپورای بین المللی آچه» گفت: کمک‌های توسعه محور ترکیه به اندونزی پس از سونامی سال 2004 به بیش از 75 میلیون دلار رسیده است.اردوغان در پیام خود به این کنفرانس که در هفدهمین سالگرد سونامی سهمگین در آچه اندونزی برگزار می‌شود، اظهار داشت: مطمئن باشید کمک‌های ترکیه به اندونزی در راستای برادری و محبت موجود میان دو کشور پس از این نیاز ادامه خواهد داشت.

الکوثرفارسی:    ترکیه برای خروج از سوریه شرط گذاشت. ترکیه بیانیه الکساندر لاورنتیو، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سوریه را درباره اظهارات نمایندگان آنکارا در نشست آستانه تکذیب کرد. در بیانیه نماینده پوتین آمده است نمایندگان ترکیه در نشست آستانه که چند روز قبل در شهر نور سلطان، پایتخت قزاقستان برگزار شد گفته بودند که نظامیان ترکیه در اولین فرصت سوریه را ترک خواهند کرد. روزنامه “حرییت” چاپ ترکیه به نقل از منابع اختصاصی ادعا کرده است که حضور نظامی ترکیه در خطوط مرزی سوریه به منظور مقابله با گروه های تروریستی (منظور پ ک ک) بوده است وهدف آنکارا قبل از هر چیز حفاظت از تمامیت ارضی ترکیه است.

تی.آر.تی ترکیه:  شورای همکاری خلیج فارس ضمن اعلام ناراحتی خود بابت به تعویق افتادن انتخابات در لیبی، خواستار اولویت دادن به منافع ملی این کشور شد. نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام ناراحتی خود بابت به تعویق افتادن انتخابات در لیبی، طرف‌ها را برای اولویت دادن به منافع ملی کشورشان فراخواند. الحجرف در این بیانیه درباره انتخابات در لیبی که قرار بود در 24 دسامبر ماه جاری برگزار شود، گفت از اینکه این انتخابات به موقع صورت نگرفت ناراحت است. 

خبرگزاری صدا و سیما: پاکستان اعلام کرد: هند باید برای کشتار در کشمیر بازخواست شود. عاصم افتخار سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: کشتار کشمیری‌ها توسط نیرو‌های نظامی هندی در جامو و کشمیر تحت کنترل هند همچنان ادامه دارد. پاکستان ضمن محکومیت شدید قتل‌های غیرقانونی در جامو و کشمیر تحت کنترل هند، از جامعه بین الملل خواست هند را به علت نقض آشکار حقوق بشر بازخواست کند.وی گفت ۶ جوان دیگر کشمیری در درگیری‌های ساختگی بدست نیرو‌های نظامی هند کشته شدند.

رادیو چین: دفتر مهندسی فضاپیمایی سرنشین دار چین اعلام کرد که از ساعت ۰ و ۵۵ دقیقه روز دوشنبه ۲۷ دسامبر ۶ دی  به وقت پکن و طی ۶ ساعت، فضانوردان چینی باردیگر با موفقیت ماموریت خارج از ایستگاه فضایی را انجام دادند و پس از آن سالم به کابین اصلی ایستگاه فضایی بازگشتند. در جریان این ماموریت، سه فضانورد چینی به تغییر جایگاه دوربین پانوراما، نصب دستگاه‌ها، آزمایش برخی عملکردهای کابینه، لباس مخصوص فضایی و بازوی مکانیکی ایستگاه فضایی پرداختند.

 ان. اچ.کی ژاپن: پیش بینی می شود که برای اولین بار طی هفت سال گذشته در برق تولید شده توسط نیروگاه های زغال سنگی در آمریکا افزایش ثبت شود. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می کند که تولید این نوع برق در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته و برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ رشد در تولید این انرژی را ثبت کند. این سازمان دلیل بالاتر رفتن تقاضای برق را ازسرگیری فعالیت های اقتصادی پس از محدودیت های کرونا اعلام کرد.سازمان اطلاعات انرژی آمریکا همچنین می گوید افزایش ناگهانی بهای گاز طبیعی نیز شرکت های برق را بر آن داشته است که از زغال سنگ که بهای نسبتا ثابتی دارد، بیشتر استفاده کنند.

خبرگزاری فارس: کمیته تحقیق کنگره که درباره حمله سال پیش طرفداران ترامپ تحقیق می‌کند در صورتی که اثبات شود رئیس جمهور سابق مانع از انجام تحقیقات کنگره درباره این حمله شده است، می‌تواند تا 20 سال زندان مواجه شود. در صورتی که کمیته تحقیق کنگره درباره حمله سال پیش به ساختمان گنگره به این نتیجه برسد که ترامپ مانع از  انجام تحقیقات کنگره درباره این حمله شده باشد، از نظر تئوری می‌تواند با 20 سال زندان روبرو شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *